Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door TLP »

Stomme discussie dit. Laten we zo zeggen: ik rijd dagelijks met de genoemde lijnen en het is toch echt wel nodig dat we met nota bene slechts 15 streekbussen per uur vanuit het VU naar de binnenstad tuffen. Ook niet niks, maar het zijn er zeker geen 23 en 15 bussen zijn zeker nodig vanwege bijvoorbeeld de statements die o.a. fred1954 maakte. Mijn ervaringen zijn precies hetzelfde. Ook is het zo dat 8-9 van de 10 mensen die niet bij de Amstelveenseweg uitstappen (in de buurt van) in het centrum moeten zijn (met mij stapt daar hooguit een mannetje of 5-10 uit en daar krijg je de bus niet mee leeg), de haltes Stadionplein en Haarlemmermeerstation zijn ook niet echt om van te springen en de volgende drukke halte is het Museumplein en daarna zit je toch echt wel in de binnenstad, dus. Wat betreft de emissiemorm, de Lion's City's die in de overhand zijn waren één de eerste bussen met EEV-emissienorm geloof ik (bouwjaar half 2007) dus CXX denkt echt wel aan het milieu (als ze in AM blijven en dit goede imago voortzetten bij de nieuwe concessie krijgen we dus waarschijnlijk euro 6 of misschien zelfs al veel beter).

Voor een tram moet je echt investeren in de infrastructuur en dat men nota bene voor de Amstelveenlijn deze oplossing heeft gekozen getuigd ervan dat men eigenlijk zo min mogelijk wil investeren in deze sector terwijl men juist in de bussector veel meer bezig is met investeren (busbanen aanleggen ter behoeve van R-net bijvoorbeeld). Dus ja, de busverbinding opwaarderen doen we denk ik het beste door nieuwe studies te verrichten voor nieuwe busroutes/-banen langs/voor de verbinding zonder daarbij andere projecten te concurreren (zoals de 'opwaardering' van de Amstelveenlijn).
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

Vanaf de Vu zijn het er dan maar 15, vanaf het Haarlemmermeercircuit rijden er maar liefs 25 per uur in de spits (142 4x, 145 4x, 170 6x, 172 4x, 197 4x en 272 3x)
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door fred1954 »

paolie schreef:Vanaf de Vu zijn het er dan maar 15, vanaf het Haarlemmermeercircuit rijden er maar liefs 25 per uur in de spits (142 4x, 145 4x, 170 6x, 172 4x, 197 4x en 272 3x)
Lijn 142 rijdt overdag maar 3 x per uur en alleen in de ochtendspits 4 x. Lijn 145 rijdt niet naar Amstelveen (en daar gaat dit stukje van de discussie merendeels volgens mij over: traject Amstelveen-VU-centrum, lijn 145 bedient dan ook een heel ander gedeelte van Amsterdam, richting Badhoevedorp, Hoofddorp, dus valt m.i. buiten deze discussie), Lijn 172 gaat niet 4x maar 6x per uur sinds 11 december. Lijn 197 rijdt naar Schiphol, bedient daarom ook een ander soort passagier en komt niet op het traject VU-Amstelveen en tot slot lijn 272 rijdt alleen in de ochtendspits maar 6 ritten en dan alleen nog richting Amsterdam.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

Dat andere delen van het traject wat minder bussen rijden, soit. Feit blijft dat lijn 16 voor een groot deel parallel loopt met heel veel streekbussen (op het drukste deel in de spits dus maar liefs 25). En daar begon deze discussie 3 pagina's geleden ook mee.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door fred1954 »

paolie schreef:Dat andere delen van het traject wat minder bussen rijden, soit. Feit blijft dat lijn 16 voor een groot deel parallel loopt met heel veel streekbussen (op het drukste deel in de spits dus maar liefs 25). En daar begon deze discussie 3 pagina's geleden ook mee.
Daar heb je ook gelijk in, dat ontken ik niet. Maar ik blijf van mening dat iedere lijn een ander "soort" passagier bedient en dat die best wel naast elkaar kunnen bestaan en dat voor praktisch elke afzonderlijke lijn er ook een "vervoersmarkt" is in meer of mindere mate. Het probleem is en blijft de infra, waardoor er veel bussen op hetzelfde traject rijden. Waar ik in eerste instantie op reageerde was de opmerking dat de CXX lijnen bijna leeg in de rondte reden en daar heb ik van gezegd dat dat niet waar is.

Overigens is het zo, dat er met name in Duitsland grote steden zijn waar ook bovengronds of ondergronds veel lijnen op hetzelfde traject rijden, de zogenaamde "Verdichtungsachse",(wordt ook wel eens "Stammstrecke") genoemd, meestal in het centrum van de stad, waardoor er op dat stuk van het OV-traject er iedere paar minuten een bus, tram of metro voorbij komt. Die hebben wij ook: CS-Munt of CS-Leidseplein of een korte: CS-Dam (achterzijde). Maar iedere lijn bedient grotendeels zijn "eigen" passagiers.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Vroeger reden de streekbussen uit Aalsmeer en Kudelstaart via de Overtoom... (maar die bussen passen daar niet op de vrije trambaan... :neg: )
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door TLP »

Ok, die extra streekbussen (in de ochtendspits) (in de binnenstad) was ik ff vergeten. Maar ik bedenk me nu opeens: hef juist de 16 op omdat a) trams zijn een stuk minder flexibel dan bussen (ze kunnen bijv. niet uitwijken) en b) de lijn loopt parallel aan OF de streekbussen OF lijn 24. De streekbussen bedienen een veel groter gebied en lijn 24 bedient weer een ander gebied dat weer geen busverbinding heeft en heeft hetzelfde begin-/eindpunt als lijn 16 dus..
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door paolie »

En we zijn weer rond :?
tsov schreef:Probleem is wel dat nú lijn 16 wel zou kunnen opheffen, maar dat het heel waarschijnlijk is dat wanneer die NZL in gebruik wordt genomen, die streekbussen allemaal of in ieder geval grotendeels worden ingekort tot station Zuid.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

010jongen schreef:Ook al verdwijnen de streekbussen daar dan zou je alsnog de reizigers aldaar naar tram 2 kunnen sturen. zoals andere ook al zeggen zou ik 24 wel vaker laten rijden. die extra trams zouden dan kunnen keren bij de oude keerlus van lijn 24 als die er nog ligt.
Of je laat tram 16 gewoon rijden en keren bij Stadionplein… Constructies waarbij één lijn meerdere eindpunten kan hebben zie ik niet zitten.
fred1954 schreef:Vertakking zou al op het CS kunnen, richting Haarlemmer Houttuinen, waar al jaaaaaaaren een dubbel spoor ligt, waar nog nooit één tram over heen gegaan is. Dat dát spoor nooit gebruikt is voor trams richting (Oud-)West is mij een raadsel, al was het alleen maar als omleidingsroute o.i.d.
Geloof het of niet, maar de trambaan is daar aangelegd zodat de gemeente subsidie vanuit het rijk ontving voor aanleg van die weg. Plannen om daar ook echt serieus een tram overheen te laten rijden waren er niet echt. Ja misschien dat er paar proefballonnetjes zijn opgelaten.

Denk persoonlijk dat meer mensen gebruik zullen maken van route CS - Dam t.o.v. CS - Marnixplein. Dus trams daar al vertakken heeft weinig zin.
TLP schreef:Maar ik bedenk me nu opeens: hef juist de 16 op omdat a) trams zijn een stuk minder flexibel dan bussen (ze kunnen bijv. niet uitwijken)
In Amsterdam ligt zoveel infrastructuur inclusief calamiteitenbogen dat dat een redelijke non-issue is. In steden met een klein net, zoals Utrecht bijvoorbeeld, is dat een veel groter probleem. Vrijwel alle tramlijnen (grote uitzondering is tram 26) hier kunnen prima omgeleid of ingekort worden in geval van problemen.
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door TLP »

Sorry, ik bedoelde het woord uitwijken niet op die manier, maar een tram zit vastgebonden aan de rails (en een bus kan tijdelijk op de openbare weg als dat nodig/handig is, bijv. als een lijn 142 een halte kan passeren waar nog een bus staat te halteren)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Geloof het of niet, maar de trambaan is daar aangelegd zodat de gemeente subsidie vanuit het rijk ontving voor aanleg van die weg. Plannen om daar ook echt serieus een tram overheen te laten rijden waren er niet echt. Ja misschien dat er paar proefballonnetjes zijn opgelaten.
Goed:
De huidige tramroute is 1,9 kilometer. Stel dat je een aantal trams zou verleggen naar de Haarlemmerweg dan wordt de route een kilometer langer (2,9). Dat is 33%. Nou geloof ik wel dat de route via de Haarlemmerweg potentieel iets sneller is, maar je mist relevante interessepunten, zoals de Westermarkt/Anne Frankhuis en Magna Plaza/Paleis op de Dam. De vraag is dus of je er echt wat mee opschiet. Het enige waarvoor je de trambaan in gebruik zou willen nemen is het mogelijk vertrammen van bus 18, 21 of 22. De drukste lijn is 21, alleen daar is een trambaan heel moeilijk inpasbaar (Van Hallstraat, Haarlemmerweg). De enige mogelijkheid die ik dan nog zie is dan lijn 26 als prémetrolijn doortrekken naar station Sloterdijk ter compensatie van het niet doortrekken van de Ringmetro.

http://maps.google.ch/maps?saddr=Rozeng ... 1&t=m&z=15 (huidig)

http://maps.google.ch/maps?saddr=Rozeng ... 1&t=m&z=15 (nieuw)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

De plannen die ik heb gelegen in oude boekje hadden het over het verlengen van lijn 9 vanaf het Centraal Station naar het Frederik Hendrikplantsoen met de gedachte dat hierdoor de buslijnen over de Haarlemmer Houttuinen ontlast zouden worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Nou geloof ik wel dat de route via de Haarlemmerweg potentieel iets sneller is, maar je mist relevante interessepunten, zoals de Westermarkt/Anne Frankhuis en Magna Plaza/Paleis op de Dam. De vraag is dus of je er echt wat mee opschiet.
Dat zei ik dus al...
R-Flow schreef:Denk persoonlijk dat meer mensen gebruik zullen maken van route CS - Dam t.o.v. CS - Marnixplein. Dus trams daar al vertakken heeft weinig zin.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

TLP schreef:Sorry, ik bedoelde het woord uitwijken niet op die manier, maar een tram zit vastgebonden aan de rails (en een bus kan tijdelijk op de openbare weg als dat nodig/handig is, bijv. als een lijn 142 een halte kan passeren waar nog een bus staat te halteren)
Er rijdt maar één tramlijn over de Lairessestraat dus waar eventueel voor uitgeweken moet worden, geen idee…? Helemaal niet als bij de opening van de N/Z-lijn het gros van de streekbussen ingekort worden tot Zuid.

Mijns inziens komt het ook veel te vaak voor dat zo'n streekbus effe de halte passeert waar al een andere tram/bus staat terwijl reizigers staan te zwaaien die willen instappen. Zag het vandaag nog gebeuren op de hier zoveel besproken Lairessestraat: tram 16 stond nog stil > mensen zien dat de 172 aan komt rijden > nog voordat ze de achterkant van de tram hadden bereikt (sommige half rennend) rijdt de 172 met hoge snelheid de autorijbaan op en scheurt zo de halte voorbij > mannetje 5-6 had vervolgens het nakijken. Relaxt met zo'n streekbus die 1x in het half uur (of zo) gaat... :N
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Helemaal niet als bij de opening van de N/Z-lijn het gros van de streekbussen ingekort worden.
Zoals ik al vaker heb gezegd: het streekvervoer bedient totaal andere relaties dan de Noord Zuidlijn. Deze metro gaat nergens 'de streek' in, en bedient totaal andere haltes dan de streeklijnen. Kortom, met het huidige voorstel van de stadsregio maak je de streeklijnen op de Lairessestraat alles behalve overbodig...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Zoals ik al vaker heb gezegd: het streekvervoer bedient totaal andere relaties dan de Noord Zuidlijn. Deze metro gaat nergens 'de streek' in, en bedient totaal andere haltes dan de streeklijnen. Kortom, met het huidige voorstel van de stadsregio maak je de streeklijnen op de Lairessestraat alles behalve overbodig...
Watte? Het gaat er om dat als je vanuit de "streek" verder wilt reizen de stad in je gewoon overstapt op stadsvervoer. Je ziet al die EBS-bussen ook niet vanaf het CS nog dwars door de binnenstad doorrijden tot de Marnixstraat of station Zuid. Waarom al die Connexxion-bussen vanuit het zuiden wél allemaal door moeten rijden is de grootste onzin ooit, met uitzondering van de 197. Dan krijg je inderdaad de concurrentie tussen stad- en streekvervoer. Met de komst van de N/Z-lijn hoeven die streekbussen al helemaal niet meer door te rijden tot CS, voor overige haltes stap je maar over op (een nieuwe) tram 5 of 16.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Kortom, knikker die trams er gewoon uit. Exporteer ze naar Kampen ofzo, schijnt iemand op het forum heel blij van te worden, en waardeer de busroute op tot R-net kwaliteit. Zo kun je wel als streekreiziger op normale manier het centrum van Amsterdam bereiken :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Kortom, knikker die trams er gewoon uit. Exporteer ze naar Kampen ofzo, schijnt iemand op het forum heel blij van te worden […]
Die "boeren" in Kampen verdienen onze trams helemaal niet. :twisted:

Haha :wink:
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door TLP »

Vinny schreef:Kortom, knikker die trams er gewoon uit. Exporteer ze naar Kampen ofzo, schijnt iemand op het forum heel blij van te worden, en waardeer de busroute op tot R-net kwaliteit. Zo kun je wel als streekreiziger op normale manier het centrum van Amsterdam bereiken :twisted:
Je hebt gewoon helemaal gelijk.
R-Flow schreef:Er rijdt maar één tramlijn over de Lairessestraat dus waar eventueel voor uitgeweken moet worden, geen idee…? Helemaal niet als bij de opening van de N/Z-lijn het gros van de streekbussen ingekort worden tot Zuid.
Verkeerd voorbeeld gebruikt waardoor je de essentie van het verhaal niet snapt. Luister, stel dat je met een 12G en een MAN de Lairessestraat in komt rijden en wat blijkt nou: er staat een vrachtwagen op de trambaan (ik noe,m nu even iets heel geks) die daar nog een tijdje blijft staan. De gewone rijbaan is vrij. Welke reizigers worden dan de dupe van het incident?
R-Flow schreef:Watte? Het gaat er om dat als je vanuit de "streek" verder wilt reizen de stad in je gewoon overstapt op stadsvervoer. Je ziet al die EBS-bussen ook niet vanaf het CS nog dwars door de binnenstad doorrijden tot de Marnixstraat of station Zuid. Waarom al die Connexxion-bussen vanuit het zuiden wél allemaal door moeten rijden is de grootste onzin ooit, met uitzondering van de 197. Dan krijg je inderdaad de concurrentie tussen stad- en streekvervoer. Met de komst van de N/Z-lijn hoeven die streekbussen al helemaal niet meer door te rijden tot CS, voor overige haltes stap je maar over op (een nieuwe) tram 5 of 16.
Oen, je gaat de EBS-bussen toch ook niet inkorten tot het Buikslotermeerplein en de reizigers dan maar over laten stappen op de stadsbussen? Komt gewoon op precies hetzelfde neer. Dat je door de noordelijke ligging van het CS eerst nog helemaal vanuit het zuiden door de binnenstad moet, wat kan je daar nou aan doen. Inkorten tot Zuid is geen optie, want stel dat ik ook echt daadwerkelijk naar het CS moet om vanuit daar verder naar Volendam te gaan?
En bovendien, waarom zou je die bussen inkorten terwijl er een megaproject bij het CS aan de gang is? Zou toch heel erg zonde zijn van het geld om opeens 12 bussen minder op het CS te laten stoppen voor zo'n project? Misschien lijkt het tegen de huidige verwachtingen in, maar als men slim is stuurt men ook de 142 (weer), de 145 en de 197 verder naar het CS! Lekker geld verdienen. *O*
NB: de 197 is naar mijn ervaringen ongeveer de rustigste in de hele omgeving daar, dus ik volg die redenatie niet...
R-Flow schreef:...rijdt de 172 met hoge snelheid de autorijbaan op en scheurt zo de halte voorbij > mannetje 5-6 had vervolgens het nakijken. Relaxt met zo'n streekbus die 1x in het half uur (of zo) gaat...
Sorry dat ik hier op in ga, maar je moet nu niet gaan overdrijven. De lijn rijdt zelfs om de 10 minuten en je hebt ook nog de 170 die óók om de 10 minuten gaat, dus de gedupeerden hadden in principe binnen die tijd op de bus/tram kunnen stappen...
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door robert55 »

Dat over die begraafplaats was een zogeheten grapje, dat kan ook zonder smiley namelijk. Dat het niet meer als bestemming voorkomt weet ik heus wel, want als bijna binnenstad bewoner [bijna in de zin dat ik geen overstaploze verbinding met de Dam heb en dus over de Rozengracht en de NZVBW loop of fiets zie ik die bussen vrijwel dagelijks kuddegewijs en gewoon niet voldoende vol aan mij voor bij trekken. Voorbij het Leidseplein [ook voor de bussen die doorgaan naar CS is het een marginale affaire. En voor wie straks van A'veen en verder naar Dam of CS wil is de metro echt een heel aanvaardbaar alternatief, dat ding moet een beetje vol.
[/quote]

Robert, je bent zeker al een tijdje niet meer in deze buurt geweest. Allereerst zijn de meeste bussen niet driekwart leeg. Zeker niet in de drukke uren. Zoals mijn voorganger al opmerkte is Uithoorn Begraafplaats geen halte, maar bedoel je inderdaad Wilnis Begraafplaats. Deze bestemming (142 en nu ook 174) heb ik al tijden niet meer op de bus zien staan. De bestemming is "Wilnis" of "Wilnis via Uithoorn". Jouw opmerking over "uitheemse bestemmingen" begrijp ik niet. Net alsof de mensen daar minder zijn en niet met de bus naar hun werk of school zouden mogen.[/quote]
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door robert55 »

R-flow schreef:
Geloof het of niet, maar de trambaan is daar aangelegd zodat de gemeente subsidie vanuit het rijk ontving voor aanleg van die weg. Plannen om daar ook echt serieus een tram overheen te laten rijden waren er niet echt. Ja misschien dat er paar proefballonnetjes zijn opgelaten.
Even voor de historirische nauwkeurigheid, ik geloof dat je hier een broodje aap verhaal vertelt. Zelfs in de jaren '70 -toen die nooit gebruikte tramsporen op de Haarlemmer Houttuinen zijn aangelegd, moets je een redelijk sluitend verhaal hebben om een investering gesubsidieerd te krijgen.
De weg is in eerste instantie begin jaren '70 als tweebaansweg aangelegd, met het doel er op termijn een vierbaans autoweg van te maken, vergelijkbaar met Jodenbreestraat en Valkenburgerstraat. Als voorbereiding daarop is toen het viaduct bij de Korte Prinsengracht al gelijk op de dubbele breedte gebouwd, maar de helft werd toen niet gebruikt. Na de omslag in het denken na het Eerste Amsterdamse Metro Debacle verdween het plan voor een vierbaansweg van tafel. In plaats daarvan kwam een vrije busbaan [die kwamen ook toen al voor subsidie in aanmerking] en als kers op de taart kreeg de gemeente gedaan dat er ook als 'Vorleistung' tramrails gelegd moeten worden. De toenmalig wethouder, Michael v.d Vlis heeft in zijn nadagen als Rover voorzitter erkend dat dat een domme fout was. Maar je maakt mij niet wijs dat die rails een voorwaarde van het Rijk was.
Probleem van het traject is tweeledig: aan de Westzijde kan je eigenlijk alleen naar het Frederik Hendrikplantsoen. Bij aanleg werd er over gesproken om lijn 9 dan daarheen te laten rijden, maar dan had je overcapaciteit gekregen met de bussen 18 en 22 die hier ook toen al reden. Later is eens gesuggereerd om de halte Zoutkeetsgracht op te heffen en lijn 3 te verleggen en dat kan je echt een proefballon noemen. Bovendien kom je dan bij het andere probleem, namelijk dat de aansluiting op de Prins Hendrikkade verkeerstechnisch niet te doen bleek; dat wordt pas anders als het autoverkeer voor het Victoriahotel verdwijnt.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

M'n ouders hebben thuis een boek over historisch Amsterdam liggen waar over de desbetreffende weg geschreven is. Nergens heb ik gezegd dat die trambaan een voorwaarde was. In het boek stond echter alleen dat bij aanleg van die tramrails de stad extra subsidie kreeg vanuit Den Haag. Paar plannen/proefballonnen om er daadwerkelijk een tram overheen te laten rijden waren er inderdaad maar of deze ook daadwerkelijk uitgevoerd zouden worden was allemaal vrij vaag.

Je doet net alsof ik dit verhaal ter plekke verzin, dat is niet zo. Ik vertel alleen wat ik ooit een keer gelezen heb… Als dat verhaal onjuistheden bevat kan verder best. Daar ga ik geen oordeel over vellen.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 22 feb 2012, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

TLP schreef:Verkeerd voorbeeld gebruikt waardoor je de essentie van het verhaal niet snapt. Luister, stel dat je met een 12G en een MAN de Lairessestraat in komt rijden en wat blijkt nou: er staat een vrachtwagen op de trambaan (ik noe,m nu even iets heel geks) die daar nog een tijdje blijft staan. De gewone rijbaan is vrij. Welke reizigers worden dan de dupe van het incident?
Er is helemaal geen reden waarom er een vrachtwagen op de trambaan hoeft te staan want er is in principe genoeg ruimte op de rijbaan zelf… En wat is je punt nou precies? Als we jouw logica doorvoeren kan je het hele railnetwerk van Nederland wel opdoeken.
TLP schreef:Oen, je gaat de EBS-bussen toch ook niet inkorten tot het Buikslotermeerplein en de reizigers dan maar over laten stappen op de stadsbussen? Komt gewoon op precies hetzelfde neer. Dat je door de noordelijke ligging van het CS eerst nog helemaal vanuit het zuiden door de binnenstad moet, wat kan je daar nou aan doen. Inkorten tot Zuid is geen optie, want stel dat ik ook echt daadwerkelijk naar het CS moet om vanuit daar verder naar Volendam te gaan?
En bovendien, waarom zou je die bussen inkorten terwijl er een megaproject bij het CS aan de gang is? Zou toch heel erg zonde zijn van het geld om opeens 12 bussen minder op het CS te laten stoppen voor zo'n project? Misschien lijkt het tegen de huidige verwachtingen in, maar als men slim is stuurt men ook de 142 (weer), de 145 en de 197 verder naar het CS! Lekker geld verdienen. *O*
NB: de 197 is naar mijn ervaringen ongeveer de rustigste in de hele omgeving daar, dus ik volg die redenatie niet...
De enige "oen" (wat een taalgebruik weer…) hier ben jij want ik heb het helemaal niet over het inkorten van de EBS-streekbussen. Ik zeg alleen dat die netjes stoppen bij CS en niet verder de binnenstad in gaan. Als je vanuit die richting verder Amsterdam in wilt zul je in principe toch echt moeten overstappen op het stadsvervoer. De Connexxion-streekbussen vanuit het zuiden kunnen op diezelfde manier ook prima stoppen bij Station Zuid i.p.v. de binnenstad te doorkruisen richting het Leidseplein/CS. En hoeveel mensen maken er nou gebruik van de bus om van Kudelstaart naar Volendam te reizen? Denk niet zo heel veel en anders stappen die straks maar de metro in. Ben je waarschijnlijk nog sneller op het CS ook.

Om een lang verhaal kort te maken: Streekbussen vanuit het noorden tot CS (zoals nu al het geval is). Dezelfde lijn trekken met de streekbussen vanuit het zuiden en die inkorten tot Station Zuid. Dat gat overbruggen kan met de Noord/Zuidlijn. Voor overige bestemmingen overstap op stadsbus, tram of metro. Het komt er dus puur op neer dat je in de toekomst de Connexxion-lijnen hetzelfde laat doen als de EBS-lijnen.
TLP schreef:Sorry dat ik hier op in ga, maar je moet nu niet gaan overdrijven. De lijn rijdt zelfs om de 10 minuten en je hebt ook nog de 170 die óók om de 10 minuten gaat, dus de gedupeerden hadden in principe binnen die tijd op de bus/tram kunnen stappen...
Onafhankelijk van de frequentie ga je nu serieus goedpraten dat een half lege bus gewoon maar de halte voorbij rijdt terwijl er tal van mensen op de halte stonden te wachten? Wat een onzin.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door fred1954 »

R-Flow schreef:

En hoeveel mensen maken er nou gebruik van de bus om van Kudelstaart naar Volendam te reizen?
Toen ik in Kudelstaart kwam wonen, herinner ik me nog dat lijn 172 de route reed: (Kudelstaart-) Aalsmeer - CS - Landsmeer, dat was toen met recht een STREEKbus *bus*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Er heeft ooit een rechtstreekse bus Leimuiden - Kudelstaart - Aalsmeer - Amstelveen - Amsterdam - Landsmeer gereden inderdaad. Eerst ingekort tot Kudelstaart, daarna geknipt in Amsterdam toen Waterland naar Arriva ging.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten