VVD wil radicale versimpeling spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door find_your_spot »

deadlock schreef: EENS.

Als je iemand wijst op zijn of haar fouten wees dan zo slim om zelf wel foutloos Nederlands te schrijven.
Ik wees hier niet naar de spelfout, maar zo te zien begrijp jij niet wat ik met B bedoel...

Wat zit je mis dat je zo agressief reageert?
For Your Railroad Adventures
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door deadlock »

find_your_spot schreef:
deadlock schreef: EENS.

Als je iemand wijst op zijn of haar fouten wees dan zo slim om zelf wel foutloos Nederlands te schrijven.
Ik wees hier niet naar de spelfout, maar zo te zien begrijp jij niet wat ik met B bedoel...

Wat zit je mis dat je zo agressief reageert?
Ook als het niet over die spelfout zou gaan is het simpelweg een drogreden en wel een argumentum ad verecundiam. In het Nederlands ook wel bekend als beroep op autoriteit. Volgens dat principe mag niemand hier die vergelijking maken TENZIJ ze in het bezit zijn van zowel een rijbewijs als een machistenbevoegdheid. Dat is dus totale onzin. Een neuropsycholoog heeft bijvoorbeeld veel meer inzicht in deze situaties. Ten tweede maakt Bee hierboven opmerkingen die gewoon aantoonbaar juist zijn, volgens praktijkvoorbeelden en volgens logische redenatie.

En dan kom je met zo'n debiele opmerking terug? Kom op zeg.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door Fles »

deadlock schreef: is het simpelweg een drogreden en wel een argumentum ad verecundiam.

Doe is niet zo interessant gast :)

Al ga ik inhoudelijk wel mee verder hoor :Y
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door deadlock »

Ik hou van drogredeneringen en daarom heb ik ze maar is uit mijn hoofd geleerd :oops:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door Fles »

Kijk je wel uit dat je niet te snel versleten wordt voor een stokpaardjesrijder? ;)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door find_your_spot »

Ik blijf het vreemd vinden dat "het rondje om de kerk" door sommige wordt gestimuleerd.
Uit mijn eigen ervaring weet ik dat 8,5 uur dezelfde lijn rijden gewoon levensgevaarlijk is. Na 6 ritten ga je er automatisch wel van uit dat dat verkeerslicht groen zal worden.

Zelf ben ik dan ook voor zo veel mogelijk afwisseling en gelukkig hebben we dat in Amsterdam nu op de bus volop gekregen.

Over machinisten en trambestuurders kan ik niet oordelen.

Wat mij lichtelijk steekt is dat Bee denkt de vergelijking met z'n fiets te kunnen maken, terwijl hij geen idee heeft hoe het voelt om verantwoordelijkheid te zijn voor 120 personen. Personenvervoer is immers het duurste bezit.
For Your Railroad Adventures
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door deadlock »

find_your_spot schreef:Wat mij lichtelijk steekt is dat Bee denkt de vergelijking met z'n fiets te kunnen maken, terwijl hij geen idee heeft hoe het voelt om verantwoordelijkheid te zijn voor 120 personen. Personenvervoer is immers het duurste bezit.
En dit is dus weer dezelfde drogreden. Waarom doe je nog mee met deze discussie? Waarom zou iemand die geen grote rijbewijzen heeft zich niet kunnen verplaatsen in de positie van iemand die 120 personen vervoert? Dat is dus het punt; Zo moeilijk is dat niet.

Trouwens ik kan je een geheimpje vertellen; Die verantwoording voelt praktisch niemand als hij of zij aan het rijden is, die verantwoording heb je nou eenmaal. Je doet nou eenmaal gewoon je werk binnen en bij dat werk hoort die verantwoording. Als ze het wel constant zouden voelen zouden ze nogal snel ziek thuis zitten. Ik denk dat ik hier wel een bronnetje bij kan produceren zelfs, ga ik even naar op zoek.

Als jij er na het 6e rondje vanuit gaat dat je toch wel groen krijgt, dan doe je wat mij betreft je werk gewoon niet goed.

Ik ben trouwens tegen het rondje om de kerk maar dat heeft een heel andere reden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door Klaasje »

deadlock schreef:Als jij er na het 6e rondje vanuit gaat dat je toch wel groen krijgt, dan doe je wat mij betreft je werk gewoon niet goed.
Als je in de ILENT-rapporten leest dan zie je dat met name afleiding in combinatie met een verwachtingspatroon regelmatig voor een onterechte STS-passage zorgt. Het is heel makkelijk om te zeggen dat iemand zijn werk dan niet goed doet maar het is zeker niet eenvoudig om dat soort situaties te voorkomen. Bedenk ook dat machinisten, trambestuurders en buschauffeurs meerdere uren lang zich moeten concentreren. Dat je dan vroeg of laat een keer terugvalt in een verwachtingspatroon dankzij onoplettendheid is eerder een regel dan een uitzondering.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:
deadlock schreef:Als jij er na het 6e rondje vanuit gaat dat je toch wel groen krijgt, dan doe je wat mij betreft je werk gewoon niet goed.
Als je in de ILENT-rapporten leest dan zie je dat met name afleiding in combinatie met een verwachtingspatroon regelmatig voor een onterechte STS-passage zorgt. Het is heel makkelijk om te zeggen dat iemand zijn werk dan niet goed doet maar het is zeker niet eenvoudig om dat soort situaties te voorkomen. Bedenk ook dat machinisten, trambestuurders en buschauffeurs meerdere uren lang zich moeten concentreren. Dat je dan vroeg of laat een keer terugvalt in een verwachtingspatroon dankzij onoplettendheid is eerder een regel dan een uitzondering.
Om daarbij aan toe te voegen dat dergelijke situaties zich over het algemeen niet voordoen op de vrije baan waar de opeenvolgende seinbeelden waar te nemen zijn, juist daar maakt een afwijking vaak alerter "er klopt iets niet(t.o.v. normaal)" Maar ook juist bij situaties waarbij bijvoorbeeld een uitrij sein in 999 van de 1000 keer gewoon veilig staat, en die 1000e keer dus niet. En ook daar zal het in de meeste gevallen goed gaan, maar dan meestal door een combinatie van factoren schuilt daar een grotere kans.
Naast het veiligheidsaspect w.b. het risico van verwachingspatronen is er bij het rondje om de kerk ook nog een vergroot risico op (om het even gechargeerd te zeggen) vergeldingsacties door (groepen) zwartrijders, die achteraf even verhaal komen halen.

En om nog een punt aan te halen waarvan ik persoonlijk verwacht dat het een negatief effect zou kunnen hebben, is dat bij het rijden op voornamelijk dezelfde baanvakken incidenten die zich daar hebben plaatsgevonden zoals aanrijdingen en agressie zullen gaan lijden tot een grotere uitval van personeel.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door Klaasje »

De laatste twee problemen die je opnoemt zijn natuurlijk alleen echt een probleem wanneer "het rondje" het hele jaar gebruikt wordt. Dat lijkt mij dan weer totaal niet een goed idee omdat de enige momenten dat je er echt winst van kunt hebben bij bijzondere weertypen is en grote storingen. Dat tweede komt bijna nooit voor en dat het dan fout gaat zullen we maar gewoon moeten accepteren. De eerste van de twee kent echter een behoorlijke voorspelbaarheid. Dan blijft het probleem met de verwachtingspatronen staan maar daar zal op de een of andere manier wel een procedurele mouw aan te passen zijn.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:De laatste twee problemen die je opnoemt zijn natuurlijk alleen echt een probleem wanneer "het rondje" het hele jaar gebruikt wordt. Dat lijkt mij dan weer totaal niet een goed idee omdat de enige momenten dat je er echt winst van kunt hebben bij bijzondere weertypen is en grote storingen. Dat tweede komt bijna nooit voor en dat het dan fout gaat zullen we maar gewoon moeten accepteren. De eerste van de twee kent echter een behoorlijke voorspelbaarheid. Dan blijft het probleem met de verwachtingspatronen staan maar daar zal op de een of andere manier wel een procedurele mouw aan te passen zijn.
Het 2e door mij aangehaalde punt, bij het vertrek, komt (nu) niet veel voor, maar daar zit wel het allergrootste risico, en de kans dat dat vermeerderd bij lijnsgebonden rijden is daarbij aanzienlijk aanwezig. (2 voorbeeld stations waarbij die kans bijvoorbeeld behoorlijk groot is, zijn stations als Ass en Sdm, waar je bij een aantal treinseries vrijwel altijd veilig door sta)

Om in extreme situaties een aangepaste dienst te rijden, is voor de meeste conducteurs en machinisten ook helemaal geen probleem, en wat mij persoonlijk betreft zou je in dergelijk extreme situaties ook moeten overgaan op een soort ster structuur (pendelen tussen knooppunten), waarbij het alleen voor de reiziger vaker overstappen zal betekenen, maar waarbij je de risico´s op een olievlek tot een minimum kan beperken.
Het grote probleem is alleen, wanneer ga je overschakelen? Tijdens een dienst zou het niet handig zijn omdat je dan een stop in het treinverkeer zou moeten invoeren, om een pendeldienst op te gaan starten, en ga je overschakelen bij een verwachting van extreem weer, dan blijf je het grote risico houden dat het achteraf niet nodig bleek, en daardoor iedereen op zijn achterste benen zal staan.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door find_your_spot »

Overigens maakt een groot deel van de nederlandse automobilist zich schuldig aan het aannemen van een verwachtings patroon. Wanneer ik 's avonds laat door Almere rij zie je zat automobilisten die met 80 km/u op een verkeerslicht af blijven rijden, met het idee "hij wordt vanzelf toch groen".

En 's nachts gaat dat verwachtingspatroon ook voor 9/10 keer op, tot dat er een keer een auto uit een zijstraat komt. Vaak zie je dat er dan gekozen wordt voor of stevig remmen of dat het rode verkeerslicht genegeerd wordt met alle vreselijke gevolgen van dien.
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:Overigens maakt een groot deel van de nederlandse automobilist zich schuldig aan het aannemen van een verwachtings patroon. Wanneer ik 's avonds laat door Almere rij zie je zat automobilisten die met 80 km/u op een verkeerslicht af blijven rijden, met het idee "hij wordt vanzelf toch groen".

En 's nachts gaat dat verwachtingspatroon ook voor 9/10 keer op, tot dat er een keer een auto uit een zijstraat komt. Vaak zie je dat er dan gekozen wordt voor of stevig remmen of dat het rode verkeerslicht genegeerd wordt met alle vreselijke gevolgen van dien.
Dit heeft naar mijn idee meer te maken met een min of meer asociaal rijgedrag als met een verwachtingspatroon, omdat op de openbare weg eenzelfde situatie (tijd, aanbod verkeer) vele malen kleiner is, als bijvoorbeeld bij het railvervoer
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door Klaasje »

Ennes schreef:Om in extreme situaties een aangepaste dienst te rijden, is voor de meeste conducteurs en machinisten ook helemaal geen probleem, en wat mij persoonlijk betreft zou je in dergelijk extreme situaties ook moeten overgaan op een soort ster structuur (pendelen tussen knooppunten), waarbij het alleen voor de reiziger vaker overstappen zal betekenen, maar waarbij je de risico´s op een olievlek tot een minimum kan beperken.
Het grote probleem is alleen, wanneer ga je overschakelen? Tijdens een dienst zou het niet handig zijn omdat je dan een stop in het treinverkeer zou moeten invoeren, om een pendeldienst op te gaan starten, en ga je overschakelen bij een verwachting van extreem weer, dan blijf je het grote risico houden dat het achteraf niet nodig bleek, en daardoor iedereen op zijn achterste benen zal staan.
Bij een nooddienst zouden de grote knooppunten zoveel mogelijk ontlast moeten worden in plaats van dat je daar massaal gaat keren. Daarom hoeft een nooddienst zolang er nog geen problemen zijn ook geen uitgeklede dienstregeling te zijn. Momenteel is er op Utrecht een groot probleem met transfercapaciteit (perrons, trappen) waardoor dankzij het losknippen van de Noordoost bijvoorbeeld vertragingen ontstaan door in- en uitstappende reizigers.

De huidige nooddienst doet meer kwaad dan die goed doet. Normaliter zie je ook dat een paar vertraagde treinen het systeem niet ontregelen. Ze rijden achter elkaar aan en zolang ze niet teveel vertragen komt het allemaal wel goed. (Die vertraging dempt immers langzaam uit.) Het systeem raakt vaak ook pas ontregeld wanneer het fout gaat op een groot station. Juist bij pendelen komt de druk op die grote stations te liggen waardoor je maar weinig treinen kan rijden om nog steeds veel reizigers te vervoeren. De oplossing zou dus veel meer gezocht moeten worden in een combinatie van grote stations ontlasten samen met het makkelijk maken van de bijsturing op een dag. De dienst mag dus niet of hooguit nauwelijks ontregeld worden als er vanwege een wisselstoring een treinserie opgeheven moet worden. Personeel om een trein af te rangeren moet direct beschikbaar zijn en treinseries die wel blijven rijden zouden geen dienstentechnische invloed mogen ondervinden van het opheffen van een treinserie. Daarvoor hoeft de materieelomloop niet eens te worden aangepast omdat series die op elkaar keren dat juist doen om korter te keren. Als een treinserie wegvalt keert de overgeblevene automatisch lang op zichzelf. Deze materieeltruc kan natuurlijk ook op het personeel worden toegepast. (idee: Koppeling personeel + materieel) Als er voor het materieel bijgestuurd moet worden dan is het vooral voor het vrijhouden van perronsporen op een plek waar gekeerd wordt. Als je hiernaar kijkt dan hoeft de reguliere dienstregeling eigenlijk nauwelijks aangepast te worden waarmee het minder snel een probleem is om de nooddienst te rijden. Maar zo'n nooddienst had vorige week ma-vr ook helemaal niet gereden hoeven worden.

Overigens is de "knooppuntenwijsheid" niet eentje van mijzelf maar eentje van een collega die jarenlang op en rond A'dam CS in verschillende functies heeft rondgelopen.
Ennes schreef:Het 2e door mij aangehaalde punt, bij het vertrek, komt (nu) niet veel voor, maar daar zit wel het allergrootste risico, en de kans dat dat vermeerderd bij lijnsgebonden rijden is daarbij aanzienlijk aanwezig. (2 voorbeeld stations waarbij die kans bijvoorbeeld behoorlijk groot is, zijn stations als Ass en Sdm, waar je bij een aantal treinseries vrijwel altijd veilig door sta)
Daarom is het misschien wel geen gek idee als een Mcn bij vertrek even het seinbeeld op een lijstje schrijft. Echt veel moeite is het niet maar het zou best wat problemen kunnen voorkomen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:
Ennes schreef:Om in extreme situaties een aangepaste dienst te rijden, is voor de meeste conducteurs en machinisten ook helemaal geen probleem, en wat mij persoonlijk betreft zou je in dergelijk extreme situaties ook moeten overgaan op een soort ster structuur (pendelen tussen knooppunten), waarbij het alleen voor de reiziger vaker overstappen zal betekenen, maar waarbij je de risico´s op een olievlek tot een minimum kan beperken.
Het grote probleem is alleen, wanneer ga je overschakelen? Tijdens een dienst zou het niet handig zijn omdat je dan een stop in het treinverkeer zou moeten invoeren, om een pendeldienst op te gaan starten, en ga je overschakelen bij een verwachting van extreem weer, dan blijf je het grote risico houden dat het achteraf niet nodig bleek, en daardoor iedereen op zijn achterste benen zal staan.
Bij een nooddienst zouden de grote knooppunten zoveel mogelijk ontlast moeten worden in plaats van dat je daar massaal gaat keren. Daarom hoeft een nooddienst zolang er nog geen problemen zijn ook geen uitgeklede dienstregeling te zijn. Momenteel is er op Utrecht een groot probleem met transfercapaciteit (perrons, trappen) waardoor dankzij het losknippen van de Noordoost bijvoorbeeld vertragingen ontstaan door in- en uitstappende reizigers.

De huidige nooddienst doet meer kwaad dan die goed doet. Normaliter zie je ook dat een paar vertraagde treinen het systeem niet ontregelen. Ze rijden achter elkaar aan en zolang ze niet teveel vertragen komt het allemaal wel goed. (Die vertraging dempt immers langzaam uit.) Het systeem raakt vaak ook pas ontregeld wanneer het fout gaat op een groot station. Juist bij pendelen komt de druk op die grote stations te liggen waardoor je maar weinig treinen kan rijden om nog steeds veel reizigers te vervoeren. De oplossing zou dus veel meer gezocht moeten worden in een combinatie van grote stations ontlasten samen met het makkelijk maken van de bijsturing op een dag. De dienst mag dus niet of hooguit nauwelijks ontregeld worden als er vanwege een wisselstoring een treinserie opgeheven moet worden. Personeel om een trein af te rangeren moet direct beschikbaar zijn en treinseries die wel blijven rijden zouden geen dienstentechnische invloed mogen ondervinden van het opheffen van een treinserie. Daarvoor hoeft de materieelomloop niet eens te worden aangepast omdat series die op elkaar keren dat juist doen om korter te keren. Als een treinserie wegvalt keert de overgeblevene automatisch lang op zichzelf. Deze materieeltruc kan natuurlijk ook op het personeel worden toegepast. (idee: Koppeling personeel + materieel) Als er voor het materieel bijgestuurd moet worden dan is het vooral voor het vrijhouden van perronsporen op een plek waar gekeerd wordt. Als je hiernaar kijkt dan hoeft de reguliere dienstregeling eigenlijk nauwelijks aangepast te worden waarmee het minder snel een probleem is om de nooddienst te rijden. Maar zo'n nooddienst had vorige week ma-vr ook helemaal niet gereden hoeven worden.

Overigens is de "knooppuntenwijsheid" niet eentje van mijzelf maar eentje van een collega die jarenlang op en rond A'dam CS in verschillende functies heeft rondgelopen.
Ennes schreef:Het 2e door mij aangehaalde punt, bij het vertrek, komt (nu) niet veel voor, maar daar zit wel het allergrootste risico, en de kans dat dat vermeerderd bij lijnsgebonden rijden is daarbij aanzienlijk aanwezig. (2 voorbeeld stations waarbij die kans bijvoorbeeld behoorlijk groot is, zijn stations als Ass en Sdm, waar je bij een aantal treinseries vrijwel altijd veilig door sta)
Daarom is het misschien wel geen gek idee als een Mcn bij vertrek even het seinbeeld op een lijstje schrijft. Echt veel moeite is het niet maar het zou best wat problemen kunnen voorkomen.
Ik ben het ten dele met je eens wat betreft de knooppunten, alleen het effect bij verstoring op een baanvak zal bij series die over langere trajecten rijden uiteindelijk verderop doorwerken, daarintegen het vollopen van knooppunten weer worden verminderd doordat er minder series zullen stoppen.
En het op zichzelf keren bij het uitvallen van een serie gaat maar gedeeltelijk op. Als men bijvoorbeeld besluit om in Gv een 2200 op te heffen, zal hij in Asd niet kunnen keren als 2100, omdat het mat er gewoonweg niet is.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door Suus »

Ennes, mijn complimenten dat je nu met echte argumenten komt in plaats het met een paar drogredenen af te schuiven, dat maakt deze discussie tenminste zinnig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Ennes, mijn complimenten dat je nu met echte argumenten komt in plaats het met een paar drogredenen af te schuiven, dat maakt deze discussie tenminste zinnig.
Volgens mij ben ik al eerder met argumenten gekomen hoor, maar goed.

Maar ik wil in ieder geval bij deze het woord "drogredenen" voordragen als woord van het jaar op OVNL.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door Vinny »

Het personeel denkt ook teveel dat een rondje rond de kerk inhoudt dat je alleen nog maar slagjes Almere Oostvaarders en Hoek van Holland haven hebt. Ik kan me voorstellen dat dat niet de meest boeiende diensten zijn, maar als je bijvoorbeeld het Zwitserse model invoert dan hoef je er niet bang voor te zijn:
Dit is bijvoorbeeld het netplan van Zürich:
http://www.zvv.ch/export/sites/default/ ... d_2011.pdf, een S-bahn machinist heeft zo voldoende afwisseling ook al ziet hij de kerktoren van Zürich in principe wel iedere werkdag...
Overigens ben ik van mening dat ook het routinematige karakter wat overdreven wordt, de regionale vervoerders hebben bewezen dat de STS passages met actief beleid zijn terug te draaien ondanks het rondje rond de kerk wat de machinisten daar doen.

Wat door Klaasje ook terecht wordt aangehaald is het gebrek aan keermogelijkheden op grote stations. De s800 is een goed voorbeeld van hoe het niet moet, en in geval van verstoring ook nog eens niet tot nauwelijks keerbaar op de stations Utrecht en Amsterdam. Volgens mij is dat oplosbaar door vlak buiten de grote steden opstel- en keersporen te bouwen, waarbij de intercity's dus keren westelijk van Sloterdijk en zuidelijk van Amsterdam Bijlmer, maar je kunt ook denken aan een IC Rotterdam Alexander - Breda, of Delft-Utrecht. Niet alleen worden reizigers hier redelijk blij van: relatief korte IC's die op zichzelf kunnen keren (omdat er genoeg keercapaciteit is) zijn eenvoudiger bij te sturen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Het personeel denkt ook teveel dat een rondje rond de kerk inhoudt dat je alleen nog maar slagjes Almere Oostvaarders en Hoek van Holland haven hebt. Ik kan me voorstellen dat dat niet de meest boeiende diensten zijn, maar als je bijvoorbeeld het Zwitserse model invoert dan hoef je er niet bang voor te zijn:
Dit is bijvoorbeeld het netplan van Zürich:
http://www.zvv.ch/export/sites/default/ ... d_2011.pdf, een S-bahn machinist heeft zo voldoende afwisseling ook al ziet hij de kerktoren van Zürich in principe wel iedere werkdag...
Wat heeft een S-Bahn-net met de inzet van machinisten te maken? Het kan ook daar net zo goed zijn dat machinisten maandag op de S-Bahn rijden en dinsdag de Intercity naar Bern.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door Vinny »

In de krant heeft gestaan dat in Zwitserland, zeker bij sneeuwval, de trajecten isoleert qua materieel- en personeelsomloop. Ik weet alleen niet of dat in de zomer ook gedaan wordt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:Volgens mij is dat oplosbaar door vlak buiten de grote steden opstel- en keersporen te bouwen, waarbij de intercity's dus keren westelijk van Sloterdijk en zuidelijk van Amsterdam Bijlmer, maar je kunt ook denken aan een IC Rotterdam Alexander - Breda, of Delft-Utrecht. Niet alleen worden reizigers hier redelijk blij van: relatief korte IC's die op zichzelf kunnen keren (omdat er genoeg keercapaciteit is) zijn eenvoudiger bij te sturen.
Je kan natuurlijk ook kritisch binnen de bestaande sporenbundels kijken waar je die keersporen kwijt kunt. De Dijksgracht is echt zo'n mooi voorbeeld van inefficiënt ruimtegebruik op dure grond. Het wordt niet gebruikt voor de stad, niet voor de treinexploitatie maar als een soort treinendumpplaats. Aan de westkant is er onderweg naar de Zaanstraat ook nog wel een keervoorziening te verzinnen. Ik denk overigens dat het niet keren van treinen efficiënter is (zeker qua afstemming van de capciteit op de vervoersvraag) maar voor het afknippen van diensten is het wel noodzakelijk in bepaalde gevallen. Het is eigenlijk zonde dat dat nu niet goed kan.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door deadlock »

M.a.w.: Ze hadden het Westerdok nooit moeten sluiten :lol:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door Vinny »

@ Klaasje, eens: maar niet persé haalbaar. Voor het keren van de s800 ligt de Dijksgracht precies verkeerd. Eigenlijk wil je een keerspoor tussen Sloterdijk en Haarlem, tussen Purmerend en Zaanstad en bij Zaandam ergens. Bij Amsterdam Zuid hebben ze wel een keerspoortje dat mooi gebruikt kan worden bij verstoringen in de Schipholtunnel. Kortom, het kan dus wel :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door Suus »

Dat keerspoortje bij Amsterdam Zuid ligt er ook alleen maar omdat het ooit door de s7400 werd gebruikt totdat deze werd teruggetrokken tot Breukelen om ruimte te maken voor de s3100.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: VVD wil radicale versimpeling spoor

Bericht door WSM »

Dat keerspoortje lag er al voor er de Utrechtboog en bijbehorende 7400-serie waren.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 25 gasten