OVer je OV-Chipkaart #3

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Het viel me op dat de ritprijs die ik betaalde, met een deel van de reis binnen m'n abonnement, slechts een klein beetje lager was dan de prijs voor de volledige afstand. Zodoende eens op gaan zoeken waar de zonegrens lag, die zich zelfs nog veel verder weg bleek te bevinden dan ik had verwacht.

Via afstandmeten.nl vervolgens vastgesteld dat genoemde halte Timorstraat op 1,3 km na m'n instaphalte ligt, wat met het tarief van 11 ct/km precies klopt met de 14 cent die ik minder betaalde. En een meting van die halte naar de waar de zonegrens volgens de netkaart ligt kwam dus uit op 3,9 km; dat vond ik toch wel voldoende verschil om drie claims in te dienen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door webguy »

Thijs schreef:Reageert de Syntus-lezer nu ook sneller als je er een kaart voor houdt?
Het is wel snel, maar het duurt lang voordat 'ie klaar is vond ik. Checkte in op Arnhem, uit op Velperpoort, maar had eerste de verkeerde OVC. Gevolg, de redelijk cryptische melding "CI/O niet mogelijk. Saldo te laag". Als je dan een bericht maakt, zorg ervoor dat je niet termen als "CI/O" gebruikt, wat Check-in/out zou moeten betekenen neem ik aan.
Freek schreef:Vreemd genoeg nog niet alle paaltjes ... Maar ook paaltjes waar het groene vinkje was vervangen in het Syntus logo.
Ik heb wat foto's genomen van de palen, maar er zit een systeem in de vier mogelijkheden. Er kan niks staan onder de box, er kan een vinkje staan, een kruisje of het Syntus logo. Echter staat er rechts bovenin ook 3 verschillende teksten die groen of rood kunnen zijn. Dat is denk ik een "diagnose" - afhankelijk van of alles klopt wordt er een ander plaatje getoond. Wat ook kan is dat als het goed of juist fout gaat, dat plaatje blijft hangen tot de volgende persoon incheckt (software fout zou ik dat noemen...)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Daniel schreef:Hmm, zijn nog een stelletje afzetters ook bij Connexxion... constateer net dat op de lijnen 276 en 296 de halte Timorstraat in Amersfoort als zonegrens wordt gezien. Da's wel de laatste halte in zone 5042 inderdaad, maar volgens de lijnennetkaart loopt die zone tot vlak voor Soesterberg. Scheelt gewoon even 4 kilometer :evil:

Overigens moest ik wel de kaart van 2011 raadplegen hiervoor, want tja, reizigers mogen dit natuurlijk niet kunnen zien eigenlijk dus staan op de kaart van 2012 geen zonegrenzen meer (handig als je wilt kijken wat voor verchipt sterabonnement je nodig hebt ook)
Tjongejonge, ze mogen de Connexxion-klantenservice weleens op een cursus begrijpend lezen sturen... komen ze met een reactie dat m'n abonnement niet het juiste zou zijn. Ja, ik weet echt wel dat m'n abonnement niet op de gehele rit geldig is :twisted: Dat verandert echter niks aan het feit dat ze vanaf het verkeerde punt saldo af beginnen te schrijven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:
Daniel schreef:Hmm, zijn nog een stelletje afzetters ook bij Connexxion... constateer net dat op de lijnen 276 en 296 de halte Timorstraat in Amersfoort als zonegrens wordt gezien. Da's wel de laatste halte in zone 5042 inderdaad, maar volgens de lijnennetkaart loopt die zone tot vlak voor Soesterberg. Scheelt gewoon even 4 kilometer :evil:

Overigens moest ik wel de kaart van 2011 raadplegen hiervoor, want tja, reizigers mogen dit natuurlijk niet kunnen zien eigenlijk dus staan op de kaart van 2012 geen zonegrenzen meer (handig als je wilt kijken wat voor verchipt sterabonnement je nodig hebt ook)
Tjongejonge, ze mogen de Connexxion-klantenservice weleens op een cursus begrijpend lezen sturen... komen ze met een reactie dat m'n abonnement niet het juiste zou zijn. Ja, ik weet echt wel dat m'n abonnement niet op de gehele rit geldig is :twisted: Dat verandert echter niks aan het feit dat ze vanaf het verkeerde punt saldo af beginnen te schrijven.
Ja, begrijpend lezen is bij de Connexxion klantenservice inderdaad geen vereiste. Dat heb ik meerdere malen aan levende lijve mogen ondervinden :')
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

En dat terwijl het met dat tegenwoordige formulier op de website zelfs nog makkelijker voor ze zou moeten zijn geworden. Ik had notabene bij "verwacht afgeschreven bedrag" een bedrag hoger dan 0 euro ingevuld, en nog gaat er dan geen lampje branden bij die klantenservicemedewerker dat de reiziger weet dat het abonnement niet voor de hele rit geldig is....
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:En dat terwijl het met dat tegenwoordige formulier op de website zelfs nog makkelijker voor ze zou moeten zijn geworden. Ik had notabene bij "verwacht afgeschreven bedrag" een bedrag hoger dan 0 euro ingevuld, en nog gaat er dan geen lampje branden bij die klantenservicemedewerker dat de reiziger weet dat het abonnement niet voor de hele rit geldig is....
Dat veldje kunnen ze net zo goed weglaten. Ik vul altijd netjes in hoeveel ik betaald heb en hoeveel ik had moeten betalen en regelmatig storten ze teveel terug :')
"Een touringcar is geen bus"
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Tristan »

fogeltje schreef: Dat veldje kunnen ze net zo goed weglaten. Ik vul altijd netjes in hoeveel ik betaald heb en hoeveel ik had moeten betalen en regelmatig storten ze teveel terug :')
Begrijpend lezen is idd heel moeilijk voor medewerkers van Klantenservice Connexxion. Ik heb verzocht om het opgeladen bedrag van € 5,00 dat nodig was om de ten onrechte afgeschreven € 2,87 te compenseren op mijn BANKREKENING wilden storten (in het formulier heb ik 'bankrekening' ook met hoofdletters gezet), maar wat hebben ze gedaan: een bedrag van € 2,87 èn een bedrag van € 5,00 als saldo klaargezet.

Nu staat er dus € 10,- saldo op mijn kaart dat ik nooit zal gebruiken (tenzij er weer iets misgaat uiteraard), maar goed: die € 10,- heeft mij maar € 5,- gekost.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door hauptbahnhof »

Hoor ik daar een pluspunt van de OV-chipkaart? *O*
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Jef400 »

:roll:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Suus »

De poortjes van de NS op station Amsterdam Amstel zijn voorzien van een grote gele deksel met NS-logo's erop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door hauptbahnhof »

Waarschijnlijk gaat het nog steeds vaak mis daar!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door fogeltje »

Tristan schreef:
fogeltje schreef: Dat veldje kunnen ze net zo goed weglaten. Ik vul altijd netjes in hoeveel ik betaald heb en hoeveel ik had moeten betalen en regelmatig storten ze teveel terug :')
Begrijpend lezen is idd heel moeilijk voor medewerkers van Klantenservice Connexxion. Ik heb verzocht om het opgeladen bedrag van € 5,00 dat nodig was om de ten onrechte afgeschreven € 2,87 te compenseren op mijn BANKREKENING wilden storten (in het formulier heb ik 'bankrekening' ook met hoofdletters gezet), maar wat hebben ze gedaan: een bedrag van € 2,87 èn een bedrag van € 5,00 als saldo klaargezet.

Nu staat er dus € 10,- saldo op mijn kaart dat ik nooit zal gebruiken (tenzij er weer iets misgaat uiteraard), maar goed: die € 10,- heeft mij maar € 5,- gekost.
:')

Die kende ik nog niet :mrgreen:
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door webguy »

Laat weer zien wat een bizarre mensen daar dan werken: lijkt me niet dat je bij veel bedrijven meer terug krijgt dan dat je geeft...
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Tristan »

hauptbahnhof schreef:Hoor ik daar een pluspunt van de OV-chipkaart? *O*
Niet helemaal :wink: Het staat op de kaart, maar ik gebruik het saldo niet, dus heb ik er geen ene moer aan, maar het heeft me toch € 5,- gekost :neg:

Maar goed, als mijn kaart in 2016 afloopt laat ik het saldo op mijn bankrekening storten. Dat ga ik dan pas doen omdat er anders € 2,50 'administratiekosten' in rekening worden gebracht
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door fogeltje »

Tristan schreef:
hauptbahnhof schreef:Hoor ik daar een pluspunt van de OV-chipkaart? *O*
Niet helemaal :wink: Het staat op de kaart, maar ik gebruik het saldo niet, dus heb ik er geen ene moer aan, maar het heeft me toch € 5,- gekost :neg:

Maar goed, als mijn kaart in 2016 afloopt laat ik het saldo op mijn bankrekening storten. Dat ga ik dan pas doen omdat er anders € 2,50 'administratiekosten' in rekening worden gebracht
Kun je dat geld dan niet beter nu minus twee euro vijftig laten terugstorten en ergens rente gaan vangen?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Suus »

Wellicht komt het ooit nog een keer van pas als je wel buiten je zonegebied reist :)

Een deel van zijn 31 argumentenlijstje klopt trouwens niet of zijn niet gerelateerd aan de OV-chipkaart. Ben benieuwd of hij dat weet.
Laatst gewijzigd door Suus op di 14 feb 2012, 15:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Tristan »

fogeltje schreef: Kun je dat geld dan niet beter nu minus twee euro vijftig laten terugstorten en ergens rente gaan vangen?
Laten staan tot 2016 en er dan rente over vangen levert waarschijnlijk meer op. Bovendien vind ik het schandalig dat er 'administratiekosten' in rekening gebracht worden. Als het nou, net als met de chipknip op de bankpas, mogelijk was om het saldo op de kaart volledig kosteloos bij een oplaadpunt op je bankrekening terug te storten, was het een ander verhaal geweest.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Je kunt je saldo volledig kosteloos opreizen... Als je dat met een flinke reis doet kan je zelf in de min eindigen :wink:
Alleen dan niet de kaart beeindigen, dan moet je het tekort weer aanvullen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:Je kunt je saldo volledig kosteloos opreizen... Als je dat met een flinke reis doet kan je zelf in de min eindigen :wink:
Alleen dan niet de kaart beeindigen, dan moet je het tekort weer aanvullen.
Maar dat doe je dan ook tegen het tijd dat de kaart gaat vervallen en je al een nieuwe hebt ;)
"Een touringcar is geen bus"
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Stefan »

Bee schreef:De deel van zijn 31 argumentenlijstje klopt trouwens niet of zijn niet gerelateerd aan de OV-chipkaart. ben benieuwd of hij dat weet.
Vooral punt 20, geweldig. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Raymond »

Tristan schreef:Bovendien vind ik het schandalig dat er 'administratiekosten' in rekening gebracht worden. Als het nou, net als met de chipknip op de bankpas, mogelijk was om het saldo op de kaart volledig kosteloos bij een oplaadpunt op je bankrekening terug te storten, was het een ander verhaal geweest.
Zie hier dat je helemaal niet administratiekosten moet betalen, wanneer je een chipkaart voortijdig beëindigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Stefan schreef:Vooral punt 20, geweldig. :lol:
En wat te denken van punt 16. Alsof je nu met een papieren 2e klas kaartje wel zomaar 1e klas kunt gaan zitten, dan zal je toch ook eerst naar dezelfde automaat moeten voor een overgangsbewijs.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Tristan »

Raymond schreef:Zie hier dat je helemaal niet administratiekosten moet betalen, wanneer je een chipkaart voortijdig beëindigd.
Ik kan de kaart helaas niet beëindigen omdat ik het abonnement dat erop staat nodig heb om naar mijn werk te gaan; papieren zichtabonnementen worden helaas niet meer verkocht. Bij mijn werk zijn er te weinig parkeerplekken om mijn auto achter te laten en fietsen is te ver (enkele reisafstand: 33 km).
Omdat ik er gebruik van MOET maken, heb ik ook het volste recht om over dat falende systeem te klagen
Daniel schreef:Je kunt je saldo volledig kosteloos opreizen... Als je dat met een flinke reis doet kan je zelf in de min eindigen :wink:
Alleen dan niet de kaart beeindigen, dan moet je het tekort weer aanvullen.
Zoals ik al eerder zei: ik reis alleen maar in het geldigheidsgebied van mijn abonnement en gebruik het saldo dus niet. Ik ben ook niet van plan om voor janmetdekorteachternaam doelloos reizen te gaan maken alleen maar om het saldo op te maken.
Bee schreef:De deel van zijn 31 argumentenlijstje klopt trouwens niet of zijn niet gerelateerd aan de OV-chipkaart. ben benieuwd of hij dat weet.
De 31 punten hebben direct of indirect met de ov-chipkaart te maken
Stefan schreef:Vooral punt 20, geweldig. :lol:
Wat dat punt betreft: ik spreek uit eigen ervaring. Op het metrostation van Rotterdam Centraal gingen de poortjes op een gegeven moment maar ca. 10 á 15 cm open en bleef toen hangen. Ik heb dat poortje moeten slopen (door er een flinke schop tegenaan te geven, waarna het alarm continu bleef loeien en het poortje continu aan beide zijden open en dicht bleef gaan) om überhaupt verder te kúnnen komen. Door deze faal reed de metro vlak voor mijn neus weg die ik anders met gemak had gehaald :neg:
Daniel schreef: En wat te denken van punt 16. Alsof je nu met een papieren 2e klas kaartje wel zomaar 1e klas kunt gaan zitten, dan zal je toch ook eerst naar dezelfde automaat moeten voor een overgangsbewijs.
Als je -bijvoorbeeld- van Utrecht CS naar Groningen wil reizen, ga je in Utrecht naar de kaartautomaat en kun je een (enkele reis)ticket 1e klas kopen. Op de terugreis kun je vervolgens een (enkele reis)ticket 2e klas kopen. Kortom: per reis kun je bepalen in welke klasse je wilt reizen. Bij de chipkaart kun je alleen kiezen voor eendaagse of definitieve wisseling van de klasse. Je kunt dus niet per reis bepalen (behalve dan bij de allerlaatste reis die je op een dag maakt)


Ik kan wel merken dat het intelligentieniveau op dit forum niet erg hoog is. Dat zou kunnen verklaren waarom de meesten hier de ov-chipkaart (en alles wat daarmee te maken heeft) niet verafschuwen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:De poortjes van de NS op station Amsterdam Amstel zijn voorzien van een grote gele deksel met NS-logo's erop.
Ja, zeker zodat men zal denken "geel, dat moet vast NS zijn". Beetje jammer alleen dat bij de paaltjes op het perron het gele apparaat van het GVB is en de grijze van NS...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Klaasje »

Eigenlijk is het ook gewoon erg onhandig dat je in- en uit moet checken voor een overstap. Op het Amstel en Duivendrecht is het echt een drama. Dat zijn ook de enige stations waar twijfel zou kunnen ontstaan bij een single-cico-systeem voor de verdeling van het geld.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten