Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Daniel »

Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro
Geplaatst op: dinsdag 21 februari 2012 20:46
Laatst bijgewerkt: dinsdag 21 februari 2012 20:47


ARNHEM - Een snellere spoorverbinding tussen Arnhem en Apeldoorn gaat 100 miljoen euro kosten. De beste route is die via Dieren naar Apeldoorn, over een oude spoorlijn die nu door de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij wordt gebruikt. Tot dusver dacht de provincie dat de beste manier om Apeldoorn en Arnhem via spoor beter te verbinden via de Emperbocht liep.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Statler Rail »

Dat via Eerbeek meer reizigers trekt verbaast me niet; je bedient dan immers een gebied dat voorheen niet direct door een trein werd bediend. Met name voor forensen zal een trein sneller een alternatief gaan vormen dan je met de huidige bussen ooit kan bereiken.

Wat ik mij wel afvraag is of er voldoende capaciteit op het spoor rond Arnhem is om eventueel 2 treinen per uur naar Apeldoorn te faciliteren. Het lijkt mij namelijk vrij druk daar...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Fles »

Hoo hoo wacht eens.

Waren er überhaupt wensen om te gaan kijken naar een goeie verbinding Ah - Apd? Waarom horen we daar niks van? En waarom horen we nu als eerste geluid

DAT HET HEEL ERG VEEL GELD GAAT KOSTEN

"dus zet het maar snel uit je hoofd dan kunnen we weer verder slapen" :?:

Doet een beetje denken aan dat gezanik rondom de toiletten in de SLT. Als je maar hard genoeg schreeuwt dat het onvoorstelbaar veel geld kost, houden mensen vanzelf op met het te willen. Maar dat is natuurlijk iets te makkelijk gedacht.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Thijs »

Fles schreef:Waren er überhaupt wensen om te gaan kijken naar een goeie verbinding Ah - Apd?
Ja duh, uiteraard zijn er wensen om de verbinding Arnhem-Apeldoorn per openbaar vervoer te verbeteren. Die wens bestaat al jaren, vanuit verschillende partijen. Waarom denk je dat dit onderzoek er is gekomen. :roll: :roll:
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Citaro »

Vraag me serieus af wat ze met die 100 miljoen willen gaan doen/wat er benodigd is om het baanvak up & running te krijgen? Zou in dit bedrag ook een electrificatie van het traject Apd - Dr kunnen zijn inbegrepen of krijg je dat never voor elkaar? Cool als dit ooit van de grond gaat komen. Lijkt me wel een apart gezicht als 12 bakken VIRM langs het Apeldoorns Kanaal t.h.v. Apd - Dv emplacement Apd op komen rollen. :mrgreen:

Maar ff zonder gekheid, zien jullie dit ooit werkelijkheid worden?
Laatst gewijzigd door Citaro op wo 22 feb 2012, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Statler Rail »

Die 100 miljoen zal wel exclusief electrificatie zijn. Het is een behoorlijk lang traject dat je volledig moet aanpakken, met behoorlijk wat overweg en zijsporen. Als je die allemaal moet beveiligen...

Maar an sich is het prima mogelijk hoor. Het is wat dat betreft vergelijkbaar met de trein naar Veendam. Als er bestuurlijke en politieke wil is om er geld voor uit te trekken, is het prima te doen. Maar praktisch zit je wel met de VSM... Die kunnen natuurlijk gewoon in Beekbergen blijven, maar die hebben dan niet meer een eigen spoorlijntje waar ze lekker met bijna wat ze maar willen met maximaal 40 km/h heen en weer kunnen karren. Als je tussen reguliere reizigerstreinen op het hoofdspoor moet rijden is dat verleden tijd... :|
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door AppleMoose »

Citaro schreef:Vraag me serieus af wat ze met die 100 miljoen willen gaan doen/wat er benodigd is om het baanvak up & running te krijgen?
Ga er maar van uit dat je de complete lijn dr-apd geheel opnieuw moet aanleggen. Er is wel eens wat vernieuwd in de loop der jaren, maar of dat aan de eisen voldoet om weer fulltime passagierstreinen te laten rijden vraag ik mij af.
Nieuwe rails, dwarsliggers, ballast en beveiliging. Dan zit je al gauw aan de 100 miljoen.
Maar ff zonder gekheid, zien jullie dit ooit werkelijkheid worden?
Met de spoorlijn naar Veendam is het gelukt, dan zou het hier ook mogelijk kunnen zijn. Zeker als dit een betere investering blijkt dan de boog bij Zutphen.
Je zou dan een intercity roosendaal-apeldoorn kunnen maken met stops in Dieren, Eerbeek en Beekbergen (rest van de dorpen liggen te ver van de spoorlijn) en de stoptrein nm-zp doortrekken naar Zwolle.

Of een stoptrein nijmegen - apeldoorn en een stoptrein ah-zl, dat de ic roosendaal-zwolle wordt opgedoekt tussen ah en zl. De huidige ic ook nog eens in Brummen te laten stoppen is echt teveel van het goede...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Freek »

De IC opdoeken tussen ah en zl? Ooit in die trein gezeten? :N
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door The best »

Freek schreef:De IC opdoeken tussen ah en zl? Ooit in die trein gezeten? :N
Het is nu al een veredelde stoptrein, dus je kan er best een echte stoptrein van maken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Suus »

Ik zou er eerder voor pleiten, dat, als deze spoorlijn gereactiveerd wordt, de IC niet meer stopt tussen Zutphen en Arnhem en er tussen Dieren en Arnhem een kwartierdienst ontstaat met sprinters.

En ja, ik weet dat er een gigantisch probleem ontstaat bij die aansluiting tussen Velperpoort en Presikhaaf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Freek »

The best schreef:
Freek schreef:De IC opdoeken tussen ah en zl? Ooit in die trein gezeten? :N
Het is nu al een veredelde stoptrein, dus je kan er best een echte stoptrein van maken.
Of er gewoon voor zorgen dat het wel een echte IC wordt.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door The best »

Freek schreef:
The best schreef:
Freek schreef:De IC opdoeken tussen ah en zl? Ooit in die trein gezeten? :N
Het is nu al een veredelde stoptrein, dus je kan er best een echte stoptrein van maken.
Of er gewoon voor zorgen dat het wel een echte IC wordt.
Zeker voor, alleen de vraag is of dat past tussen Deventer en Olst.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Daniel »

Bee schreef:En ja, ik weet dat er een gigantisch probleem ontstaat bij die aansluiting tussen Velperpoort en Presikhaaf.
Waren er niet al plannen die ongelijkvloers te maken? Al zal dat wel een gigantisch ingewikkelde klus worden want erg veel ruimte is er daar nou niet bepaald.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Daan »

The best schreef:Zeker voor, alleen de vraag is of dat past tussen Deventer en Olst.
Aanleggen dat tweede spoor dus. Kan je er ook nog eens een cargo langs sturen...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Ruben »

Juist die Cargo's mis ik in het hele verhaal. Dat was immers ook al de reden dat de vorige studie naar de Emperboog oordeelde dat er geen plek was voor een trein Arnhem - Apeldoorn. Overigens is er ook nog iets te bedenken met een sprinter Apd - Nm en dan de trein uit Odz doortrekken tot Dr. Zo houdt Dr zijn verbinding met Zp en verandert er voor de rest niet zo gek veel.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Vinny »

Er was ooit een plan om een spoorlijn tussen Zevenaar en Velp aan te leggen voor goederenvervoer, om zo Arnhem te ontzien.
Deze lijn zou grosso modo onderstaand tracé volgen en strak gebundeld kunnen worden met de A 12 (het landschap daar is door de snelweg toch al verpest)
http://maps.google.nl/maps?saddr=Achter ... 1&t=m&z=11

Helaas hoor je daar nooit meer iemand over...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Daniel »

Maar hoeveel goederentreinen rijden er nu überhaupt van Zevenaar richting Velp? Treinen die bij Emmerich de grens over komen en naar het westen moeten zullen via de Betuweroute gaan, moet je noordelijker zijn dan loont het al snel om bij Bad Bentheim de grens over te gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Ruben »

Meer het idee dat je vanaf Rotterdam langs Zevenaar naar het noorden gaat.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Daniel »

Rotterdam - Meteren - Utrecht - Amersfoort e.v. is nu toch al mogelijk om Arnhem te ontlasten? Waarbij wel de vraag is in hoeverre de toekomstige sporenlayout van Utrecht C. het nog toelaat om vanuit de richting Meteren doorgaand ri. Amersfoort en verder naar het noorden/oosten te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Gekko123 »

Volgens de door jou voorgestelde route moet er een keer kop gemaakt worden op de betuweroute, namelijk bij Meteren of Valburg. Lijkt me niet bepaald gunstig voor de capaciteit van deze goederenspoorlijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Daniel »

Ah, bogen de verkeerde kant op zeker... daar had ik even niet aan gedacht, maar dan heb je eigenlijk ook weinig aan de aansluiting bij Meteren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door Fles »

Thijs schreef:Waarom denk je dat dit onderzoek er is gekomen. :roll: :roll:
Honest? Om te kunnen zeggen "Zie je wel, het kan niet."

Niet om serieus de daadwerkelijke mogelijkheid te onderzoeken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Rotterdam - Meteren - Utrecht - Amersfoort e.v. is nu toch al mogelijk om Arnhem te ontlasten?
De huidige route is Rotterdam - Breukelen - Weesp - Amersfoort e.v. en die route wil men nu juist ontlasten door deze goederentreinen in de toekomst via de Betuweroute en de Ijssellijn te sturen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Spoor naar Dieren lijkt zeer kansrijk

Bericht door Citaro »

Spoor naar Dieren lijkt zeer kansrijk

APELDOORN - Marktpartijen zijn zeer geïnteresseerd in de aanleg van een reguliere spoorverbinding tussen Apeldoorn en Dieren via de bestaande VSM-lijn.
Dat blijkt uit de rapportage die mobiliteitsadviseur Goudappel Coffeng opstelde over de diverse varianten voor een snellere verbinding per spoor tussen Apeldoorn en Arnhem. Bij die marktpartijen zou het onder meer gaan om vervoerders als de NS en Syntus, maar ook om nieuwe aanbieders.

Lees verder
Laatst gewijzigd door Daniel op do 23 feb 2012, 20:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: artikel ingekort ivm copyright
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Beter spoor Apeldoorn-Arnhem kost 100 miljoen euro

Bericht door ..... »

Die ongelijkvloerse kruising bij Velperpoort Aansluiting komt er sowieso wel. Vraag is of dat voldoende zal blijken. Het opheffen van bestaande verbindingen tussen Arnhem en Zutphen is, zoals hierboven al aangekaart, niet echt wenselijk. Daarnaast zitten er ook plannen in de pijpleiding voor extra treinen tussen Arnhem en Doetinchem/Zevenaar(-Duitsland) en dient men nog rekening te houden met de toename van het goederenverkeer.

Wordt zeer krap tussen Arnhem en Velperpoort Aansluiting.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten