Milco1995 schreef:De stads- en streekdienst van Almere hoort hier toch ook bij (ook de lijnen naar Amsterdam)? Dan heb ik wel wat plannetjes:
* In plaats van lijn 2, lijn 10 naar Poort verlengen, zo eheft ook Buiten een verbinding met Poort.
* Evt. lijn 10 elke 10 min. in de spits, als dit nodig is.
Ik heb een tijd terug hetzelfde idee gehad. Toch ben ik van gedachten veranderd:
Lijn 2 biedt de snelste route op Almere Poort - Centrum (op de 152 na.) terwijl lijn 4 helemaal via station Muziekwijk rijdt. Als station Poort straks open is kan je beter de 4 uit Poort schrappen dan de 2 lijkt me. De grote vervoersvraag naar Muziekwijk vervalt dan terwijl de grote vraag op het stuk Centrum-Poort een snellere verbinding krijgt die dan ook in frequentie omhoog kan.
Milco1995 schreef:
* Lijn 153 en 155 ook op Maxisweg laten stoppen.
't is dat er redelijk veel mensen naar de Maxisweg reizen maar anders rijden wat mij betreft ook alle andere lijnen over de snelweg. Als er geen/weinig file staat is de snelweg meer comfortabel en ook nog sneller. Over 4 a 5 jaar is de halte Maxisweg sowieso Exit doordat de bussen dan betere voorzieningen op de nieuwe A1 krijgen.
Milco1995 schreef:
* Lijn 151 opheffen over het traject 't Oor - Haven, en in de daluren niet via de Gooisekant laten rijden, maar vanaf 't Oor direct naar Naarden, eventueel de laatste rit(ten) ook.
* Lijn 158 verleggen, niet meer naar Haven, maar naar Almere Centrum.
Hiermee haal je juist de kracht uit het product. Thuis ophalen en snel afzetten op de bestemming zonder te hoeven overstappen is die kracht. Dat verdwijnt uit de 151 door Almere Haven niet in te rijden. In de tegenspitsrichting vervoert de 151 redelijk veel mensen uit Naarden/Bussum van/naar de Gooisekant.
De 158 verliest ook zijn kracht doordat één van de weinige snelle verbindingen van Almere Haven vervalt als je dit zou invoeren. Voor de reizigers uit Almere Stad zijn de 153, 155, 152-158 en de s3700 goede alternatieven.
Milco1995 schreef:
* Lijn 157 richting Amsterdam via de Marken - Haven Centrum - de Gouwen.
Waarom hetzelfde ritje als de 1? Nu wordt de ronde 's avonds tenminste nog 2 richtingen opgereden voor de liefhebber.
Milco1995 schreef:
* Evt. lijn 6 verlengen naar Almere Buiten station, of alleen in de spits / drukke tijden. (Drukte lijn 5.)
Hoewel ik zelf nog nooit overvolle bussen op de 5 heb gezien vraag ik me af of dit niet beter opgelost kan worden door de 7 en de 5 beter over het uur te spreiden. Als dit niet helpt is een verhoging van de frequentie in de spits toch nog levensvatbaarder denk ik. Daarbij gaat lijn 6 bij het doortrekken ook nog eens concurreren met de toch al niet erg volle 10 op sommige deeltrajecten.
Milco1995 schreef:
* Lijn N57 ook verleggen, net als bij lijn 158.
* Lijn N15 in Poort de ronde laten rijden die lijn 4 ook rijdt, welke richting maakt niets uit; en meer ritten geven: richting Poort zijn er nu 3 ritten, richting Almere Centrum slechts 1.
* Lijn N13 / N14 niet meer via Muziekwijk station / Componistenpad.
* Evt. een nachtlijn N58: Station Centrum - 't Oor - A6 - A1 - A9 - Laarderhoogtweg (Asd-ZO) - Bijlmer ArenA, welke niet in Muiden stopt, enkel in Almere en in Asd-ZO bij Bijlmer aRenA, overige haltes worden dus voorbijgereden; aansluiting op lijn N30 naar Schiphol. Evt alleen vrijdagnacht en / of zaterdagnacht.
Wat dacht je van een combinatie van de volgende lijnen..:
N52 Leidseplein-Muiden-Alm Poort - Stad (Centrum NS) - Station Parkwijk v.v.
N58 Bijlmer Arena-Holendrecht(AMC-personeel!)-Muiden-Almere Haven v.v.
N13 Gooisekant West - Muziekwijk - Noorderplassen - Kruidenwijk - Station Centrum v.v.(sluit aan op N52 op Gooisekant)
N11/12 in huidige opzet. (sluit aan op N52 op station Centrum
N14 Station Centrum- Lus Haven - Station Centrum.
(lijn N15 vervalt en is vervangen door N52)
Milco1995 schreef:* Een nieuwe buslijn: Almere Centrum - Molenbuurt - De Vaart - Oostvaardersdijk - Lelystad Bataviastad. Evt. koppelen met lijn 160.
Klinkt spannend.. echt out of the box!
Milco1995 schreef:
* Lijn 152 vanaf Gooisekant-West via de route van lijn 4 naar Toekomstig Station laten rijden, lijn 153 ook, maar deze dan niet meer via Gooisekant-West. Deze lijnen óók bij de haltes Hogekant, Middenkant, Europakwartier-Oost, Topsporthal laten stoppen.
Deze lijnen zie ik liever niet teveel stoppen in Poort. Hierdoor trek je veel lokale reizigers aan voor de Hogekant en Middenkant. Daarnaast komen er zo naast de scholieren voor het Baken-Trinitas, -Poort, Het Delta College ook nog eens reizigers voor het Groenhorst op de drukste tijdstippen in deze bussen. Dubbelgeleed en half leeg naar Amsterdam over de snelweg dan maar? *O*
Milco1995 schreef:
* Lijnen 215 / 216 (horen niet tot Almere, maar komen wel in Almere) spreiden: een rit lijn 215, half uur later lijn 216, half uur later 215, half uur later 216; nu worden de twee ritten van zowel lijn 215 als 216 zowat tegelijk gereden.
Deze lijnen zou ik juist liever wat strekken. Waarom gaan die bussen allerlei lusjes rijden als er ook reizigers voor Almere Buiten in de bus zitten? Die lusjes zorgen ervoor dat een aantal reizigers eerder uitstappen en overstappen terwijl de bus langs hun huis rijdt. Een beetje vreemd lijkt me. Dan kan je meteen ook mooi iets mooiere spitslijnen maken. Minimaal een halfuursdienst ofzoiets.
* Evt. lijn 158 's avonds en evt. ook (zaterdag en) zondag het traject Bijlmer ArenA - Holendrecht opheffen, ik denk niet dat er 's avonds en 's weekends veel mensen gebruikmaken van dit traject.
* Evt. lijn 156 in de daluren alleen 't Oor - Blaricum Carpool, volgens mij is het in de daluren op de overige trajecten niet echt druk.
Voor de 158: Reizigers van/naar het AMC dan?
Voor de 156: Volgens mij reist de helft van de reizigers inderdaad niet verder dan 't Oor. Zolang er geen goede overstap op een snelle route door de Filmwijk mogelijk is lijkt het me niet echt slim om de 156 op 't Oor te knippen om lange reistijden te voorkomen bij de overige reizigers. Toch heb ik wel een leuk proefballonnetje...
Waarom komt er in de plaats van de Carpoolplaats niet een halte langs de A27 bij Eemnes? Dan kunnen mensen uit Eemnes/Blaricum (scholieren/studenten) met de fiets daarheen en kunnen mensen tussen de 156 en de 100 daar overstappen in een 152/158-constructie. Hierdoor kan de 156 naar Utrecht, de Uithof snel op de Uithof komen zonder dat reizigers helemaal via het station in Utrecht hoeven. Door de snelle overstap krijg je een aantrekkelijke verbinding op 4 relaties tussen Huizen/Almere, en Hilversum/Utrecht.
Ik ga nog even kijken voor andere plannetjes voor o.a. het Gooi m.b.t. Muiderberg, Naarden en Bussum.