Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door Daniel »

In de grote steden is bij mijn weten niets in de plaats gekomen voor de vroegere geldigheid van de strippenkaart op de trein (waaraan wel een hoop voorwaarden verbonden waren trouwens).
Wel zijn er dus inderdaad nieuwe gebieden gekomen waar een dergelijke tariefintegratie ontstaan is, zoals op de MerwedeLingeLijn en de spoorlijnen van Veolia in Limburg die met een tariefopbouw gelijkwaardig aan de bussen werken.

Bij Arriva op de MLL gaat zover mij bekend trouwens de combi tussen Altijd Korting voor de bus en een NS VDU kortingsproduct voor de trein op dezelfde chipkaart ook goed. Elders binnen Arriva gaat het wel mis met dubbele opstaptarieven, namelijk bij een overstap van bus op Waterbus in de regio Drechtsteden. Dit vanwege het niet geldig zijn van Altijd Korting op de Waterbus. Al was hier met de NVB ookal slechts beperkt sprake van een tariefintegratie (strippenkaart en sterabonnement was nooit geldig op de boot van Dordrecht naar Rotterdam, wel binnen de Drechtsteden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door Vinny »

Ik verwacht een oplossing cf Meijdam: voor een NS-station -> Regio station: reistarief NS tot aan overstap station + km-tarief zonder instaptarief regiovervoerder van instapstation naar eindbestemming.
En andersom dan? De regionale vervoerder zal het instaptarief gewoon rekenen (want zij weten niet dat je als reiziger met de NS verder reist) en de NS kan het instaptarief niet in mindering brengen, want dat bestaat niet, en de teller begint op 0 km, in plaats van op 25 km (stel dat je 25 kilometer met de regionale treinvervoerder gereisd hebt). Dat is extra vervelend, want de kilometers 0 t/m 25 zijn duurder dan die van 25 km en verder. Dat is de essentie van het degressieve tarief van de NS. Kortom (dat heb ik wel eens vaker betoogd) eigenlijk moet je gewoon geen degressief kilometertarief hebben...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door reisthijs »

Waarom zou NS geen 83 cent in mindering kunnen brengen op de ritprijs?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
_Ari
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 14:13

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door _Ari »

reisthijs schreef:Waarom zou NS geen 83 cent in mindering kunnen brengen op de ritprijs?
Omdat zij dan 83 cent minder ontvangen? Bij de papieren kaartjes is er een bepaalde verdeelsleutel, waarbij ik er vanuit ga dat NS een variabel deel van het instaptarief ontvangt evenals de andere vervoerder (naar verhouding van de afgelegde afstand). Als een reiziger heen en weer reist met jouw voorstel, dan is de verdeling dus altijd 50/50 (omdat beide vervoerders één keer instaptarief rekenen).

Natuurlijk zou de single check-in het gemakkelijkst zijn voor de reiziger: niet meer in de rij staan voor de paaltjes halverwege het perron en de opbrengst kan net zoals nu makkelijk verdeeld worden. Maar dan zouden de paaltjes op de stations van één partij (zoals ProRail) moeten zijn (scheelt ook kosten als een concessie naar een andere vervoerder gaat) of in ieder geval samen kunnen werken. Wat niet meer gaat gebeuren gezien die dingen er al staan en elke vervoerder z'n eigen producten wil slijten. Ik blijf het jammer vinden dat een product met behoorlijke potentie zo ongelooflijk slecht is uitgewerkt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door Meltrain »

Zojuist kreeg ik een antwoord op mijn vragen in de openingspost, die ik ook aan de NS heb gestuurd.
Het antwoord geeft me in elk geval vertrouwen dat eraan gewerkt wordt en als dat niet gebeurt, heb ik altijd die mail nog. :wink:
Geachte heer Meltrain,

Hartelijk dank voor uw reactie. Graag beantwoord ik uw e-mail.

U heeft een aantal vragen met betrekking tot de afschaffing van het papieren treinkaartje en de consequenties die dit heeft. Graag geef ik hierover enige verduidelijking.

Het papieren treinkaartje zal niet worden afgeschaft, voordat er voor alle vervoersbewijzen een digitaal product of een andere oplossing is gerealiseerd. Dit geldt dus ook voor de kortingskaartjes die uw medereizigers kunnen kopen en voor de OV-begeleiderskaart van uw zus.

De anonieme OV-chipkaart zal, net als nu, op elk station aangeschaft kunnen worden. Uiteraard zorgen wij er ook voor dat u uw OV-chipkaart op het station kunt opladen voordat u de trein instapt.

Op dit moment zijn er diverse contacten tussen de NS, de andere vervoerders van Nederland, de OV-chipkaart organisatie en de Nederlandse regering, om het proces rondom de afschaffing van de papieren kaartjes zo soepel mogelijk te laten verlopen. Uw vragen over het dubbele opstaptarief en de reismogelijkheden voor toeristen kan ik op dit moment niet beantwoorden, omdat daar nog niets over bekend is. Dat zijn twee van de onderwerpen die door bovengenoemde partijen op dit moment wordt geëvalueerd.

Ik raad u aan om onze website goed in de gaten te houden. Zodra er meer bekend is over de wijzigingen die doorgevoerd gaan worden, dan zal dit op onze website verschijnen.

Mocht u nog vragen hebben, dan beantwoorden wij deze graag.

Uw referentienummer: ********

Met vriendelijke groet,

*Iemand van NS*
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef:Waarom zou NS geen 83 cent in mindering kunnen brengen op de ritprijs?
Ten eerste: wat ik van meerde mensen begrijp is de schade vaak veel hoger dan 83 cent, ten tweede herkent de NS niet of je met een regionale treinvervoerder of met een busvervoerder gereisd hebt. Als je met de bus aan komt reizen heb je geen recht op korting. Je zou dat wel kunnen invoeren, maar dat kost de NS erg veel geld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door Vinny »

Zojuist kreeg ik een antwoord op mijn vragen in de openingspost, die ik ook aan de NS heb gestuurd.
Zowaar een inhoudelijk antwoord van de klantenservice. Het kan dus wel :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door Suus »

Van alle vervoerders is de NS zo ongeveer de enige waar echt zinnige berichten wordt afgeleverd door de klantenservice.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door webguy »

Komt waarschijnlijk deels omdat het voor de NS al lange tijd core business is, en omdat de NS ook geen beperkingen heeft over de afhandeling van klachten, etc. Busvervoerders moeten vaak binnen x dagen reageren, en dat voert de druk alleen maar op, en verslechterd de kwaliteit.
tjitte19
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door tjitte19 »

Hoe gaan ze dat doen als een juf of meester met zijn of haar klas ergens heen wilt met het OV? Bijv museum in de binnenstad e.d.
Moet de school dan voor elke leerling een aparte OV-kaart bestellen?
Als een leraar van groep 4 ergens heen wilt moet ze in- en uitchecken, lijkt me ook niet handig met 25 leerlingen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door Meltrain »

webguy schreef:Komt waarschijnlijk deels omdat het voor de NS al lange tijd core business is, en omdat de NS ook geen beperkingen heeft over de afhandeling van klachten, etc. Busvervoerders moeten vaak binnen x dagen reageren, en dat voert de druk alleen maar op, en verslechterd de kwaliteit.
De NS heeft anders ook de belofte om binnen 5 werkdagen (dus een week :P) te reageren.
En van de twee vragen die ik de afgelopen maand aan de NS heb gestuurd, heb ik 2 keer binnen een week antwoord gekregen. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door Vinny »

Als semi-leraar (gewoon een vrijwillige kracht) heb ik wel eens een groep vier mogen inchecken in de Amsterdamse Metro. Nou dat is me wat hoor :)
De school had speciale chipkaartjes bij het GVB gekocht, een scholierenvervoersbewijs kost 2 euro per leerling per enkele reis.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door webguy »

Meltrain schreef:De NS heeft anders ook de belofte om binnen 5 werkdagen (dus een week :P) te reageren.
Belofte is nog altijd wat anders dan een boete krijgen voor het niet binnen een week reageren op 90% van de klachten...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door Klaasje »

tjitte19 schreef:Hoe gaan ze dat doen als een juf of meester met zijn of haar klas ergens heen wilt met het OV? Bijv museum in de binnenstad e.d.
Moet de school dan voor elke leerling een aparte OV-kaart bestellen?
Als een leraar van groep 4 ergens heen wilt moet ze in- en uitchecken, lijkt me ook niet handig met 25 leerlingen.
Bij CXX kan je onder bepaalde voorwaarden groepsreizen bestellen via de klantenservice.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:Breng <> Arriva Brabant gaat het goed (echter niet als je de kortingsproducten hebt van een van beide vervoerders)
Even lichtelijk off-topic, dit gaat wel goed als je Daluren NB hebt. Want Connexxion herkent dit product in elke bus (dit ligt dan weer ten grondslag aan het feit dat mensen met DO en DNB twee kaarten moeten hebben), alleen krijg je buiten NB nergens korting (en op lijn 99 ook niet in NB). Met Dalurenoost gaat het inderdaad fout, dat was mijn oude situatie toen Daluren NB nog niet bestond. Ik kreeg toen altijd netjes zonder te mokken van Arriva mijn instaptarief terug en van Connexxion het teveel betaalde geld omdat de korting niet herkend werd. Gezeik met terugbetalen ontstond pas op het moment dat ik met twee kaarten moest gaan reizen.
"Een touringcar is geen bus"
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door hauptbahnhof »

Vinny schreef:De school had speciale chipkaartjes bij het GVB gekocht, een scholierenvervoersbewijs kost 2 euro per leerling per enkele reis.
Eu, het is een dagkaart, geen 1 uurskaart. :wink:
Gezeik met terugbetalen ontstond pas op het moment dat ik met twee kaarten moest gaan reizen.
Als je toch geld terug moet vragen, doe dan maar gewoon op 1 kaart toch?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door fogeltje »

hauptbahnhof schreef:
Vinny schreef:De school had speciale chipkaartjes bij het GVB gekocht, een scholierenvervoersbewijs kost 2 euro per leerling per enkele reis.
Eu, het is een dagkaart, geen 1 uurskaart. :wink:
Gezeik met terugbetalen ontstond pas op het moment dat ik met twee kaarten moest gaan reizen.
Als je toch geld terug moet vragen, doe dan maar gewoon op 1 kaart toch?
Nee, want dan moet ik altijd geld terug vragen. Nu hoeft dat niet als ik me beperk met reizen waar DNB of DO wordt gebruikt (dat eerste bijvoorbeeld als ik even naar Eindhoven ga, dat laatste komt tegenwoordig minder voor). Dan reis ik ALTIJD voor VOL tarief bij Connexxion en gezien Hermes hier in het dorp rijdt is dat niet zo handig. Bovendien weet ik vrijwel zeker dat ik dan te horen krijg dat in de productvoorwaarden staat dat beide producten bij Connexxion een conflict geven en ik derhalve geen geld terug krijg en zoals de vervoerder suggereert twee kaarten moet gebruiken.
"Een touringcar is geen bus"
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door hauptbahnhof »

Dus hoe dan ook, je wordt genaaid.
Met 1 kaart is niet goed want productvoorwaarden blablabla en met 2 kaarten ook niet goed want dat zijn dan 2 kaarten blablabla...

Zucht! Geen idee om naar Amsterdam te verhuizen? Hier gaat het over het algemeen wel goed (simpelweg geen producten :P)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door fogeltje »

Jep, er gaan hier dingen fout sinds Dalurenoost is ingevoerd eigenlijk in Gelderland. Dat gaf problemen bij overstappen tussen Novio en Arriva (al door huib aangestipt, stap je over uit een Arriva bus krijg je geen korting, andersom betaal je bij Arriva het instaptarief opnieuw), toen Daluren Noord-Brabant erbij kwam werd het helemaal leuk. Die problemen zijn bij de autoriteiten zeker zo een 1,5 jaar bekend want ik schop er sinds het begin tegenaan via het ROCOV of Reizigersoverleg. Maar ja, de vervoerder wordt nergens toe gedwongen, dus waarom zouden ze iets doen? Kost geld en zo graaien ze ook nog eens extra geld van de reiziger binnen, win/win voor vervoerder. Ik zou al haast eens uit gaan zoeken hoe ik met gehackte kaarten gaan reizen. :')
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door Vinny »

Eu, het is een dagkaart, geen 1 uurskaart.
Dank je voor het opfrissen van mijn geheugen. Ik kon de kaart inderdaad na het bioscoopuitje nog gebruiken :mrgreen: (Een mede-forummer heeft de kaart overigens aan zijn chipkaartenverzameling kunnen toevoegen) :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door Meltrain »

Ik had het toevallig vanmiddag met mijn vader over station Hoevelaken en dat dat station niet door de NS bediend zal worden en toen vroeg ik me ineens af hoe men de tarifering van dat station gaat doen bij reizen vanaf Hoevelaken (of eigenlijk alle Valleilijn-stations) naar Apeldoorn en verder.
Bij papieren kaartjes, neem ik aan dat je betaalt vanaf het Valleilijn-station t/m Barneveld Noord en dan verder tot Apeldoorn (of verder), maar bij de OV-Chipkaart moet je eerst inchecken bij je instapstation, uitchecken op Amersfoort bij Connexxion, inchecken op Amersfoort bij NS en dan vervolgens bij je uitstapstation uitchecken.
Je betaalt dus een bepaald stuk dubbel, terwijl dat niet had gehoeven als de NS gewoon had gestopt op Hoevelaken en/of Barneveld Noord.
Dus, wordt daar nog iets aan gedaan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door Vinny »

Nee, want met papieren kaartjes wordt ook verondersteld dat je via Amersfoort reist... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door Daniel »

Maar dat wordt daar toch niet in het tarief verrekend? Zie bv. een reis vanaf Maarn ri. Arnhem, dat moet via Driebergen-Zeist maar je betaald dan toch niet ook voor die 2x Mrn - Db die je aflegt?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door MdJ »

Apeldoorn-Amersfoort: 2de klas, enkele reis, vol tarief: 7,40
Apeldoorn-Barneveld Noord: 2de klas, enkele reis, voltarief: 9.80
Bij twijfel: gebruik beton.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Vragen over de afschaffing van het treinkaartje

Bericht door Reiziger Delft »

Ik heb wel eens een discussie gehad met iemand achter het loket, omdat ik m'n kaartje Oldenzaal-Bad Bentheim wel erg aan de dure kant vond. Toen bleek dat een kaartje Hengelo-Bad Bentheim goedkoper was, ofwel daar werd het tarief vanaf Oldenzaal naar Bad Bentheim via Hengelo gerekend. Dit was overigens voor de komst van de Grensland Express.

@MdJ dat is logisch; bij je kan fysiek niet van Barneveld noord naar Apeldoorn met een trein. Als je van Ommen naar Meppel reist, wordt het stukje Herfte-Zwolle ook 2 keer berekend. Het gaat er hier om wat er gebeurd na de opening van station Hoevelaken, wanneer je theoretisch daar zou kunnen overstappen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten