Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door Tristan »

Heel herkenbaar dit :Y :
Kinderen in de kou door fout in ov-chipkaart

FINSTERWOLDE/WOLDENDORP - De soap rond de OV-chipkaart bereikte in Woldendorp deze week een van de vele dieptepuntjes. Met als slachtoffers zeven scholieren uit Finsterwolde. De buschauffeur die hen terug naar huis had zullen brengen, weigerde dat te doen. Met enig duw- en trekwerk als gevolg, maar als resultaat dat de jongeren in de vrieskou de bus zagen wegrijden. Uiteindelijk moesten de ouders hun kroost met de auto komen halen.

De fout zit hem –zoals inmiddels gebruikelijk- in het systeem van de OV-chipkaart. Vorige week vrijdag toetste een buschauffeur de verkeerde code in op zijn apparatuur. Het kastje 'dacht' daardoor dat hij tussen Finsterwolde en Bad Nieuweschans pendelde. De scholieren die in Finsterwolde opstapten om naar school in Woldendorp te gaan, hebben een abonnement op dat traject. Maar omdat het systeem dacht dat ze naar het kuuroord aan de grens reden, werden er extra kosten in rekening gebracht op hun kaart. Als gevolg daarvan ontstond er een negatief saldo, wat automatisch de chipkaart blokkeert. En dus konden ze na het weekend niet meer mee. "Op de heenweg was de chauffeur coulant, maar zijn collega 's middags stond op zijn strepen", zegt Jenny Hofman, de moeder van een van de leerlingen.

Zij deed direct haar beklag bij Qbuzz. Vertegenwoordigers van de vervoerders kwamen naar de school en ontdekten wat er mis was gegaan. "Nu is het nog zaak gecompenseerd te worden. Men vertelde ons dat we een formuliertje moeten invullen en dat het geld dan op de chipkaart teruggestort wordt. Maar eerst moesten we zelf het bedrag aanvullen om de kaart weer te activeren. Dat is toch van de zotten! Hebben de kinderen straks bovenop hun abonnement allemaal een bedrag op hun kaart staan waar ze niks mee doen."
Bron: Dagblad van het Noorden
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door Suus »

Dat is geen fout van de ov-chipkaart maar van een chauffeur. Het is wel heel makkelijk dan meteen weer de ov-chipkaart de schuld te geven van alle problemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door The best »

Dat doet hij altijd, kijk ook maar naar de link in zijn signature (of hoe dat ook heet).

Het is gewoon een eikel van een chauffeur.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Het beste is het gewoon te negeren. Je kunt ergens op tegen zijn maar alleen maar negativiteit is behoorlijk irritant.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door Tristan »

The best schreef:Dat doet hij altijd, kijk ook maar naar de link in zijn signature (of hoe dat ook heet).

Het is gewoon een eikel van een chauffeur.
In dit geval ben IK het niet, maar is het Dagblad van het Noorden die de fout toeschuift op de ov-chipkaart
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door Jef400 »

Het is in de 1e plaats de fout van de chauffeur. Maar in de 2e plaats is het toch echt de OV-Shitkaart. Want als er nog papieren abonnementen waren had dit niet kunnen gebeuren.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door Ardan »

Het is helemaal geen fout van de OVC. Puur van de chauffeur en niks niet niemand anders. Hij heeft een verkeerde code ingetoetst en niet het systeem.
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Jawel Ardan,

want als ik met mijn strippenkaart in de tram stap in zone 5700, maar de conducteur stempelt 3 strippen 5713 voor me, dan word ik ook geweigerd bij een overstap in zone 5715.

Dat is natuurlijk de fout van de conducteur die het gestempeld heeft, de conducteur van de tram waar ik op overstap, en al helemaal die handstempel waar die verkeerde stempel mee is gezet :X

(A) *O*
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door Michael 1988 »

Noem mij een aso, maar het is eigenlijk ook een fout in het systeem zelf. Bij een strippenkaart kun je nog controleren of alles klopt. Bij de chipkaart is voor de reiziger niet te controleren of de chauffeur alles wel goed had ingevoerd. Dat de chauffeur een foute code intoetst is de fout van de chauffeur, daar ben ik het ermee eens, maar je kunt het niet terplaatse controleren of alles wel klopt. En dat is gewoon een grote fout in het systeem.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Je moest ook maar net weten in welke zone je zat om het te controleren.

Maareh, hoe wilde jij in hemelsnaam het systeem inrichten dat jij kan controleren of het goed is?

Wat ik wel zeg, is dat het een slechte zaak is dat de chauffeur een of andere code moet invoeren voor het OV-chipsysteem. Daarom zeg ik ook: lang leve het systeem van GVB. Bij het uitrijden de wagen instellen op lijn, dienstwagennummer en richting en voor de rest van de dag zit ie goed (ook al verandert de lijn en bestemming volgens dienstregeling in de loop van de dag). Alles wordt automatisch aangestuurd dus ook het EBS, halteafroep, filmen, wissels... Het personeel hoeft niks meer aan te doen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door marvinkok »

Net als het InfoXX, omloop invoeren en de rest gaat vanzelf :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door Daniel »

marvinkok schreef:Net als het InfoXX, omloop invoeren en de rest gaat vanzelf :)
Mits het systeem de hele rit blijft werken... Herinner me nog wel een omroep van een chauffeur ooit: "Willen alle reizigers die op de chipkaart reizen nu uitchecken, de boordcomputer gaat opnieuw opstarten" :P
Michael 1988 schreef:Bij de chipkaart is voor de reiziger niet te controleren of de chauffeur alles wel goed had ingevoerd.
Als je een negatief bedrag op de lezer ziet terwijl je uitcheckt na een reis op je abonnement weet je anders wel zeker dat er wat misgegaan is. Bij het inchecken is het wel lastig dat je bij bv. Connexxion niet ziet wat er aan instaptarief wordt afgeschreven, da's immers al een goede indicatie (moet 0 euro zijn bij abonnement). En als je dat wel zou kunnen zien is het nog te corrigeren door direct weer uit te checken gezien.
Tenminste, dan komt je saldo niet op iets negatiefs uit. Je moet daarna nog wel de chauffeur overtuigen dat het systeem verkeerd staat ingesteld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Is een incheck direct gevolgd door een uitcheck niet minimaal het basistarief betalen?
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door Michael »

Bij Veolia niet volgens mij. Tijdje terug checkte ik in op station Breda. En stapte ongeveer 5 minuten later uit in het Centrum maar het systeem bleef op Station hangen en het kostte mij helemaal niks. Er kwam wel een melding Free exit Expired op het scherm van de kaartlezer
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is handig voor de zwart/grijsrijders. Voorin incehcken en achterin uitchecken en voila, niks betaald.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door Jef400 »

Grijsrijders. HBF
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Dat zei ik toch? :|
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door Gekko123 »

In ieder geval bij EBS kost in- en uitchecken je het basistarief, tenzij het binnen je abonnement blijft.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door Jef400 »

:') Dan moet je die Zwartrijers weg halen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Nou, ik heb zwart-/grijsrijders gezegd omdat het officiëel grijrijden heet, maar het is eigenlijk gewoon zwartrijden op het moment dat je nog in het voertuig zit en niet ingecheckt bent... :wink:
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door Jef400 »

Ik zit je toch te plagen jonguh
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Daniel schreef:Bij het inchecken is het wel lastig dat je bij bv. Connexxion niet ziet wat er aan instaptarief wordt afgeschreven,
Bij Connexxion weet je gelijk dat het fout gaat omdat er normaal IN OK 120213 staat bij een abonnement en als het fout gaat staat er GOEDE REIS.

Dan weet je al gelijk dat het mis gaat.
For Your Railroad Adventures
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door Tristan »

find_your_spot schreef: Bij Connexxion weet je gelijk dat het fout gaat omdat er normaal IN OK 120213 staat bij een abonnement en als het fout gaat staat er GOEDE REIS.

Dan weet je al gelijk dat het mis gaat.
Dat is idd het geval als het bij het inchecken al misgaat. Als het bij het uitchecken misgaat (wat vaker voorkomt), is het lastig in te schatten als je blind op het systeem vertrouwd en dus niet continu op het schermpje van de cico kijkt.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door Daniel »

find_your_spot schreef:Bij Connexxion weet je gelijk dat het fout gaat omdat er normaal IN OK 120213 staat bij een abonnement en als het fout gaat staat er GOEDE REIS.
Da's waar ook... het uitchecken vereist overigens wel wat meer oplettendheid. Dan komen namelijk ook meldingen als deze voor:

UIT OK JT 211212
-0.73 10.00
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Kinderen in de kou door fout ov-chipkaart

Bericht door Michael »

hauptbahnhof schreef:Dat is handig voor de zwart/grijsrijders. Voorin incehcken en achterin uitchecken en voila, niks betaald.
Ze controleren regelmatig bij Veolia in Brabant dus de pakkans is vrij groot
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten