Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Je bedoelt Wilnis Begraafplaats? Nee, daar wil je alleen dood gevonden worden :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

robert55 schreef: Omdat vooral ongelukken waarbij OV betrokken is breed worden uitgemeten op het lokale tv sufferdje krijg je misschien een vertekend beeld.
Nu heb ik in dit geval mijn informatie niet van het lokale tv-sufferdje, maar uit de officiële ongevallenstatistieken en de analyses van de politie...
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door fred1954 »

robert55 schreef:Dat vind ik een beetje te suggestief. Ik zocht pas een routetje op de routecraft fietsplanner op en de suggestie was van De Clerqstraar tot Museumplein langs lijn 3 en alle verkeerslicht kruisingen op dat stukje waren als black spot gemarkeerd, terwijl er op het grootste deel gen bus in beeld is. Omdat vooral ongelukken waarbij OV betrokken is breed worden uitgemeten op het lokale tv sufferdje krijg je misschien een vertekend beeld.
Die bussen mogen van mij weg, maar net om deze reden. Wel om de overbodigheid: ieder kwartier een kudde van 2 of 3 driekwart lege bussen van diverse lijntjes met uitheemse bestemmingen als 'Uithoorn Begraafplaats" [een plek waar je niet dood gezien wil worden].
Robert, je bent zeker al een tijdje niet meer in deze buurt geweest. Allereerst zijn de meeste bussen niet driekwart leeg. Zeker niet in de drukke uren. Zoals mijn voorganger al opmerkte is Uithoorn Begraafplaats geen halte, maar bedoel je inderdaad Wilnis Begraafplaats. Deze bestemming (142 en nu ook 174) heb ik al tijden niet meer op de bus zien staan. De bestemming is "Wilnis" of "Wilnis via Uithoorn". Jouw opmerking over "uitheemse bestemmingen" begrijp ik niet. Net alsof de mensen daar minder zijn en niet met de bus naar hun werk of school zouden mogen.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

Op zich heeft robert55 wel een punt. De streekbussen zitten buiten de spits niet heel erg vol (slechts een passagier of 2 a 3 is heel gebruikelijk!). Zelfs tijdens de spits zijn er vaak zitplaatsen vrij.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door fred1954 »

paolie schreef:Op zich heeft robert55 wel een punt. De streekbussen zitten buiten de spits niet heel erg vol (slechts een passagier of 2 a 3 is heel gebruikelijk!). Zelfs tijdens de spits zijn er vaak zitplaatsen vrij.
Ben ik niet met je eens. Ik zie dagelijks de bussen hier over de Amstelveensweg gaan en die zitten redelijk gevuld. Ik moest van de week om 9.00 uur naar het VU, ben i.v.m. blessure 2 haltes met de bus gegaan. Er kwam een gelede bus lijn 170 (richting Amsterdam) en daar STONDEN zelfs een tiental mensen in de bus. Uiteraard zijn er ook momenten dat er overdag of 's avonds bussen zijn waar niet zoveel mensen in zitten. Met name juist de 142 (overdag) is een voorbeeld, omdat deze niet bij elke halte stopt, dus ook niet overal mensen kan oppikken. Maar dan hebben we het over de rustige uren.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

Mwah, bij diverse schouwen in het kader van verkeersveiligheid (op o.a. de kruisingen Paulus Potterstraat-Van Baerlestraat, De Lairessestraat- Cornelis Schuitstraat, Haarlemmermeercircuit, Amstelveenseweg-Fred Roeskesstraat en Keizer Karelweg-Groen van Prinkstererlaan), zowel tijdens spits als in de rustige uren, bleek telkens weer dat het merendeel van de streekbussen maar zeer mager bezet is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Ja als je tegen-spitsrichting in gaat schouwen dan krijg je dat soort conclusies ja :')

Neem bijvoorbeeld bus 172: de bussen van 05:02 en 05:19 (v. Amsterdam Centraal) zitten bomvol. Dit inverband met aanvang werktijden op de bloemenveiling Aalsmeer. Ik neem niet aan dat je op dat tijdstip aan het schouwen bent :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door fred1954 »

paolie schreef:Mwah, bij diverse schouwen in het kader van verkeersveiligheid (op o.a. de kruisingen Paulus Potterstraat-Van Baerlestraat, De Lairessestraat- Cornelis Schuitstraat, Haarlemmermeercircuit, Amstelveenseweg-Fred Roeskesstraat en Keizer Karelweg-Groen van Prinkstererlaan), zowel tijdens spits als in de rustige uren, bleek telkens weer dat het merendeel van de streekbussen maar zeer mager bezet is.
Vanaf mijn woning en op straat zie ik dagelijks de bussen 142, 241, 242, 170, 172, 272 en 174 allemaal voorbij schuiven en "aanschouw" dat jouw bewering niet per definitie de juiste is. Als het zo treurig zou zijn als jij beweert, waarom zou CXX dan een 241, 242 en 272 bij laten draaien in de spits en overdag lijn 172 van 4 x per uur naar 6 x per uur Aalsmeer - CS v.v. laten rijden? En waarom zou de 170 dan ook nog steeds 6 x per uur rijden, overdag? Omdat de bussen zeer mager bezet zijn? Dat geloof je toch zelf niet?
Laatst gewijzigd door fred1954 op vr 17 feb 2012, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

Nee, dan ben ik nog niet aan het schouwen :wink: En als we schouwen, doen we dat in alle richtingen, zelfs die waaruit helemaal geen bussen komen.
Dat er ook volle bussen tussen zitten, dat klopt natuurlijk. Het zou ook wel erg vreemd zijn als dat niet het geval was, al zijn naar mijn beleving eerder uitzonderingen dan regel. Maar dat wil niet zeggen dat er voor die mensen geen alternatief bestaat waardoor er niet op elk uur van de dag 46 bussen en 16 trams door de stad over dezelfde route rijden. Want je maakt mij niet wijs dat de streekbusgebruikers blij worden van de snelheid van hun bussen tussen bijvoorbeeld de Paulus Potterstraat en het Concertgebouwplein of de doorstroming op het Haarlemmermeercircuit. Een overstap op Zuid is in mijn ogen zo'n alternatief.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door fred1954 »

paolie schreef:Nee, dan ben ik nog niet aan het schouwen :wink: En als we schouwen, doen we dat in alle richtingen, zelfs die waaruit helemaal geen bussen komen.
Dat er ook volle bussen tussen zitten, dat klopt natuurlijk. Het zou ook wel erg vreemd zijn als dat niet het geval was, al zijn naar mijn beleving eerder uitzonderingen dan regel. Maar dat wil niet zeggen dat er voor die mensen geen alternatief bestaat waardoor er niet op elk uur van de dag 46 bussen en 16 trams door de stad over dezelfde route rijden. Want je maakt mij niet wijs dat de streekbusgebruikers blij worden van de snelheid van hun bussen tussen bijvoorbeeld de Paulus Potterstraat en het Concertgebouwplein of de doorstroming op het Haarlemmermeercircuit. Een overstap op Zuid is in mijn ogen zo'n alternatief.
Wat betreft de snelheid van al deze bussen geef ik je gelijk. :Y Het gaat allemaal niet snel. :N Maar dat heeft met de infrastructuur te maken en met het feit dat we in Amsterdam in het verleden w.b het OV niet de goede keuzes hebben gemaakt. 23 bussen per uur en 6 metro's laten eindigen op station Zuid gaat niet werken, ook niet met een werkende NZL. Tenzij je elke paar minuten een metro laat rijden, zodat de overstaptijd voor de passagiers minimaal is.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

Ik neem aan dat de NZ-lijn straks toch wel zeer hoog frequent gaat rijden? Als de Stadsregio geld heeft voor 23 bussen per uur per richting, moeten 12 metro's per uur per richting er toch wel vanaf kunnen lijkt mij.
Er komt in ieder geval wel een nieuw ruim busstation op Zuid, dat gunstig gesitueerd gaat worden tov de nieuwe metroperrons, zodat overstappen op Zuid een stuk makkelijker wordt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

De metro gaat het concertgebouw, het museumkwartier en het Leidseplein helemaal niet bedienen en is dus helemaal geen alternatief voor het streekvervoer... :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door JWM »

Er blijft vast wel een tram rijden vanaf station Zuid naar het Museumplein.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Hoera. Terug naar het beginstatement: deze tramverbinding is inferieur en kan niet de streekreizigers opvangen. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door JWM »

Ik zal voortaan wel alle 11 pagina's + het vorige deel doorspitten voordat ik reageer...

Maar die tram is toch over een x aantal jaar niet meer inferieur als we straks een state-of-the-art regiotram hebben?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Zoals ik dus meerdere malen gezegd heb: zonder dat de infrastructuur drastisch wordt aangepast kan die regiotram hooguit 1 centimeter breder en 10 centimeter langer worden. Anders past dat ding niet: niet alleen niet in de Leidsestraat, maar ook niet in de scherpe bogen en steile bruggen elders op het traject. Bovendien ontbreekt de ruimte voor goede haltes en passeermogelijkheden. De capaciteit kan dus niet tot nauwelijks omhoog...

Als je van het streekvervoer af wil dan moet je de noord-zuidmetro doortrekken en als sneltram naar Uithoorn en Aalsmeer laten rijden. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Men is bezig met het opwaarderen van de bus en het opknippen ervan tegelijkertijd. Het rijmt gewoon niet met elkaar en volgens mij kan men dan beter inzetten op een doorgaande railverbinding naar Uithoorn dan door de bussen maar uit het centrum van Amsterdam te jagen en naar Zuid te sturen. Er is een reden dat er een dozijn bussen per richting per uur tussen Amstelveen en Uithoorn rijden...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door fred1954 »

Juist Bee en Vinny. Helemaal mee eens. Daarom zei ik in een eerder bericht dat de infrastructuur, die we momenteel hebben niet in staat is het OV goed af te wikkelen. In het verleden zijn verkeerde keuzes gemaakt. Het "stadsspoorplan 1968" had gewoon uitgevoerd moeten worden en dan hadden we een goed metronet gehad, dat rond 2000 klaar had geweest:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Amsterdam1968.png

(zie de blauwe lijnen in Amsterdam-Zuid!)
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door RoelZ1 »

R-Flow schreef:En zet je Amsterdam Centraal waar 250.000* reizigers per dag gebruik van maken nou echt op gelijke voet met Rotterdam Centraal dat nog geen 90.000* reizigers per dag verwerkt?
*Cijfers afkomstig uit 2008
Maak daar maar 165.000 tegenover 90.000 van. Bron.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door fred1954 »

RoelZ1 schreef: Maak daar maar 165.000 tegenover 90.000 van. Bron.
Doe toch maar 250.000:
http://www.prorail.nl/Publiek/Grote%20s ... traal.aspx
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Appels en peren.
ProRail schreef:. Op dit moment reizen dagelijks ongeveer 250.000 mensen via Amsterdam Centraal
Dit is inclusief overstappers en niet-treinreizigers. Deze worden niet meegenomen in de lijst met alleen in- en uitstappers... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Men is bezig met het opwaarderen van de bus en het opknippen ervan tegelijkertijd. Het rijmt gewoon niet met elkaar en volgens mij kan men dan beter inzetten op een doorgaande railverbinding naar Uithoorn dan door de bussen maar uit het centrum van Amsterdam te jagen en naar Zuid te sturen. Er is een reden dat er een dozijn bussen per richting per uur tussen Amstelveen en Uithoorn rijden...
Eens, maar als dat dus met stadstram-materieel (regiotram?) wordt uitgevoerd dan moet er heel wat meer gebeuren. Mijns inziens moet je dan vanaf Zuid een sternet aanbieden naar alle windstreken van de stad. Dus een tramnet wat ik eens eerder heb geforumd: Uithoorn-Amsterdam Sloterdijk, Aalsmeer-Artis, Wilnis-Amsterdam Amstel ofzo. Dit zijn dan streektrams, of R-nettrams of weet ik veel wat voor hippe merknaam je nog meer kan verzinnen. Hierdoor zit je niet (of veel minder) met capaciteitsbeperkingen in het centrum van Amsterdam, terwijl je ook het aantal overstappen verkleind voor de reiziger. Maar goed: ik heb het liefst dat de NZ-lijn wordt doorgetrokken naar het liefst Uithoorn. Maar dat zit er dus niet in. Die eindigt op Amsterdam Zuid, terwijl de regiotramvariant eigenlijk gewoon tramlijn 5 is, die een andere bestickering krijgt. Tot zover de toekomstvisie... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Dat ben ik met je eens Vinny, maar ik denk niet dat dat er ooit nog in zal zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

De politiek wordt ook wakker:
Lees ook de discussie van de reageerders, dit is duidelijk van een hoog niveau ;)
http://www.dichtbij.nl/amstelland/regio ... lijn-.aspx
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door robert55 »

Mijn waarnemingen over die bussen zijn vooral over het deel Museumplein - Leidseplein - CS en daar zijn ze op normale tijden niet erg vol. Wat ik ook zei is dat ze in groepen rijden: steeds 2 of 3 op dezelfde tijd. Dat betekent dat aantakken op de metro [zelfs als die maar om de 10 minuten zou rijden] volstrekt probleemloos kan verlopen. Het betekent ook dat ze in deze opzet niet -zoals sommigen graag zouden willen- voor het lokale vervoer de tram kunnen vervangen.

Als je een nieuw netwerk gaat opbouwen dat minder CS georienteerd is, is het volstrekt logisch dat je dit soort lijnen niet door laat rijden.
Dat soort constructies komt overal ter wereld voor, zelfs in Amsterdam waar aan de [zuid]oostkant de streekbussen ook niet meer tot de rand van het centrum komen. Voor een bestemming in Muiderberg waar ik al jaren kom was ooit het vertrekpunt Weesperplein, toen Amstel [met een lange slinger door Diemen] en nu Weesp NS. Voor een beperkte groep een verslechtering, voor de meesten redelijk neutraal en daarom waarschijnlijk een verstandige inzet van schaarse middelen.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 62 gasten