Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Vinny »

Je moet gewoon de verbinding buiten de knoop leggen. Dan is dat probleem opgleost (je hebt robuuste overstappen). Daarnaast moet je na de ochtendspits, voor de avondspits en na de avondspits drie omlopen niet rijden om vertragingen op te vangen.

Reizigers weten niet van gekkigheid hoe snel ze moeten overstappen op de sprinter die van Kampen Zuid naar Zwolle rijdt en dan kun je de verbinding alsnog opheffen zonder dat er een haan naar kraait... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Je hebt wel talent voor het verzinnen van sterfhuisconstructies Vinny :pos:
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Maxim »

Mocht het uberhaupt al een trein worden... Hoe groot zou dan de kans zijn dat het met DM'90 gereden mag/zal worden? :X

En met ieder willekeurig ander materieel is er best wat van de rijtijd te snoepen. Maargoed, het is en blijft afwachten!
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Stéphane »

Stop er gewoon GTW's op, dat is zowat het enige deftige voor zulke diensten en toelating voor NL heeft.

:lol: *O* *bus* Mijn honderdste bericht *bus* *O* :lol:
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Statler Rail »

Op dit lijntje is een kwartiersdienst met 2 omlopen makkelijk mogelijk. Doordat het zo'n kort lijntje is en volledig gescheiden ligt van de andere treinen, is de betrouwbaarheid zeer hoog. Wat zal de punctualiteit zijn? 99 procent? En vertraging die er is zal puur zijn omdat de Intercity's fors vertraagd zijn. Bij een halfuursdienst wacht je daar op, maar bij een kwartiersdienst hoeft dat niet meer. Plus dat zoals gezegd DM'90 behoorlijk zwaar en los materieel is; met een GTW moet je Zl-Kpn ook wel in 9 minuten kunnen doen, met Stadshagen erbij 11 minuten... :)
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Stéphane »

Mooie analyse! :pos:
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
wwijker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 20:02

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door wwijker »

Stop er gewoon GTW's op, dat is zowat het enige deftige voor zulke diensten en toelating voor NL heeft
In December komen er heel wat Lintjes vrij, kunnen daar mooi rijden! :D
Later nog wel even reviseren, net zoals met de lintjes voor zutphen-oldenzaal zal gaan gebeuren en dan kunnen ze wel weer even mee. Hoeft het allemaal ook niet zo veel te kosten.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Stéphane »

Ah ja, Synthus is een concessie kwijt hé. Lintjes zijn hier misschien wel nog beter, met die kwartierdienst en de te verwachten reizigersaantallen.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Statler Rail schreef:Doordat het zo'n kort lijntje is en volledig gescheiden ligt van de andere treinen, is de betrouwbaarheid zeer hoog. Wat zal de punctualiteit zijn? 99 procent? En vertraging die er is zal puur zijn omdat de Intercity's fors vertraagd zijn.
Het lijntje is zo betrouwbaar omdat de halteringen ruim zijn omdat die samen vallen met de keringen. Daarnaast kent de kering bij Zwolle wel wat speling om te kunnen aansluiten van/naar Amersfoort in Zwolle. De rest van het lijntje zit margeloos in de planning. (Keren Kampen+rijden) Bij een haltering van 4 minuten moet je erg je best doen om vertraging op te lopen. Bij een kering van 6 minuten heb je enige marge in de dienstregeling. Ieder half uur (een slagje) kan je daarmee ongeveer 3 minuten vertraging mee weg werken. Als het dan om de enige trein op dat stukje spoor gaat is het vervolgens kinderspel om op tijd te rijden. Er zijn immers nauwelijks factoren die voor vertraging kunnen zorgen.
Statler Rail schreef:Op dit lijntje is een kwartiersdienst met 2 omlopen makkelijk mogelijk.
De dienstregeling op een enkelsporige lijn, met meer dan één trein, hangt volledig af van de passeermogelijkheden. De passeermogelijkheden maken de dienstregeling. Aangezien de passeermogelijkheid niet exact in het midden ligt maar eerder op een 1/3e om 2/3e verhouding (Stadshagen) kan je geen kwartierdienst rijden met twee omlopen zolang je niet extreem veel marge hebt bij het rijden met een halfuurdienst met één omloop. Het gaat immers niet om de tijd Zwolle-Kampen en v.v. maar om de tijd die nodig is om Stadshagen-Zwolle-Stadshagen te rijden aan de ene kant (dat zit wel goed) en de tijd die nodig is om Stadshagen-Kampen-Stadshagen te rijden. Dat moet allemaal binnen een kwartier passen om überhaubt een kwartierdienst te rijden en het is wel prettig als de vertraging uit kan dempen als er vertraging ontstaat en dus is het beter als dat in 14 minuten kan. Anders zou je van vertraging de hele dag last hebben als je geen treinen schrapt. Kortom: Zolang de passeermogelijkheid niet precies in het midden ligt, is een extra passeermogelijkheid nodig. Bijvoorbeeld op station Kampen met een tweede spoor. Bij die extra passeermogelijkheid kom je echter nooit onder de derde trein uit.
Statler Rail schreef:Plus dat zoals gezegd DM'90 behoorlijk zwaar en los materieel is; met een GTW moet je Zl-Kpn ook wel in 9 minuten kunnen doen, met Stadshagen erbij 11 minuten... :)
DM'90 is wel zwaar en log materieel maar het alternatieve materieel moet wel bijzonder snel zijn om bij twee keer optrekken bij elkaar opgeteld ruim een minuut te kunnen winnen. Die hele minuut komt overeen met het hele eind 80 in plaats van 100 rijden. Geloof me: DM'90 is niet zo ontzettend traag dat je zo'n groot verschil kunt maken met sneller materieel.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Vinny »

Wellicht kan de frequentie naar 3x per uur. Dat past wel en je houdt 1x per uur een goede overstap.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Dat is ook een sterfhuisconstructie. Rij dan 2x per uur. Al het aansluitende ov rijdt namelijk 2x of 4x per uur.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Jef400 »

Je moet die lijn eigenlijk ( Vind ik zelf dan ) gewoon aanbesteden. Kan bijvoorbeeld Arriva er weer een GTW'tje eroverheen laten karren. Open je Zwolle Stadshagen en laat je zoals de halte Achter de Hoven op die voorgestelde Industriehalte 3x Dag een trein stoppen. Heb je het hele probleem opgelost. Ferquentie blijft op 2x uur. Misschien 2 GTW's koppelen en klaar is kees.

Tenminste dat haal ik uit deze discussie.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Stéphane »

Mooie analyse :pos:
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door MdJ »

Stadshagen verdient wel meer dan 3x per dag een treintje... Als je toch een nieuw station moet aanleggen, doe het dan wel meteen goed.
Bij twijfel: gebruik beton.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Maxim »

Maar dat werd dan ook niet gezegd volgens mij :wink:
JeffreyMeijer schreef:J(...)en laat je zoals de halte Achter de Hoven op die voorgestelde Industriehalte 3x Dag een trein stoppen.(...)
Frequentie lijkt me trouwens een mooie om open te laten in zo'n aanbesteding. Dan heeft de vervoerder de keus: ofwel langere treinen, ofwel (in de spits) vaker rijden met kortere treinen. Is vast een mooi puntensysteem voor te verzinnen :)
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Jef400 »

Heb je ook wel gelijk in. Maar ik denk dan gelijk door.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Het probleem van zo'n systematiek is dat de benodigde infrastructuur op een enkelsporige lijn gerelateerd is aan de frequentie en het aantal stops. Bij één extra halte onderweg t.o.v. de huidige situatie i.c.m. 2x per uur rijden wordt het al krap maar dat valt wel op te lossen met iets sneller materieel. Als je vaker gaat rijden of stoppen of een combinatie daarvan dan wordt het een behoorlijk gecompliceerd verhaal doordat je ergens moet passeren en misschien nog wel een keer moet passeren en dat een complete dienstreglingsstudie gedaan moet worden om de inframaatregelen te bepalen. Kortom: Het is lastig om zoiets aan een vervoerder over te laten als je als de overheid een beetje greep op de kosten wilt houden en tegelijk de vervoerder ook zekerheid (lagere kostprijs!) wilt bieden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Jef400 »

Waarom denk je dat ik de stops op die industriehalte op 3 houd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Als je dat precies op het drukste moment van de dag doet (spits) wanneer dienstregelingen altijd al wat krap zijn door het langer duren van het in- en uitstapproces dan adviseer ik je bij voorbaat het niet te doen.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door menno47 »

Ze kunnen er ook altijd nog een museumlijntje van maken, vooral als de VSM plaats moet maken voor regulier reizigersverkeer tussen Apeldoorn - Dieren - Arnhem !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Dat is ook een sterfhuisconstructie. Rij dan 2x per uur. Al het aansluitende ov rijdt namelijk 2x of 4x per uur.
Dat valt ook wel weer mee. De RET doet niet anders dan 3x per uur rijden, en de NS wil daar geloof ik ook mee gaan beginnen als dat PHS eens van de grond komt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Ardan »

Ik denk dat je beter een kwartiersdienst kunt gaan bieden op het Kamperlijntje dan een 20-minutendiest. Dat laatste is misschien beter te realiseren, maar eigenlijk vallen alle vervoersstromen op station Zwolle, dus inclusief de bussen, samen op .15 en .45. Alle treinen komen iets rond dat tijdstip aan en vertrekken iets na dat tijdstip. De stadsbussen vertrekken allemaal om .23 en .53, net als enkele belangrijke streeklijnen. Een 20-minutendienst zorgt ervoor dat je ook daarmee al niet samenhangt.
Aan de andere kant, lijn 1 rijdt in de spitsen niet voor niks ook al een 7.5-minutendienst. Stadshagen is te groot gegroeid om met een kwartiersdienst aan alle vraag te kunnen voldoen, en ook Oosterenk kan niet meer met alleen met elke 15 minuten lijn 1 worden bediend. Denk aan de lijnen 7 en 11. Er zijn plannen geweest om de tram door te trekken naar Oosterenk, in hoeverre wordt daar nu nog aan gedacht?
(Even gigantisch off-topic, maar op mijn trainsimulator waarin ik ook Zwolle nabouw, heb ik de tram na de Veerallee ondergronds laten gaan naar de Grote Markt, Diezerpoort, Hogenkampsweg, en daarna naar het bovenrondse Stadion en Oosterenk. Zo'n route, dan wsl bovengronds zou de tram volgens sommige plannen ook lopen. Is een doortrekking nu nog actueel in de plannen?)
Ik doe ook maar wat
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Statler Rail »

Vooralsnog is niks meer zeker. De Provincie zegt in het kader van de aanbesteding IJsselmond "het is niet ondenkbaar dat de start van de tramexploitatie vertraging oploopt, doch dat heeft geen gevolgen voor deze aanbesteding." Tja, er is zoveel "niet ondenkbaar". Kortom, ze zeggen niks en wij weten ook niks.

Ik sluit niet uit dat Overijssel nog een nieuwe poging gaat doen en bijvoorbeeld ook zélf de tramstellen gaat kopen, zodat het risico voor de vervoerder minimaal is. Het hangt er ook vanaf waarom de aanbesteding nou precies mislukt is; waar zat het probleem? Te hoge risico's voor marktpartijen? Te weinig budget? Te weinig winstpotentie voor de vervoerder? Vragen, vragen...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door ODRAIL »

Statler Rail schreef:Ik sluit niet uit dat Overijssel nog een nieuwe poging gaat doen en bijvoorbeeld ook zélf de tramstellen gaat kopen, zodat het risico voor de vervoerder minimaal is.
Hmm, waar hebben we dit meer gehoord...? Juist de provincie Zuid Holland zit er voor de RijnGouweLijn ook over te denken om de tramstellen zelf te kopen. Gaat goed zo :?.
Laatst gewijzigd door ODRAIL op zo 26 feb 2012, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Suus »

Het laatste bericht op de site van de provincie over de RijnGouweLijn bevatte zoveel wol dat ik er een paar truien van kon breien, concreet gebeurt daar dus helemaal niets.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten