RoelZ1 schreef:Aangezien een eindpunt op het Leidseplein heel inefficiënt is en in het persbericht werd gesteld dat Tram 5 zou blijven lijkt met mij veilig om aan te nemen dat er voor Tram 5 materieel wordt besteld dat door de Leidsestraat past. Dat is dus maximaal 30m lang en 2,40m breed.
Binnen het regiotramplan komen er dus langere en bredere trams. Eindpunt moet dan bij Westwijk en busstation Marnixstraat of Weteringcircuit komen, een tweede lijn van Binnenhof naar Amstel. Tweerichtingstrams kunnen op tal van locaties met minimale ingrepen stoppen.
Dat plan lijkt nu uitgevoerd te gaan worden.
010jongen schreef:ik was gister trouwens in amsterdam en vond het best bizar dat tram 2 en 16 gedeeltelijk parallel lopen aan elkaar.. tram 16 zou volgens mij best wel kunnen verdwijnen aangezien er een hoop streekbussen de route rijden en het overgrote deel samen wordt gereden met tram 24 bijv. wel een frequentieverhoging van 24 noodzakelijk dan.
Amsterdam heeft gewoon een heel fijnmazig tramnet waarbij wel meerdere lijnen parallel lopen aan elkaar. Persoonlijk vind ik het een heerlijk net t.o.v. bijv. Rotterdam, al kunnen de trams daar sneller. Maar goed, Amsterdam is door haar historie nou eenmaal een smal opgezette stad.
Het was de bedoeling dat tram 16 vanaf het Haarlemmermeerstation doorgetrokken zou worden naar Nieuw Sloten en De Aker. Tram 2 zou weer ingekort worden tot het oude eindpunt bij het Slotervaartziekenhuis. In een referendum is toen besloten dat een knullig lapje gras tussen Sloten en Nieuw Sloten - waar ongeveer twee weken per jaar iets van drie of vier paarden staan - een onmisbaar stukje groen was. *zucht* Dus tja, toen ging het hele feest niet door. Mensen in De Aker zaten vervolgens jaren zonder tramverbinding, de keerlus in Nieuw Sloten kwam niet vrij voor woningen, de Henk Sneevlietweg voor niks aangepast en tram 16 is een sneu aftreksel gebleven van wat het uiteindelijk moest worden. Maar dat handjevol paarden kan 's zomers gelukkig nog grazen...
Die streekbussen moeten gewoon uit de binnenstad verdwijnen. Denk dat dat met de komst van Noord/Zuidlijn ook wel zal veranderen, al is het alleen maar om meer mensen die metro in te krijgen. Als na 16 jaar bouwen de metro's leeg heen en weer shuttlen is ook pijnlijk natuurlijk.
Ik stel voor dat de regio gewoon alle metro-, tram- en buslijnen die nu naar CS gaan gewoon ergens tot de Noord/Zuidlijn inkort. Plan
"Maak M52 nuttig!".