'Gebrek aan regie bij spoorsector'
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
'Gebrek aan regie bij spoorsector'
'Gebrek aan regie bij spoorsector'
Geplaatst op: donderdag 16 februari 2012 14:52
Laatst bijgewerkt: donderdag 16 februari 2012 14:52
DEN HAAG - De minister van infrastructuur heeft de afgelopen jaren geen adequate regie gevoerd over de samenhang binnen de spoorsector.
Sinds het splitsen van NS en spoorbeheerder Prorail (1995) is die samenhang niet vanzelfsprekend aanwezig. Dat concludeerde donderdag de parlementaire commissie die de afgelopen maanden onderzoek heeft gedaan naar onderhoud en innovatie van het Nederlandse spoorstelsel.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 16 februari 2012 14:52
Laatst bijgewerkt: donderdag 16 februari 2012 14:52
DEN HAAG - De minister van infrastructuur heeft de afgelopen jaren geen adequate regie gevoerd over de samenhang binnen de spoorsector.
Sinds het splitsen van NS en spoorbeheerder Prorail (1995) is die samenhang niet vanzelfsprekend aanwezig. Dat concludeerde donderdag de parlementaire commissie die de afgelopen maanden onderzoek heeft gedaan naar onderhoud en innovatie van het Nederlandse spoorstelsel.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Gebrek aan regie bij spoorsector'
Ik las in het Parool dat met het huidige onderhoudsniveau het hele spoornet eens in de 71 jaar volledig wordt vervangen en dat een wissel gemiddeld 56 jaar meegaat voordat deze vervangen wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Gebrek aan regie bij spoorsector'
Onzin, de belangrijkste wissels worden na 20 - 30 jaar vervangen. De beveiliging gaat vaak wel 50 tot 60 jaar mee.
Re: 'Gebrek aan regie bij spoorsector'
Voor de liefhebbers: het rapport.
Tussen de conclusies zijn wel een aantal zaken te vinden waar we het hier meerdere malen over hebben gehad.
Tussen de conclusies zijn wel een aantal zaken te vinden waar we het hier meerdere malen over hebben gehad.
Re: 'Gebrek aan regie bij spoorsector'
En ook @Klaasje; Dat is selectief lezen in het rapport van Het Parool. In het rapport staat dat het zo zou moeten zijn dat er per jaar 175km spoor en 180 wissels vervangen moeten worden alleen dat er slechts 100km spoor en 130 wissels per jaar vernieuwd worden. Dat levert een getal op, 71 jaar, waarin de volledige infrastructuur een keer vervangen wordt t.o.v. die eerste cijfers waarbij het 38 jaar is.Bee schreef:Ik las in het Parool dat met het huidige onderhoudsniveau het hele spoornet eens in de 71 jaar volledig wordt vervangen en dat een wissel gemiddeld 56 jaar meegaat voordat deze vervangen wordt.
Pagina 45.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'Gebrek aan regie bij spoorsector'
Hierbij worden projecten niet meegerekend als ik dat zo snel ingeschat en dat lijkt mij toch wel degelijk een essentiele misser. In de provincie Utrecht is er weinig spoor niet verbouwd in de tijdspanne 1996-2016...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Gebrek aan regie bij spoorsector'
100km erbij in 20 jaar tijd :DVinny schreef:Hierbij worden projecten niet meegerekend als ik dat zo snel ingeschat en dat lijkt mij toch wel degelijk een essentiele misser. In de provincie Utrecht is er weinig spoor niet verbouwd in de tijdspanne 1996-2016...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'Gebrek aan regie bij spoorsector'
Ja hoi. We hebben nog wel meer relatief nieuwe spoorinfrastructuur hoor. Neem bijvoorbeeld de sporen rondom Schiphol. Vergelijk station Hoofddorp uit de jaren ´80 eens met nu en zoek de tien verschillen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Gebrek aan regie bij spoorsector'
Er is echter ook het nodige dat al heel veel langer meegaat. Op de plek waar vroeger de aftakking van de spoorlijn Nieuwerkerk - Rotterdam Maas van de spoorlijn Gouda - Rotterdam Centraal was staan nog steeds aangepaste bovenleidingsmasten bijvoorbeeld (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Gebrek aan regie bij spoorsector'
Als ik goed kijk wat er nou eigenlijk allemaal is gebeurd in de omgeving waar ik veel reis:
De zuidtak is gloednieuw, Weesp in de huidige vorm is ook nog geen twintig jaar oud, de Gooiboog is nieuw, Naarden Bussum kent een groot aantal inmiddels vervangen wissels, Hilversum is verbouwd, Amersfoort is in de jaren '90 verbouwd, op de Flevolijn zijn niet zolang geleden alle wissels vervangen, bij Amsterdam Muiderpoort is de infra nog niet zo lang geleden over de kop gegaan en toevallig lijkt aan de oostzijde van Amsterdam CS niets te zijn gebeurd de afgelopen jaren maar daar komt gegarandeerd een groot project aan. Kortom: Het valt allemaal best wel mee.
De zuidtak is gloednieuw, Weesp in de huidige vorm is ook nog geen twintig jaar oud, de Gooiboog is nieuw, Naarden Bussum kent een groot aantal inmiddels vervangen wissels, Hilversum is verbouwd, Amersfoort is in de jaren '90 verbouwd, op de Flevolijn zijn niet zolang geleden alle wissels vervangen, bij Amsterdam Muiderpoort is de infra nog niet zo lang geleden over de kop gegaan en toevallig lijkt aan de oostzijde van Amsterdam CS niets te zijn gebeurd de afgelopen jaren maar daar komt gegarandeerd een groot project aan. Kortom: Het valt allemaal best wel mee.
Re: 'Gebrek aan regie bij spoorsector'
Dus dat is je mooie voorbeeld uit Utrecht? Schiphol?Vinny schreef:Ja hoi. We hebben nog wel meer relatief nieuwe spoorinfrastructuur hoor. Neem bijvoorbeeld de sporen rondom Schiphol. Vergelijk station Hoofddorp uit de jaren ´80 eens met nu en zoek de tien verschillen...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'Gebrek aan regie bij spoorsector'
Dus je trekt de cijfers van ProRail zelf en de TU Delft in twijfel en je denkt dat deze steekproeven gebaseerd op persoonlijke ervaringen de werkelijk weergeven?Klaasje schreef:Als ik goed kijk wat er nou eigenlijk allemaal is gebeurd in de omgeving waar ik veel reis:
De zuidtak is gloednieuw, Weesp in de huidige vorm is ook nog geen twintig jaar oud, de Gooiboog is nieuw, Naarden Bussum kent een groot aantal inmiddels vervangen wissels, Hilversum is verbouwd, Amersfoort is in de jaren '90 verbouwd, op de Flevolijn zijn niet zolang geleden alle wissels vervangen, bij Amsterdam Muiderpoort is de infra nog niet zo lang geleden over de kop gegaan en toevallig lijkt aan de oostzijde van Amsterdam CS niets te zijn gebeurd de afgelopen jaren maar daar komt gegarandeerd een groot project aan. Kortom: Het valt allemaal best wel mee.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'Gebrek aan regie bij spoorsector'
In een aantal van die projecten zijn bijzonder veel wissels vervangen die wellicht wel niet onder het kopje "onderhoud infra vallen". Al zal de noordelijke Randstad niet echt maatgevend zijn voor heel Nederland, dan nog zijn er in dat stuk erg weinig wissels die niet vervangen zijn. Als het onderzoek van de TU gebaseerd is op de juiste gegevens dan duidt het in ieder geval op erg scheve verhoudingen.
Laatst gewijzigd door Klaasje op do 16 feb 2012, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 'Gebrek aan regie bij spoorsector'
Ook sporen in Noord Holland zijn veelal wel eens vernieuwd. Heel Zaandam bijvoorbeeld een paar jaar geleden, nadat het in de jaren 80 al eens opnieuw is gebouwd. Ook Zaandam- Hoorn- Hoorn Kersenboogerd is in de jaren 80 geheel opnieuw aangelegd bij de spoorverdubbeling. die 71 jaar is niet helemaal een goede optelsom. Dat oude relais uit de jaren 40 en 50 overal nog werkzaam zijn hoeft geen nadeel te zijn... Ik heb me laten vertellen in Amersfoort dat een relais voor het spoor een gemiddelde levensduur heeft van 150 jaar :D
Oké de eerste moet de 150 nog halen, maar er gaat er bijna nooit een kapot bedenk ik me net.
Oké de eerste moet de 150 nog halen, maar er gaat er bijna nooit een kapot bedenk ik me net.
Re: 'Gebrek aan regie bij spoorsector'
Niet te kort door de bocht lezen...deadlock schreef:Dus dat is je mooie voorbeeld uit Utrecht? Schiphol?Vinny schreef:Ja hoi. We hebben nog wel meer relatief nieuwe spoorinfrastructuur hoor. Neem bijvoorbeeld de sporen rondom Schiphol. Vergelijk station Hoofddorp uit de jaren ´80 eens met nu en zoek de tien verschillen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Gebrek aan regie bij spoorsector'
Nieuw spoor & wissels is dus geen onderhoud.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'Gebrek aan regie bij spoorsector'
Wat is kapot bij een relais? Die zijn niet zo heel ingewikkeld in reparatie. Maar vervangen is sneller gedaan dan om de zoveel tijd eens terugkomen. Dus zegt prorail: VERVANGEN!
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: 'Gebrek aan regie bij spoorsector'
Bovenleidingmasten kun je niet vergelijken met wissels. Een goede bovenleidingsmast kan prima 70 jaar lang blijven staan, en het vervangen van de bovenleiding staat volkomen los van de baan. Het zijn niet voor niets ook verschillende techniekvelden. Pas als je de configuratie van de sporen wijzigt moet je iets aan de bovenleiding doen. Maar als je een wissel vervangt dan kunnen de masten rustig blijven staan hoor. Die dingen hebben een redelijk lange levensduur. Wissels, daar moet je vaker onderhoud aan plegen en vervanging toepassen. Toevallig liggen de meeste wissels ook in de Randstad en juist daar zijn veel onderhouds/ en vernieuwingsprojecten geweest die dus niet worden meegenomen in het reguliere onderhoud. Omdat het project al die nieuwe wissels aanlegt. :Y
Dat is vaak goedkoper dan repareren. Die dingen zijn af-fabriek lopende bandwerk. Simpelweg impluggen door de monteur, in plaats van moeilijk doen door de storing te vinden en dan kijken of er nog wat aan te solderen valt. Als jouw glas stuk valt dan koop je toch ook een nieuwe in plaats van te proberen om het glas nog aan elkaar te lijmen?VERVANGEN
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Gebrek aan regie bij spoorsector'
Daar heb je zeker gelijk in.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten