Veel onnodig nachtwerk op spoor en weg

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Veel onnodig nachtwerk op spoor en weg

Bericht door Geert »

Veel onnodig nachtwerk op spoor en weg

BINNENLAND | 05-09-2008 00:00 | Ingrid Koenen
ROTTERDAM - Nacht- en weekendwerk is steeds gewoner voor baan- en wegwerkers. De weerstand groeit echter. Een speciale taskforce moet met voorstellen komen om werk op onmogelijke uren terug te dringen.

Treinen en auto’s krijgen ruim baan, waardoor in de praktijk voor onderhoud weinig tijd overblijft. Er is een toenemende aversie onder werknemers, maar ook de kwaliteit van het werk is niet optimaal bij veel kleine buitendienststellingen.

Alle partijen erkennen het probleem, maar het blijkt niet eenvoudig aan te pakken. De vakbonden FNV en CNV en de werkgevers trekken voor een deel gezamenlijk op om aan te kloppen bij opdrachtgevers Rijkswaterstaat en ProRail. Komende maand vinden op hoog niveau diverse gesprekken plaats.

Mocht dat onverhoopt niet tot resultaat leiden, dan is het plan om via de Tweede Kamer een speciale taskforce af te dwingen bij de begrotingsbehandeling van Verkeer en Waterstaat. Ernst Cramer (ChristenUnie) heeft minister Eurlings al om een toelichting gevraagd. Minister Eurlings zegt desgevraagd dat hij niet staat te springen om een aparte taskforce voor nachtwerk. “Volgens mij zijn daar geen specifieke maatregelen voor nodig. We houden ons aan de lopende afspraken met de spoorsector.”

Doel is het nacht- en weekendwerk terug te dringen tot een minimum. Dat kan onder meer door opdrachten anders in de markt te zetten. Technische innovaties spitsten zich momenteel vooral toe op efficiënter werken in de nachtelijke uren. De mobiele werktrein is een positieve uitzondering, maar ondervindt in de praktijk nog veel hinder van regelgeving. Daardoor mag de trein bijvoorbeeld niet sneller dan 40 kilometer per uur en moet het spoor altijd helemaal buiten dienst zijn.

Vooral op het spoor loopt de hoeveelheid nacht- en weekendwerk de laatste jaren op tot meer dan 80 procent van de werkzaamheden. Bij de laatste cao-onderhandelingen waren de werktijden bijna breekpunt, weet onderhandelaar John Kerstens van FNV Bouw. “Mensen vinden salaris belangrijk, maar willen ook tijd om het uit te geven.”

Bron: Cobouw
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Veel onnodig nachtwerk op spoor en weg

Bericht door Vinny »

“Mensen vinden salaris belangrijk, maar willen ook tijd om het uit te geven.”
Als je 's nachts werkt, heb je de hele dag de tijd om je geld uit te geven :lol:

Alle gekheid op een stokje: het is een bekend en urgent probleem. Jammer alleen dat de regelgeving voorschrijft dat in principe alle* werkzaamheden binnen PVR (Profielvrije ruimte) van de spoorbaan alleen mogen worden uitgevoerd in een buitendienststelling, en niet meer op persoonlijke waarneming. Dat houdt in dat er dus meer 's nachts en in het weekend gewerkt moet worden.

* zover is het nog lang niet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten