OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door Etienne »

OV-chipkaartfeestje pardoes voorbij

NISPEN - De OV-chipkaartgebruikers op lijn 211 van de buurtbus Nispen-Roosendaal-Oudenbosch hebben het geweldig goed gedaan.

Piet van den Bosch van Veolia Transport complimenteert de 'enorm positieve groep' in Nispen. De proef die Veolia in juni 2011 startte met de OV-chipkaart op lijn 211 (de enige proef in heel West-Brabant, FvdR) was een regelrecht succes. Maar toch is het feest ineens over, bevestigt Van den Bosch. De OV-chipkaartapparatuur is weggehaald uit de buurtbus in Nispen. Passagiers moeten gewoon weer kaartjes kopen. Waarom? "Omdat twee andere proeven in Oost-Brabant mislukten. De apparatuur in die buurtbussen was zeer storingsgevoelig. Dat zette ook de vrijwillige chauffeurs, vaak wat oudere mensen, erg onder druk. Rond kerst besloot de provincie daarom te stoppen met alle proeven. Ja, in Nispen dus ook.

Lees meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door Reiziger Delft »

En het is geen oplossing om gewoon niet-storingsgevoelige apparatuur op te hangen? :?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door Vinny »

Nee. Als je een probleem hebt met de OV chipkaart dan wordt namelijk nooit de meest logische oplossing gekozen. :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door Tristan »

Reiziger Delft schreef:En het is geen oplossing om gewoon niet-storingsgevoelige apparatuur op te hangen? :?
'Niet-storingsgevoelig' en 'ov-chipkaart' zijn als water en vuur: dat gaat niet samen
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door The best »

Tristan schreef:
Reiziger Delft schreef:En het is geen oplossing om gewoon niet-storingsgevoelige apparatuur op te hangen? :?
'Niet-storingsgevoelig' en 'ov-chipkaart' zijn als water en vuur: dat gaat niet samen
Ik heb nog nooit een storing gehad eigenlijk met de OV-chipkaart.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door Michael 1988 »

Waar reis jij eigenlijk dan en reis je uberhaupt met de chipkaart? Ik heb zelfs verschijdende grote streekbussen gezien waarin de kaartleesapperatuur gewoon niet deed. Meestal was dat de voorste, maar ik heb ook een paar keer meegemaakt dat ze het allemaal niet deden. Nee inderdaad dat ding is niet geweldig. Maar wat ik nog steeds niet snap is waarom niet gewoon alle buurtbussen hetzelfde apperatuur krijgen als de stads- en streekbussen :S. Strippenkaarten en zichtkaarten zijn afgeschaft, maar de shitkaart is nog steeds niet overal geldig :S.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door Daniel »

Heb zelf het idee dat niet werkende apparatuur het vaakst voorkomt in Connexxion bussen (en bij dochterbedrijf GVU helemaal). Het gaat dan vooral om apparatuur die er gedurende de rit opeens mee ophoudt en dat is natuurlijk wel hetgene waarvan je als reiziger de meeste last hebt.
Een onhandigheidje wat ik daarbij zelf vaak zie gebeuren is dat een bus op Utrecht Centraal ruim voor vertrektijd al bij de halte staat met de motor uit en de reizigers vast laat instappen. Na een tijdje beginnen dan de cico's uit te vallen. Al werken ze in zo'n geval wel weer zodra de motor gestart wordt en er weer voldoende stroom is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door Ennes »

Nou reis ik niet zo heel vaak met het OV, maar de keren dat ik met de OV-chipkaart heb gereisd, nog geen enkel probleem gehad.
En ook in mijn dagelijkse werk met de kaart, kom ik heel weinig problemen tegen die daadwerkelijk met de kaart of de CiCo apparatuur te maken heeft.
De grootste problemen komen voort uit het onjuist gebruik van de kaart. Waar ik op voorhand vrees had voor het gebruik van de kaart door met name ouderen, blijkt dat die er zelden problemen mee hebben.

De meeste problemen die ik dus tegenkom zijn voornamelijk:
Gebroken/gescheurde kaarten. (en dat zie je vooral bij de personen die de kaart los in de (broek)zak stoppen)
Geblokkeerde kaarten. (door veelvuldig niet uitchecken)
Vergeten uit te checken.
product niet op kaart laden.
Te laag saldo op de kaart.

De grootste problemen komen dus met name door onzorgvuldig gebruik en het niet lezen van de voorwaarden/producten.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door Michael 1988 »

Kom dan maar eens naar Brabant. Bij Arriva en dan met name in de bussen die van NoordNed, Friesland en Groningen komen hebben erg storingsgevoelige apperatuur. Maar ook bij de nieuwere bussen doet af en toe de kaartlezer het niet. Afgelopen jaar alleen al heb ik 15 gevallen gezien van kaartlezers die het niet doen, daarvan waren er 8 gevallen dat er helemaal geen kaartlezer het deed. En dan praat ik dus over vanaf januari 2011.

Dus hoezo onjuist gebruik. Overigens in 2010 en 2011 (en het kunnen er meer zijn) had Connexxion 2 gevallen van falende kaartlezers waarbij teveel werd afgeschreven. Het ligt niet altijd aan de gebruiker, maar (te vaak) ook aan het systeem zelf.

Edit:
Ik vond via buurtbus.net wat info over enkele buurtbussen in Brabant en daar zag ik dat de OV-chipkaart wel in de buurtbussen van Hermes te gebruiken is. Ik weet niet of de kaartlezers al in waren gebouwd bij gebruikname of later zijn ingebouwd, maar wat ik niet begrijp is waarom het daar wel kan en bij andere vervoersbedrijven niet.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door The best »

Michael 1988 schreef:Waar reis jij eigenlijk dan en reis je uberhaupt met de chipkaart? Ik heb zelfs verschijdende grote streekbussen gezien waarin de kaartleesapperatuur gewoon niet deed. Meestal was dat de voorste, maar ik heb ook een paar keer meegemaakt dat ze het allemaal niet deden. Nee inderdaad dat ding is niet geweldig. Maar wat ik nog steeds niet snap is waarom niet gewoon alle buurtbussen hetzelfde apperatuur krijgen als de stads- en streekbussen :S. Strippenkaarten en zichtkaarten zijn afgeschaft, maar de shitkaart is nog steeds niet overal geldig :S.
Ik reis in Groningen, Twente en met de NS. Heb één keer in Brabant in de bus gezeten en toen deed alles het gewoon naar behoren.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door huibf »

Michael 1988 schreef: Edit:
Ik vond via buurtbus.net wat info over enkele buurtbussen in Brabant en daar zag ik dat de OV-chipkaart wel in de buurtbussen van Hermes te gebruiken is. Ik weet niet of de kaartlezers al in waren gebouwd bij gebruikname of later zijn ingebouwd, maar wat ik niet begrijp is waarom het daar wel kan en bij andere vervoersbedrijven niet.
Bij Hermes gebruiken ze de normale apparatuur die ook in de bussen zit. In de bussen in Brabant (ex SRe dus) zijn het dacht ik handhelds. Die handhelds leveren problemen op.
Hermes heeft die problemen ook op haar inleenbussen/versterkingsritten.

Het probleem met de 'vaste dingen' in de buurtbus is dan weer dat het storten van die dingen weer lastig is. Of er moeten dure beveiligde verbindingen komen op de stalling van de buurtbussjes OF de buurtbusjes moeten in het weekend (Al naar gelang men het wenst) allemaal naar Hermes worden gereden en dan direct worden uitgelezen....

In limburg hebben ze inmiddels ook handhelds op de VKB's zitten... volgensmij doen ze het daar gewoon goed.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door marvinkok »

Daniel schreef:Heb zelf het idee dat niet werkende apparatuur het vaakst voorkomt in Connexxion bussen (en bij dochterbedrijf GVU helemaal). Het gaat dan vooral om apparatuur die er gedurende de rit opeens mee ophoudt en dat is natuurlijk wel hetgene waarvan je als reiziger de meeste last hebt.
Een onhandigheidje wat ik daarbij zelf vaak zie gebeuren is dat een bus op Utrecht Centraal ruim voor vertrektijd al bij de halte staat met de motor uit en de reizigers vast laat instappen. Na een tijdje beginnen dan de cico's uit te vallen. Al werken ze in zo'n geval wel weer zodra de motor gestart wordt en er weer voldoende stroom is.
Dat de kaartlezers uitvallen heeft niks met de motor te maken. Als de chauffeur zich afmeld in InfoXX gaan na een bepaalde tijd (5 min ofzo, weet het niet precies) de lezers buiten dienst. Als de volgende chauffeur weer aanmeld worden ze weer ontgrendeld.
Overigens lijken de Cico's op batterijen te werken als ik een mededeling op het bord moet geloven, daar stonden namelijk een rijtje foutcodes, waaronder 1 over (bijna) lege batterijen in de kaartlezers.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door Daniel »

Het heeft hier niks met afmelden in InfoXX te maken... het gebeurt namelijk ook als een bus als rit X aankomt, bij de halte gaat staan voor z'n volgende rit Y en gedurende het wachten op de vertrektijd de motor uitgezet wordt. De chauffeur blijft dan gewoon in z'n bus zitten en wordt niet afgelost, dus uitloggen in InfoXX is hier niet nodig.
Dan lijkt het me eerder aan die batterijen te liggen waarover jij het al had... die zullen ongetwijfeld oplaadbaar zijn en dan opgeladen worden tijdens het rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door marvinkok »

Vreemd...
Wij hebben zelf ook ritten waar je soms een zelfs kwartier je tijd staat af te wachten, met motor uit maar dan blijven de kaartlezers gewoon werken.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door Michael »

Bij Veolia gaan de kaartlezers alleen uit als je de hoofdschakelaar van de bus uitzet. En dan gaan ze nog niet gelijk uit. maar pas na ik dacht een half uur
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door find_your_spot »

marvinkok schreef: Overigens lijken de Cico's op batterijen te werken als ik een mededeling op het bord moet geloven, daar stonden namelijk een rijtje foutcodes, waaronder 1 over (bijna) lege batterijen in de kaartlezers.
Ja, dat klopt. Voordat wij aan onze dienst kunnen beginnen moeten we eerst op de garage een paar AA batterijen mee nemen. Als een kaartlezer niks weergeeft op het schermpje kunnen we deze met een sleutel los maken en op de achterkant nieuwe batterijen erin doen.
Er gaan 6 batterijen van model AA in en zo'n kaartlezer kan dan ongeveer weer 2 tot 3 weken mee.
Overigens hebben de meeste vervoerbedrijven een goed contract met Duracell zodat de prijs laag gehouden wordt.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door fogeltje »

Ennes schreef:De grootste problemen komen dus met name door onzorgvuldig gebruik en het niet lezen van de voorwaarden/producten.
Het is inderdaad de schuld van de reiziger als het systeem de verkeerde haltes gebruikt bij in of uitchecken en daardoor teveel betaald wordt :roll:

Natuurlijk zijn er ook problemen door onzorgvuldig gebruik die jij al omschrijft. Maar onderschat dat systeem niet, dat maakt regelmatig fouten. Vorige week heb ik "foutloos" gereisd, maar ben toch ook maar twee dagen op en neer gegaan. Sinds ik niet meer 5 dagen op en neer ga heb ik wel eens storingsvrije weken, daarvoor ging er wel bijna elke week minstens 1 formulier richting een vervoerder omdat ik of door het systeem verkeerd was in- of uitgecheckt of de CiCo's uitgevallen waren tijdens de rit (en je dus niet kunt uitchecken). Maar dat laatste heb ik pas 1x meegemaakt. Mijn laatste claim is van drie weken terug, toen werd korting niet berekend die berekend had moeten worden. Vooralsnog geen reactie, maar als ik binnen twee of drie weken iets hoor is het meestal niet goed, dus dat is juist goed :')
"Een touringcar is geen bus"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door Ennes »

fogeltje schreef:
Ennes schreef:De grootste problemen komen dus met name door onzorgvuldig gebruik en het niet lezen van de voorwaarden/producten.
Het is inderdaad de schuld van de reiziger als het systeem de verkeerde haltes gebruikt bij in of uitchecken en daardoor teveel betaald wordt :roll:

Natuurlijk zijn er ook problemen door onzorgvuldig gebruik die jij al omschrijft. Maar onderschat dat systeem niet, dat maakt regelmatig fouten. Vorige week heb ik "foutloos" gereisd, maar ben toch ook maar twee dagen op en neer gegaan. Sinds ik niet meer 5 dagen op en neer ga heb ik wel eens storingsvrije weken, daarvoor ging er wel bijna elke week minstens 1 formulier richting een vervoerder omdat ik of door het systeem verkeerd was in- of uitgecheckt of de CiCo's uitgevallen waren tijdens de rit (en je dus niet kunt uitchecken). Maar dat laatste heb ik pas 1x meegemaakt. Mijn laatste claim is van drie weken terug, toen werd korting niet berekend die berekend had moeten worden. Vooralsnog geen reactie, maar als ik binnen twee of drie weken iets hoor is het meestal niet goed, dus dat is juist goed :')
Ik had in mijn post vermeld dat ik zelf zelden met het overige OV reis, en dus eigenlijk alleen kan spreken over mijn ervaringen met de OVC in mijn dagelijks werk, dus voor de duidelijkheid: mijn reactie geldt dus voor de ervaringen die ik daar meemaak, en ik wil met mijn post dus ook niet proberen een graadmeter aan te geven voor het gehele systeem.
excuus als dat niet geheel duidelijk was.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-Chipkaartfeestje pardoes voorbij

Bericht door fogeltje »

Ennes schreef:
fogeltje schreef:
Ennes schreef:De grootste problemen komen dus met name door onzorgvuldig gebruik en het niet lezen van de voorwaarden/producten.
Het is inderdaad de schuld van de reiziger als het systeem de verkeerde haltes gebruikt bij in of uitchecken en daardoor teveel betaald wordt :roll:

Natuurlijk zijn er ook problemen door onzorgvuldig gebruik die jij al omschrijft. Maar onderschat dat systeem niet, dat maakt regelmatig fouten. Vorige week heb ik "foutloos" gereisd, maar ben toch ook maar twee dagen op en neer gegaan. Sinds ik niet meer 5 dagen op en neer ga heb ik wel eens storingsvrije weken, daarvoor ging er wel bijna elke week minstens 1 formulier richting een vervoerder omdat ik of door het systeem verkeerd was in- of uitgecheckt of de CiCo's uitgevallen waren tijdens de rit (en je dus niet kunt uitchecken). Maar dat laatste heb ik pas 1x meegemaakt. Mijn laatste claim is van drie weken terug, toen werd korting niet berekend die berekend had moeten worden. Vooralsnog geen reactie, maar als ik binnen twee of drie weken iets hoor is het meestal niet goed, dus dat is juist goed :')
Ik had in mijn post vermeld dat ik zelf zelden met het overige OV reis, en dus eigenlijk alleen kan spreken over mijn ervaringen met de OVC in mijn dagelijks werk, dus voor de duidelijkheid: mijn reactie geldt dus voor de ervaringen die ik daar meemaak, en ik wil met mijn post dus ook niet proberen een graadmeter aan te geven voor het gehele systeem.
excuus als dat niet geheel duidelijk was.
En een excuus van mijn kant dat ik zo gevoelig gereageerd heb. Ik moet ook niet dit soort topics gaan lezen als ik zojuist een klachtenmail naar Connexxion de deur uit gedaan heb omtrent de OVC ;)

Ik moet overigens zeggen dat het langzaam beter lijkt te worden. Zo heeft Connexxion een tijdje terug al het probleem opgelost dat het fout gaat bij buslijnen die op een eindpunt meteen keren of als andere lijn doorgaan. Helaas maak ik in Nijmegen nog iets te vaak mee dat de incheckhalte niet klopt (vaker dan de uitcheck halte, dat overkomt me nu bijna niet meer).

Dat probleem heb ik vooralsnog bij Hermes niet gehad, maar in de ochtend koop ik een rit-kaartje (geen korting voor 9 uur) en in de middag/avond begin ik bij het beginpunt. Te vroeg inchecken is dan bijna niet mogelijk (tenzij het 's avonds of zondag is en de bus op het busstation in Uden meteen keert, dan zou hij theoretisch nog in de vorige rit kunnen zitten). Bij Arriva is het mij alleen bij mijn ouders 1x opgevallen. Die hadden alleen problemen als ik tijdens het rijden in- of uit moest checken (bij Nederasselt in de tijd van de dalurendagkaartjes), soms ging het dan daar fout. Maar die situatie is inmiddels verleden tijd.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten