Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Jef400 »

Wat de NZ lijn voor nut heeft. Het aantonen van de zoveelste faal in de Amsterdamse symbosiepolitiek
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door RoelZ1 »

Ik hoop inderdaad dat ze, nu ze toch voor een tram gaan, het dan zo veel mogelijk compatibel maken met de rest van het tramnet. Ook zal het verstandig zijn om het lijnennet zo te maken dat het nog enigszins loont om over te stappen op de Noord-Zuidlijn. Dat is dan wel suboptimaal voor de reizigers (die hebben natuurlijk liever een doorgaande lijn Westwijk - CS), maar dan ligt de NZL er ten minste niet voor niets.

Als het aan mij ligt en ik me neer zou moeten leggen bij een tramvariant zou die er ongeveer zo uit zien:
Tram 5 blijft de huidige route Binnenhof - CS rijden. Wel komt hij bij Station Zuid op het tunneldak van de A10 zodat de overstap Tram - Metro een stuk sneller is dan nu.

De metroperrons blijven op hun plaats om een toekomstige verlenging naar Amstelveen mogelijk te houden.

Er komt een nieuwe lijn Westwijk - Amstelstation. De route tussen Station Zuid en Station Amstel maakt niet heel veel uit, daar moet gewoon de route worden gekozen die het makkelijkst geschikt is te maken voor 60m lang materieel.

Wat betreft de voertuigen wordt er 1 grote partij nieuwe tweerichtingstrams gekocht met de zelfde dimensies als de Combino. Als het moet kan dit materieel overal op het tramnetwerk worden ingezet. Op lijn 5 doen deze stellen gewoon dienst als vervanger van de huidige stellen. Op de nieuwe lijn Westwijk - Amstelstation zullen ze (in elk geval overdag) gekoppeld rijden.

Op deze manier voorkom je dat er weer een heel nieuw vervoersmiddel wordt geïntroduceerd en voorkom je dat iedereen gewoon in de tram blijft zitten (er moet voor alles ten zuiden van Binnenhof toch worden overgestapt, dus dan maar in de Metro). Maar al met al zorgt het toch voor minder direct te bereiken bestemmingen voor Amstelveners.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

In Amsterdam zijn ze bang voor gekoppeld rijden en de Leidsestraat blijft tot het einde der tijden het excuus om geen langere trams in te kopen.

Als ze de haltes in de Leidsestraat nou gewoon opheffen is er ook geen probleem met langer materieel. Seinen aan beide eindes van de straat en klaar. Haltes Prinsengracht en Keizersgracht zijn relatief gezien toch vrij rustig en de afstand Koningsplein - Leidseplein makkelijk loopbaar.
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 13 feb 2012, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Jef400 »

Ik begrijp ook überhaupt niet waarom ze daar die tram overheen hebben gelegd. Er zijn ook wat bredere straten in de buurt. Desnoods rij je in straat A de ene kant op en in straat B de andere
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door TLP »

De Leidsestraat is qua centrumfunctie de tweede van A'dam, vandaar dat ze de trams daar in beide richtingen doorheen laten rijden... :D
Het is dus bijna onmogelijk om het GVB over die zaak om te praten, lijkt mij.
Laatst gewijzigd door TLP op ma 13 feb 2012, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

JeffreyMeijer schreef:Ik begrijp ook überhaupt niet waarom ze daar die tram overheen hebben gelegd. Er zijn ook wat bredere straten in de buurt. Desnoods rij je in straat A de ene kant op en in straat B de andere
Ik snap heel goed waarom daar een tram doorheen moet. Op een andere manier kan je het stuk Nieuwezijds Voorburgwal - Spui - Koningsplein niet bedienen. Lijn 1,2 & 5 omleiden via Marnixstraat-Rozengracht of Weteringschans-Damrak wordt lastig omdat er al tig tramlijnen doorheen moeten.

Daarnaast kan je situatie 1912 nou niet bepaald vergelijken met die in 2012.

PS De breedte van de Leidsestraat heeft trouwens ook niks te maken met de lengte van de trams. Het gaat om de haltes Prinsengracht-Keizersgracht die geen langere trams aan zouden kunnen. Al moet dit volgens mij ook gewoon oplosbaar zijn met seinen/doseerlichten.
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 13 feb 2012, 18:06, 2 keer totaal gewijzigd.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door TLP »

En zo zijn er nog wel wat meer argumenten. Kortom, het komt gewoon allemaal op hetzelfde neer.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Ieder paseerpunt (en dus halte) in de Leidsestraat is geschikt voor twee Combino's per richting. Dan past één lange tram toch ook? :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Het punt: Als je in plaats van twee Combino's een lange tram laat rijden, betekend dat de frequentie ook gehalveerd moet worden. Je kan immers niet twee lange trams achter elkaar kwijt.

Als je lijn 5 dus langere trams geeft, zal je dus of de frequentie ongeveer met de helft moeten verlagen of de andere lijnen in frequentie moeten verlagen. Dat zijn allemaal geen opties.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Die redenatie volg ik totaal niet. Het is niet alsof er in de Leidsestraat altijd wel een tram rijdt, volgens mij is er genoeg speling.

Als je doseerlichten plaatst die aangeven wanneer de volgende halte vrij is voor een (extra) tram loop je ook geen risico dat trams vast komen te staan op die wissels en kunnen ze dus langer.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door find_your_spot »

TLP schreef:Nog KAR en bij enkele kruisingen slagbomen ( :idea:) en we kunnen ook qua betrouwbaarheid weer ff vooruit.
Als er een systeem niet betrouwbaar is, dan is het wel KAR. Hartstikke leuk dat Korte Afstands Radio, maar heb afgelopen jaren alleen maar de nadelen ervan ondervonden.

VETAG lussen hebben zich al jaren prima bewezen in Amsterdam.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

De twee trams die achter elkaar staan zijn natuurlijk niet van dezelfde lijn.

Als je lijn 5 dus nieuwe trams geeft die langer zijn dan een Combino dan past die tweede tram er niet meer achter op een uitwijkplaats. Die moet dus bij het begin of de vorige wisselplaats wachten. Daardoor wordt de verwerkingscapaciteit van de Leidsestraat dus lager dan nu, want je zou voor hetzelfde aantal trams dus meer ruimte nodig hebben, alleen heb je die niet.

Ik denk niet dat een oplossing met seinen een oplossing geven, omdat seinsystemen heel goed ingesteld moeten zijn om de huidige zeer korte opvolgtijden te verwerken. Dat is ook een van de redenen geweest om de wissels te vervangen door strengelspoor, namelijk het verkorten van de mogelijke opvolgtijden omdat er geen extra handelingen meer nodig zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:De twee trams die achter elkaar staan zijn natuurlijk niet van dezelfde lijn.

Als je lijn 5 dus nieuwe trams geeft die langer zijn dan een Combino dan past die tweede tram er niet meer achter op een uitwijkplaats. Die moet dus bij het begin of de vorige wisselplaats wachten. Daardoor wordt de verwerkingscapaciteit van de Leidsestraat dus lager dan nu, want je zou voor hetzelfde aantal trams dus meer ruimte nodig hebben, alleen heb je die niet.
Zoals ik al eerder zei: de Leidsestraat is echt niet zo druk dat er geen speling is. Desnoods hef je de haltes op, zou echt geen drama zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

In de spits zit de Leidsestraat vol, er rijden 60 trams per uur door, dat komt neer op elke minuut een tram en veel meer gaat ook niet lukken. Met haltes opheffen win je erg weinig denk ik, aangezien de trams er negen van de tien keer toch al moet stoppen voor een tegenligger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:In de spits zit de Leidsestraat vol, er rijden 60 trams per uur door, dat komt neer op elke minuut een tram en veel meer gaat ook niet lukken.
Oké, dat wordt vrij lastig idd. Anderzijds willen ze tenminste één lijn uit de Leidsestraat weghalen. Tijdje terug citeerde ze in het Parool een bron die zei dat lijn 2 ingekort zou worden tot Weteringcicuit. Nou tram 5 ingekort tot Leidseplein. Wordt gezellig dat stukje Leidseplein-CS. :P
Bee schreef:Met haltes opheffen win je erg weinig denk ik, aangezien de trams er negen van de tien keer toch al moet stoppen voor een tegenligger.
Trams in één ruk door laten rijden vanaf Leidseplein naar Koningsplein en ervoor zorgen dat op die twee punten wel genoeg ruimte is. Dan pas vrijgeven voor tegenliggers. Weet alleen niet of dat te doen is qua rijsnelheid. :? Maar goed, lang wachten doe je toch al op de Leidseplein omdat veel bestuurders de deuren net zo lang open houden tot de tram vol zit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Ik denk het niet, de snelheid ligt ongeveer op fietssnelheid dus dan zou je vanaf Koningsplein tot Leidseplein drie minuten bezig zijn. Dan verlaag je de capaciteit dus ongeveer met tweederde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Eén lijn verdwijnt op termijn uit de Leidsestraat. Of dit nou tram 5 is i.v.m. breed materieel, tram 1 om die een fractie sneller op het CS te krijgen of tram 2 i.v.m. bezuinigingen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Maar de frequentie met tweederde verlagen betekend dat je twee lijnen weg moet halen, want als je drie minuten doet over het traject, dan betekend dat men met een frequentie van 10x per uur voor een lijn al 60 minuten nodig hebt. En meer zitten er helaas niet in een uur :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Maar de frequentie met tweederde verlagen betekend dat je twee lijnen weg moet halen, want als je drie minuten doet over het traject, dan betekend dat men met een frequentie van 10x per uur voor een lijn al 60 minuten nodig hebt. En meer zitten er helaas niet in een uur :P
Jawel joh, alles zo afstemmen dat er minimaal één tram van beide lijnen achter elkaar de Leidsestraat in rijden. :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Waar dat lijn 2 inkorten tot Weteringcircuit vandaan komt is mij een groot raadsel. Tenzij de plannen veranderd zijn zou dat plein na het verdwijnen van de bouwput van de metro gereconstrueerd worden waarbij de rotonde wordt vervangen door een normale kruising voor zowel auto's als trams. Het is een van de meest ingewikkelde verkeerspleinen in Amsterdam, men mag nog van geluk spreken dat het verkeer er redelijk rustig is.

Overigens stond er vandaag een ingezonden brief van wethouder Groot en wethouder Wiebes in het Parool, wethouders van verkeer in Amstelveen respectievelijk Amsterdam, waarin beweerd wordt dat de nieuwe tram comfortabeler, sneller en betrouwbaarder is. Ook is in deze brief definitief bevestigd dat Amsterdam-Oost het Amstelstation is. Al is mij nog steeds onduidelijk hoe die route gaat verlopen.

=========

Er is nog iets wat mij dwarszit. De plannen voorzien nog steeds in een betonfestijn bedoeld voor een busbaan tussen Amstelveen en Uithoorn. Waarom is er geen enkel persoon die bedenkt dat twee HOV-assen in Amstelveen-Zuid te veel van het goede is en dat de reiziger nog steeds geforceerd wordt een overstap te maken voor bepaalde bestemmingen. Kan die busbaan, die trouwens ten zuiden van Westwijk voorzien is in het verlengde van de trambaan niet gewoon direct geschikt gemaakt worden voor die "regiotram", die daarmee ook direct zijn naam eer aandoet en verlichting kan bieden aan het dozijn bussen dat nu per uur tussen Amstelveen en Uithoorn rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Chauf21 »

Ik wil jullie feestje over de Leidsestraat niet bederven, maar het lijkt me vrij onlogisch om gekoppelde stellen door die straat te sturen. Enerzijds omdat je daarmee gaat concurreren met de NZ-lijn, anderzijds omdat dat niet past zonder aanpassingen in de dienstregeling en aan de infrastructuur. Overigens niet alleen daar, maar ook rondom CS.

Als men al besluit om met gekoppelde stellen te gaan rijden, is het veel logischer deze naar Sloterdijk of Amstel te sturen. Op die manier verwerk je wel de grootste passagiersstromen, maar heb je helemaal geen aanpassingen in de Leidsestraat nodig. Die situatie blijft immers vergelijkbaar met de huidige.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Waar dat lijn 2 inkorten tot Weteringcircuit vandaan komt is mij een groot raadsel. Tenzij de plannen veranderd zijn zou dat plein na het verdwijnen van de bouwput van de metro gereconstrueerd worden waarbij de rotonde wordt vervangen door een normale kruising voor zowel auto's als trams. Het is een van de meest ingewikkelde verkeerspleinen in Amsterdam, men mag nog van geluk spreken dat het verkeer er redelijk rustig is.
Weteringcircuit is een waardeloze situatie. Maar dat over de 2 stond niet al te lang geleden in Het Parool. Was overigens niet de eerste keer dat ik zoiets voorbij zag komen. Eventueel kan ie ook nog keren bij het Frederiksplein of is die lus inmiddels weg?
Bee schreef:Overigens stond er vandaag een ingezonden brief van wethouder Groot en wethouder Wiebes in het Parool, wethouders van verkeer in Amstelveen respectievelijk Amsterdam, waarin beweerd wordt dat de nieuwe tram comfortabeler, sneller en betrouwbaarder is. Ook is in deze brief definitief bevestigd dat Amsterdam-Oost het Amstelstation is. Al is mij nog steeds onduidelijk hoe die route gaat verlopen.
Zo'n beetje alles is comfortabeler en betrouwbaarder dan het huidige metro/sneltrammaterieel dat hier rondrijdt dus dat zegt weinig. :? Kan me gewoon niet voorstellen dat de reistijd er op vooruit gaat of zelfs gelijk blijft.
Chauf21 schreef:Ik wil jullie feestje over de Leidsestraat niet bederven, maar het lijkt me vrij onlogisch om gekoppelde stellen door die straat te sturen. Enerzijds omdat je daarmee gaat concurreren met de NZ-lijn, anderzijds omdat dat niet past zonder aanpassingen in de dienstregeling en aan de infrastructuur. Overigens niet alleen daar, maar ook rondom CS.
Ik wil jouw feestje niet verstoren, maar "langere trams" hoeven niet direct twee gekoppelde te zijn.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door 010jongen »

er zouden ook trams van 42 meter kunnen komen.. of gewoon gekoppelde trams en zoals gezegd al tram 5 naar sloterdijk of iets laten gaan met een goede overstap op tram 1 of 2. mensen uit amstelveel die naar cs/centrum willen kunnen op zuid overstappen op de NZ. ik was gister trouwens in amsterdam en vond het best bizar dat tram 2 en 16 gedeeltelijk parallel lopen aan elkaar.. tram 16 zou volgens mij best wel kunnen verdwijnen aangezien er een hoop streekbussen de route rijden en het overgrote deel samen wordt gereden met tram 24 bijv. wel een frequentieverhoging van 24 noodzakelijk dan.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door marvinkok »

find_your_spot schreef:
TLP schreef:Nog KAR en bij enkele kruisingen slagbomen ( :idea:) en we kunnen ook qua betrouwbaarheid weer ff vooruit.
Als er een systeem niet betrouwbaar is, dan is het wel KAR. Hartstikke leuk dat Korte Afstands Radio, maar heb afgelopen jaren alleen maar de nadelen ervan ondervonden.

VETAG lussen hebben zich al jaren prima bewezen in Amsterdam.
Grappig, hier werkt het KAR over het algemeen beter dan de VETAG...
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door RoelZ1 »

Of je nou een langere tram hebt van net iets meer dan de 30m van de Combino's of gelijk twee gekoppelde trams van in totaal 60 meter maakt voor de capaciteit in de Leidsestraat niet uit. Feit blijft dat er dan niet meer twee trams achter elkaar op de halte passen. Aangezien een eindpunt op het Leidseplein heel inefficiënt is en in het persbericht werd gesteld dat Tram 5 zou blijven lijkt met mij veilig om aan te nemen dat er voor Tram 5 materieel wordt besteld dat door de Leidsestraat past. Dat is dus maximaal 30m lang en 2,40m breed.

Wat er voor de lijn naar het Amstelstation wordt besteld blijft een raadsel, maar het lijkt me niet heel efficient om daar weer een totaal andere tram voor te bestellen. De meest flexibele oplossing is natuurlijk gewoon om daar dezelfde trams voor te gebruiken als er voor tram 5 worden besteld, maar ze dan te koppelen. Zo kan je bijvoorbeeld bij een stremming ten minste nog uitwijken.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten