’Kun jij een trein tegenhouden? Ik niet’

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

’Kun jij een trein tegenhouden? Ik niet’

Bericht door Daniel »

’Kun jij een trein tegenhouden? Ik niet’
Door RICHARD ALBLAS

HARDINXVELD-GIESSENDAM - Het antwoord is steevast ’nee’. Logisch, als je de vraag kent. ,,Ze kijken je dan zo lullig aan. Zo van: wat is dat nou voor een vraag?’’ Maar Piet de Ruiter, Buitengewoon Opsporings Ambtenaar van ProRail stelt hem tóch. Die vraag luidt: ’Kun jij een trein tegenhouden?’

Per jaar vallen er op spoorwegoverwegen in Nederland gemiddeld twintig doden. De helft van die slachtoffers zijn scholieren tussen de 12 en 16 jaar. Overmoed, onvoorzichtigheid en stoer doen, zijn daarbij belangrijke oorzaken. Reden genoeg voor spoorwegbeheerder ProRail om een offensief te starten, waarin op de gevaren gewezen wordt. Deze week zijn er door de hele provincie Zuid-Holland controles op overwegen; in Alphen aan de Rijn, Leiden, Dordrecht en Hardinxveld-Giessendam. Gisteren was het de beurt aan de overweg aan de Spoorweg in Hardinxveld-Giessendam.

Het is krap twee uur geweest, als de slagbomen op de overweg in Hardinxveld dichtgaan. Het is de aankondiging van de stoptrein vanuit Gorinchem, die enkele seconden later met piepende remmen voorbij tuft. Er lijkt geen vuiltje aan de lucht. Totdat de trein voorbij is. De 20-jarige Danny Klomp, ’denkt dat het wel veilig is’ en steekt de overweg over. Dat de alarmlichten nog branden, dat deert hem niet. Voor hij het weet, wordt hij door Piet de Ruiter van ProRail op zijn onvoorzichtige gedrag gewezen. ,,Er kan altijd een andere trein aankomen,’’ zegt de BOA. ,,Ik kan geen trein tegenhouden. Jij wel? Je moet dus wachten, voor je eigen veiligheid.’’

Klomp zelf ziet die noodzaak niet echt. ,,Tja, het is voor mij een gewoonte. Als de trein voorbij is, dan steek ik over. Ik kijk ook altijd naar links en naar rechts,’’ zegt de Hardinxvelder.

Een boete krijgt hij niet. Deze week wordt er door ProRail ’publieksvriendelijk’ gecontroleerd. ,,We willen niet de boeman uithangen,’’ gaat De Ruiter verder. ,,De actie heet: blijf niet plakken op het spoor. Daarom delen we deze week nog pakjes kauwgom uit. Volgende week gaan we bekeuren. Lik op stuk.’’

Danny Klomp is blij dat hij dát weet. ,,Ik zal voortaan beter opletten. Niet omdat ik vind dat dat veiliger is, maar omdat ik geen boete wil krijgen.’’

De BOA’s van ProRail zijn ongeveer een jaar geleden aangesteld. Naast de veiligheid op overwegen, zijn ze ook aangesteld om andere vormen van ’onregelmatigheden langs het spoor’ aan te pakken. De Ruiter: ,,Denk dan aan vandalisme, koperdiefstal of graffiti. Officiële cijfers zijn er nog niet, maar we verwachten een daling van ongeveer vijftig procent van alle incidenten.’’

De controle bij de overwegen is daar onderdeel van. ,,Dit jaar hebben we voor het eerst de aansluiting gezocht bij de actie ’de scholen zijn weer begonnen’. En dat is ook onze doelgroep. We merken dat kinderen te vaak het lot tarten.’’

Dat geldt ook voor de overweg in Hardinxveld. ,,Hier zijn veel kinderen die gebruik maken van de overweg. We vinden het daarom belangrijk ze te wijzen op de gevaren.’’

De 13-jarige Nico Hoexum ui Hardinxveld, wacht netjes voor de gesloten spoorbomen. ,,Maar ik heb nu geen haast,’’ zegt hij erbij. ,,Ik kom hier dagelijks langs. En als ik haast heb, dan wil ik nog wel eens door de slagbomen schieten. Net voor de trein aankomt.’’

De 8-jarige Julia Kortenhoeven, laat dát wel uit haar hoofd. ,,Ik doe dat niet, omdat het gevaarlijk is. Dat heb ik geleerd van mijn moeder.’’

Haar moeder vindt het ook de normaalste zaak van de wereld. ,,Ik moet het goede voorbeeld geven als ouder. Dus zeg ik: als de lichten gaan branden en de bel klinkt, dan wacht je. Zo simpel is het. Want je ziet te vaak dingen op televisie waar het niet goed is gegaan. Dan denk ik nu: het is goed dat hier aandacht aan wordt besteed.’’

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: ’Kun jij een trein tegenhouden? Ik niet’

Bericht door BR628 »

Overal heerst het "dat-overkomt-mij-toch-niet"-syndroom :roll:
Maarja, wat doe je er aan...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: ’Kun jij een trein tegenhouden? Ik niet’

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef:
Danny Klomp is blij dat hij dát weet. ,,Ik zal voortaan beter opletten. Niet omdat ik vind dat dat veiliger is, maar omdat ik geen boete wil krijgen.’’
Tuurlijk joh, zo doorgaan. Met die mentaliteit kom je nog eens ergens. :roll:
Nou ja, dat hij (waarschijnlijk) niet meer onder een gesloten overwegboom doorloopt, heeft in elk geval één machinist alvast een trauma bespaard. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ’Kun jij een trein tegenhouden? Ik niet’

Bericht door Geert »

Tja, als dit een overweg was op een enkelsporig stuk kan ik die mensen ook niet helemaal ongelijk geven hoor...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ’Kun jij een trein tegenhouden? Ik niet’

Bericht door Daniel »

Het betreft de overweg naast station Hardinxveld-Giessendam, die is dubbelsporig :wink: In theorie kan er na passage van de trein uit Gorinchem dus vrijwel direct een trein naar Gorinchem volgen, maar dat komt in de praktijk alleen in de ochtendspits voor (kruisen van het lege spitsversterkingsstel naar Gorinchem met de normale trein naar Dordt).
Na een trein naar Gorinchem zal er echter nooit een trein uit die richting kunnen volgen, want het wissel ligt vlak na de overweg :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: ’Kun jij een trein tegenhouden? Ik niet’

Bericht door M57 »

ProRail-BOA: "Kun jij een trein tegenhouden?"

=

Politieagent: "Wat denken we dat we aan het doen zijn?"
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: ’Kun jij een trein tegenhouden? Ik niet’

Bericht door math1985 »

Reiziger Ddrs schreef:In theorie kan er na passage van de trein uit Gorinchem dus vrijwel direct een trein naar Gorinchem volgen, maar dat komt in de praktijk alleen in de ochtendspits voor
En dat zijn dus geen argumenten die je moet gebruiken om te bedenken of je wel of niet veilig over kan steken :P.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: ’Kun jij een trein tegenhouden? Ik niet’

Bericht door Daan »

En als ik haast heb, dan wil ik nog wel eens door de slagbomen schieten.
Ah, vandaar al die gaten in de bomen :shock:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten