Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Stéphane »

Is het dan niet handiger om het kamperlijntje gewoon door een van de andere lijnen in de omgeving te laten bedienen?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Jef400 »

Nope, Lees bovenstaande posts maar.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Stéphane »

Laten we misschien gewoon wachten op een officieel persbericht van de Provincie want iedereen is hier maar aan het speculeren.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Chauf21 »

Statler Rail schreef:En een bus is subjectief natuurlijk minder kwalitatief dan een tram of trein, daar zijn al veel studies naar gedaan. In een trein zitten genoeg reizigers die er niet over zouden peinzen om een bus te pakken. Of zoals ze dat in Engeland zo mooi zeiden: a man who, beyond the age of 26, finds himself on a bus can count himself as a failure in life. :lol:
Okee, beetje kort door de bocht, maar ga bij een bushalte kijken en je ziet dat er wel een kern van waarheid in zit. :twisted:
In veel gevallen zal die redenering wel opgaan. Vaak wordt er, ook in de onderzoeken, gerefereerd naar een reguliere buslijn en de beleving daarvan is niet altijd even best. Wat je echter ook ziet is dat wanneer de bus goed in de markt wordt gezet, de bus toch aantrekkelijker wordt. In de Zuidtangent of Sternet-bussen zie je allerlei mensen, ook mannen van boven de 26 die zichzelf niet als mislukking zien. Dus ja, vergeleken met reguliere bussen wordt de tram wel hoger gewaardeerd, maar ten opzichte van de betere busformules zal die tramfactor kleiner zijn.

De vraag die je bij het Kamperlijntje kan stellen, is of de extra kosten voor een exploitatie met de tram opwegen tegen de 'ontwijkfactor' van een busexploitatie. Ik weet niet welke doelgroepen de provincie met het lijntje wil bedienen, maar ik kan me indenken dat een grote groep reizigers geen alternatief heeft (en dan maakt het niet zo veel uit of het nou een bus of tram is) en de keuzereiziger maar beperkt gevoelig is voor een tram of goede busformule.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

'Brandmail' naar provincie voor Kamper busplan

Bericht door Klaasje »

'Brandmail' naar provincie voor Kamper busplan
KAMPEN - De voorlopig gestrande vertramming van het Kamperlijntje heeft Ruud van den Berg van de SP aangezet een 'brandbriefmail' te sturen naar alle gedeputeerden en partijen van de provincie Overijssel.
Hiermee hoopt de Kamper buschauffeur het door hem ontwikkelde alternatieve openbaar vervoer plan weer op tafel te krijgen. In het plan van Van den Berg wordt de beoogde 'starre' tramlijn vervangen door een flexibele, hoog frequente busverbinding, waarmee veel veel geld zou worden uitgespaard.
Bron: De Stentor
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Vinny »

Wow, de SP die aan realpolitik doet. Dat mag best in de krant :)

On topic: bussen! *bus*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

:)
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Statler Rail »

Als ik het SP-plan voor de stadsdienst van Kampen zie, kan ik dat nou niet bepaald realpolitik noemen. Man, dat was wel drie, vier keer zoveel DRU als dat er nu wordt uitgegeven. Volstrekt onrealistisch dus.

Zwolle-Kampen helemaal verbussen is net zo simplistisch. Ik weet bijna zeker dat doorrijden met DM'90 vele malen goedkoper is dan een "hoogfrequente flexibele buslijn". Ze staan er helemaal niet bij stil dat je personeelskosten dan enorm stijgen. Je bent daardoor helemaal niet goedkoper uit. Ik prijs dat de SP altijd zo begaan is met het OV, maar qua praktische en financiële haalbaarheid leven ze soms echt op een andere planeet. :wink:
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Ik ben het weer volledig met je eens Stadler Rail. Het busplan van de SP is opzich natuurlijk een zeer mooi plan, maar financieel niet haalbaar. Ik ben een voorstander om lijn 11 en 12 wel rechtstreeks uit het plan te kopiëren, maar dan van 's morgens rond 6:30 tot 18:30, dat zou een stijging van het aantal DRU's hebben, maar de opbrengsten gaan ook stijgen, doordat je een groter gedeelte van Kampen goed ontsluit met OV, waardoor het gebruik zou moeten toenemen.

Overigens vind ik dat de provincie overijssel wel wat meer dru's beschikbaar mag stellen voor de stadsdienst Kampen. Lijnen die door de stad liepen (140/143) worden opgeheven (140) of gaan terug in frequentie zoals de 143, daarnaast verdwijnt de 330 , en de 141 wordt straks mogelijk ingekort. Doordat de 143 niet meer 's avonds rijdt, kan men in de avonduren niet meer kiezen voor de 143 iets wat wel vaak gebeurde, gezien de 143 dwars door het lijn 11 traject loopt.

Ik ben voor het Kamperlijntje altijd al voorstander geweest van de huidige trein-verbinding. Het hele bus/tram gebeuren beviel me totaal niet. Men zou er goed aan doen met het geld wat overblijft van de vertramming die niet doorgaat, binnen 5 jaar te gaan kijken, of men een trein 4x per uur kan rijden, met nieuwe GTW's bijvoorbeeld.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Statler Rail schreef:Zwolle-Kampen helemaal verbussen is net zo simplistisch. Ik weet bijna zeker dat doorrijden met DM'90 vele malen goedkoper is dan een "hoogfrequente flexibele buslijn". Ze staan er helemaal niet bij stil dat je personeelskosten dan enorm stijgen. Je bent daardoor helemaal niet goedkoper uit.
Wist je dat het handhaven van railinfrastructuur vele tientallen malen duurder is dan het onderhoud van een beetje asfalt met een paar betonnen stukken t.b.v. haltes? Je moet uitkijken met conclusies over het een t.o.v. het andere. Daarnaast is railmaterieel natuurlijk duurder dan luchtbandenmaterieel door o.a. hogere eisen en de veel grotere massa. Dat met een DM'90 doorrijden een goedkope oplossing is staat dan weer wel als een paal boven water maar dat is gelet op de noodzaak van toegankelijkheid (2015) hooguit een papieren oplossing. Verder heeft het traject sowieso een grote opknapbeurt nodig omdat er de laatste jaren alleen aan lapwerk is gedaan. In 2015 is de goedkope oplossing dus sowieso exit.

De vraag is tegen uiterlijk 2015 wat we doen: Doorrijden met treinen of iets anders. Men had dus bedacht met trams te willen rijden maar vervoerders zien dus gewoon dat de risico's te groot zijn. Als losse diesellijn door blijven rijden is ook geen duurzame oplossing. (Simpelweg omdat dieselexploitatie fors duurder is.) Het is héél simpel: Er blijven twee opties over en dat zijn een elektrische trein en de busbaan. Bedenk daarbij ook dat een goed opgezette busverbinding voor een zeer groot gedeelte zijn eigen broek kan ophouden net als een treinverbinding. Daartegenover staat wel dat een busverbinding in de rustige uren makkelijker uit te dunnen is dan een treinverbinding.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef:Dat met een DM'90 doorrijden een goedkope oplossing is staat dan weer wel als een paal boven water maar dat is gelet op de noodzaak van toegankelijkheid (2015) hooguit een papieren oplossing.
Het is toch pas vanaf 2030 verplicht dat álle treinen toegankelijk zijn? Eerder zijn ook niet alle perrons op hoogte. Of is er een strengere regeling voor regionale lijnen?

Dan nog kan je dat probleem makkelijk oplossen door DM'90 te vervangen door Linten (de vanaf eind dit jaar overbodige stellen uit de Achterhoek).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Vinny »

Statler Rail schreef:Man, dat was wel drie, vier keer zoveel DRU als dat er nu wordt uitgegeven. Volstrekt onrealistisch dus.
Een exploitatie met bussen is vijf keer zo goedkoop als een enkelvoudig trambedrijfje. Je kunt dus fors meer DRU realiseren voor hetzelfde geld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Waar ik me zorgen om maak met bussen, hoe ga je omkeren. In Zwolle kom je op het station in de knoop, en in Kampen kun je ook geen kant op.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Gekko123 »

Wist je dat er nu al tientallen bussen per uur keren op/bij het station van Zwolle? Waarom zouden de bussen uit Kampen dat dan niet kunnen? Daarnaast is het volgens mij bij het station van Kampen ook prima mogelijk.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Ronald »

En in Kampen laat je een groot deel van de bussen natuurlijk gewoon doorrijden naar Emmeloord of de binnenstad.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Gekko123 schreef:Wist je dat er nu al tientallen bussen per uur keren op/bij het station van Zwolle? Waarom zouden de bussen uit Kampen dat dan niet kunnen? Daarnaast is het volgens mij bij het station van Kampen ook prima mogelijk.
Dat zou dus betekenen, dat de dienstregeling onbetrouwbaarder wordt. Doordat je zelf al aangeeft dat het in Zwolle erg druk met bussen is, zul je als bus in de file moeten staan, terwijl de trein rustig door kan rijden tot zijn eigen spoor. Daarnaast zie ik dan geen voordelen meer in vergelijking met de 141. Die doet over het stuk Kampen-Zwolle station er 24 minuten over, maar gaat door het centrum van Zwolle. De bus over het kamperlijntje doet dat niet, maar doet er straks wel 18-20 minuten over. Hierdoor wordt deze bus minder aantrekkelijk voor overstappers. In het huidige kamperlijntje zitten namelijk met name overstappers, die in Zwolle een andere trein/bus pakken. Die zijn niet gebaat bij een langere reistijd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door reisthijs »

Als het hele Kamperlijntje een busbaan zou worden hoeft die bus natuurlijk niet in de file te staan. En als de tram er 14 minuten over zou doen om van Kampen naar Zwolle te rijden, waarom zou een bus dat niet kunnen? Die rijdt niet langzamer dan een tram.

Een buslijn als de 141 zou vanuit Kampen eerst snel over de busbaan naar het station kunnen laten rijden en dan doorrijden door het centrum van Zwolle.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

reisthijs schreef:Als het hele Kamperlijntje een busbaan zou worden hoeft die bus natuurlijk niet in de file te staan. En als de tram er 14 minuten over zou doen om van Kampen naar Zwolle te rijden, waarom zou een bus dat niet kunnen? Die rijdt niet langzamer dan een tram.
Bus rijdt 80 km/u, de tram die de provincie overijssel op het oog had rijdt 100 km/u. Dat maakt veel verschil op een lang stuk, zonder halten.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Bij tien kilometer aaneengesloten doorrijden met die snelheid scheelt het net iets meer dan een minuut. Er is geen stuk zo lang op het lijntje en op korte stukken zal je sowieso weinig aan die snelheid hebben. De winst van 100 km/h t.o.v. 80 km/h is dus verwaarloosbaar in de werkelijke reistijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Vinny »

Streekbussen mogen 100 als ze daarvoor aangepast zijn. Op wegen als de N 50 mag ook 100 gereden worden, dus zelfs als je 100 wil rijden kan dat... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Vinny schreef:Streekbussen mogen 100 als ze daarvoor aangepast zijn. Op wegen als de N 50 mag ook 100 gereden worden, dus zelfs als je 100 wil rijden kan dat... :lol:
Lachen, gieren en brullen allemaal. Maar in een T100 bus gaan ongeveer 34 mensen. Er zijn ongeveer 4500 reizigers straks per dag, delen door 34 betekent 132 ritten per dag. Wordt een duur grapje voor de provincie. Nee, geef mij maar de trein!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Gelul. In 15m-exemplaren gaan gewoon 50 reizigers met een eigen zitplaats. Maar alsnog, 80 is hard zat.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Dan nog zit je met een enorm aantal ritten, die wel moeten worden betaald. De omloop tijd zal 20 minuten worden. Een tram doet er 15 minuten over, en de bus moet naast alle haltes ook nog omkeren bij beide stations, wat ook een aantal minuten duurt. Als bussen zo handig zouden zijn, hadden we in heel Nederland geen spoor gehad, maar blijkbaar is spoor toch beter dan vrije-busverbindingen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Spoor is beter omdat Nederland groter is dan Zwolle-Kampen natuurlijk. Ik zeg ook niet voor niets dat 80 km/h hard zat is, met een stel gelede bussen kan je op het drukste stuk prima staand reizigers vervoeren. Je kan een Zuidtangent-achtig systeem hebben.

We hebben het hier juist over een verbinding waarbij zeker 3/4e van de reistijd uit voor en/of natransport bestaat. Dan kan je het beste ov aanbieden door het voor- en natransport zoveel mogelijk uit te schakelen. Dat is: met een bus óf met een tram die zowel Kampen als Zwolle inrijdt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Thom91 »

Je zou kunnen kijken naar de kosten/baten van het doortrekken van de tram naar Emmeloord. Zit wel een fikse brug in dus dat zijn grote kosten. Maar verder lijkt het mij niet enorm duur om dat uit te voeren.
Je zou hem zelfs in de middenberm van de N765 kunnen aanleggen.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten