tsov in Verweggistan #3: Україна

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door tsov »

Toegegeven, het is al een hele tijd geleden, maar nu toch eens tijd gemaakt om een reportage in elkaar te draaien. Maargoed, deze zomer was het weer eens tijd voor een mooie lange reis. Ruim vijf weken backpacken door de Oekraïne. De komende tijd zal ik in enkele etappes de OV-gerelateerde bezienswaardigheden laten zien.
Mijn reis begon met de s140 naar Berlijn, uiteraard werd in
Afbeelding
de loc gewisseld.
Afbeelding

Ik was vroeg vertrokken, aangezien ik geen zin had om in Hengelo of Hannover te stranden en mijn trein naar Odessa te missen. Maar de reis verliep voorspoedig, dus ik had een middagje Berlijn in het vooruitzicht.
Afbeelding

Mijn Berlijn-ervaringen bestonden uit twee eerdere middagjes, dus dit derde middagje bezocht ik eerst eens wat onbekende plekjes: het Holocaustmonument en Checkpoint Charlie. Daarna was het tijd voor het OV. Met de U-Bahn ging het naar Warschauer Straße.
Afbeelding
Afbeelding
Worden die Talgo-rijtuigen nog ergens voor gebruikt eigenlijk?

Afbeelding

Daarna reisde ik af naar Strausberg, aangezien daar het enige van de kleine trambedrijfjes rond Berlijn was dat ik nog nooit had bezocht.

Afbeelding

Afgelopen zomer waren er werkzaamheden, dus de tram reed niet het hele traject. Een foto dan maar bij het tijdelijke eindpunt.
Afbeelding
Zoals je ziet is het echt nog een 'ouderwetsche' buitenlijn die in de berm van de weg ligt.

Met de S-Bahn teruggegaan naar Köpenick en daar nog wat Tatra's op de foto gezet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

's Avonds begon dan het echte avontuur
Afbeelding
Afbeelding
Naar Odessa!!!

Afbeelding
De Reichstag vanuit de trein

Wat interieurfotootjes
Afbeelding
DDR-Qualität ;)
Afbeelding
Afbeelding

Beeld aan de Pools-Oekraïense grens
Afbeelding
Iets verderop reden we een loods in waar de draaistellen verwisseld werden. Helaas keken de aanwezige Heel Belangrijke Meneren niet zo blij toen ik m'n camera tevoorschijn haalde, dus helaas geen foto's.

In het stadje Kowel hadden we een lange stop, iets meer dan vier uur.
Afbeelding

We hadden het alleen ietsje te laat door, dus hebben een stukje mee heen en weer gerangeerd.
Afbeelding

Afbeelding
'Mijn' trein

Afbeelding
Een regionale trein

Afbeelding
In het stadje stond, achter een hek, een ex-Deense Arrivabus, met Duits exportkenteken.

Nog wat foto's van het station.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ja, mijn rijtuig had goedkeuring voor Nederland!

Aankomst in Odessa
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de volgende aflevering wat meer foto's van Odessa :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Ardan »

Wat een reis :D Mooi!
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Caspar »

Ja, ik kijk ook uit naar je andere delen. Ik zou ook graag eens die kant op willen gaan, een stad als Lviv (Lemberg) lijkt me ook erg mooi. Ben je daar ook geweest?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door deadlock »

Die bus heeft een Deens kenteken, geen Duits exportkenteken. Er staat ook een Deense bestemming op.

Mooi verslag 8-)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door MdJ »

Die Talgo-rijtuigen bij de Warschauerstrasse stonden anderhalf jaar geleden er exact zo bij. Nader onderzoek leerde dat deze niet meer worden ingezet.
Bij twijfel: gebruik beton.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Fles »

:shock: Zon! Korte broeken! *O*

MEER MEER!
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door tsov »

deadlock schreef:Die bus heeft een Deens kenteken, geen Duits exportkenteken. Er staat ook een Deense bestemming op.
Het is inderdaad een Deense bus, maar toch echt een Duits tijdelijk kenteken, afgegeven in Frankfurt aan de Oder, geldig tot 22 juli 2011 (dat staat in die gele balk aan de rechterzijde).
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Michael »

Leuke foto´s :D

Het is misschien al een keer voorbijgekomen op het forum. Maar ik ben het effe vergeten. Waarom worden de draaistellen eigenlijk verwisseld?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Daniel »

Dat wisselen van de draaistellen heeft te maken met een verschil in spoorbreedte.

Leuke reportage trouwens!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door webguy »

Die Talgo rijtuigen reden toch in een CNL naar Frankrijk en Spanje?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door isadora »

Fraaie reportage tsov!!!
Kijk met belangstelling uit naar volgend materiaal.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Suus »

Mooie foto's, alleen van sommige foto's kan ik absoluut niet lezen wat er op staat :lol:
webguy schreef:Die Talgo rijtuigen reden toch in een CNL naar Frankrijk en Spanje?
Er reden ook binnenlandse nachttreinen in Duitsland met Talgo-materieel, zoals Hamburg - München. Maar ze schijnen in 2009 buiten dienst gesteld te zijn omdat men niet wilde investeren in een grote revisie. Ze hebben nooit in buitenlands verkeer gereden, al waren er wel plannen voor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Caspar »

webguy schreef:Die Talgo rijtuigen reden toch in een CNL naar Frankrijk en Spanje?
Er zijn wel Talgo rijtuigen die in de nachttrein van Parijs naar Spanje rijden (of dat in ieder geval tot vrij recent hebben gedaan). Maar dat zijn niet deze rijtuigen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door webguy »

Ah, ergens had ik de binnenlandse Talgo treinen verbonden met de trein vanuit Parijs, maar dat is dus fout, excuus.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door tsov »

Om te beginnen nog wat foto's van het station in Odessa.
Afbeelding
Afbeelding

Wat sporen in de haven
Afbeelding

Odessa heeft een aardig tramnet, een aantal trolleybuslijnen en, zoals elke ex-Sovjetstad, een heleboel marsjroetka's. Marsjroetka's zijn een soort taxibusjes die vaste routes en vaste prijzen hebben en over het algemeen heel frequent rijden. Afhankelijk van de stad rijden ze met taxibusjes (Mercedes Sprinter ofzo), met midibussen of soms met grote bussen.

Het tramnet wordt vrijwel volledig uitgevoerd door Tatra T3-trams. Ik heb ook nog wel moderner spul gezien, maar niet op de foto.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het eindpunt van lijn 31.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sommige van die marsjroetka-lijnen worden, zoals gezegd met grote bussen gereden. Hier een ex-Parijse stadsbus. Let ook op de mooie Lada-taxi rechts :)
Afbeelding

De meeste lijnen rijden echter met dit soort midibusjes
Afbeelding

De oude vertrouwde ZiU-trolleybussen, de meest gebouwde trolleybus ter wereld, en aanwezig in het hele voormalige Oostblok.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar er rijdt ook nieuw spul
Afbeelding

En nog maar eens wat trammetjes :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eindpunt bij het strand, hier eindigt lijn 18 uit de stad en begint buitenlijn 19.
Die lijn 19 heeft blijkbaar een slechte sporensituatie, getuige deze snelheidsbeperking die volgens het bordje op de hele lijn geldt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De lokroep van het strand was echter luider dan die van een zweterige Tatra ;)

Ik wilde heel graag een keer naar Tiraspol, omdat dat in het maffe landje Transdnjestrië ligt. Het voert wellicht te ver om het verhaal van dat landje hier uit de doeken te doen, maar voor de geïnteresseerden: Wikipedia biedt uitkomst :)
Dus op zoek naar het busstation voor een bus naar Tiraspol.
Gevonden!
Afbeelding

Vlakbij het busstation van Odessa liggen deze verlaten tramsporen
Afbeelding
Afbeelding

Na de nodige omkooppraktijken bij de grens uiteindelijk aangekomen bij het station van Tiraspol
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En Fles heeft deze vast nog niet ;)
Afbeelding

Ook Tiraspol heeft trolleybussen. De rode heeft nog mooie quasi-communistische leuzen op de zijkant. Tiraspol heeft sowieso nog een enorm Sovjetsfeertje.
Afbeelding
Afbeelding
De straat waar deze bus rijdt heet dan ook de Leninstraat.

Ook veel marsjroetka's in Tiraspol, waaronder dit ex-Nederlandse taxibusje :)
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Fles »

Die trams zijn best cool _O_
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Ardan »

Wauw, wat een bijzonder mooie foto's. Wil graag ook eens die kant op, fascinerend!
Wat is dat station in Terespol trouwens verlaten...
Ik doe ook maar wat
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door tsov »

Er komt daar geloof ik twee keer per dag een trein ;) Dus de rest van de dag is er niet zoveel te doen...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Timon91 »

Prachtig verslag en mooie foto's, tsov! Doet me weer met plezier terugdenken aan m'n eigen zomervakantie :D

In Tiraspol komen per richting inderdaad maar 2 of 3 treinen per dag langs, namelijk Chișinău-Moskou (1 of 2 keer) en Chișinău-Odessa (1 keer). Toen ik er afgelopen zomer langs reed was het wel wat drukker, maar nog steeds vrij rustig. Het meeste vervoer gaat gewoon per bus en mashrutka. Ook het station van Chișinău is meestal vrij rustig.
Mijn Flickr account.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Caspar »

tsov schreef:Er komt daar geloof ik twee keer per dag een trein ;) Dus de rest van de dag is er niet zoveel te doen...
Ben je daar zo op de bonnefooi heen gegaan? Ook een nachtje gebleven? En hoe vind je daar een beetje makkelijk een slaapplaats? (hotel, jeugdherberg etc).
Mooi hoor, krijg echt zin om direct de spullen te pakken na het zien van zo'n reportage. :pos:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door isadora »

Wederom genieten. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Jef400 »

:pos: Mooi verslag
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door tsov »

Caspar schreef:Ben je daar zo op de bonnefooi heen gegaan? Ook een nachtje gebleven? En hoe vind je daar een beetje makkelijk een slaapplaats? (hotel, jeugdherberg etc).
Ik ben er inderdaad zo op de bonnefooi heen gegaan, wellicht iets te onvoorbereid, want de laatste bus naar Moldavië was al weg en we moesten dus wel daar overnachten. Dus uiteindelijk een hotel gevonden à €40 per kamer. Toen aan de grens nog gezeik gekregen omdat we ons niet hadden geregistreerd bij de politie, dus we moesten daarvoor betalen... Maargoed, het was wel een mooi avontuur :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Justin »

Leuke reis en leuke foto's! Ben je ook nog naar Simferopol geweest? En heb je ook Borscht op (hoe je dat dan ook spelt) :p?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Suus »

Ik heb eens een zeer snelle zoektocht gemaakt naar een lijnennetkaart van Odessa en natuurlijk heb ik er weer eentje gevonden :P

Klik hierrrr, hij is behoorlijk groot

ik moet zeggen dat het netwerk best indrukwekkend is, al zitten er wel weer van die typische Oostblokdingen in. En dat lijnnummers dubbel bestaan in tram en trolleybusversie :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten