Ovinnederland.nl in de NL30

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door Aking »

Olla,

Ik zal proberen er morgen een nuchter en helder bericht van te maken.. maar ovinnederland.nl wordt deze week genoemd in de NL30

Er staat een vraag in over perron 13 in utrecht, en volgens het blaadje vond men het antwoord hier op de site... kortom: we worden beroemd :p



(en nu ga k eerst slapen :roll: )
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door webguy »

De digitale editie staat hier.
Hier een kopietje van het artikel:
Afbeelding
Ik geloof dat dit opkwam in de discussie over zaksporen ergens een tijdje terug...
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door Linkerspoor »

Kende het blad niet, maar toch gaaf! ;) :)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door Daantje »

Ik ken de Rotterdamse versie maar vind het wel tof :)
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door Bastiaan »

Als de vraag nou was waarom Utrecht C geen spoor 6 heeft, dan zou ik zeggen: oké, goeie vraag ... Maar spoor 13 is gewoon een spoornummer zonder bijbehorend perron. Wat een langdradig artikel voor zoiets simpels ... :lol:
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door Dubbele P »

Eigenlijk wel inderdaad, zo zijn er tientallen stations die dit fenomeen kennen. Zo zie je zelfs vaak spoor 20 (Sittard) of 30 (Nijmegen) opeens opduiken naast spoor 1, terwijl het station hooguit 5-6 perronsporen heeft. Maarja, het komt natuurlijk door het getal '13'. Op zich niet heel vreemd gedacht, want er zijn de nodige hoge gebouwen waarin verdieping 13 'ontbreekt'.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door Justin »

Tijd om de sporen 13 op Rotterdam C en Amsterdam C maar te hernummeren in 14 (en de rest in 15, 16, 17, dan wel 14, 15 en 16)? ;).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door Geert »

Dubbele P schreef:Eigenlijk wel inderdaad, zo zijn er tientallen stations die dit fenomeen kennen. Zo zie je zelfs vaak spoor 20 (Sittard) of 30 (Nijmegen) opeens opduiken naast spoor 1, terwijl het station hooguit 5-6 perronsporen heeft. Maarja, het komt natuurlijk door het getal '13'. Op zich niet heel vreemd gedacht, want er zijn de nodige hoge gebouwen waarin verdieping 13 'ontbreekt'.
Dat is omdat die sporen later zijn toegevoegd en sporen niet lager dan 0 worden genummerd. :) Er zijn meer van dat soort voorbeelden, Dordrecht bijvoorbeeld. Sporen worden ook nooit vernummerd, dus Rotterdam en Amsterdam blijven hun spoor 13 houden :P
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:Dat is omdat die sporen later zijn toegevoegd en sporen niet lager dan 0 worden genummerd. :)
Je bedoelt, niet lager dan 1? Ik heb tenminste nog nooit een spoor met nummer 0 gezien. :wink:

Sporen zijn in het verleden trouwens weleens vernummerd, in ieder geval bij Utrecht CS, wat nu spoor 7 is was in de jaren '60 nog spoor 1. Het nu niet meer bestaande kopspoor 6 was eerst spoor 14.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door Geert »

Oeps, lager dan 1 bedoelde ik ja. :mrgreen:

Een tijd terug stond volgens mij ergens in de Rails ofzo een stukje over dit onderwerp, en daarin verklaarde ProRail sporen niet te vernummeren vanwege de veiligheid: machinisten zouden in de war kunnen raken. Lijkt me een valide reden :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door Vinny »

Sporen zijn in het verleden trouwens weleens vernummerd,
Zeg nooit nooit. ProRail probeert zo min mogelijk sporen te hernummeren; omdat het een administatieve rompslomp geeft, een bron van verwarring genereert en meestal volstrekt onnodig is. Helaas is het niet altijd uit te sluiten, bijvoorbeeld als de spoorconfiguraties op een emplacement drastisch wijzigt. In de Westhavens zijn onlangs een paar sporen vernummerd zodat meteen de databases verouderd zijn :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door Daniel »

En het meest mooie voorbeeld is natuurlijk perron 7 in Den Bosch wat, als ik me niet vergis, aan spoor 9 ligt :wink:

In Dordrecht is trouwens ook nog wel 't een en ander vernummerd hoor... ongetwijfeld lag er ooit 'n spoor 5 op de plek waar het perron van spoor 4 gekomen is en onder perron 5 is 100% zeker een spoor verdwenen. Spoor 15 en 20 waren er echter al eerder, vandaar dat het in Dordt nu niet meer klopt als je spoortjes gaat tellen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door Dubbele P »

Dan moet er in Deventer ook ongetwijfeld een en ander niet meer kloppen. Ik zag namelijk laatst dat men daar uiterst links een perron over een emplacementspoor heeft gebouwd.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door Thijs »

Dubbele P schreef:Dan moet er in Deventer ook ongetwijfeld een en ander niet meer kloppen. Ik zag namelijk laatst dat men daar uiterst links een perron over een emplacementspoor heeft gebouwd.
Hoezo? Boven spoor 1 is idd een perron gebouwd (maar bovenleiding is blijven hangen, maar zonder spanning), maar het spoor naast het perron is spoor 2. Dus er is niets veranderd denk ik!
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door Dubbele P »

Hmm, nee dan is er inderdaad niets veranderd. Had verder ook niet op de spoornummers gelet toen, maar het schoot me te binnen nu we het hier over hadden. In ieder geval zou je je bij Deventer dus ook de vraag kunnen stellen waarom spoor 1 niet bestaat, al kun je daar dan wel zelf eenvoudig het antwoord op vinden :P
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door Thijs »

Spoor 1 bestaat zelfs nog, het ligt (deels) onder het tijdelijke perron. :P
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door reisthijs »

Er is vaak ook een verschil tussen het officiële spoornummer en dat wat de reiziger te zien krijgt. Zo is het bij veel kleinere stations z dat de nummers drie-cijferig zijn (bijvoorbeeld 301, 302, 303) maar wordt dat aangegeven als 1, 2, 3. Nu zal dat niet heel veel verwarring opleveren, maar toch.

Een kruising tussen de situaties in Deventer en Den Bosch is er overigens ook een tijdje geweest in Utrecht C, wegens werkzaamheden was spoor 18 een tijdje buiten gebruik en daar was een tijdelijk perron overheen gebouwd zodat de treinen toch langs dat perron konden stoppen maar dan eigenlijk dus op spoor 16a. De bordjes 'spoor 18' zijn toen voor het gemak niet aangepast.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door deadlock »

Niña Velma naamzoek. Hoe bedoel je, je kreeg het antwoordt op ovinnederland. Volgens mij hebben we juist hier uitgebreid over gediscussiëerd op Onzin op Scholieren.com, waarbij ik duizend kaarten van sporenplan.nl heb laten zien :evil:

Maar in ieder geval weet ik nu eindelijk je echte naam :D


Voor de anderen; Ik ken de auteur dus ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door dvdhoven »

reisthijs schreef:Er is vaak ook een verschil tussen het officiële spoornummer en dat wat de reiziger te zien krijgt. Zo is het bij veel kleinere stations z dat de nummers drie-cijferig zijn (bijvoorbeeld 301, 302, 303) maar wordt dat aangegeven als 1, 2, 3. Nu zal dat niet heel veel verwarring opleveren, maar toch.
Dat is niet meer zo of bijna niet meer zo. Er is een slag geweest om de perronsporen dezelfde naam (nummer) te geven als op de vertrekstaat, de CTA en de bordjes staat. Dat geldt dan alleen voor de sporen, die de dienstregelingsplanning gebruikt; die van Procesleiding (intern PPLG sporen genoemd), zijn vaak nog wel met 3 cijfers, maar niet allemaal. Die drie cijfers waren nodig omdat aanvankelijk een spoor uniek moest zijn binnen een procesleidingsgebied. Die eis is vervallen.

Wat spoor 301 in Deventer betreft, dit is nu een kort kopspoor, dat vanaf de zijde van Dvge bereden kan worden.
Dick van den Hoven
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door Daantje »

deadlock schreef:Niña Velma naamzoek. Hoe bedoel je, je kreeg het antwoordt op ovinnederland. Volgens mij hebben we juist hier uitgebreid over gediscussiëerd op Onzin op Scholieren.com, waarbij ik duizend kaarten van sporenplan.nl heb laten zien :evil:

Maar in ieder geval weet ik nu eindelijk je echte naam :D


Voor de anderen; Ik ken de auteur dus ;)
Haha, ik nu dus ook ;) Grappig :) wist ik niet eens.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door Karl »

deadlock schreef:(...)Maar in ieder geval weet ik nu eindelijk je echte naam :D
Voor de anderen; Ik ken de auteur dus ;)
Dus.
Het is een spectrum.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door deadlock »

Scholieren.com zou als bron niet zo goed staan voor iets dergelijks en daarom heeft ze er maar ovinnederland van gemaakt :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door ODRAIL »

Kun je misschien een link naar deze discussie van scholieren.com geven :?:
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door playertwo »

Reiziger Ddrs schreef:En het meest mooie voorbeeld is natuurlijk perron 7 in Den Bosch wat, als ik me niet vergis, aan spoor 9 ligt :wink:

In Dordrecht is trouwens ook nog wel 't een en ander vernummerd hoor... ongetwijfeld lag er ooit 'n spoor 5 op de plek waar het perron van spoor 4 gekomen is en onder perron 5 is 100% zeker een spoor verdwenen. Spoor 15 en 20 waren er echter al eerder, vandaar dat het in Dordt nu niet meer klopt als je spoortjes gaat tellen.
Wat dacht je van de indeling in Schin op Geul, daar komen perronspoor 1 en 2 in theorie 2x voor :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Bericht door Daniel »

Waarbij 101 en 102 wel sporen in de ZLSM-nummering zijn en dus eigenlijk niet dubbel zijn... voor ProRail heten die ZLSM-sporen 3 en 4 (volgens de omroep voor de stoomtrein die ik er ooit hoorde) waarmee Schin op Geul nog raarder wordt: de sporen liggen er van links naar rechts kijkend ri. Heerlen in de volgorde 2, 1, 3, 4 :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten