Schultz ziet niks in 'rondje om de kerk'
DEN HAAG - Minister Melanie Schultz ziet er niks in om 'het rondje om de kerk' opnieuw in te voeren om het spoornetwerk stabieler te maken.
Tien jaar geleden werd door de NS een dienstregeling ingevoerd bij het treinpersoneel die gekoppeld werd aan een trein. Hierdoor hoefden machinisten en conducteurs niet meer tijdens hun dienst over te stappen en werd het netwerk betrouwbaarder.
Na grote weerstand vanuit de vakbonden werd dit 'rondje om de kerk' weer teruggedraaid, omdat het saai zou zijn voor het personeel. VVD-Kamerlid Charlie Aptroot opende onlangs via NU.nl weer de discussie hierover. De recente winterproblemen toonden volgens hem aan dat de betrouwbaarheid van het spoor gebaat was bij een 'rondje om de kerk'.
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dit systeem echter uitsluitend achter de hand houden indien er sprake is van winterse omstandigheden. Ook Schultz ziet het hele jaar 'rondje om de kerk' niet zitten.
Lees meer
Schultz ziet niks in 'rondje om de kerk'
Schultz ziet niks in 'rondje om de kerk'
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Schultz ziet niks in 'rondje om de kerk'
In het volledige artikel/interview staat ook dit:
Snapt iemand wat ze bedoelt? Die 5-20 min ivm pauzes, of zegt ze dat een mcn/hc sneller een volgende trein kan nemen?"Dat betekent dat je machinisten en conducteurs krijgt die heen en weer gaan. Dat is aantrekkelijk voor de stabiliteit, maar niet efficiënt. Want dan moeten treinen die 5 of 20 minuten wachten voordat ze weer verder gaan."
Re: Schultz ziet niks in 'rondje om de kerk'
Ik kan mij best voorstellen dat een 'rondje om de kerk' onaantrekkelijk is voor het personeel.
Maar tijdens grote verstoringen/winterproblemen zou je het gewoon moeten invoeren wat mij betreft.
Maar tijdens grote verstoringen/winterproblemen zou je het gewoon moeten invoeren wat mij betreft.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Schultz ziet niks in 'rondje om de kerk'
Ik denk dat ze bedoeld dat een trein (in een symmetrische dienstregeling) soms "lang keert", en dat dat inefficiënt is. Het kan ook zijn dat ze bedoeld dat wanneer het treinpersoneel pauze heeft, ze moeilijk de trein ergens kunnen parkeren, terwijl het nu zo is dat het wordt overgenomen door ander personeel en de machinist met de conducteur op het station een broodje kunnen pakken. Overigens heb ik het idee dat de minister vooral (maar daar is men in de spoorsector goed in) vooral het karikaturale van het plan afwijst, terwijl ze niets zegt over wat feitelijk moet gebeuren: namelijk de dienstregeling veel beter bijstuurbaar maken. Dat hoeft echt niet te betekenen dat machinisten voortaan 12 slagen Almere Oostvaarders moeten maken, maar vooral dat machinisten met standplaats Maastricht niet ineens opduiken in Hoek van Holland of Zutphen en vervolgens door een aantal verstoringen niet meer in Brabant of Limburg hun collegae kunnen helpen...Snapt iemand wat ze bedoelt?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Schultz ziet niks in 'rondje om de kerk'
Waarom is dit nieuws in the first place?Etienne schreef:Schultz ziet niks
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten