Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
ZWOLLE - De eerste wagon gaat pas over een krappe tien maanden rijden, maar nu al wordt de Hanzelijn gekwalificeerd als 'verbijsterend' en een 'blamage'. Het zijn woorden van CDA-Kamerlid Eddy van Hijum.
De inwoner van Laag-Zuthem maakt deel uit van de parlementaire commissie Spoor die afgelopen maanden studie deed naar onderhoud en innovatie van het Nederlandse spoorstelsel.
Gisteren presenteerde de commissie haar bevindingen. In zijn algemeenheid: er is een ontstellend gebrek aan regie vanuit het Rijk op de ontwikkelingen in de spoorsector. Vooral over het beveiligingssysteem ERTMS, dat het mogelijk maakt treinen korter op elkaar en sneller te laten rijden, moet nu eindelijk eens klare wijn worden geschonken, stelt de commissie.
Lees verder bij "De Stentor".
ZWOLLE - De eerste wagon gaat pas over een krappe tien maanden rijden, maar nu al wordt de Hanzelijn gekwalificeerd als 'verbijsterend' en een 'blamage'. Het zijn woorden van CDA-Kamerlid Eddy van Hijum.
De inwoner van Laag-Zuthem maakt deel uit van de parlementaire commissie Spoor die afgelopen maanden studie deed naar onderhoud en innovatie van het Nederlandse spoorstelsel.
Gisteren presenteerde de commissie haar bevindingen. In zijn algemeenheid: er is een ontstellend gebrek aan regie vanuit het Rijk op de ontwikkelingen in de spoorsector. Vooral over het beveiligingssysteem ERTMS, dat het mogelijk maakt treinen korter op elkaar en sneller te laten rijden, moet nu eindelijk eens klare wijn worden geschonken, stelt de commissie.
Lees verder bij "De Stentor".
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Tja...
Ze noemen overigens de SAAL-problematiek ook niet, dat project moet ook doorgaan willen ze de doelen halen qua bereikbaarheid, toch?
Ze noemen overigens de SAAL-problematiek ook niet, dat project moet ook doorgaan willen ze de doelen halen qua bereikbaarheid, toch?
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
3 factoren: SAAL, IC-stop te Lelystad (4 minuten), Snelheid. Die laatste levert tussen de 2 en 5 minuten afhankelijk van de snelheid en de stops op. SAAL levert voor de reistijden naar Asd niet zoveel op maar voor de reistijden naar Shl kan de winst behoorlijk oplopen. (Tot wel 10 min t.o.v. de huidige s3700 op Alm-Asdz)
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Ik vind het vooral een blamage dat de politiek zegt het pas sinds afgelopen jaar te weten terwijl het hier op het forum al jaren bekend is.
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Ach, een aantal belangrijke conclusies van het rapport Kruiken waren hier ook al een tijdje bekend voordat het rapport uitkwam. Andere conclusies weer niet maar dan heeft de enquete i.i.g. zin gehad.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Laten we maar hopen dat ze ook niet daadwerkelijk met wagons gaan rijden...want dan is het straks ook weer niet goed.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Prachtig inderdaad dat dit al jaren geroepen wordt door iedereen die er een beetje verstand van heeft maar de politiek moet eerst zesduizend rapporten maken :D Echt ik begrijp er geen kak van
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Waarom vier minuten voor een stop te Lelystad? Daar kunnen er best twee van af...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Twee minuten halteertijd en twee minuten verlies aan remmen en opnieuw aanzetten. In de praktijk zal het ongeveer 3,5 minuut zijn.
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Twee minuten halteertijd..., de conducteur moet zeker de tijd hebben om nog een kaassouflé uit de muur te halen ofzo...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Ik vind één minuut ook wel voldoende voor een IC op Lelystad maar zo denken sommige mensen er niet over. Het is overigens heel normaal om twee minuten halteertijd voor een IC te hebben.
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Ja voor grote knooppuntstations, maar niet voor een of ander groot uitgevallen dorp, waar totaal niets te beleven valt... (en er ook geen relevante overstapverbindingen zijn) -o-
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Misschien is dat bedoeld zodat er personeel wisselingen kunnen plaatsvinden in Lelystad omdat het een standplaats is?
Anders zou 1 minuut ook prima kunnen, zoals de meeste treinen in Sloterdijk. Denk niet dat er in Lelystad veel meer in en uitstappers per trein zijn daar in Sloterdijk.
Anders zou 1 minuut ook prima kunnen, zoals de meeste treinen in Sloterdijk. Denk niet dat er in Lelystad veel meer in en uitstappers per trein zijn daar in Sloterdijk.
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Jawel de bus naar Nergenshuizen..................Vinny schreef:Ja voor grote knooppuntstations, maar niet voor een of ander groot uitgevallen dorp, waar totaal niets te beleven valt... (en er ook geen relevante overstapverbindingen zijn) -o-
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Dus ik kan gewoon mijn oude vertrouwde route blijven volgen, via Amersfoort naar het noorden.
Tijdwinst valt er door die kale polders toch niet te halen.
Aardig geprobeerd bij NS, maar een zoveelste mislukking, jammer hoor.
Tijdwinst valt er door die kale polders toch niet te halen.
Aardig geprobeerd bij NS, maar een zoveelste mislukking, jammer hoor.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Is dit niet een spoorproject dat, als je het ERTMS-gedoe erbuiten laat, gewoon op tijd en binnen budget af zou zijn?
Hoe lang duurt het om ERTMS in treinen in te bouwen en wat voor ERTMS-materieel heeft NS dan zoals rondtuffen?
Hoe lang duurt het om ERTMS in treinen in te bouwen en wat voor ERTMS-materieel heeft NS dan zoals rondtuffen?
Beul van de blindegeleidelijn
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Ook als je het ERTMS-gedoe er niet buiten laat is de Hanzelijn gewoon nog steeds op tijd klaar. Dat ERTMS niet vanaf het begin benut wordt ligt niet aan de Hanzelijn.
Wat het materieel betreft, je zou in principe natuurlijk overal ERTMS kunnen inbouwen maar VIRM en SLT liggen het meest voor de hand. Omdat die beiden 160 kunnen halen en nog een lange toekomst voor zich hebben op het hoofdrailnet.
Wat het materieel betreft, je zou in principe natuurlijk overal ERTMS kunnen inbouwen maar VIRM en SLT liggen het meest voor de hand. Omdat die beiden 160 kunnen halen en nog een lange toekomst voor zich hebben op het hoofdrailnet.
Dat ligt eraan waar jouw oude vertrouwde route begint? Vanuit Den Haag/Rotterdam is er sowieso geen tijdswinst te behalen met de Hanzelijn. In het gunstigste geval is het even snel als de route via Amersfoort.isadora schreef:Dus ik kan gewoon mijn oude vertrouwde route blijven volgen, via Amersfoort naar het noorden.
Tijdwinst valt er door die kale polders toch niet te halen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
ICM mag ook gewoon 160.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Op de eerste trajecten waar NS gebruik zal gaan maken van ERTMS (naast de Hanzelijn ook Amsterdam-Utrecht) is nu eenmaal behoefte aan dubbeldeksmaterieel. Dus daarom beginnen ze logischerwijs met VIRM.
Voor de ERTMS-pilot die vorig jaar is aangekondigd was (zie [url=tps://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/32404/kst-32404-51?resultIndex=16&sorttype=1&sortorder=4]hier[/url]) was er ook sprake van dat dit met VIRM en SLT zou gaan gebeuren.
Voor de ERTMS-pilot die vorig jaar is aangekondigd was (zie [url=tps://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/32404/kst-32404-51?resultIndex=16&sorttype=1&sortorder=4]hier[/url]) was er ook sprake van dat dit met VIRM en SLT zou gaan gebeuren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Met die s2400 redt je het op de Hanzelijn waarschijnlijk de eerste jaren prima met enkeldeks materieel. Zeker nu de perrons verlengt worden/zijn op de stations met IC-stops. (Alm en Lls zijn straks allebei geschikt 340 meter treinlengte en dus voor loc+12 rijtuigen.)
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
een miljard euro verder en wat is de winst?
- een station voor dronten
- een tijdwinst van 4 minuten!
- en een station voor dronten
ik vraag mij toch af waarom ze dit eigenlijk boven de zuiderzeelijn hebben verkozen. ik bedoel. met een magneetzweeftrein die 430 km p/u haalt heb je toch zeker wat tijdswinst + een betere bereikbaarheid van zuid-oost friesland. een een magneetzweeftrein is gewoon stoer
- een station voor dronten
- een tijdwinst van 4 minuten!
- en een station voor dronten
via niemandsland en urkJeffreyMeijer schreef:Jawel de bus naar Nergenshuizen..................Vinny schreef:Ja voor grote knooppuntstations, maar niet voor een of ander groot uitgevallen dorp, waar totaal niets te beleven valt... (en er ook geen relevante overstapverbindingen zijn) -o-
ik vraag mij toch af waarom ze dit eigenlijk boven de zuiderzeelijn hebben verkozen. ik bedoel. met een magneetzweeftrein die 430 km p/u haalt heb je toch zeker wat tijdswinst + een betere bereikbaarheid van zuid-oost friesland. een een magneetzweeftrein is gewoon stoer
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Een verbeterde bereikbaarheid van Almere en Lelystad, die nu zonder exotische omweg of brakke bussen verbonden zijn met Zwolle en Noord-Nederland telt zeker niet? :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Nee, daar konden ze beter de hanzeliner voor houden. Duurt misschien een uur langer. Maar ook 1 miljard.Vinny schreef:Een verbeterde bereikbaarheid van Almere en Lelystad, die nu zonder exotische omweg of brakke bussen verbonden zijn met Zwolle en Noord-Nederland telt zeker niet? :')
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Ik vind dat een veel relevantere tijdwinst, dan die 10 minuten van Groningen naar de Randstad wat de bedoeling was. Ten eerste reist bijna niemand van Groningen dagelijks naar de Randstad (of andersom) - en daarnaast zou je kunnen stellen dat Groningers die in de randstad werken ook best in de Flevopolders kunnen wonen; en ten tweede is een reistijdwinst van een uur behoorlijk veel meer prettig voor de reiziger. Zeker als het ook overstappen scheelt. :Y
Verder kost de lijn minder dan de Betuweroute en de HSL, omdat het een conventionele lijn is, die van conventionele techniek uitgaat waarover je met conventioneel materieel kan rijden. Met als resultaat dat de lijn het bij oplevering gewoon doet. Geen fratsen, dat scheelt *O*
Verder kost de lijn minder dan de Betuweroute en de HSL, omdat het een conventionele lijn is, die van conventionele techniek uitgaat waarover je met conventioneel materieel kan rijden. Met als resultaat dat de lijn het bij oplevering gewoon doet. Geen fratsen, dat scheelt *O*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.
Op de Hanze- en Flevolijn misschien wel, maar is dat ook voldoende voor Den Haag-Schiphol? En het andere ERTMS-traject, Asb - Ut?Klaasje schreef:Met die s2400 redt je het op de Hanzelijn waarschijnlijk de eerste jaren prima met enkeldeks materieel. Zeker nu de perrons verlengt worden/zijn op de stations met IC-stops. (Alm en Lls zijn straks allebei geschikt 340 meter treinlengte en dus voor loc+12 rijtuigen.)
Dat hebben ze niet. Deze lijn is niet in plaats van de zuiderzee lijn ofzo. Dat de verbinding Amsterdam-Groningen er sneller van kan worden is zo'n beetje de enige overeenkomst.Bartjk schreef:ik vraag mij toch af waarom ze dit eigenlijk boven de zuiderzeelijn hebben verkozen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten