Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

010jongen schreef: tram 16 zou volgens mij best wel kunnen verdwijnen aangezien er een hoop streekbussen de route rijden en het overgrote deel samen wordt gereden met tram 24 bijv. wel een frequentieverhoging van 24 noodzakelijk dan.
Dat ben ik met je eens, lijn 16 en lijn 25 zijn de eerste lijnen die bij mij opkomen als je echt moet schrappen in tramlijnen.

Men zou nog kunnen overwegen lijn 4 alternerend naar Station RAI en naar de Kennedylaan te laten rijden, al is die wijk ook nog wel met een bus te bedienen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Ik zou lijn 4 en 25 vervangen door een tram Amsterdam Centraal-Utrechtsestraat-Kennedylaan (kortste route). De RAI wordt bediend door de Noord Zuidlijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

Bee schreef:Waar dat lijn 2 inkorten tot Weteringcircuit vandaan komt is mij een groot raadsel. Tenzij de plannen veranderd zijn zou dat plein na het verdwijnen van de bouwput van de metro gereconstrueerd worden waarbij de rotonde wordt vervangen door een normale kruising voor zowel auto's als trams. Het is een van de meest ingewikkelde verkeerspleinen in Amsterdam, men mag nog van geluk spreken dat het verkeer er redelijk rustig is.
In de meest recente plannen gaat de nieuwe lijn 5 via Leidseplein naar het Weteringcircuit rijden (ipv Busstation Marnixstraat).
Ook is in deze brief definitief bevestigd dat Amsterdam-Oost het Amstelstation is. Al is mij nog steeds onduidelijk hoe die route gaat verlopen.
Schönberglaan-Beethovenstraat-De Boelelaan-Europaboulevard-Rooseveltlaan-Vrijheidslaan-Treublaan
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

RoelZ1 schreef:Aangezien een eindpunt op het Leidseplein heel inefficiënt is en in het persbericht werd gesteld dat Tram 5 zou blijven lijkt met mij veilig om aan te nemen dat er voor Tram 5 materieel wordt besteld dat door de Leidsestraat past. Dat is dus maximaal 30m lang en 2,40m breed.
Binnen het regiotramplan komen er dus langere en bredere trams. Eindpunt moet dan bij Westwijk en busstation Marnixstraat of Weteringcircuit komen, een tweede lijn van Binnenhof naar Amstel. Tweerichtingstrams kunnen op tal van locaties met minimale ingrepen stoppen.

Dat plan lijkt nu uitgevoerd te gaan worden.
010jongen schreef:ik was gister trouwens in amsterdam en vond het best bizar dat tram 2 en 16 gedeeltelijk parallel lopen aan elkaar.. tram 16 zou volgens mij best wel kunnen verdwijnen aangezien er een hoop streekbussen de route rijden en het overgrote deel samen wordt gereden met tram 24 bijv. wel een frequentieverhoging van 24 noodzakelijk dan.
Amsterdam heeft gewoon een heel fijnmazig tramnet waarbij wel meerdere lijnen parallel lopen aan elkaar. Persoonlijk vind ik het een heerlijk net t.o.v. bijv. Rotterdam, al kunnen de trams daar sneller. Maar goed, Amsterdam is door haar historie nou eenmaal een smal opgezette stad.
Het was de bedoeling dat tram 16 vanaf het Haarlemmermeerstation doorgetrokken zou worden naar Nieuw Sloten en De Aker. Tram 2 zou weer ingekort worden tot het oude eindpunt bij het Slotervaartziekenhuis. In een referendum is toen besloten dat een knullig lapje gras tussen Sloten en Nieuw Sloten - waar ongeveer twee weken per jaar iets van drie of vier paarden staan - een onmisbaar stukje groen was. *zucht* Dus tja, toen ging het hele feest niet door. Mensen in De Aker zaten vervolgens jaren zonder tramverbinding, de keerlus in Nieuw Sloten kwam niet vrij voor woningen, de Henk Sneevlietweg voor niks aangepast en tram 16 is een sneu aftreksel gebleven van wat het uiteindelijk moest worden. Maar dat handjevol paarden kan 's zomers gelukkig nog grazen...

Die streekbussen moeten gewoon uit de binnenstad verdwijnen. Denk dat dat met de komst van Noord/Zuidlijn ook wel zal veranderen, al is het alleen maar om meer mensen die metro in te krijgen. Als na 16 jaar bouwen de metro's leeg heen en weer shuttlen is ook pijnlijk natuurlijk.

Ik stel voor dat de regio gewoon alle metro-, tram- en buslijnen die nu naar CS gaan gewoon ergens tot de Noord/Zuidlijn inkort. Plan "Maak M52 nuttig!". :P
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 14 feb 2012, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

R-Flow schreef:Binnen het regiotramplan komen er dus langere en bredere trams. Eindpunt moet dan bij Westwijk en busstation Marnixstraat of Weteringcircuit komen, een tweede lijn van Binnenhof naar Amstel.
Niet breder, hooguit langer (tot max 45m). Binnenhof-Leidse-Wetering en Westwijk-Amstel. Er bestaat trouwens een grote kans dat (aanvankelijk) gewoon met Combino's gereden gaat worden (is mijn inschatting). Lijn 5 zou in dat geval ook kunnen blijven doorrijden naar Centraal.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Dat is definitief (bron)? En tram 5 met Combino's rijden, hoe willen ze dat gaan doen? Amsterdam heeft maar vier tweerichting Combino's die geschikt zijn voor naar Amstelveen... En zelfs als ze een keerlus zouden aanleggen en alle haltes naar dezelfde kant verplaatsen hebben ze niet genoeg éénrichting wagens om die dienst uit te voeren (lijkt mij). Tegen 2018 zijn die trapwagens ook alweer iets van 25 jaar lang in dienst en lichtelijk aan vervanging toe.
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 14 feb 2012, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

Definitief nog zeker niet, maar die richting gaat het nu uit. En als tegen die tijd lijn 25 en 16 opgeheven zijn, zijn er weer wat Combino's op voorraad...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Tram 16 rijdt in principe niet met Combino's dus opheffing daarvan schiet je weinig mee op. Tram 25 is een kortere lijn en rijdt bovendien veel minder frequent dan tram 5, ook daar haal je het niet mee. Daarbij zijn het allemaal éénrichting wagens en dus niet helemaal niet geschikt voor Amstelveen Binnenhof. Weet verder niet of je dit zelf verzint of daadwerkelijk ergens vandaan haalt.
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 14 feb 2012, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

Op lijn 25 en 16 rijden nog geen Combino's, maar op het moment dat dat materieel afgeschreven is, zal daar nieuw materieel voor in de plaats komen. Combino's, of een opvolger daarvan. Dat materieel zal worden ingezet op de drukste lijnen, waarna vervolgens de oude Combino's gaan rijden op de 25/16 etc. En zo hou je straks toch best nog wat materieel over. Inderdaad niet genoeg voor de AVL, maar het ligt dan voor de hand om dat type materieel aan te vullen en niet te kiezen voor een geheel nieuw type. Een keerlus is snel aangelegd. Maar goed, dat is nog lang niet definitief en uitsluitend mijn inschatting. Wat wel vrijwel zeker is, is dat met materieel van max 2,40 breed en max 45 lang gereden gaat worden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Joehoe! Tram 25 rijdt vandaag de dag ook al met Combino's...

Je bent met een heel schuifplan bezig wat niet kan, klopt of ook maar nodig is. Waarom dit hele circus als je ook gewoon direct nieuwe trams kan aanschaffen voor de twee tramlijnen naar Amstelveen? Nee, in plaats daarvan ga je nieuwe trams kopen voor tram 16 en 25, waarom geen idee. Vervolgens hef je die lijnen op en hou je gloednieuwe trams over die niet geschikt zijn voor tram 5. Dus gaan die maar naar andere lijnen om vervolgens met een surplus aan éénrichting Combino's te zitten die óók niet geschikt zijn voor tram 5. Daarna moet je sowieso nog een order voertuigen plaatsen voor de nieuwe tramlijn Amstelveen - Amstelstation. Ik volg niet meer waar je mee bezig bent hoor... :P
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 14 feb 2012, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

Je vat 'm niet helemaal geloof ik. Je neemt het iets te letterlijk allemaal. Wat ik wil zeggen is dat als er straks door bezuinigingen minder trams rijden (whatever welke lijnen), je trams over houdt. Door bij het vervangen van bijna afgeschreven trams hier rekening mee te houden, kun je ervoor kiezen deze te vervangen door twee-richting-materieel (of gewone Combino's). Je bent dan veel flexibeler in je wagenpark dan wanneer je ervoor kiest een nieuw type te kopen dat alleen op de AVL kan rijden.
Daarnaast kun je erover nadenken de AVL geschikt te maken voor éénrichting-materieel. Zoals je zelf al aangeeft kan dat in Westwijk makkelijk. Er komt daar een nieuw opstelterrein (in de Legmeerpolder). het toevoegen van een keerlus is dan makkelijk. Wel heb je dan een probleem met de middenperrons. Die moeten dan omgebouwd worden naar zijligging, of je moet in ieder geval beschikken over trams met aan twee zijden deuren.
Wat Binnenhof betreft, daar zijn inmiddels (nog premature) plannen voor om de tram door te trekken richting busstation. Ook daar zou dus een keerlus kunnen komen (maar ook hier blijft natuurlijk het probleem met de middenperrons).
En voordat je nog een keer suggereert dat ik alles zelf verzin, ik zit dichter bij de bron dan jij wellicht vermoedt...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

paolie schreef:En voordat je nog een keer suggereert dat ik alles zelf verzin, ik zit dichter bij de bron dan jij wellicht vermoedt...
Dat was een vraag, niks meer niks minder. Daarnaast klopt je aanname dat er geen Combino's op tram 25 rijden niet (4e keer nu of zo?). Amstelveen is altijd fel tegen een keerlus in het centrum geweest, dat zie ik dus niet snel gebeuren. Wie weet dat dat anders wordt bij doortrekking naar het busstation, dat valt nog te bezien. Daarnaast leg je nog steeds niet uit waarom je met een heel schuifplan komt als je ook gewoon direct nieuwe trams (van welk type dan ook) voor de Amstelveenlijnen kan kopen. Of er straks per saldo daadwerkelijk minder trams gaan rijden in Amsterdam is een groot vraagteken en al helemaal of dat verschil genoeg is om de dienst van tram 5 mee uit te voeren. Als je tram 16 opheft heeft dit weer effect op andere lijnen. Zelfde geldt voor tram 25. Nieuwe trams moet je sowieso kopen voor de nieuwe Amstelveense tramlijn die M51 vervangt, dus waarom niet ook gelijk voor tram 5?

En éénrichtingstrams kopen met deuren aan twee zijden slaat nergens op. De meerwaarde van een keerlus is dan weg, materieel is immers nog steeds niet universeel inzetbaar. Waarom al die moeite als je ook gewoon kan blijven zitten met met tweerichtingstrams? :?
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 14 feb 2012, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Chauf21 »

Gast, alsjeblieft :')
Het OV is één grote schuifpartij van geld en middelen, aangevoerd door de uitingen van wensen en eisen van talloze partijen. Als er voor een nieuwe/andere Amstelveenlijn een x-tal voertuigen nodig is, dan komt dat er. Desnoods met her en der wat aanpassingen. En of dat dan linksom of rechtsom gebeurt, maakt allemaal niet zo veel uit.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Gozer, zo'n schuifpartij moet dan wel fysiek mogelijk zijn...
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

Je wil het geloof ik niet begrijpen... Dat schuifplan, dat bestaat gewoon al. Altijd al bestaan. Op de drukste/belangrijkste lijnen wordt met het meest geschikte/nieuwste materieel gereden. Doet de NS ook. Ouder materieel wordt doorgeschoven naar de minder belangrijke lijnen (en oh ja, ik maakte inderdaad een foutje betreffende tram 25 (pas in tweede instantie overigens). Maar dat maakt voor de gedachtengang niets uit, als je zou begrijpen wat ik bedoel)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Ik begrijp het heel goed. Wat jij schijnbaar niet wil begrijpen is dat het alleen mogelijk is als de Amstelveenlijn volledig geschikt wordt gemaakt voor normale tweerichtingstrams en de trams die dan vrijkomen genoeg zijn qua hoeveelheid en capaciteit. Dat is verder nog maar allemaal de vraag. Tot die tijd valt er gewoon niks te schuiven want de rest van het net rijdt simpelweg niet met trams die geschikt zijn voor Amstelveen. Dat is het enige dat ik vanaf meet af aan heb gezegd.

Op het moment dat je tram 5 gelijk maakt aan alle overige lijnen kan je inderdaad doen wat je wil.
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 14 feb 2012, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

Maar een twéérichtingtram kan wel op andere lijnen ingezet worden, slimmeke.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Ja duh, dat gebeurt nu toch ook al. Maar enkel op tram 16 en 24. De rest van de lijnen rijden met conducteurs en die hebben tweerichtingswagens niet. Denk nou zelf ook effe door door dan i.p.v. dat je alleen roept dat ik het allemaal niet begrijp.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

Maar éénrichtingtrams die nu aan vervanging toe zijn, kun je met het oog op de toekomst al vervangen door twee-richtingtrams. Ze kunnen nu dan op de normale trajecten rijden en straks, als er op een aantal trajecten trajecten minder trams nodig zijn vanwege bezuinigingen en/of het gereed komen van de N/Z-lijn, kunnen ze onmiddelijk ingezet worden op de AVL. Je hoeft dan in totaliteit minder nieuw materieel voor de AVL te bestellen.

Maar goed, wat mij betreft nu genoeg discussie gevoerd over dit onderwerp :)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Conclusie van je verhaal is dat je nieuwe trams wil kopen ter vervanging van trams die helemaal niet aan vervanging toe zijn. Nee, duidelijk.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

Een conducteurscabine zou tijdelijk ingebouwd kunnen worden, maar er zou ook voor gekozen kunnen worden om op minder lijnen met conducteur te rijden (hetgeen ook geopperd werd in de bezuingingsvoorstellen).
En vergeet niet dat de huidige 24 twee-richtingen Combino's ook nog lang niet afgeschreven zijn!
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

paolie schreef:Een conducteurscabine zou tijdelijk ingebouwd kunnen worden, maar er zou ook voor gekozen kunnen worden om op minder lijnen met conducteur te rijden (hetgeen ook geopperd werd in de bezuingingsvoorstellen).
Dat plan heeft schijnbaar al een keer op tafel gelegen maar is verworpen. Amsterdam kon blijkbaar gloednieuwe Clitadissen uit Spanje overkopen. Jammer alleen dat het om tweerichtingswagens ging die niet universeel inzetbaar waren, ombouwen was te duur.

Je blijft met de veronderstelling zitten dat er nu al een grote hoeveelheid trams de deur uit moeten waardoor er schrijnende tekorten ontstaan. Dat is dus gewoon onzin.
paolie schreef:En vergeet niet dat de huidige 24 twee-richtingen Combino's ook nog lang niet afgeschreven zijn!
Gast, Amsterdam heeft maar VIER tweerichtings Combino's... Denk je nou echt dat er nog van die kleine trapwagens op de 5 rondreden als ze 24 Combino's beschikbaar hadden voor die lijn?? Het gesprek wordt gekker en gekker.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

Excuses, ik bedoel uiteraard 4, geen 24. Maar we zullen wel zien met welk materieel gereden gaat worden straks...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Dat sowieso. Hopelijk een keer echt mooi ontworpen trams. Zo'n Citadis uit Reims is wel geil. :P

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tram_van_Reims
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

In Amsterdam willen ze voor simpele dingen de moeilijkste oplossingen... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 65 gasten