Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

1:15 wissels zijn snel zat. (80km/h) Bovendien scheelt één ding: Er komen vast geen goederentreinen in de Klassen D en E dus zo geweldig hoeft de fundering ook niet te zijn.
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Het wil niet echt vlotten bij de provincie geloof ik?

Ik hoorde gisteren van een vriend, dat het plan van de SP voor het OV in Kampen niet doorgaat, en dat ivm te weinig geld de bussen exact hetzelfde blijven rijden ook na de komst van het hanzelijn station (de lijnen 11/12). De SP komt binnenkort in de pers met een grote tegenactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

De SP had dan ook een exorbitant duur plan bedacht. Bij het goedkopere plan van de ROCOV's is het ook de vraag of die er komt. Hoe staat het eigenlijk met de tram zelf?
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Rocov's plan ken ik niet super goed, maar ik weet wel dat die uitging van lijn 11 ook door Haatland. Lijkt mij geen hele handige keuze.

Het plan van de SP vond ik juist zo goed, omdat het recht doet aan alle voorzieningen in Kampen/Ijsselmuiden. Daarnaast vervalt voor ijsselmuiden lijn 74, dus een andere lijn zou dan heel prettig zijn. Als lijn 74 (gedeelte ijsselmuiden-genemuiden) en 140 komen te vervallen, kan het geld daarvan mooi voor het SP plan worden gebruikt. Lijn 74 stond overigens al voor de komst van de hanzelijn op het punt om te vervallen. Daarnaast wordt de 143 in frequentie verlaagd, en wordt de 141 in 2014 ingekort. Lijkt mij allemaal geld die mooi ten gunste van het vervoer in Kampen/Ijsselmuiden kan komen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Het is afwachten. Als er toevallig geld over blijft na het schrappen van lijnen en het veiligstellen van de tram is het best een idee om Kampen van een fatsoenlijke stadsdienst te voorzien. De vraag is echter of er überhaubt wel geld overblijft aan het einde van de rit van de aanbesteding.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door flipje »

En het bleef stil vanuit de provincie. Het gerucht gaat nu dan ook dat de provincie aan het kijken is om doorgaan met de trein.
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Logisch ook. Een tram is toch te ambitieus gebleken. Het aantal in-uit stappers zou bij een aantal haltes veel te laag hebben gelegen (Kampen oost, Voorsterpoort(met name avond)). Ik denk dat men eens moet gaan kijken, hoe dit geld kan worden geinvesteerd in het 4x per uur laten rijden van de trein, met een station in Stadshagen erbij. Mooie GTW-Diesels erop, en ook het geld voor de elektrificatie kan mooi efficiënter gebruikt worden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Jef400 »

Ik heb weinig verstand van Zwolle maar waarom elektrificeren zij die lijn niet en gooien ze hem met die nieuwe halte bij de vechtdallijnen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Heeft volgensmij met keringen te maken. Doordat de trein eerst nog door moet naar Kampen, kom je vanuit de richting Kampen met overstappen in zwolle in de knel, en vanuit Emmen ook. Als ik het goed heb hoor, correct me if i'm wrong.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Bastiaan »

Of je moet rond de aansluitknoop in Zwolle lang stilstaan op één van de doorgaande sporen en daar is de perroncapaciteit niet op berekend.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Raymond »

Je krijgt inderdaad een wat onhandige kering bij een koppeling met de Vechtdallijnen. Zowel qua materieelinzet als personeel. Tussen aankomst en vertrek in Zwolle van de Vechtdallijnen zit zo'n 25 minuten. Rijtijd Zwolle - Kampen zal incl. stop in Stadshagen zo'n 12 minuten zijn (misschien minuutje minder door hogere aanzetversnelling E-GTW tov DM'' 90). Alleen met lange kering in Kampen kom je dus uit, en dat kost extra materieel en personeel. Met een pendeldienst Kampen - Zwolle is het ook nog steeds kwetsbaar, met keringen van 3 minuten aan beide kanten van de lijn, maar omdat de lijn in Zwolle geen kruisende bewegingen maakt is dat acceptabel.

Daarnaast denk ik niet dat er veel vraag is naar een doorgaande verbinding Kampen - Dalfsen/Hardenberg/Emmen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Jef400 »

Nee maar dat mensen zitten te wachten op Schagen - Heerlen is ook maar de vraag
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Ik denk ook niet dat er veel vraag zal zijn om vanuit Kampen naar Dalfsen en verder te gaan. En mocht er wel vraag naar zijn, dan is een goede overstap (zoals nu) ook voldoende. Belangrijker is, om naar de relatie Kampen <---> Zwolle te kijken. Er komt straks een alternatief bij via de Hanzelijn, maar door de aparte ligging van het station, verwacht ik dat het huidige station Kampen het drukst gaat blijven (mits de huidige trein blijft rijden). Als de provincie er werk van maakt, om op een goede manier te kijken hoe je op een goede manier de huidige lijn 4x per uur kan laten rijden, is dat voordelig voor alle partijen. Nadeel is wel, is dat het kan gaan concurreren met het Hanzelijn station.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Statler Rail »

Ik vraag mij twee dingen af: 1) hoe betrouwbaar is het gerucht, en wat is de reden? Is daar iets meer over te zeggen?
En 2) wat moeten we verstaan onder "doorgaan met trein". Bedoelt men daarmee: het project geheel afblazen en doorgaan met dieseltreinen? Of de spoorlijn wél elektrificeren en voorzien van passeerspoor, maar dan de exploitatie met normaal spoorwegmaterieel (bv E-GTW) laten geschieden? En is het dan nog nodig om de spoorlijn 2 jaar lang dicht te houden voor ombouwwerkzaamheden?

Vragen, vragen... :?:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Je kan dat ding ook gewoon om de knoop heenleggen. (voor zover dat op Zl-Emn past icm een kruising bij Stadshagen.) Als je de randen van de knoop raakt is de perroncapaciteit immers geen probleem.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door flipje »

Deze geruchten zijn afkomstig van een kennis van mij die werkzaam is bij de gemeente Zwolle. En het begint wel steeds aannemelijker te worden dat de tram niet door gaat. (De vorige aanbesteding bleef het ook aanvallig stil na dat de datum van de bekendmaking was verstrekken)

Valt het kamperlijntje niet te combineren met de trein richting Nijverdal?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Jef400 »

Ja je gaat toch ook niet voor ik weet niet hoeveel miljoen een tram aanleggen als handhaving met een extra halteplaatsje ook mogelijk is.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Statler Rail »

@flipje Okee dank, we wachten af. Ik zal kijken of ik meer informatie te weten kan komen.

Het combineren van het Kamperlijntje met wat voor andere lijn dan ook is niet erg logisch. Het heeft nauwelijks meerwaarde, creëert een hoop nieuwe problemen (spooropstelling, conflicterende rijwegen, aansluitingen) en maakt de dienstuitvoering ook een stuk onbetrouwbaarder.

Dat het Kamperlijntje min of meer los ligt van de rest is mijn inziens juist de kracht. Je hebt totaal geen last van andere treinen, kan eventueel met apart materieel gaan rijden. Waarom zou je iets eenvoudig en betrouwbaar vervangen door iets gecompliceerd en vertragingsgevoeilig? :)
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

@Statler, ben ik het helemaal mee eens. Daarnaast zit het kamperlijntje dan 'gevangen' in de dienstregeling van een andere trein, en is een 4x per uur frequentie (als de provincie die ambitie behoud) vrijwel onmogelijk geworden.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door flipje »

Misschien niet helemaal juist geformuleerd door mij. Maar ik doelde meer op; het creëren van een concessie met als lijndeel zwolle-kampen en zwolle-almelo(enschede).
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Jef400 »

Kampen - Enschede. Interessant
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Vinny »

JeffreyMeijer schreef:Kampen - Enschede. Interessant
Mij lijkt dat niet zo logisch, volgens mij zit je bustechnisch in een ander concessiegebied, en dan krijg je dus veel problemen met afstemming, terwijl als je Kampen-Zwolle en Enschede-Zwolle apart doet je beter op de busconcessies aansluit.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door flipje »

Vertramming komt er (weer) niet van

De vertramming van het Kamperlijntje wordt 'niet vergund' aan de enige inschrijver: vervoersmaatschappij Arriva.
Dat heeft de provincie Overijssel vanmorgen bekend gemaakt. Op oudejaarsavond staakt de NS de diensten op de spoorlijn tussen Zwolle enKampen, in 2014 zou een tram dat moeten overnemen. Uit de beoordeling van de inschrijvingen van Alstom en Arriva blijkt dat beide offertes juridisch niet voldoen aan de eisen van het bestek, zegt de provincie. Alstom heeft alleen een offerte ingediend voor het leveren en onderhouden van trams zonder een combinatie met een vervoerder - en valt om die reden al af. Arriva heeft op haar beurt aan haar offerte voor het tramvervoer weer eigen voorwaarden verbonden. Gunning van het tramvervoer is hierdoor juridisch niet mogelijk.

De uitkomst van deze aanbesteding is voor Gedeputeerde Staten aanleiding om samen met de gemeente Zwolle en Kampen en ProRail de mogelijkheden in deze situatie te verkennen, aldus de provincie Overijssel.

Bron: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/10 ... et-van.ece
En hierbij de bevestiging dat de aanbesteding weer is mislukt..
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Hopelijk komt wijsheid met de jaren....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Suus »

... En trekt men de lijn meteen door naar Emmeloord (A)

Sorry, ik kon het niet laten!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten