Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Dafdriver »

Roelof88 schreef:
Bee schreef:Zijn dat overtollige aardgasbussen van de HTM?
Ik denk dat het inderdaad gaat om een aantal bussen uit de HTM serie 1001 - 1135 die niet in dienst zijn gekomen. Veolia heeft ook wel MAN CNG's, maar die zijn ouder.
Stadswagens op de streek? Dat kost gelijk je zitcapaciteit.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Michael »

Dan bouwen zie die toch gewoon om naar streekwagens. Je hoeft in principe alleen maar wat andere stoelen erin te zetten
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Suus »

De stadsdienst van Leeuwarden maakt nog steeds geen deel uit van de concessie, of is dat ondertussen al veranderd?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Statler Rail »

Stadsdienst Leeuwarden is in deze aanbesteding onderdeel van de concessie NZW-Fryslân, overigens net als Schiermonnikoog. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor altijd zo zal blijven. Men kan best volgende keer voor een andere indeling kiezen, of bijvoorbeeld het spoorvervoer integreren.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door flipje »

Waar ik vooral benieuwd naar ben, zijn de elektrische bussen die op Schiermonnikoog en als pilot in Leeuwarden gaan rijden. Zijn er überhaupt wel elektrische bussen verkrijgbaar (afgezien van de midibusjes zoals in Den Bosch)?
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Stéphane »

In Rome ben ik er wel eens tegengekomen, capaciteit 28 personen waarvan 8 zittend. Was wel lachen, m'n ouders hadden het idee om op zo'n busje te gaan zitten en de hele rit af te rijden om zo een nogal heuvelachtige wijk te bezichtigen. Het busje had wel succes al moest het volgens de chauffeur om de paar ritten wel eens in de stekker. Oja in de CinqueTerre, een Italiaans natuurpark liep ik wel eens een IVECO Ecodaily tegen.
Afbeelding

Foto van het Romeinse busje volgt nog
Verklein die andere afbeelding gerust en leg me ineens eens uit hoe je dat doet
Laatst gewijzigd door webguy op ma 13 feb 2012, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: "smallimg" in plaats van "img" gebruiken
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Zonnig
Berichten: 538
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Zonnig »

En .... welke gegadigden zullen er aanwezig zijn ....

Provincie Fryslân, Postbus 20120, 8900 HM, Leeuwarden. fryslan@inno-v.nl.

Internetadres(sen): http://www.fryslan.nl

VOORWERP VAN DE AANBESTEDING:

Type opdracht: Diensten.
Beschrijving/voorwerp van de opdracht: Concessie openbaar vervoer Noord en Zuidwest Fryslân en Schiermonnikoog

PROCEDURE:

Type procedure: Openbaar.
Referentienummer van het dossier bij de aanbestedende dienst:
Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen:
Datum: 20/02/2012 - Tijdstip 12:00 uur
Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend:
Datum en tijdstip van aanbesteding: 20/02/2012 - 12:10 uur
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Michael 1988 »

flipje schreef:Waar ik vooral benieuwd naar ben, zijn de elektrische bussen die op Schiermonnikoog en als pilot in Leeuwarden gaan rijden. Zijn er überhaupt wel elektrische bussen verkrijgbaar (afgezien van de midibusjes zoals in Den Bosch)?
Ja trolleybussen ;).

Nee even serieus nu. Er is een volledig elektrische 12m bus. Deze is van Proterra en heet Proterra bus en is een Amerikaanse bus.

Link 1
Link 2

Daarnaast is er ook een elektrische optare Solo verkrijgbaar en die is (voor zover ik kon zien) iets langer als die van Den Bosch en TCR (ja die heeft ook een elektrische bus). En niet te vergeten de superbus, die is ook volledig elektrisch. Maar ja, ik kan dat ding niet bepaald een bus noemen. Eerder een gerestylde limousine. Ook heb je nog de bussen met wielnaafaandrijving. Maar die zijn meer hybride diesel-elektrisch dan volledig elektrisch.

Overigens, in China zijn er al verschillende elektrische bussen. Maar of je die hier wilt hebben...... Weet iemand wat de kwaliteit is van de Scania/Higer A30's van EBS????

Link.

Even Googlen en je vind zo al 4 bussen die volledig elektrisch zijn.

Edit:
Deze link is ook best wel interessant.
wwijker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 20:02

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door wwijker »

Drie inschrijvers voor de concessie, geen verrassingen
arriva, qbuzz en connexxion

bron: lc.nl
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Stéphane »

Zoals te verwachten.
Het is nu wel duidelijk dat Veolia aan het afbouwen is.
Dan schieten er eigenlijk nog 3 grote spelers over. Misschien dat EBS de vierde landelijke speler in dat rijtje wordt.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Statler Rail »

Ik ben zeer benieuwd of de inschrijvingen ook bestek-conform zijn. Gezien het beperkte bedrag, het grote aantal bussen en personeelsleden en de inefficiëntie van de dienstregeling ben ik daar niet zo zeker van...

Mocht een vervoerder wél binnen het budget zijn gebleven, dan vraag ik mij af of die vervoerder niet ergens een foutje heeft gemaakt...
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Roelof88 »

Stéphane schreef:Zoals te verwachten.
Het is nu wel duidelijk dat Veolia aan het afbouwen is.
Dan schieten er eigenlijk nog 3 grote spelers over. Misschien dat EBS de vierde landelijke speler in dat rijtje wordt.
Syntus/Keolis is er ook nog.
Zonnig
Berichten: 538
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Zonnig »

Kleine besparingen tov de aanbesteding zijn zeker mogelijk.

Je kan bij in de daluren de lijnen 42, 46, 47 tussen Sneek - Hommerts - Woudsend samenvoegen. Ze rijden nl vlak achter elkaar aan!

Dan kan bijv. lijn 47 de hoofdlijn worden en dan kan lijn 46 met een 8 pers. busje gereden worden tussen Hommerts en Heeg.
Door m.n. 42 & 47 samen te voegen tussen Sneek en Woudsend kan je in de daluren steeds 1 bus besparen.

Ik denk dat er zo nog wel meer mogelijkheden zijn!
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door EHH »

Zonnig schreef:Ik denk dat er zo nog wel meer mogelijkheden zijn!
Zie zijn er idd voldoende. :)
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door flipje »

Roelof88 schreef: Syntus/Keolis is er ook nog.
Of Syntus/NS :wink: . Toch wel opvallend dat Qbuzz/Syntus nog nooit op een zelfde concessie hebben geboden.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Statler Rail »

Zonnig schreef:Kleine besparingen tov de aanbesteding zijn zeker mogelijk.

Je kan bij in de daluren de lijnen 42, 46, 47 tussen Sneek - Hommerts - Woudsend samenvoegen. Ze rijden nl vlak achter elkaar aan!

Dan kan bijv. lijn 47 de hoofdlijn worden en dan kan lijn 46 met een 8 pers. busje gereden worden tussen Hommerts en Heeg.
Door m.n. 42 & 47 samen te voegen tussen Sneek en Woudsend kan je in de daluren steeds 1 bus besparen.

Ik denk dat er zo nog wel meer mogelijkheden zijn!
Het spaart iets, maar je hebt die bus en de chauffeur nog steeds nodig voor de spitsuren. Dat is het probleem met deze concessie: je hebt heel veel bussen die in de spits een enkele rit rijden en de rest van de dag stilstaan.

Als je het als provincie goed wil doen schrijf je een nieuwe aanbesteding uit en laat je de inschrijver de gehele lijnvoering zelf bepalen. Geen vervoerder zal dan drie bussen achter elkaar aan laten rijden, maar zal kiezen voor een zo optimaal mogelijke dienstregeling. Dan kies je de inschrijver die voor het beschikbare budget het meeste DRU's en de meeste dorpen ontsluit.

Het lastig is echter dat je steeds het personeel "erft" van de vorige concessiehouder. Voor het personeel is dat natuurlijk erg belangrijk, maar het betekent wel dat de nieuwe concessiehouder niet veel efficiencywinst behaald door met minder personeel toe te kunnen.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Statler Rail »

flipje schreef:
Roelof88 schreef: Syntus/Keolis is er ook nog.
Of Syntus/NS :wink: . Toch wel opvallend dat Qbuzz/Syntus nog nooit op een zelfde concessie hebben geboden.
Wie belt de NMa? :)
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Stéphane »

Driiiing!
*Nederlandse mededinging autoriteit, goeiemiddag met Jan-Peter!
-Hallo meneer JP, ik zou iets willen aangeven!
*Zegt u maar, wij zijn een en al oor.
*Ik denk dat QBuzz en Synthus samenwerken, wanneer Synthus op een concessie biedt, doet Qbuzz dat nooit en omgekeerd.
-Sorry meneer maar daarvoor kan ik geen PV opmaken, ze hebben genoeg smeergeld betaald.
*Dat is tegen de wet!
-Pas maar op of wij zijn tegen u!

Geestige aanvullen zijn steeds welkom
Laatst gewijzigd door Stéphane op za 25 feb 2012, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door isadora »

Stéphane schreef:Driiiing!
*Nederlandse mededinging autoriteit, goeiemiddag met Jan-Peter!
-Hallo meneer JP, ik zou iets willen aangeven!
*Zegt u maar, wij zijn een en al oor.
*Ik denk dat QBuzz en Synthus samenwerken, wanneer Synthus op een concessie biedt, doet Qbuzz dat nooit en omgekeerd.
-Sorry meneer maar daarvoor kan ik geen PV opmaken, ze hebben genoeg smeergeld betaald.
*Dat is tegen de wet!
-Pas maar op of wij zijn tegen u!

Geestige aanvullen zijn steeds welkom
Tuut...tuut...tuut...
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Jef400 »

:lol:
Leuk toneelstuk. Voor de rest. Lijkt Friesland mij een goed berijdbare concessie. Veel dorpen die worden bediend... het enige minpunt zijn de parallelle lijnen die je af en toe hebt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Statler Rail »

Wat bedoel je met "goed berijdbaar"?

Alles hangt af van het budget. Als je er maar genoeg geld tegenaan gooit kan je natuurlijk een mooi OV-aanbod neerzetten. Punt is dat ik betwijfel of er nu genoeg geld wordt uitgetrokken. Ik heb daar zo mijn twijfels over...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Jef400 »

Ik ben zelf geen Fries dus ik zal het je niet kunnen zeggen. Ik weet zelfs niet eens hoeveel geld erheen gaat in de nieuwe concessie.
En met goed berijdbaar bedoel ik dat er weinig infrastructele knelpunten zitten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Suus »

Het probleem van Friesland is vooral dat er heel veel kleine kernen zijn die wel bediening behoeven maar waar je niet met een lijn alles kan bedienen zonder dat er hele ingewikkelde lijnen ontstaan. Connexxion heeft dat proberen op te lossen door goedkoper materieel aan te schaffen, iets dat echter niet echt in de smaak viel van de reiziger.

De stadsdienst van Leeuwarden ziet er op de kaart vrij hopeloos uit, zoveel lijnen, enorm dicht net en absurd korte halteafstanden, daar kan zeker nog winst behaald worden zonder dat de reiziger er flink onder te lijden zal hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Zapatero23
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 13:20
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Zapatero23 »

@JeffreyMeijer,

Ook al kom je niet uit Friesland, lijkt mij iets te kort door de bocht om te stellen dat de concessie 'makkelijk berijdbaar' is. Ieder concessie heeft zo zijn eigenaardigheden, geschiedenis en knelpunten, ook infrastructureel. Ga voor de gein eens kijken in Leeuwarden in zowel de ochtend als avondspits, staat volledig vast!
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Etienne »

Die infrastructurele knooppunten zijn er wel degelijk, in de gehele provincie moet tussen bepaalde lijnen aansluiting geboden worden op bepaalde busstations en/of haltes (bijvoorbeeld Reduzum, Blauwe Tent - lijn 94 <-> 95 en Kop Afsluitdijk 350 <-> 132 <-> 96).
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten