Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen

Bericht door Daniel »

Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen

HUISSEN - Als de tramlijn van Nijmegen naar Bemmel wordt doorgetrokken naar Arnhem, heeft een tracé via Huissen de voorkeur boven een route via Schuytgraaf.

Dat zegt Ellen Lastdrager van adviesbureau Twynstra Gudde.

Dat bureau onderzoekt in opdracht van de Stadsregio Arnhem- Nijmegen de haalbaarheid en financierbaarheid van de tramlijn. Er bestaan al langer plannen voor de aanleg van een lijn van Heijendaal (Radboud Universiteit) naar de ovatonde in de A325. Deze zomer werd bekend dat de Stadsregio die lijn graag wil doortrekken naar Arnhem.

Lastdrager bracht onlangs voor de gemeenteraad van Lingewaard verslag uit van haar onderzoekingen. Volgens haar heeft de regio genoeg reizigerspotentieel om de aanleg van een tram mogelijk te maken.

Het is de bedoeling dat de tramlijn bij de ovatonde afbuigt naar Bemmel. Daar moet hij in het centrum aankomen.

Het tracé vanaf Bemmel is nog in studie. "Maar een route via Huissen heeft onze voorkeur", aldus Lastdrager tijdens haar presentatie. "We dachten eerst dat dit een dunbevolkt gebied was, maar ik heb hier rondgereden, en dat blijkt toch anders te liggen. Er wonen hier veel mensen."

Aanleg van de lijn kost negen miljoen euro per kilometer. Aangezien het tracé ruim veertig kilometer lang is, bedragen de totale kosten 362 miljoen euro. Ongeveer de helft van dat bedrag is voor het deel Heijendaal-centrum Bemmel, de rest voor het deel Bemmel-Arnhem.

Volgens Lastdrager kan voor 250 miljoen subsidie bij het rijk worden aangevraagd. De overige 112 miljoen zou verdeeld moeten worden door de provincie, de stadsregio, de gemeenten Arnhem, Nijmegen, Lingewaard en Overbetuwe en private partijen.

Bron: De Gelderlander
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen

Bericht door Frank »

Zolang er plannen zijn voor en een tram en een trolley door Huissen kan ik één van beide niet serieus nemen (en eigenlijk allebei niet zo) :roll: .

Wat een briljante conclusie trouwens:
We dachten eerst dat dit een dunbevolkt gebied was, maar ik heb hier rondgereden, en dat blijkt toch anders te liggen. Er wonen hier veel mensen.
:(
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen

Bericht door Wubbo »

Die zinsnede viel mij ook op ja. Wat een geweldig vooronderzoek is er dan gedaan :?
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen

Bericht door waldo79 »

Als de tramlijn van Nijmegen naar Bemmel wordt doorgetrokken naar Arnhem...
De indruk wordt gewekt dat er al een tramlijn ligt 8-)

Tenenkrommend: de politiek wil besluitvorming rechtvaardigen met zulke kostbare rapporten :roll:
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen

Bericht door Thijs »

Wat een geld, wat een geld. Toch blijf ik een tram over de waalbrug wel erg cool vinden. :P
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen

Bericht door AppleMoose »

Reiziger Ddrs schreef:Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen
"We dachten eerst dat dit een dunbevolkt gebied was, maar ik heb hier rondgereden, en dat blijkt toch anders te liggen. Er wonen hier veel mensen."
Denk dat ik ook maar een adviesbureautje ga beginnen ofzo :roll:
hoeveel duizend euro heeft dit onderzoek de provincie/Stadsregio KAN gekost? :(
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen

Bericht door Meltrain »

Tja, een tramlijn tussen Arnhem en Nijmegen lijkt me wel een leuk en vooral goedkoop ( 8-) ) alternatief voor de trein (als je de tijd hebt tenminste).
Ik hoop eigenlijk wel dat die lijn er komt, maar ik ben bang van niet. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen

Bericht door STF »

Ronzol schreef: Denk dat ik ook maar een adviesbureautje ga beginnen ofzo :roll:
De heer Ronzol van adviesbureau "info en onzin" aan het woord; ik dacht, in Amsterdam woont geen hond, maar na een keer op de fiets erdoorheen te hebben gereden, blijken er toch best veel honden in Amsterdam te wonen.

:P


Tjonge jonge jonge, wat een slimme mensen werken daar zeg, dat je eerst er een keer moet rondrijden, voordat je doorhebt dat het drukke wijken zijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Besluit over tram naar April 2009

Bericht door Wubbo »

Besluit over tram naar April 2009

NIJMEGEN - In april volgend jaar wil de stadsregio Arnhem-Nijmegen een beslissing nemen over de aanleg van een tramverbinding tussen Nijmegen, de Waalsprong, Bemmel en Arnhem. De Gelderlander meldt dit vandaag. Afgelopen week was er kritiek op de besluitvorming rond de tram. Eind 2007 was er voor het eerst sprake van tramplannen. Studies liepen uit en uitstel volgde keer op keer. De Nijmeegse raad vindt langer uitstel onaanvaardbaar omdat het openbaar vervoer steeds vaker vastloopt in de files. Op zich is de Nijmeegse raad postief over de tram. Volgens wethouder Jan van der Meer is de studie vertraagd door uitbreiding van het project. Aanvankelijk ging het om een tramlijn in Nijmegen, naar de Waalsprong en Bemmel. Daar is later Arnhem bijgekomen. Die uitbreiding is noodzakelijk, een regiotram maakt veel meer kans op subsidie van het rijk.

Bron: Nijmegen Nieuws
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Besluit over tram naar April 2009

Bericht door robinzes »

Wubbo schreef:Besluit over tram naar April 2009

NIJMEGEN - In april volgend jaar wil de stadsregio Arnhem-Nijmegen een beslissing nemen over de aanleg van een tramverbinding tussen Nijmegen, de Waalsprong, Bemmel en Arnhem. De Gelderlander meldt dit vandaag. Afgelopen week was er kritiek op de besluitvorming rond de tram. Eind 2007 was er voor het eerst sprake van tramplannen. Studies liepen uit en uitstel volgde keer op keer. De Nijmeegse raad vindt langer uitstel onaanvaardbaar omdat het openbaar vervoer steeds vaker vastloopt in de files. Op zich is de Nijmeegse raad postief over de tram. Volgens wethouder Jan van der Meer is de studie vertraagd door uitbreiding van het project. Aanvankelijk ging het om een tramlijn in Nijmegen, naar de Waalsprong en Bemmel. Daar is later Arnhem bijgekomen. Die uitbreiding is noodzakelijk, een regiotram maakt veel meer kans op subsidie van het rijk.

Bron: Nijmegen Nieuws
weet iemand of dat besluit ondertussen al genomen ??
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen

Bericht door Henk »

Het gaat toch niet door want het gebied blijkt toch te dunbevolkt.
Tijdens het onderzoek liep net de Vierdaagse langs de route en leek het ineens heel druk :wink:

Ik denk dat het kansloos is. Een tram over de superdrukke Waalbrug... nou nee, zelfs als over een aantal jaar de nieuwe stadsbrug in gebruik is zie ik dat niet gebeuren.
Mocht het toch doorgaan dan zouden ze kunnen denken aan een koppeling van het tramtrace aan de verlenging van de Snelbinder naar Arnhem.

Ik zie meer in een heropening van Nijmegen-Kleve in deze regio dan in een tramverbinding Nijmegen-Arnhem.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen

Bericht door Joshua »

het zou me echt geweldig lijken als er een tram tussen Nijmegen en Arnhem komt.
Zelf zit ik al een heel tramnetwerk voor Nijmegen te bedenken.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen

Bericht door --Stefan-- »

Het besluit is nog steeds niet genomen.
Volgens was het de Gelderlander van afgelopen waar ik op de regiopagina tegenkwam dat de plannen er binnen nu en het einde van het jaar zouden liggen... Dus we kunnen nog wel even wachten :(
3 0 7 9
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 42 gasten