Het grote tramtopic #2

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Het voertuig op de foto is al volledig zover ik weet, de koppeling zit tussen de 4e en 5e module.

Het is niet uniek inderdaad, in Hannover doen ze het ook met de TW2500:
Afbeelding
Hier staat een TW2500 bij de werkplaats, in dienst rijden ze altijd rug-aan-rug gekoppeld, anders vallen de reizigers aan de achterkant zo de tram uit :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Dexter »

Bevordert wel de doorstroming in het voertuig. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Ardan »

Wat een maf gezicht :lol:
En kom op zeg, dat lange ding is toch geen tram meer zeg :')
Maar hebben de middelste bakken dan ook een kastje binnen aan de zijkant of zo zodat je als ze los zijn ook vanuit die kant kunt rijden, zoals de Rotterdamse Bommetjes die alleen per twee dienst kunnen rijden maar een kastje met basisstuurvoorzieningen aan de 'achterkant' hebben?
Ik doe ook maar wat
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Dexter »

In dat soort rug-aan-rug gekoppelde voertuigen en ook in de meeste eenrichtingsvoertuigen is altijd wel een soort nood-stuurstand aanwezig. In de TW2500 die Bee al eerder noemde en de metrotreinstellen type C in München, kan je aan de blinde kant een soort bedieningskastje inpluggen, waarmee je kunt rijden. Een beetje zoals bij een radioloc.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Ardan »

Noodstuurstand, dat woord zocht ik :)
Volgens mij heeft de Combino van Asd dat trouwens ook, zag eens een keer achterin een klep half open staan met allemaal knopjes en dingetjes. Heb de conductrice maar even gevraagd hem goed dicht te doen..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Elke eenrichtingstram in Nederland heeft achterin voorzieningen om met het voertuig achteruit te kunnen rijden, maar vanwege de veiligheid zijn deze altijd afgedekt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door webguy »

Hebben ze in Hannover ook al Prorailhekken... :X
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Fles »

Die TW2500's in hannover zijn wel bazendingen hoor. Echt de mooiste trams die ik ooit gezien heb _O_

Al hebben jullie waarschijnlijk veel meer trams gezien dan ik, maar dan nog :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

De TW2000 (korte versie) en TW2500's zijn ook echt mooie trams. Omdat ze tijdens de Wereldexpo in 2000 als visitekaartje van de stad moesten dienen had het vervoersbedrijf üstra twee befaamde ontwerpers ingehuurd.

Jasper Morrison ontwierp de nieuwe trams en James Irvine ontwierp de nieuwe bussen.
Afbeelding

Deze bussen zijn ook aan Leipzig geleverd. Of de Irvine-Citaro's in een van beide steden nog steeds dienst doen is mij onbekend en niet relevant aan dit topic :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Ardan »

Ronde ramen, eens een keer wat anders :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Reizigers konden de bussen wat minder waarderen, ze hebben slechts 41 zitplaatsen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Ardan »

Das inderdaad wel vrij weinig voor een gelede..
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Er is nog iets anders bijzonders aan deze zeer lange tram, het zijn er eigenlijk twee! Casablanca heeft 74 trams besteld, maar elke tram bestaat eigenlijk uit twee delen die altijd gekoppeld in dienst rijden.
Die rijden ook al sinds vorig jaar in Rabat, hetzij in een iets ander design. Op deze foto kan je duidelijk de achterkant zien:

http://www.bladna.nl/IMG/jpg/tram_marokko.jpg
http://www.bladna.nl/IMG/jpg/tram_alstom_marokko.jpg

In principe dus weinig anders dan wanneer je twee Amsterdamse Combino's met de ruggen tegen elkaar aan in dubbelbedrijf zou laten rijden. Al heb je hier natuurlijk een probleem met de deuren. :P

Zo'n tram zou wel wat zijn voor de nieuwe tramlijn tussen Amstelveen en Amstel. :pos: Al is het natuurlijk mooier als je gewoon van voor naar achteren helemaal door zou kunnen lopen, zoals bij de nieuwe metro.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Dexter »

Fles schreef:Die TW2500's in hannover zijn wel bazendingen hoor. Echt de mooiste trams die ik ooit gezien heb _O_
Mooi zijn ze zeker! Vooral die wulpse rondingen doen het hem, heh Fles? :P

Overigens vind ik de nieuwe generatie TW3000 zo op het eerste gezicht spuuglelijk:

Afbeelding
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Meltrain »

R-Flow schreef:
Bee schreef:Er is nog iets anders bijzonders aan deze zeer lange tram, het zijn er eigenlijk twee! Casablanca heeft 74 trams besteld, maar elke tram bestaat eigenlijk uit twee delen die altijd gekoppeld in dienst rijden.
Die rijden ook al sinds vorig jaar in Rabat, hetzij in een iets ander design. Op deze foto kan je duidelijk de achterkant zien:

http://www.bladna.nl/IMG/jpg/tram_marokko.jpg
http://www.bladna.nl/IMG/jpg/tram_alstom_marokko.jpg
Ik zie alleen "bladna.nl". :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

@Dexter: Het opmerkelijke zit er ook in dat de onderkant helemaal dicht is met schortplaten, dat versterkt de bierglasvorm die de trams hebben.

Ik vraag mij ondertussen wel af of er al een beslissing is genomen over de toekomst van lijn 10 en 17 in Hannover, die tramlijnen zijn op het moment niet eens geschikt voor inzet van de TW2000's omdat nog steeds niet zeker is of de D-tunnel er komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Nieuws uit Krefeld en Mannheim

Men is in Krefeld van plan het eindpunt Tackheide‎ uit het net te schrappen omdat het te weinig reizigers trekt. Nu wordt het nog gebruikt door reizigers van en naar het crematorium, maar als dat sluit wordt het eindpunt ook overbodig. Daardoor kan het traject tussen Tackheide en Oberschlesienstraße‎ afgestoten worden.

Daarnaast is men van plan het net te herzien tot de volgende lijnen
041: Fischeln - St. Tönis (blijft hetzelfde)
042: TEW Tor 3 - Hüls
043: Hbf - Uerdingen
044: Rheinhafen - Elfrath

Lijn 042 en 044 wisselen dus van eindpunt, lijn 043 wordt vanaf Tackheide teruggetrokken tot het Hauptbahnhof.

In Mannheim wil men het traject van lijn 4 tussen Käfertal OEG Bahnhof en Heddesheim deels voorzien van dubbelspoor tussen Wallstadt Ost en Heddesheim Bahnhof. Daarnaast komt er een keerlus na de halte Wallstadt Ost. Daardoor kan buiten de spits lijn 4 elke tweede rit doorrijden naar Wallstadt Ost in plaats van Käfertal OEG Bahnhof en in de spits alle ritten naar Heddesheim Bahnhof.
Laatst gewijzigd door Suus op do 23 feb 2012, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Jef400 »

Interessant. Wat is je bron als ik vragen mag?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Ik was afgelopen dinsdag een half uurtje op Dortmund Hbf en heb toen de tram/bus-tijdschriften eens rustig doorgebladerd. Ik heb er in een van die bladen gelezen maar zou niet weten welke het nu precies was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Jef400 »

Interessant toch wel die Duitse netwerken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Ook leuk voor busliefhebbers, deze video van Stadtwerke Osnabrück. Men heeft een video samengesteld met historische en moderne beelden. Ook het al lang opgeheven tramnet en trolleybusnet met wel heel bijzondere bussen komen aan bod in de video:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bbVmGwA6yIU[/youtube]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door tsov »

Ook leuk dat Christian Wulff nog even z'n woordje komt doen, verbazingwekkend actueel ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Bij bezoeken aan Duitse tramnetten heb ik altijd Schwandl's Tram Atlas Deutschland uit 2009 bij me, samen met een aantal aantekeningen e.d.

En nu heb ik vernomen dat er aanstaande zomer een nieuwe bijgewerkte druk uitkomt :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Fles »

Dexter schreef:
Fles schreef:Die TW2500's in hannover zijn wel bazendingen hoor. Echt de mooiste trams die ik ooit gezien heb _O_
Mooi zijn ze zeker! Vooral die wulpse rondingen doen het hem, heh Fles? :P
Ik ben gek op wulpse rondingen jijweetzelluf :P :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Opzienbarend nieuws uit de Franse stad Caen.

Al eerder kwam deze stad ter sprake omdat er in 2002 in de stad een trolleybus met geleiderail, de Twisto, is geopend die niet functioneert zoals gewenst. Maandelijks moeten er tot wel 80 voertuigen wegens defecten worden afgesleept en dat op een wagenpark van 24 bussen. Dit tot grote ergernis van de 43.000 dagelijkse reizigers die dagelijks gebruik maken van de twee buslijnen A en B.

Afbeelding

Nu heeft de gemeenteraad besloten dat de gehele mikmak vervangen gaat worden door een conventionele tram. In 2014 zouden de plannen definitief moeten zijn, in 2016 begint de aanleg en in 2018 zal de tramlijn na een bouwtijd van 18 maanden in gebruik worden genomen. De ombouw kost in totaal 170.000.000 euro en de capaciteit per voertuig zal verhoogd worden van 150 naar 210.

Er zijn ook nog een aantal problemen: De concessie voor alle technische onderdelen van de busbaan was voor dertig jaar gegund aan Bombardier, iets wat waarschijnlijk op een rechtszaak zal uitlopen. Daarnaast is er in het verleden al 215 miljoen geinvesteerd in de busbaan, waardoor het nog maar de vraag is of Parijs bereid zal zijn een grote investering te doen in de ombouw van de busbaan tot trambaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten