"Chaos door domme bushalte" Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

"Chaos door domme bushalte" Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door Vinny »

Merkwaardig artikel. Volgens mij is dit al sinds de eeuwwisseling een probleem in Amsterdam. Toevallig kwam ik vandaag op de site van de Stadsregio ook tegen dat de verkeersafwikkeling van de Prins Hendrikkade een probleem is. Volgens mij is het probleem vrij simpel te verhelpen, namelijk door de halte alleen nog te bedienen met bussen die niet R-net zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TLP
Berichten: 1556
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door TLP »

Dat is een tijdelijke optie, als alles naar het IJsei gaat kan je de halte net zo goed helemaal opheffen omdat alles dan toch bij elkaar zit. Overigens: ik gebruik de halte immers wel als ik naar Volendam/Purmerend moet, omdat 2 haltes meeliften met de 22/48 een stuk relaxter en sneller is dan vanaf het Prins Hendrikplantsoen helemaal via de stationshal naar het IJsei lopen. Terug gaat deze truc helaas niet, omdat de bussen van het GVB richting CS niet op die halte stoppen (de EBS-bussen doen dat wel...)
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door Jef400 »

Het is altijd maar het streekvervoer. Typisch Amsterdams artikel.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door R-Flow »

De trams stoppen toch ook niet halverwege de Prins Hendrikkade omdat men anders verder moet lopen vanaf de voorkant van het CS? Maar met die bussen is het opeens een probleem? :?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door iljitsch »

Volgens mij was ik hier die dag dat er gestaakt werd van de zomer en desondanks verbaasde ik me over het grote aantal bussen aldaar. 89 per uur is wel heel, heel veel.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door Thijs »

Over die laatste vijfhonderd meter naar het station CS doet de GVB-bus vandaag precies 14 minuten en 37 seconden.
Dit vind ik wel verbijsterend. Of al jaren de normaalste zaak van de wereld daar?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door Jef400 »

iljitsch schreef:Volgens mij was ik hier die dag dat er gestaakt werd van de zomer en desondanks verbaasde ik me over het grote aantal bussen aldaar. 89 per uur is wel heel, heel veel.
Daar moet je wel bij bedenken dat die bussen stampvol zitten in de spits.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door Suus »

Thijs schreef:
Over die laatste vijfhonderd meter naar het station CS doet de GVB-bus vandaag precies 14 minuten en 37 seconden.
Dit vind ik wel verbijsterend. Of al jaren de normaalste zaak van de wereld daar?
Het was altijd een probleem, dat is waar.

Maar het probleem is verergerd toen EBS de frequentie verhoogde. Er kunnen slechts 4 bussen bij de halte staan en door slecht functionerende kaartlezers van EBS (iets met onleesbare schermen ofzo) duurt het uitstappen langer dan noodzakelijk. Op het moment dat de kaartlezers geen problemen meer hebben gaat de stadsregio de problemen vaststellen en daarna naar een mogelijke oplossingsrichting kijken.

Overigens maakt het GVB geen gebruik van die halte maar worden ze wel gedupeerd omdat ze op de Prins Hendrikkade niet over de rijbaan mogen maar op de busstrook moeten blijven. De bussen uit Noord en Oost en de bussen van Connexxion kunnen de file anders gewoon voorbij rijden waardoor alleen EBS nog last heeft van deze problematiek.

Ik weet overigens wel waarom ik mijn abonnement op het Parool heb opgezegd, ik vind dit toch niet echt voorpaginanieuws (maar dat hebben ze er wel van gemaakt) :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TLP
Berichten: 1556
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door TLP »

Bee schreef:Maar het probleem is verergerd toen EBS de frequentie verhoogde. Er kunnen slechts 4 bussen bij de halte staan en door slecht functionerende kaartlezers van EBS (iets met onleesbare schermen ofzo) duurt het uitstappen langer dan noodzakelijk. Op het moment dat de kaartlezers geen problemen meer hebben gaat de stadsregio de problemen vaststellen en daarna naar een mogelijke oplossingsrichting kijken.
Een hele simpele oplossing: verbind de drie perrondelen met elkaar (ook zo extreem stom, ben erdoor een keer in verwarring geraakt) en verleng deze tot een lengte van ongeveer 200 meter. Krijg je een echte striphalte. Nee ideaal is het niet, maar in ieder geval kunnen er dan (bij een gemiddelde buslengte van 15 meter) ongeveer 200 : 15 = 13-14 bussen achter elkaar halteren. Nou zoveel bussen tegelijk halteren er meestal niet en anders maken we maar een halte in de berm hè (wat volgens mij ook gebruikelijker is). Dan kunnen doogaande bussen tenminste doorrijden...
mm8_nl
Berichten: 25
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 21:45
Locatie: Purmerend

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door mm8_nl »

Vinny schreef:Merkwaardig artikel. Volgens mij is dit al sinds de eeuwwisseling een probleem in Amsterdam. Toevallig kwam ik vandaag op de site van de Stadsregio ook tegen dat de verkeersafwikkeling van de Prins Hendrikkade een probleem is. Volgens mij is het probleem vrij simpel te verhelpen, namelijk door de halte alleen nog te bedienen met bussen die niet R-net zijn.
En de R-net bussen?
TLP
Berichten: 1556
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door TLP »

Aldus Vinny daar niet meer te laten stoppen :D
mm8_nl
Berichten: 25
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 21:45
Locatie: Purmerend

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door mm8_nl »

TLP schreef:Aldus Vinny daar niet meer te laten stoppen :D
Maar wat lost dat op? Alle bussen moeten toch langs die halte. :?:
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door Jef400 »

Amsterdamse Symbosiepolitiek. Zijn ze goed in aldaar. Die halte maakt niks meer uit. Volgens mij is er ruimte genoeg om de GVB bussen over de rijbaan te laten rijden
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door Michael 1988 »

Als die halte nog geen 200m vanaf het streekbusstation ligt, waarom wordt die dan niet gewoon simpelweg opgeheven? Is wel verder lopen, maar het is maar 200m verder lopen. Dat is nog geen 5 min (minder zelfs) extra lopen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door Suus »

Er is berekend dat de reistijd voor 70% van de reizigers dan met 7 minuten toe zal nemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door Michael 1988 »

Ik ken de situatie daar slecht, maar ik weet wel dat 200m meer lopen geen 7 min duurt. Om precies te zijn 2min en 24 sec (ok 2,5 min). Dat is ongeveer 2/3 van jouw 7 min. Dus waar baseer jij dit op?

Edit: de reistijd tijdens de spits was toen al met een kwartier toegenomen, dus dan zullen die 7min minder erg zijn. Maar 178 bussen van EBS per uur die daar "moeten" stoppen, vind ik persoonlijk iets te overdreven. Vooral als er nog geen 200m verderop het streekbusstation ligt (even vanuit gaan van de gegevens uit het artikel).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door Suus »

Dat komt uit het onderzoek naar voren. De bus rijdt namelijk in die 200 meter helemaal naar de andere kant van het Centraal Station, de reiziger komt dan bij de uitgang van de Westtunnel uit en moet dan vanaf daar weer via de voorkant naar demetro lopen onder de oostkant van het stationsplein. Als ze bij deze halte uitstappen komen ze direct bij de trap van de metro uit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door RoelZ1 »

Overigens is die 200m sinds de verplaatsing van het busstation 450m geworden.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:Dat komt uit het onderzoek naar voren. De bus rijdt namelijk in die 200 meter helemaal naar de andere kant van het Centraal Station, de reiziger komt dan bij de uitgang van de Westtunnel uit en moet dan vanaf daar weer via de voorkant naar demetro lopen onder de oostkant van het stationsplein. Als ze bij deze halte uitstappen komen ze direct bij de trap van de metro uit.
Inderdaad, maar ook als je ergens op de Pr.Hendrikkade of omgeving Zeedijk moet zijn, of begin Damrak, dan zou je verplicht moeten doorrijden naar de achterkant van het CS, om vervolgens door één van de drukke tunnels onder de perrons door te moeten lopen naar de voorkant van het CS. Iets dat in de toekomst ook niet meer kan, omdat je volgens mij in moet gaan checken om überhaupt door één van de CS-tunnels te kunnen lopen. Ik ben kort na het begin van de concessie van EBS met R-net 301 naar Purmerend geweest om eens te kijken hoe EBS het deed, maar moest op weg naar het busplatform wel aan de achterkant van het CS door poortjes heen lopen (die overigens allemaal open stonden). Op de terugweg ben ik ook op de Pr. Hendrikkade uitgestapt, omdat ik nog de stad in wilde daarna.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door find_your_spot »

JeffreyMeijer schreef:Volgens mij is er ruimte genoeg om de GVB bussen over de rijbaan te laten rijden
Kan niet, is te krap en kans op schades neemt toe.

Als je een bus op de linker baan linksaf laat slaan en tegelijkertijd op de rechter baan een bus scherp rechtsaf laat draaien, is de kans zeer groot dat de uitzwaai van de bussen elkaar raken. Dat moet je niet willen.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door Suus »

@Fred: Er komen nog twee tunnels op het CS bij zonder poortjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
_Ari
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 14:13

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door _Ari »

Bee schreef:@Fred: Er komen nog twee tunnels op het CS bij zonder poortjes.
Ook de tunnels zonder poortjes zijn toegankelijk, aangezien je toch een OV-chipkaart bij je hebt om te reizen met de bus. Dat is dus een kwestie van aan de ene kant inchecken en aan de andere kant weer uitchecken. Als je dat binnen 60 minuten doet zijn er geen kosten aan verbonden (buiten de borg dan).
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door R-Flow »

"Met poortjes" bedoel je. :wink:
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: "Chaos door domme bushalte"

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:@Fred: Er komen nog twee tunnels op het CS bij zonder poortjes.
Dank voor de info.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten