Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39181
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen
Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen
HUISSEN - Als de tramlijn van Nijmegen naar Bemmel wordt doorgetrokken naar Arnhem, heeft een tracé via Huissen de voorkeur boven een route via Schuytgraaf.
Dat zegt Ellen Lastdrager van adviesbureau Twynstra Gudde.
Dat bureau onderzoekt in opdracht van de Stadsregio Arnhem- Nijmegen de haalbaarheid en financierbaarheid van de tramlijn. Er bestaan al langer plannen voor de aanleg van een lijn van Heijendaal (Radboud Universiteit) naar de ovatonde in de A325. Deze zomer werd bekend dat de Stadsregio die lijn graag wil doortrekken naar Arnhem.
Lastdrager bracht onlangs voor de gemeenteraad van Lingewaard verslag uit van haar onderzoekingen. Volgens haar heeft de regio genoeg reizigerspotentieel om de aanleg van een tram mogelijk te maken.
Het is de bedoeling dat de tramlijn bij de ovatonde afbuigt naar Bemmel. Daar moet hij in het centrum aankomen.
Het tracé vanaf Bemmel is nog in studie. "Maar een route via Huissen heeft onze voorkeur", aldus Lastdrager tijdens haar presentatie. "We dachten eerst dat dit een dunbevolkt gebied was, maar ik heb hier rondgereden, en dat blijkt toch anders te liggen. Er wonen hier veel mensen."
Aanleg van de lijn kost negen miljoen euro per kilometer. Aangezien het tracé ruim veertig kilometer lang is, bedragen de totale kosten 362 miljoen euro. Ongeveer de helft van dat bedrag is voor het deel Heijendaal-centrum Bemmel, de rest voor het deel Bemmel-Arnhem.
Volgens Lastdrager kan voor 250 miljoen subsidie bij het rijk worden aangevraagd. De overige 112 miljoen zou verdeeld moeten worden door de provincie, de stadsregio, de gemeenten Arnhem, Nijmegen, Lingewaard en Overbetuwe en private partijen.
Bron: De Gelderlander
HUISSEN - Als de tramlijn van Nijmegen naar Bemmel wordt doorgetrokken naar Arnhem, heeft een tracé via Huissen de voorkeur boven een route via Schuytgraaf.
Dat zegt Ellen Lastdrager van adviesbureau Twynstra Gudde.
Dat bureau onderzoekt in opdracht van de Stadsregio Arnhem- Nijmegen de haalbaarheid en financierbaarheid van de tramlijn. Er bestaan al langer plannen voor de aanleg van een lijn van Heijendaal (Radboud Universiteit) naar de ovatonde in de A325. Deze zomer werd bekend dat de Stadsregio die lijn graag wil doortrekken naar Arnhem.
Lastdrager bracht onlangs voor de gemeenteraad van Lingewaard verslag uit van haar onderzoekingen. Volgens haar heeft de regio genoeg reizigerspotentieel om de aanleg van een tram mogelijk te maken.
Het is de bedoeling dat de tramlijn bij de ovatonde afbuigt naar Bemmel. Daar moet hij in het centrum aankomen.
Het tracé vanaf Bemmel is nog in studie. "Maar een route via Huissen heeft onze voorkeur", aldus Lastdrager tijdens haar presentatie. "We dachten eerst dat dit een dunbevolkt gebied was, maar ik heb hier rondgereden, en dat blijkt toch anders te liggen. Er wonen hier veel mensen."
Aanleg van de lijn kost negen miljoen euro per kilometer. Aangezien het tracé ruim veertig kilometer lang is, bedragen de totale kosten 362 miljoen euro. Ongeveer de helft van dat bedrag is voor het deel Heijendaal-centrum Bemmel, de rest voor het deel Bemmel-Arnhem.
Volgens Lastdrager kan voor 250 miljoen subsidie bij het rijk worden aangevraagd. De overige 112 miljoen zou verdeeld moeten worden door de provincie, de stadsregio, de gemeenten Arnhem, Nijmegen, Lingewaard en Overbetuwe en private partijen.
Bron: De Gelderlander
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen
Zolang er plannen zijn voor en een tram en een trolley door Huissen kan ik één van beide niet serieus nemen (en eigenlijk allebei niet zo) .
Wat een briljante conclusie trouwens:
Wat een briljante conclusie trouwens:
:(We dachten eerst dat dit een dunbevolkt gebied was, maar ik heb hier rondgereden, en dat blijkt toch anders te liggen. Er wonen hier veel mensen.
Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen
Die zinsnede viel mij ook op ja. Wat een geweldig vooronderzoek is er dan gedaan :?
Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen
De indruk wordt gewekt dat er al een tramlijn ligtAls de tramlijn van Nijmegen naar Bemmel wordt doorgetrokken naar Arnhem...
Tenenkrommend: de politiek wil besluitvorming rechtvaardigen met zulke kostbare rapporten
Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen
Wat een geld, wat een geld. Toch blijf ik een tram over de waalbrug wel erg cool vinden.
- AppleMoose
- Berichten: 6031
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen
Denk dat ik ook maar een adviesbureautje ga beginnen ofzoReiziger Ddrs schreef:Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen
"We dachten eerst dat dit een dunbevolkt gebied was, maar ik heb hier rondgereden, en dat blijkt toch anders te liggen. Er wonen hier veel mensen."
hoeveel duizend euro heeft dit onderzoek de provincie/Stadsregio KAN gekost? :(
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen
Tja, een tramlijn tussen Arnhem en Nijmegen lijkt me wel een leuk en vooral goedkoop ( ) alternatief voor de trein (als je de tijd hebt tenminste).
Ik hoop eigenlijk wel dat die lijn er komt, maar ik ben bang van niet.
Ik hoop eigenlijk wel dat die lijn er komt, maar ik ben bang van niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen
De heer Ronzol van adviesbureau "info en onzin" aan het woord; ik dacht, in Amsterdam woont geen hond, maar na een keer op de fiets erdoorheen te hebben gereden, blijken er toch best veel honden in Amsterdam te wonen.Ronzol schreef: Denk dat ik ook maar een adviesbureautje ga beginnen ofzo
Tjonge jonge jonge, wat een slimme mensen werken daar zeg, dat je eerst er een keer moet rondrijden, voordat je doorhebt dat het drukke wijken zijn.
Besluit over tram naar April 2009
Besluit over tram naar April 2009
NIJMEGEN - In april volgend jaar wil de stadsregio Arnhem-Nijmegen een beslissing nemen over de aanleg van een tramverbinding tussen Nijmegen, de Waalsprong, Bemmel en Arnhem. De Gelderlander meldt dit vandaag. Afgelopen week was er kritiek op de besluitvorming rond de tram. Eind 2007 was er voor het eerst sprake van tramplannen. Studies liepen uit en uitstel volgde keer op keer. De Nijmeegse raad vindt langer uitstel onaanvaardbaar omdat het openbaar vervoer steeds vaker vastloopt in de files. Op zich is de Nijmeegse raad postief over de tram. Volgens wethouder Jan van der Meer is de studie vertraagd door uitbreiding van het project. Aanvankelijk ging het om een tramlijn in Nijmegen, naar de Waalsprong en Bemmel. Daar is later Arnhem bijgekomen. Die uitbreiding is noodzakelijk, een regiotram maakt veel meer kans op subsidie van het rijk.
Bron: Nijmegen Nieuws
NIJMEGEN - In april volgend jaar wil de stadsregio Arnhem-Nijmegen een beslissing nemen over de aanleg van een tramverbinding tussen Nijmegen, de Waalsprong, Bemmel en Arnhem. De Gelderlander meldt dit vandaag. Afgelopen week was er kritiek op de besluitvorming rond de tram. Eind 2007 was er voor het eerst sprake van tramplannen. Studies liepen uit en uitstel volgde keer op keer. De Nijmeegse raad vindt langer uitstel onaanvaardbaar omdat het openbaar vervoer steeds vaker vastloopt in de files. Op zich is de Nijmeegse raad postief over de tram. Volgens wethouder Jan van der Meer is de studie vertraagd door uitbreiding van het project. Aanvankelijk ging het om een tramlijn in Nijmegen, naar de Waalsprong en Bemmel. Daar is later Arnhem bijgekomen. Die uitbreiding is noodzakelijk, een regiotram maakt veel meer kans op subsidie van het rijk.
Bron: Nijmegen Nieuws
Re: Besluit over tram naar April 2009
weet iemand of dat besluit ondertussen al genomen ??Wubbo schreef:Besluit over tram naar April 2009
NIJMEGEN - In april volgend jaar wil de stadsregio Arnhem-Nijmegen een beslissing nemen over de aanleg van een tramverbinding tussen Nijmegen, de Waalsprong, Bemmel en Arnhem. De Gelderlander meldt dit vandaag. Afgelopen week was er kritiek op de besluitvorming rond de tram. Eind 2007 was er voor het eerst sprake van tramplannen. Studies liepen uit en uitstel volgde keer op keer. De Nijmeegse raad vindt langer uitstel onaanvaardbaar omdat het openbaar vervoer steeds vaker vastloopt in de files. Op zich is de Nijmeegse raad postief over de tram. Volgens wethouder Jan van der Meer is de studie vertraagd door uitbreiding van het project. Aanvankelijk ging het om een tramlijn in Nijmegen, naar de Waalsprong en Bemmel. Daar is later Arnhem bijgekomen. Die uitbreiding is noodzakelijk, een regiotram maakt veel meer kans op subsidie van het rijk.
Bron: Nijmegen Nieuws
Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen
Het gaat toch niet door want het gebied blijkt toch te dunbevolkt.
Tijdens het onderzoek liep net de Vierdaagse langs de route en leek het ineens heel druk
Ik denk dat het kansloos is. Een tram over de superdrukke Waalbrug... nou nee, zelfs als over een aantal jaar de nieuwe stadsbrug in gebruik is zie ik dat niet gebeuren.
Mocht het toch doorgaan dan zouden ze kunnen denken aan een koppeling van het tramtrace aan de verlenging van de Snelbinder naar Arnhem.
Ik zie meer in een heropening van Nijmegen-Kleve in deze regio dan in een tramverbinding Nijmegen-Arnhem.
Tijdens het onderzoek liep net de Vierdaagse langs de route en leek het ineens heel druk
Ik denk dat het kansloos is. Een tram over de superdrukke Waalbrug... nou nee, zelfs als over een aantal jaar de nieuwe stadsbrug in gebruik is zie ik dat niet gebeuren.
Mocht het toch doorgaan dan zouden ze kunnen denken aan een koppeling van het tramtrace aan de verlenging van de Snelbinder naar Arnhem.
Ik zie meer in een heropening van Nijmegen-Kleve in deze regio dan in een tramverbinding Nijmegen-Arnhem.
Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen
het zou me echt geweldig lijken als er een tram tussen Nijmegen en Arnhem komt.
Zelf zit ik al een heel tramnetwerk voor Nijmegen te bedenken.
Zelf zit ik al een heel tramnetwerk voor Nijmegen te bedenken.
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
Re: Tramlijn Nijmegen-Arnhem kost 362 miljoen
Het besluit is nog steeds niet genomen.
Volgens was het de Gelderlander van afgelopen waar ik op de regiopagina tegenkwam dat de plannen er binnen nu en het einde van het jaar zouden liggen... Dus we kunnen nog wel even wachten :(
Volgens was het de Gelderlander van afgelopen waar ik op de regiopagina tegenkwam dat de plannen er binnen nu en het einde van het jaar zouden liggen... Dus we kunnen nog wel even wachten :(
3 0 7 9
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 42 gasten