Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door webguy »

Die brug zijn ze nu al mee bezig opzich dus als ze opschieten...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door reisthijs »

NintendoC schreef:Dan nog zit je met een enorm aantal ritten, die wel moeten worden betaald. De omloop tijd zal 20 minuten worden. Een tram doet er 15 minuten over, en de bus moet naast alle haltes ook nog omkeren bij beide stations, wat ook een aantal minuten duurt.
De bus moet helemaal niet keren bij beide stations, en zeker niet in Kampen. Het hele idee van een dergelijk busplan is dat elke bus die van Zwolle naar Kampen rijdt na het station verder gaat naar een andere bestemming.

Op dezelfde manier zoals het al jaren prima werkt tussen Amsterdam en Purmerend.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Statler Rail »

De relatie Purmerend-Amsterdam is natuurlijk in geen velden of wegen te vergelijken met de relatie tussen Zwolle en Kampen. En ook de essentie is verschillend. De essentie in Purmerend is dat elke wijk zijn eigen verbinding met Amsterdam heeft. In één zo'n wijk wonen echter ook genoeg mensen om zo'n bus te vullen, en een stad met een agglomeratie van meer dan 1 miljoen inwoners genereert ook iets meer OV-verplaatsingen dan een stad als Kampen of Zwolle. Ietsje maar hoor.... :wink:

Het is qua karakteristieken eerder precies het tegenovergestelde van Purmerend: er is eigenlijk maar één OV-as van enige relevantie, en dat is Zwolle-Kampen-Emmeloord(-Urk). Het traject Zwolle-Kampen is geen samenlooptraject en heeft derhalve ook geen potentie voor hoogfrequent busvervoer.

Ik snap niet waarom mensen steeds Zwolle-Kampen met Amsterdam willen vergelijken; iedereen kan toch wel begrijpen dat de karakteristieken volstrekt verschillend zijn... :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Vinny »

Oh? Volgens mij is die relatie perfect vergelijkbaar. Het gaat om een voorstad die verbonden is met een hoofdstad. Het gaat in beide steden ook om een relatie die deels per trein wordt aangeboden (station Kampen Zuid). Alleen het schaalniveau is een beetje anders, zodat er inderdaad geen markt is voor 30 streekbussen per uur. Maar dat hoeft ook helemaal niet... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Chauf21 »

Er zijn juist wel mogelijkheden om afzonderlijke wijken (of plaatsen) direct te verbinden.
Neem de stadslijnen 11 en 12. Trek die na station Kampen door naar Zwolle en je hebt, overdag, al een kwartierdienst tussen Zwolle en Kampen. Haal die 141 erbij en je hebt zowel een hoogfrequente bediening op de centrale as als directe verbindingen vanuit alle richtingen met het station van Zwolle. Natuurlijk zal je hier en daar de frequenties moeten aanpassen en afstemmen, met name voor weekenden en 's avonds, maar dat is allemaal van latere zorg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door R-Flow »

Statler Rail schreef:Helemaal mee eens Bee, steeds weer die posts met de strekking "ik kom uit Amsterdam en daar zijn véél meer reizigers in de tram dus die boeren uit de rest van Nederland kunnen prima met de bus" beginnen mij ook behoorlijk te irriteren. Nu weten we het wel, R-Flow! :roll:
Je moet je eigen onzekerheden niet op mij gaan projecteren want die woorden heb ik nooit gebruikt... :roll: Zoals anderen en ik al meerdere malen zeiden hebben we zelfs in het grote boze Amsterdam gevuld met arrogante stedelingen gewoon bussen rijden op trajecten waar een tram- of metrolijn niet nodig is. Zelfde geldt voor Rotterdam en Den Haag. Wanneer je tussen Zwollen en Kampen een Zuidtangent-achtige lijn aanlegt heb je een prima hoogwaardige en snelle OV-verbinding die meer dan voldoende is. De frequentie daarvan kan je inrichten naar de vraag en hoeft dus niet hetzelfde te zijn als hier.

Tot nu toe heb ik nul redenen voorbij zien komen waarom er nou echt per se een dure tram moet komen. Het is het puur willen aanleggen van een tram for the sake of het aanleggen van een tram. Qua reizigers is het niet nodig en daarnaast is het nog maar de vraag of de verbinding er nou echt zoveel aantrekkelijker op wordt. Als je je daaraan irriteert jammer dan…
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Statler Rail »

R-Flow schreef:Je moet je eigen onzekerheden niet op mij gaan projecteren want die woorden heb ik nooit gebruikt... :roll:
Ik schreef dat jouw berichten steeds weer die strekking hebben. Je zegt het nog nét niet letterlijk:
R-Flow schreef:Even ter vergelijking: tramlijn 5 in Amsterdam verwerkt sinds 2008 iets van 37.000 mensen per dag. Meen ooit eens gelezen te hebben dat ze hier een ondergrens hanteren van 20.000 reizigers per dag voordat het interessant is om een tramlijn in stand te houden. (Durf het niet met zekerheid te zeggen)

Dan gaat die Kamperlijn voor 8.500 reizigers eigenlijk helemaal nergens meer over...
R-Flow schreef:Maak je een grapje? 5.000 is niks. De Zuidtagent vervoerde in 2007 33.000 reizigers per dag...
R-Flow schreef:Gezien de lage reizigersaantallen is er totaal geen reden om een railverbinding in stand te houden. In regio Amsterdam worden deze aantallen ook makkelijk per bus vervoerd en zelfs veel meer.
R-Flow schreef:De Zuidtangent hier in regio Amsterdam is een razend succes, vele malen groter dan verwacht. Mooie bussen op grotendeels vrije ban met relatief luxe haltes.
En nogmaals, we hebben het hier over Zwolle-Kampen. Het contrast met Amsterdam kan bijna niet groter. Steeds weer Amsterdam erbij halen om "aan te tonen" waarom iets onzin is of juist zou moeten kunnen is echt appels met peren vergelijken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Vinny »

Er is nergens in Nederland sprake van een tramverbinding tussen twee steden waar ook al een trein rijdt. Kun je mij uitleggen waarom Kampen en Zwolle zodanig uniek zijn, dat het volstrekt te verantwoorden is om vijf keer zoveel geld uit te geven aan een tram ten opzichte van exploitatie met bussen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Er is nergens in Nederland sprake van een tramverbinding tussen twee steden waar ook al een trein rijdt.
Dan vraag ik me toch af wat er tussen Den Haag en Zoetermeer ligt... volgens mij toch echt een tram en een trein. Zelfde tussen Rotterdam en Barendrecht/Schiedam/Vlaardingen en tussen Den Haag en Rijswijk/Delft om maar een willekeurig stel voorbeelden te noemen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Dennenboom »

Delft-Den Haag is inderdaad een voorbeeld. (Daniel was me iets voor)
Bovendien bedienen tram en trein verschillende markten.
Met dezelfde redenatie heffen we alle parallelle buslijnen op.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Statler Rail schreef:En nogmaals, we hebben het hier over Zwolle-Kampen. Het contrast met Amsterdam kan bijna niet groter. Steeds weer Amsterdam erbij halen om "aan te tonen" waarom iets onzin is of juist zou moeten kunnen is echt appels met peren vergelijken.
Als je al het Amsterdam uit de posts vergeet en naar de cijfertjes kijkt dan zijn dat niet bepaald onredelijke cijfertjes. In Almere gaat men ook echt buslijn 1 niet vertrammen omdat die met 30.000 reizigers per dag te maken heeft. Het bussensysteem op een busbaan blijkt erg schaalbaar te wezen en er zijn meerdere stukken waar rustig 30 bussen per uur achter elkaar aan rijden zonder problemen zolang de haltes maar voldoende capaciteit hebben en er ingehaald kan worden wanneer dat praktisch is.

Met bussen is er een uitstekend vervoersproduct te verzinnen voor Zwolle-Kampen/IJsselmuiden/Stadshagen/Emmeloord/Urk waarbij reizigers op alle relaties van behoorlijke frequenties kunnen profiteren terwijl ze bijna allemaal bijna voor de deur kunnen in-/uitstappen. Een busbaan op het verzameltraject zorgt voor voldoende doorstroming en dus een snelle rit op het verzameltraject. De bus hoeft hier echt niet meer dan een minuutje trager te zijn dan een trein en zelfs dat valt te betwijfelen. De bus die na het eindpunt doorrijdt naar een eindbestemming zorgt voor overstapvrijeverbindingen waarbij reizigers voor hun reistijd ook geen rekening hoeven te houden met de overstaptijd terwijl ze comfortabel bij huis kunnen instappen en blijven zitten. Kortom: Er valt een uitstekend bussenproduct te verzinnen dat qua kwaliteit de tram overstijgt en die zelfs een trein die een kwartierdienst rijdt zou kunnen overstijgen qua kwaliteit.

Het enige steekspel wat er daadwerkelijk gehouden zou kunnen worden is die van de kosten. Daarbij kan ik echter niet anders zeggen dan dat die erg ondoorzichtig zijn doordat er niet alleen exploitatiekosten spelen maar ook infrakosten. Daarbij zijn de exploitatiekosten al wat ondoorzichtig maar de waarschijnlijke reizigersopbrengsten zijn nog veel ondoorzichtiger omdat die voor het keuzereizigersdeel erg zullen afhangen van reistijden en frequenties. De infrakosten zijn sowieso niet eenvoudig te bepalen maar het mag duidelijk zijn dat de oude spoorbedding voldoende draagkrachtig is voor zowel een busbaan als spoor.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Vinny »

Daniel schreef:
Vinny schreef:Er is nergens in Nederland sprake van een tramverbinding tussen twee steden waar ook al een trein rijdt.
Dan vraag ik me toch af wat er tussen Den Haag en Zoetermeer ligt... volgens mij toch echt een tram en een trein. Zelfde tussen Rotterdam en Barendrecht/Schiedam/Vlaardingen en tussen Den Haag en Rijswijk/Delft om maar een willekeurig stel voorbeelden te noemen :P
Den Haag - Delft vind ik het beste voorbeeld en dat heb ik een beetje over het hoofd gezien. Zelf nota bene enkele jaren geleden zelf ingezeten (van Delft naar Scheveningen) :@
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door flipje »

Busbaan, een leuk idee maar realistisch? Als de provincie met een plan gaat komen waarin middels een HOV systeem gaat komen dan geloof ik er heilig in dat het een succes kan worden.
Maar:
- De aanbesteding voor de busconcessie is reeds gestart. (De provincie gaat echt niet binnen een maand een nieuw plan in elkaar draaien)
- De provincie gaat bezuinigen op het ov aankomende jaren. Dus geld voor het creëren van nieuwe lijnen zal er wel niet zijn.
- De meeste straten in Kampen zijn niet breed.. Met een Amba'tje is het er al moeilijk door heen komen, laat staan met verlengde bussen.
- Een verbouwing van spoor naar busbaan neemt ook de nodige tijd in beslag. (Dus zal de reiziger nog de nodige hinder ondervinden)
- De NS stopt op oudejaarsavond met de dienstregeling, dit betekend dat er in 10 maanden een compleet nieuw plan moet liggen voor een busbaan.

Kortom laat dat treintje lekker rijden tussen Kampen en Zwolle, een station bij Stadshagen en hou de buslijn (141) in stand. In combinatie met station Kampen (zuid), voldoet dit prima.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door R-Flow »

Statler Rail schreef:En nogmaals, we hebben het hier over Zwolle-Kampen. Het contrast met Amsterdam kan bijna niet groter. Steeds weer Amsterdam erbij halen om "aan te tonen" waarom iets onzin is of juist zou moeten kunnen is echt appels met peren vergelijken.
Opgooien van rookschermen doe je als de beste maar zie nog steeds geen echte argumenten waarom Zwolle-Kampen zo speciaal is dat er per se een dure railverbinding in stand gehouden moet worden. In tal van andere kleinere steden zie je men toch ook geen buslijnen vertrammen waneer dat niet nodig is, zie reactie Klaasje. Het gaat hier gewoon puur om een plaatje capaciteit. In het geval Zwolle-Kampen kunnen de hoeveelheid reizigers prima door een HOV-bus opgevangen worden, dus is er geen tram nodig. Heeft verder helemaal niks met Amsterdam te maken.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Zonnig »

Kampen krijgt per dec 2012 een meer volwaardige treinverbinding dan het Kamperlijntje.

In alle redelijkheid heeft Kampen geen 2 verbindingen met Zwolle nodig (een noordelijke en een zuidelijke).

De reizigers ten noorden van IJsselmuiden kunnen misschien sneller en beter per snelbus naar Zwolle (overstap op trein of tram vervalt, en dat betekend in principe tijdwinst).

Reizigers ten zuiden van de IJssel kunnen makkelijker en beter met de trein Lelystad - Zwolle reizen.

Reizigers uit Emmeloord kunnen met een snelbus via de N-50 snel het station Kampen Zuid bereiken en dan overstappen op de trein Lelystad - Zwolle.

Welke reizigers zijn minder goed af, dat zijn eigenlijk alleen de reizigers die nu vlak bij het station Kampen-IJsselmuiden wonen/werken, en moeten we daarvoor een dure trein/tramverbinding tussen Kampen en Zwolle in stand houden.

Ik denk dat we hierbij moeten kijken hoeveel reizigers er beter en minder hoeveel reizigers er slechter van worden.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Statler Rail »

Kampen-Zwolle per bus is gewoon 2x zo lange reistijd als met de huidige trein. Bovendien gaat de reistijd per bus eerder langer dan korter worden, doordat Zwolle-Stadshagen (waar je dwars doorheen moet) steeds verder wordt ontwikkeld. Bovendien is de verkeersafwikkeling daar ook niet al te best, waardoor de betrouwbaarheid van de bus ten opzichte van de trein aanmerkelijk lager ligt.

Als er nog geen spoorlijn zou liggen, dan zou niemand het in z'n hoofd halen om een trein of een tram te laten rijden. Maar het geval is dat er al een spoorlijn ligt, waarvoor je geen aanlegkosten meer hoeft te betalen. Alleen onderhoudskosten. Voordat je met een snelbus een beetje in de buurt komt van de kwaliteit van een trein moet je echt tientallen miljoenen euro's uittrekken aan vrije busbanen. Dat verdien je nooit van z'n leven terug.

Bovendien moet je ook niet de personeelskosten onderschatten. Een trein kan in dit geval best wel eens goedkoper zijn. Om een hoogfrequente busdienst te onderhouden met dezelfde capaciteit als de trein heb je wel een stuk of 10 bussen nodig, met evenzoveel buschauffeurs. De kosten zitten hem niet in het onderhoud van de spoorinfra, maar in de personeelskosten. Waarom denk je dat het altijd gedonder is met CAO's? Die personeelskosten zijn met afstand de grootste kostenpost, veel groter dan bijvoorbeeld materieel.

Een ander verschil is dat het onderhoud van businfrastructuur door de gemeente betaald wordt, terwijl het onderhoud van spoorinfrastructuur door ProRail betaald wordt, die daarvoor een vergoeding van de vervoerders via de infraheffing ontvangt. Die kosten zitten dus reeds verdisconteerd in de prijs van een treinkaartje, terwijl de kosten voor businfrastructuur apart door de overheid moeten worden betaald (en uiteindelijk de burger via de belastingen).

Men moet ook niet doen alsof een trein zo gigantisch veel duurder is dan een bus. Het is iets van een factor 2,5 a 3 keer duurder. Als je 4 bussen nodig hebt om één trein te vervangen (en daar zal het hier ongeveer op neer komen), dan ben je dus helemaal niet goedkoper uit. Reken zelf maar na als je het niet gelooft...
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Zonnig »

@ Statler Rail, ik begrijp jouw reactie niet volledig.

De meesten zullen, zoals ik heb aangegeven, via Kampen Zuid gaan reizen.

Het aantal extra bussen naar Zwolle zal niet noemenswaardig toenemen door reizigers die ten noorden van de IJssel wonen en per snelbus de stad binnenkomen, misschien werken ze wel aan de westkant van Zwolle (kan je mogelijk een stadslijn combineren met een streeklijn).

Sterker nog de capaciteit via Kampen Zuid zal bij de NS aanzienlijk groter zijn dan via de tram/trein via Stadshagen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Vinny »

Een tram in Zwolle betekent dat je ook de nodige (storings)monteurs met specifieke tram- of lightrail kennis en ervaring moet aannemen. Die mensen zijn waarschijnlijk niet full time nodig, en dus moet je met detacheringscontracten werken, alleen al dat feit maakt de exploitatie fors duurder.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Raymond »

Statler Rail schreef:Kampen-Zwolle per bus is gewoon 2x zo lange reistijd als met de huidige trein. Bovendien gaat de reistijd per bus eerder langer dan korter worden, doordat Zwolle-Stadshagen (waar je dwars doorheen moet) steeds verder wordt ontwikkeld. Bovendien is de verkeersafwikkeling daar ook niet al te best, waardoor de betrouwbaarheid van de bus ten opzichte van de trein aanmerkelijk lager ligt.
Het mooie van het asfalteren van het spoor is juist dat je geen last hebt van ander verkeer. Vanuit Kampen kan je in Zwolle zo doorrijden tot de Willemskade. Maar je moet verder kijken dan de reistijd van station tot station. Want wat is de doelgroep van de bus? Niet degenen die in Zwolle alsnog op de trein stappen. Die zullen namelijk al in Kampen Zuid op de trein stappen, dankzij de goede aansluitingen in Zwolle. De bus biedt dus meerwaarde voor andere belangrijke bestemmingen in Zwolle, zoals het Centrum en Windesheim. Dat een bus op de relatie station - station langzamer is, is helemaal niet erg. Een vergelijkbare reistijd Kampen (Zuid) - Zwolle wordt immers bereikt op de Hanzelijn. En dat de reistijd van station Kampen naar station Zwolle iets langer wordt zal voornamelijk komen bij het (terechte) besluit dat zo'n HOV-bus wel via Eekwal/Centrum rijdt, waar gewoon veel bestemmingen liggen. Vergeet niet: de HOV-bus zal het qua reistijd op Kampen - Zwolle Centrum winnen van zowel de huidige trein, de route via de Hanzelijn als de auto. Daar profiteren niet alleen de reizigers uit Kampen van, maar ook uit Emmeloord en Urk. Die zijn zo 10 minuten eerder op plaats van bestemming dan nu met de bestaande bus. (Zwolle - Kampen zal op een vrije busbaan niet veel meer dan 10 minuten kosten, je verliest alleen wat tijd met in-/uitvoegen in beide gemeenten). Je hebt inderdaad een flinke investering, maar het spoor moest voor de tram ook al worden aangepast. Toch lijkt me die investering de moeite waard (zeker vergeleken met een tram)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Thom91 »

Die komen er sowieso wel, aangezien ze een tram willen hebben.
Komt wel goed schatje.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Chauf21 »

Statler Rail schreef:Men moet ook niet doen alsof een trein zo gigantisch veel duurder is dan een bus. Het is iets van een factor 2,5 a 3 keer duurder. Als je 4 bussen nodig hebt om één trein te vervangen (en daar zal het hier ongeveer op neer komen), dan ben je dus helemaal niet goedkoper uit. Reken zelf maar na als je het niet gelooft...
Qua exploitatiekosten zal het elkaar allemaal niet zo veel ontlopen. Een tram is in exploitatie weliswaar 2~3 keer zo duur als een bus, maar daar staat weer tegenover dat je met bussen vaker moet rijden. Daar valt dus niet zo heel veel te halen.

Het grote verschil zit in (het onderhoud van) de infrastructuur. Er zijn grofweg drie opties te onderscheiden: niets veranderen en een trein laten rijden, een tram gaan rijden of een busnet opzetten. Bij de eerste heb je (vrijwel) geen ombouwkosten, bij de laatste twee wel. De provincie hanteert een bedrag van 18 miljoen euro voor de ombouw naar trambedrijf.
De kosten voor het onderhouden van de infrastructuur heb je altijd. Of dat nou via Prorail en een gebruiksvergoeding gaat of rechtstreeks via de provincie: het onderhoud moet betaald worden en zit (of zou moeten zitten) in de rit/km-prijs verdisconteerd. De kosten voor het onderhouden van een trambaan en railvoertuigen kunnen echter wel tot 4~5 keer zo hoog zijn als de kosten voor het onderhouden van een busbaan en -voertuigen (zie: http://www.kpvv.nl/KpVV/KpVV-Overige-Co ... -OVpdf.pdf).

Ten opzichte van het behouden van de huidige treinverbinding zal het allemaal niet zo veel uitmaken, maar als je ervan uitgaat dat het treinbedrijf hoe dan ook ten einde komt, is een busexploitatie goedkoper dan een tramexploitatie. Ook als je de personeelskosten meeneemt.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Statler Rail »

Ik ben er lang niet van overtuigd dat er aan het treinbedrijf een einde komt. :wink:

Als ik de provincie Overijssel zou zijn, zou ik de scope radicaal omgooien: slechts één extra station (Stadshagen), waar dan ook een passeerspoor komt. Dan kan je met twee omlopen een kwartiersdienst onderhouden. Lijn 141 kan dan aanvullend 2x per uur tussen Zwolle en Kampen (en verder) blijven rijden; dat is ook van belang voor de ontsluiting van het tussenliggende gebied (Wilsum, 's Heerenhoek) die ook door de tram niet zouden worden bediend. Tussen Kampen en Emmeloord kan dan eventueel een kwartiersdienst gaan rijden. Dan heb je 4x per uur een verbinding Zwolle-Kampen met aansluitende bus naar Emmeloord. En er is dan dus 2x per uur de keuze om met de bus van/naar Zwolle te rijden. De keuze ligt dan bij de reiziger.

En exploitatief gezien is dit verreweg de goedkoopste oplossing. Je zou bovendien gewoon door kunnen gaan met de huidige aanbesteding voor IJsselmond, want 2x per uur een lijn 141 tot Zwolle "tot aan start tram" zit in het bestek. Alleen is "tot aan start tram" dan voor de rest van de concessieduur. De trein kan dan eerst onderhands voor een jaartje aan NSR gegund worden, om dan in de tussentijd een nieuwe aanbesteding te doen voor de trein.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

In theorie klinkt jouw oplossing wel leuk maar ik wil er toch een paar aandachtspunten bij geven:
  • De huidige trein rijdt al spelingsloos. De enige speling zit in de mogelijkheid wat sneller te keren.
  • Met een extra station is er meer rijtijd noodzakelijk.
  • Het is verstandig om rond een passeermogelijkheid wat marge te hebben zodat een vertraagde tegentrein niet meteen voor veel vertraging zorgt.
Dat alles bij elkaar opgeteld zorgt ervoor dat ook station Kampen tweesporig moet worden, je voor een halfuurdienst minimaal 2 omlopen met een half uur keertijd in Kampen hebt en je voor een kwartierdienst minimaal 3 omlopen met een kwartier keertijd in Kampen hebt. (Dit alles uitgaande van passeren bij Stadshagen en kort keren op Zwolle.) Zodoende zijn de exploitatiekosten minimaal 50% hoger voor de uren waarop een kwartierdienst gereden wordt en minimaal 100% hoger voor de uren waarop een halfuursdienst gereden wordt.

Verder: Lijn 141 rijdt in de spits al ieder kwartier.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

De rijtijd is nu 10 minuten, enkele reis. Er zit een keertijd van 5 minuten in. De trein vertrekt momenteel .03 uit kampen en komt .13 aan in Zwolle, en vertrekt 0.20 weer uit zwolle. Om .30 is de trein weer in Kampen. Als men een korte stop in stadshagen maakt komt de enkele reistijd uit op 12 minuten ongeveer. Dit ism een iets kortere kering, is wmb prima in een 30 minuten omloop te doen (Kampen --> Zwolle en weer terug).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Het is echter totaal niet robuust. Vergeet ook niet dat je de extra reistijd voor twee richtingen moet meenemen. Per richting, inclusief één kering heb je 15 minuten. Met twee extra minuten rittijd krijg je 12 minuten voor een rit en drie minuten per kering. De treinaansluitingen kan je sowieso vergeten in dat plan omdat je door een korte keertijd op Zwolle reizigers te weinig tijd geeft om over te stappen. Daardoor krijg je mooie achterlichtaansluitingen waar niemand op zit te wachten. Het is allemaal wat minder eenvoudig dan het lijkt.

Wil je het toch robuust maken, en overstappen bieden dan kan je aan de Zwolse kant 6 minuten keren en 30 minuten keren aan de Kampense kant waarmee je dus 2 setjes personeel en materieel nodig hebt voor een halfuursdienst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten