tsov in Verweggistan #3: Україна
tsov in Verweggistan #3: Україна
Toegegeven, het is al een hele tijd geleden, maar nu toch eens tijd gemaakt om een reportage in elkaar te draaien. Maargoed, deze zomer was het weer eens tijd voor een mooie lange reis. Ruim vijf weken backpacken door de Oekraïne. De komende tijd zal ik in enkele etappes de OV-gerelateerde bezienswaardigheden laten zien.
Mijn reis begon met de s140 naar Berlijn, uiteraard werd in
de loc gewisseld.
Ik was vroeg vertrokken, aangezien ik geen zin had om in Hengelo of Hannover te stranden en mijn trein naar Odessa te missen. Maar de reis verliep voorspoedig, dus ik had een middagje Berlijn in het vooruitzicht.
Mijn Berlijn-ervaringen bestonden uit twee eerdere middagjes, dus dit derde middagje bezocht ik eerst eens wat onbekende plekjes: het Holocaustmonument en Checkpoint Charlie. Daarna was het tijd voor het OV. Met de U-Bahn ging het naar Warschauer Straße.
Worden die Talgo-rijtuigen nog ergens voor gebruikt eigenlijk?
Daarna reisde ik af naar Strausberg, aangezien daar het enige van de kleine trambedrijfjes rond Berlijn was dat ik nog nooit had bezocht.
Afgelopen zomer waren er werkzaamheden, dus de tram reed niet het hele traject. Een foto dan maar bij het tijdelijke eindpunt.
Zoals je ziet is het echt nog een 'ouderwetsche' buitenlijn die in de berm van de weg ligt.
Met de S-Bahn teruggegaan naar Köpenick en daar nog wat Tatra's op de foto gezet.
's Avonds begon dan het echte avontuur
Naar Odessa!!!
De Reichstag vanuit de trein
Wat interieurfotootjes
DDR-Qualität ;)
Beeld aan de Pools-Oekraïense grens
Iets verderop reden we een loods in waar de draaistellen verwisseld werden. Helaas keken de aanwezige Heel Belangrijke Meneren niet zo blij toen ik m'n camera tevoorschijn haalde, dus helaas geen foto's.
In het stadje Kowel hadden we een lange stop, iets meer dan vier uur.
We hadden het alleen ietsje te laat door, dus hebben een stukje mee heen en weer gerangeerd.
'Mijn' trein
Een regionale trein
In het stadje stond, achter een hek, een ex-Deense Arrivabus, met Duits exportkenteken.
Nog wat foto's van het station.
Ja, mijn rijtuig had goedkeuring voor Nederland!
Aankomst in Odessa
In de volgende aflevering wat meer foto's van Odessa :)
Mijn reis begon met de s140 naar Berlijn, uiteraard werd in
de loc gewisseld.
Ik was vroeg vertrokken, aangezien ik geen zin had om in Hengelo of Hannover te stranden en mijn trein naar Odessa te missen. Maar de reis verliep voorspoedig, dus ik had een middagje Berlijn in het vooruitzicht.
Mijn Berlijn-ervaringen bestonden uit twee eerdere middagjes, dus dit derde middagje bezocht ik eerst eens wat onbekende plekjes: het Holocaustmonument en Checkpoint Charlie. Daarna was het tijd voor het OV. Met de U-Bahn ging het naar Warschauer Straße.
Worden die Talgo-rijtuigen nog ergens voor gebruikt eigenlijk?
Daarna reisde ik af naar Strausberg, aangezien daar het enige van de kleine trambedrijfjes rond Berlijn was dat ik nog nooit had bezocht.
Afgelopen zomer waren er werkzaamheden, dus de tram reed niet het hele traject. Een foto dan maar bij het tijdelijke eindpunt.
Zoals je ziet is het echt nog een 'ouderwetsche' buitenlijn die in de berm van de weg ligt.
Met de S-Bahn teruggegaan naar Köpenick en daar nog wat Tatra's op de foto gezet.
's Avonds begon dan het echte avontuur
Naar Odessa!!!
De Reichstag vanuit de trein
Wat interieurfotootjes
DDR-Qualität ;)
Beeld aan de Pools-Oekraïense grens
Iets verderop reden we een loods in waar de draaistellen verwisseld werden. Helaas keken de aanwezige Heel Belangrijke Meneren niet zo blij toen ik m'n camera tevoorschijn haalde, dus helaas geen foto's.
In het stadje Kowel hadden we een lange stop, iets meer dan vier uur.
We hadden het alleen ietsje te laat door, dus hebben een stukje mee heen en weer gerangeerd.
'Mijn' trein
Een regionale trein
In het stadje stond, achter een hek, een ex-Deense Arrivabus, met Duits exportkenteken.
Nog wat foto's van het station.
Ja, mijn rijtuig had goedkeuring voor Nederland!
Aankomst in Odessa
In de volgende aflevering wat meer foto's van Odessa :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Ja, ik kijk ook uit naar je andere delen. Ik zou ook graag eens die kant op willen gaan, een stad als Lviv (Lemberg) lijkt me ook erg mooi. Ben je daar ook geweest?
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Die bus heeft een Deens kenteken, geen Duits exportkenteken. Er staat ook een Deense bestemming op.
Mooi verslag
Mooi verslag
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Die Talgo-rijtuigen bij de Warschauerstrasse stonden anderhalf jaar geleden er exact zo bij. Nader onderzoek leerde dat deze niet meer worden ingezet.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Zon! Korte broeken! *O*
MEER MEER!
MEER MEER!
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Het is inderdaad een Deense bus, maar toch echt een Duits tijdelijk kenteken, afgegeven in Frankfurt aan de Oder, geldig tot 22 juli 2011 (dat staat in die gele balk aan de rechterzijde).deadlock schreef:Die bus heeft een Deens kenteken, geen Duits exportkenteken. Er staat ook een Deense bestemming op.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Leuke foto´s :D
Het is misschien al een keer voorbijgekomen op het forum. Maar ik ben het effe vergeten. Waarom worden de draaistellen eigenlijk verwisseld?
Het is misschien al een keer voorbijgekomen op het forum. Maar ik ben het effe vergeten. Waarom worden de draaistellen eigenlijk verwisseld?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Dat wisselen van de draaistellen heeft te maken met een verschil in spoorbreedte.
Leuke reportage trouwens!
Leuke reportage trouwens!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Die Talgo rijtuigen reden toch in een CNL naar Frankrijk en Spanje?
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Fraaie reportage tsov!!!
Kijk met belangstelling uit naar volgend materiaal.
Kijk met belangstelling uit naar volgend materiaal.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Mooie foto's, alleen van sommige foto's kan ik absoluut niet lezen wat er op staat
Er reden ook binnenlandse nachttreinen in Duitsland met Talgo-materieel, zoals Hamburg - München. Maar ze schijnen in 2009 buiten dienst gesteld te zijn omdat men niet wilde investeren in een grote revisie. Ze hebben nooit in buitenlands verkeer gereden, al waren er wel plannen voor.webguy schreef:Die Talgo rijtuigen reden toch in een CNL naar Frankrijk en Spanje?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Er zijn wel Talgo rijtuigen die in de nachttrein van Parijs naar Spanje rijden (of dat in ieder geval tot vrij recent hebben gedaan). Maar dat zijn niet deze rijtuigen.webguy schreef:Die Talgo rijtuigen reden toch in een CNL naar Frankrijk en Spanje?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Ah, ergens had ik de binnenlandse Talgo treinen verbonden met de trein vanuit Parijs, maar dat is dus fout, excuus.
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Om te beginnen nog wat foto's van het station in Odessa.
Wat sporen in de haven
Odessa heeft een aardig tramnet, een aantal trolleybuslijnen en, zoals elke ex-Sovjetstad, een heleboel marsjroetka's. Marsjroetka's zijn een soort taxibusjes die vaste routes en vaste prijzen hebben en over het algemeen heel frequent rijden. Afhankelijk van de stad rijden ze met taxibusjes (Mercedes Sprinter ofzo), met midibussen of soms met grote bussen.
Het tramnet wordt vrijwel volledig uitgevoerd door Tatra T3-trams. Ik heb ook nog wel moderner spul gezien, maar niet op de foto.
Het eindpunt van lijn 31.
Sommige van die marsjroetka-lijnen worden, zoals gezegd met grote bussen gereden. Hier een ex-Parijse stadsbus. Let ook op de mooie Lada-taxi rechts :)
De meeste lijnen rijden echter met dit soort midibusjes
De oude vertrouwde ZiU-trolleybussen, de meest gebouwde trolleybus ter wereld, en aanwezig in het hele voormalige Oostblok.
Maar er rijdt ook nieuw spul
En nog maar eens wat trammetjes :)
Eindpunt bij het strand, hier eindigt lijn 18 uit de stad en begint buitenlijn 19.
Die lijn 19 heeft blijkbaar een slechte sporensituatie, getuige deze snelheidsbeperking die volgens het bordje op de hele lijn geldt.
De lokroep van het strand was echter luider dan die van een zweterige Tatra ;)
Ik wilde heel graag een keer naar Tiraspol, omdat dat in het maffe landje Transdnjestrië ligt. Het voert wellicht te ver om het verhaal van dat landje hier uit de doeken te doen, maar voor de geïnteresseerden: Wikipedia biedt uitkomst :)
Dus op zoek naar het busstation voor een bus naar Tiraspol.
Gevonden!
Vlakbij het busstation van Odessa liggen deze verlaten tramsporen
Na de nodige omkooppraktijken bij de grens uiteindelijk aangekomen bij het station van Tiraspol
En Fles heeft deze vast nog niet ;)
Ook Tiraspol heeft trolleybussen. De rode heeft nog mooie quasi-communistische leuzen op de zijkant. Tiraspol heeft sowieso nog een enorm Sovjetsfeertje.
De straat waar deze bus rijdt heet dan ook de Leninstraat.
Ook veel marsjroetka's in Tiraspol, waaronder dit ex-Nederlandse taxibusje :)
Wat sporen in de haven
Odessa heeft een aardig tramnet, een aantal trolleybuslijnen en, zoals elke ex-Sovjetstad, een heleboel marsjroetka's. Marsjroetka's zijn een soort taxibusjes die vaste routes en vaste prijzen hebben en over het algemeen heel frequent rijden. Afhankelijk van de stad rijden ze met taxibusjes (Mercedes Sprinter ofzo), met midibussen of soms met grote bussen.
Het tramnet wordt vrijwel volledig uitgevoerd door Tatra T3-trams. Ik heb ook nog wel moderner spul gezien, maar niet op de foto.
Het eindpunt van lijn 31.
Sommige van die marsjroetka-lijnen worden, zoals gezegd met grote bussen gereden. Hier een ex-Parijse stadsbus. Let ook op de mooie Lada-taxi rechts :)
De meeste lijnen rijden echter met dit soort midibusjes
De oude vertrouwde ZiU-trolleybussen, de meest gebouwde trolleybus ter wereld, en aanwezig in het hele voormalige Oostblok.
Maar er rijdt ook nieuw spul
En nog maar eens wat trammetjes :)
Eindpunt bij het strand, hier eindigt lijn 18 uit de stad en begint buitenlijn 19.
Die lijn 19 heeft blijkbaar een slechte sporensituatie, getuige deze snelheidsbeperking die volgens het bordje op de hele lijn geldt.
De lokroep van het strand was echter luider dan die van een zweterige Tatra ;)
Ik wilde heel graag een keer naar Tiraspol, omdat dat in het maffe landje Transdnjestrië ligt. Het voert wellicht te ver om het verhaal van dat landje hier uit de doeken te doen, maar voor de geïnteresseerden: Wikipedia biedt uitkomst :)
Dus op zoek naar het busstation voor een bus naar Tiraspol.
Gevonden!
Vlakbij het busstation van Odessa liggen deze verlaten tramsporen
Na de nodige omkooppraktijken bij de grens uiteindelijk aangekomen bij het station van Tiraspol
En Fles heeft deze vast nog niet ;)
Ook Tiraspol heeft trolleybussen. De rode heeft nog mooie quasi-communistische leuzen op de zijkant. Tiraspol heeft sowieso nog een enorm Sovjetsfeertje.
De straat waar deze bus rijdt heet dan ook de Leninstraat.
Ook veel marsjroetka's in Tiraspol, waaronder dit ex-Nederlandse taxibusje :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Die trams zijn best cool _O_
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Wauw, wat een bijzonder mooie foto's. Wil graag ook eens die kant op, fascinerend!
Wat is dat station in Terespol trouwens verlaten...
Wat is dat station in Terespol trouwens verlaten...
Ik doe ook maar wat
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Er komt daar geloof ik twee keer per dag een trein ;) Dus de rest van de dag is er niet zoveel te doen...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Prachtig verslag en mooie foto's, tsov! Doet me weer met plezier terugdenken aan m'n eigen zomervakantie :D
In Tiraspol komen per richting inderdaad maar 2 of 3 treinen per dag langs, namelijk Chișinău-Moskou (1 of 2 keer) en Chișinău-Odessa (1 keer). Toen ik er afgelopen zomer langs reed was het wel wat drukker, maar nog steeds vrij rustig. Het meeste vervoer gaat gewoon per bus en mashrutka. Ook het station van Chișinău is meestal vrij rustig.
In Tiraspol komen per richting inderdaad maar 2 of 3 treinen per dag langs, namelijk Chișinău-Moskou (1 of 2 keer) en Chișinău-Odessa (1 keer). Toen ik er afgelopen zomer langs reed was het wel wat drukker, maar nog steeds vrij rustig. Het meeste vervoer gaat gewoon per bus en mashrutka. Ook het station van Chișinău is meestal vrij rustig.
Mijn Flickr account.
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Ben je daar zo op de bonnefooi heen gegaan? Ook een nachtje gebleven? En hoe vind je daar een beetje makkelijk een slaapplaats? (hotel, jeugdherberg etc).tsov schreef:Er komt daar geloof ik twee keer per dag een trein ;) Dus de rest van de dag is er niet zoveel te doen...
Mooi hoor, krijg echt zin om direct de spullen te pakken na het zien van zo'n reportage. :pos:
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Wederom genieten. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Ik ben er inderdaad zo op de bonnefooi heen gegaan, wellicht iets te onvoorbereid, want de laatste bus naar Moldavië was al weg en we moesten dus wel daar overnachten. Dus uiteindelijk een hotel gevonden à €40 per kamer. Toen aan de grens nog gezeik gekregen omdat we ons niet hadden geregistreerd bij de politie, dus we moesten daarvoor betalen... Maargoed, het was wel een mooi avontuur :pos:Caspar schreef:Ben je daar zo op de bonnefooi heen gegaan? Ook een nachtje gebleven? En hoe vind je daar een beetje makkelijk een slaapplaats? (hotel, jeugdherberg etc).
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Leuke reis en leuke foto's! Ben je ook nog naar Simferopol geweest? En heb je ook Borscht op (hoe je dat dan ook spelt) ?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: tsov in Verweggistan #3: Україна
Ik heb eens een zeer snelle zoektocht gemaakt naar een lijnennetkaart van Odessa en natuurlijk heb ik er weer eentje gevonden
Klik hierrrr, hij is behoorlijk groot
ik moet zeggen dat het netwerk best indrukwekkend is, al zitten er wel weer van die typische Oostblokdingen in. En dat lijnnummers dubbel bestaan in tram en trolleybusversie
Klik hierrrr, hij is behoorlijk groot
ik moet zeggen dat het netwerk best indrukwekkend is, al zitten er wel weer van die typische Oostblokdingen in. En dat lijnnummers dubbel bestaan in tram en trolleybusversie
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten