ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door VIRM »

Na proeven op de stations Amersfoort en Leiden, gaat ProRail nu in heel Nederland treinreizigers wijzen op het juiste gebruik van roltrappen op stations. 'Links gaan, rechts staan' luidt de tekst op stickers die op 150 roltrappen worden geplakt. Dat liet de spoorbeheerder vandaag weten.

Rechts aanhouden op de roltrap is in tegenstelling tot veel andere landen niet ingeburgerd in Nederland. Dat leidt tot veel ergernis van mensen die haast hebben en willen passeren. Met de stickers hoopt ProRail deze ergernis weg te nemen en het doorlopen op roltrappen te bevorderen.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Eco ... IM.twitter

Het werd tijd! Dit had dus al veel eerder moeten gebeuren.
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door hauptbahnhof »

Ben alleen benieuwd op welke stations dit gaat gebeuren...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door Jef400 »

Ja, en wie zegt dat dit gaat helpen. Ons Nederlanders kennende gaat iedereen het juist niet doen. Komen er ook strepen op de roltrappen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door iljitsch »

Maar goed dat Prorail dit belangrijke probleem goed aanpakt en zich niet laat afleiden door het gezeur van tweedekamerleden over veel minder belangrijke zaken!

Dit is leuk en aardig als het rustig is, maar als er 12 bakken VIRM leegstromen op zo'n perronnetje van 3 meter breed dan staan mensen wel een paar minuten in de rij voor de roltrap, als je dan ook nog maar eens de helft gaat gebruiken wordt het alleen maar erger. Bij de meeste stations zijn de afstanden die je per roltrap aflegt niet zo enorm, mensen die willen lopen kunnen ook wel de gewone trap nemen.

Bizar trouwens dat in Engeland het ook rechts staan en links lopen is, ondanks het feit dat op de weg het verkeer aan de andere kant rijdt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door Daniel »

hauptbahnhof schreef:Ben alleen benieuwd op welke stations dit gaat gebeuren...
Alle met roltrappen allicht? Ik heb de nieuwe stickers in ieder geval al op Utrecht Centraal gezien en Amersfoort heeft ze inmiddels ook.
Men heeft echter wel z'n uiterste best gedaan de stickers zo onopvallend mogelijk te maken gezien het kleine formaat en de plek waar ze opgeplakt zitten (bij drukte zie je ze alleen als je omlaag kijkt) Wat dat betreft werkten de opvallende bordjes + gekleurde voetstappen op de treden tijdens de proef in Amersfoort een stuk beter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door Tochjo »

In Utrecht Centraal heb ik ook al eens roltrappen gezien waarvan de leuningen geheel bedekt waren met zo'n opdruk. Maar aangezien die allemaal weer verdwenen zijn, begrijp ik dat dat geen succes was?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door deadlock »

Kom jongens, allemaal met de massa mee :')
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Dit is leuk en aardig als het rustig is, maar als er 12 bakken VIRM leegstromen op zo'n perronnetje van 3 meter breed dan staan mensen wel een paar minuten in de rij voor de roltrap, als je dan ook nog maar eens de helft gaat gebruiken wordt het alleen maar erger.
Jij begrijpt dus echt niet hoe een roltrap werkt. Met 'rechts staan, links lopen' stroomt het juist sneller door dan wanneer iedereen als makke schapen blijft staan. Tenminste als iedereen gewoon meedoet.

De meeste mensen zijn op zich niet te lui om te lopen maar wel te lui om te vragen over de eerste die links blijft staan misschien even aan de kant wil gaan of doorlopen. Daardoor loopt het altijd snel vast.
Tochjo schreef:In Utrecht Centraal heb ik ook al eens roltrappen gezien waarvan de leuningen geheel bedekt waren met zo'n opdruk. Maar aangezien die allemaal weer verdwenen zijn, begrijp ik dat dat geen succes was?
Probleem was dat ze dat maar bij één roltrap hadden gedaan. Dat werkt natuurlijk niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door fogeltje »

Dat mocht inderdaad tijd worden. En iedereen die zeurt "dan pak je trap maar", dat is langzamer als trap en roltrap niet naast elkaar lopen (neem station 's-Hertogenbosch). Bovendien ben je sowieso sneller omdat de roltrap ook beweegt. Als ik blijf staan, dan sta ik netjes rechts zodat mensen me kunnen inhalen.
"Een touringcar is geen bus"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door iljitsch »

reisthijs schreef:Jij begrijpt dus echt niet hoe een roltrap werkt. Met 'rechts staan, links lopen' stroomt het juist sneller door dan wanneer iedereen als makke schapen blijft staan. Tenminste als iedereen gewoon meedoet.
Bij een volle roltrap is het alleen sneller als er meer mensen lopen dan wat er anders stil had kunnen staan op die roltrap. Aangezien mensen dichter bij elkaar stilstaan dan lopen, moet je toch best veel lopende mensen hebben om dit te halen.

Wat je dus NIET moet hebben is wat je hier in Spanje dagelijks kan zien, namelijk dat mensen in de rij staan voor de rechterkant van de roltrap terwijl de linkerkant leeg blijft met heel af en toe iemand die loopt. Met name richting omhoog en het feit dat de nieuwe metrostations nogal hoge plafonds hebben dus de roltrappen lang zijn helpt ook niet.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door Fles »

Wat weer een discussie. Terwijl iedere schele bok kan zien dat rechts staan, links lopen gewoon DE manier is voor iedereen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door iljitsch »

Als zelfs Fles het een non-discussie vindt dan moet het dat wel zijn... :mrgreen:
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door menno47 »

Ik hoop dat ze deze maatregel ook snel op de Achterweg-traverse van het Groninger Hoofdstation gaan invoeren ! *O*
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door iljitsch »

De actie "eerst uitstappen, dan instappen" is ook zo ontzettend succesvol...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door Dexter »

Even een serieuze vraag: Wat was ook al weer de bedoeling van een roltrap?

A: Sneller boven/beneden komen. (Tijdwinst)

B: Boven/beneden komen met minder moeite. (Toegankelijkheid)

C: Een betere doorstroming. (Door bovenstaande twee aspecten)

Ik las ooit over situaties waarin men metrostations Parijs heeft uitgerust met roltrappen vanwege reden C en waar A en B nog niet eens het belangrijkste bleken te zijn.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door Vinny »

Alle mensen moeten lopen op de roltrap als je de doorstroming wilt bevorderen.... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door Michael 1988 »

Allemaal leuk en aardig, maar ik vind wel dat ze er dan ook voor moeten zorgen dat de roltrappen fatsoenlijk werken. In 's-Hertogenbosch zijn de roltrappen van en naar de passage (niet van en naar de perrons) vaak kapot of staan stil. Dit is met name zo bij de roltrappen aan de kant van het Paleiskwartier. Afgelopen half jaar (van augustus tot januari) was dit wel geteld meer dan 40x het geval dat een van de 2 roltrappen aan die kant stil stond en de helft (ongeveer) daarvan waren ze met onderhoud of zo bezig. Ik weet dat dit niet direct het onderwerp is, maar hoeveel onderhoud heeft zo'n ding eigenlijk nodig? Toch geen 10x in 6 maanden tijd?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door Daan »

menno47 schreef:Ik hoop dat ze deze maatregel ook snel op de Achterweg-traverse van het Groninger Hoofdstation gaan invoeren ! *O*
Lolbroek :mrgreen:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Wat je dus NIET moet hebben is wat je hier in Spanje dagelijks kan zien, namelijk dat mensen in de rij staan voor de rechterkant van de roltrap terwijl de linkerkant leeg blijft met heel af en toe iemand die loopt.
Ik zie in Utrecht dagelijks dat de helft van de mensen gewoon links doorloopt op de roltrap. Alleen zodra één egoïst besluit te blijven staan in plaats van gewoon het voorbeeld van de mensen voor zich te volgen, dan stokt de doorstroming ineens.
iljitsch schreef:Met name richting omhoog en het feit dat de nieuwe metrostations nogal hoge plafonds hebben dus de roltrappen lang zijn helpt ook niet.
Zulke lange roltrappen heb je gelukkig bijna nergens op Nederlandse stations.
iljitsch schreef:De actie "eerst uitstappen, dan instappen" is ook zo ontzettend succesvol...
Welke actie? Ja het staat ergens in de 'huisregels' die niemand leest maar dat noem ik geen actie.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door Fles »

iljitsch schreef:Als zelfs Fles het een non-discussie vindt dan moet het dat wel zijn... :mrgreen:
Ik ben blij dat Prorail kennelijk klaar is met alles wat belangrijker was dan dit *O*
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door Stéphane »

Natuurlijk, nu de winter weg is weten ze niet meer wat te doen :Y
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door Suus »

Elk station dat in verbouwing kan liggen is dat nu ook zo'n beetje, dus dan maar de roltrappen he :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door Stéphane »

En iedereen die een bekeuring verdiende heeft die ontvangen :idea:
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door Suus »

Ik heb de stickers ondertussen gezien op de roltrappen van het Amstelstation, ze zitten op de metalen strip tussen de treden en de glasplaat aan de zijkant. Ik heb niet het idee dat er ook maar iemand is die die stickers ook echt is opgevallen. Ze moeten gewoon van die grote borden tussen de roltrappen zetten wil het een beetje opvallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: ProRail pakt niet rechts houden op roltrap aan

Bericht door ODRAIL »

Afgelopen dinsdag (21 februari 2012) zaten de sticker aan de zijkanten van de roltral naar spoor 1 op Rtd. Vandaag heb ik de stickers ook gezien bij beide roltrappen op Rta.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten