Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Bericht door TLP »

Goed dan, het komt er gewoon dus eigenlijk op neer dat men gewoon de Noord/Zuidlijn vol wil gooien, op vergelijkbare manier zoals dat (volgens sommigen) bij de Zuidtangent, uhh, R-netlijn 300 is gedaan? Alles eromheen gewoon opheffen om zo die omstreden lijn maar aan die 200.000 passagiers per dag te helpen terwijl het gros van de bevolking er de dupe van wordt. Zo kun je wel aan je verwachtingen komen ja.
Men heeft dus een besluit genomen over Station Zuid dat dit een vereenvoudigd dokmodel ondergaat door de A10 te ondertunnelen maar het spoor bovengronds te houden. Opzich kun je hiermee een interessant achtsporig station Zuid mee maken doordat je de extra capaciteit van de A10 mee hebt. Maar men heeft ook besloten om de metroperrons op de plaats van de huidige Amstelveenboog te plaatsen, als onderdeel van het project, wat de definitieve afwijzing van metro betekende. Een artikel van het Parool waarin ook een foto van één van de eerste testritten van de Amstelveenlijn staat.

Ideaal is het gewoon niet, het artikel zegt dan ook terecht dat de belangen van de Noord/Zuidlijn nu simpelweg bijna verloren gaan. Maar ja, ze moeten wel afbouwen, anders blijf je gewoon permanent met een 'gat' in de stad zitten waarvan ik denk dat het imago van de stad niet ten goede komt. Kies dus maar: kosten of kosten + baten?
Ook nog, door die grote kosten (die men sowieso maakt) moeten de verlegging van het gehele ov in zuidelijk Amsterdam e.o. gewoon uitgevoerd worden omdat men anders de kosten nooit zal terugverdienen. Het is toch te erg voor woorden gewoon...
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door fred1954 »

Volgens de stadsdeelkrant Zuid.amsterdam.nl van 23-02 zijn de nieuwe plannen voor de Amstelveenlijn gunstig voor Zuid.

(......)De nieuwe Amstelveenlijn wordt betrouwbaarder, sneller en comfortabeler dan de huidige lijn 51. Bovendien moeten de verkeersveiligheid, doorstroming en bereikbaarheid per saldo verbeteren. De plannen voor de hoogwaardige tram worden voor de zomer in meer detail gepresenteerd.

Portefeuillehouder Marco Kreuger: “Voor stadsdeel Zuid zijn de nieuwe plannen een gunstige ontwikkeling. Door het nieuw soort voertuigen, die meer lijken op de bestaande trams, zal de verkeersveiligheid verbeteren. En met de ontwikkeling van het nieuwe station Zuid, krijgen de Zuidas en stadsdeel Zuid een openbaar vervoers-(OV) knooppunt dat bij een dergelijke gebied past. “

Meer verbindingsmogelijkheden:
De nieuwe Amstelveenlijn wordt onderdeel van het stadstramnet van Amsterdam. Hierdoor ontstaan meer verbindingsmogelijkheden. Ook wordt een tramverbinding naar het Gelderlandplein onderzocht.(......) *O*

Bron: http://www.zuid.amsterdam.nl/publish/pa ... 4_def1.pdf
(kijken op pagina 2 de rechterkolom bovenaan)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Er schijnen binnenkort bijeenkomsten te zijn voor geintresseerden, een in Buitenveldert en een in Amstelveen. Ik weet echter niet wanneer en waar (die van Amstelveen is in het Stadhuis, maar verdere details heb ik niet).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Het is een leuk stukje stadsdeelpropaganda ja :')
1. Doorgaande reizigers zitten niet te wachten op een verbinding met Gelderlandplein.
2. Stadstrams of Sneltrams hebben geen invloed op de doorstroming van het tram- en overige verkeer
3. Zonder ongelijkvloerse kruisingen kan de capaciteit alleen maar toenemen door de inzet van GROTER materieel of MEER materieel. Als er dus minder materieel komt dat ook nog eens kleiner is dan gaat de capaciteit dus achteruit.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door fred1954 »

Vinny schreef:Het is een leuk stukje stadsdeelpropaganda ja :')
1. Doorgaande reizigers zitten niet te wachten op een verbinding met Gelderlandplein.
Ik denk dat de verbinding met het Gelderlandplein ook niet bestemd is voor doorgaande reizigers, maar meer voor bestemmingsverkeer. De enige OV-verbinding in Buitenveldert-Oost is momenteel de armetierige lijn 62, die door de buurt boemelt. Ik denk dat de bezoekers en bewoners in die buurt best een goede OV-verbinding zouden willen hebben. Een tram is dan een goede oplossing. Lijn 4 bijvoorbeeld doortrekken via de Europaboulevard. Ruimte zat. Ik zeg: doen!
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door TLP »

Ik geloof niet dat die 62 nou op dat traject nou echt zo stampvol zit, in ieder geval niet in de ochtendspits als ik de lijn weleens 1 halte vanuit de VU naar de Amstelveenseweg pak. Sterker nog, dan zitten er vaak 3 man in. Ik weet, dit is niet helemaal Buitenveldert maar je hebt daar toch ook geen haltes waar iedereen plotseling in-/uitstapt, zeker niet in de ochtendspits.
Dus dan vind ik 4x/uur een standaardbus met prima stoelen eigenlijk zelfs een overbediening en lijkt het me dat hier geen verbetering voor nodig is. En je hebt trouwens ook nog lijn 51 op loopafstand en lijn 199 die in de spits nu 4x/uur het Gelderlandplein aandoet. Dus het lijkt mij niet erg dat die tramlijn er niet komt eerlijk gezegd.
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door duucoo »

TLP schreef:Maar men heeft ook besloten om de metroperrons op de plaats van de huidige Amstelveenboog te plaatsen, als onderdeel van het project, wat de definitieve afwijzing van metro betekende.
Samen met het plan om de Amstelveenlijn om te bouwen tot regiotram, wordt er eigenlijk gezegd: voorlopig geen metrolijn naar Amstelveen. Dat betekent niet dat dit in de toekomst niet meer kan. Bovengrondse varianten zijn er legio als je de Noord/Zuidlijn wil doortrekken naar Amstelveen. Ondergronds zijn er ook nog dingen te bedenken mits er rekening wordt gehouden met bouw A10 Zuid (snelwegtunnel zo maken dat er nog metrotunnel onderdoor kan worden gemaakt, bij de tunnels Sixhaven en Europaplein zijn er aftakkingen technisch mogelijk waarbij er nog tunnel onder andere tunnel kan worden gebouwd). Stel het is wenselijk om in de toekomst de Noord/Zuidlijn alsnog door te trekken naar Amstelveen, dan kan je denken aan een netkous (zoals in Den Haag) bovengronds. Meer over bovengrondse varianten op mijn blog: duucoo.tumblr.com
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Ruben »

Ongeacht het doortrekken van de NZL naar Amstelveen was het ook de bedoeling om de NZL in ieder geval tot de Vrije Universiteit door te trekken. Dit vanwege het capaciteitstekort dat de 51 nu kent op De Boelelaan / Vu - Station Zuid. Vermoedelijk komt dat stukje ondergrondse NZL er toch al.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Nee dat komt er niet. Die ruimte wordt ingenomen door de nieuwe tunnel voor de zuidbaan van de A 10. Daarmee wordt een Buitenveldertboog onmogelijk. Alleen als de tunnel naar niveau -2 gaat, of het metrostation zelf ondergronds komt te liggen kan er nog een boog worden aangelegd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door duucoo »

Ruben schreef:Ongeacht het doortrekken van de NZL naar Amstelveen was het ook de bedoeling om de NZL in ieder geval tot de Vrije Universiteit door te trekken. Dit vanwege het capaciteitstekort dat de 51 nu kent op De Boelelaan / Vu - Station Zuid. Vermoedelijk komt dat stukje ondergrondse NZL er toch al.
De metrohaltes worden naar het westen omgeklapt en krijgen naast een opgang in het station zelf ook een opgang bij de Parnassusweg/Buitenveldertselaan. Hierdoor wordt de afstand tussen de VU en het station kleiner. Ondergronds zoals Vinny zegt zou alleen op niveau -2 kunnen. Die zal zeker niet al gebouwd worden, maar mogelijk dat er rekening wordt gehouden met de snelwegtunnel op niveau -1. Mocht de Noord/Zuidlijn alsnog worden doorgetrokken in de toekomst naar Amstelveen dan acht ik de kans het grootst dat dit verhoogd zou gebeuren op niveau +1.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door fred1954 »

Ter info......
Overgenomen uit de Wijkkrant voor Buitenveldert & Prinses Irenebuurt no. 3, maart 2012:

"Deal rond Zuidas maakt koppeling lijn 51 en NZL onmogelijk:

(......)De belangrijkste punten op dit moment w.b. plannen voor de Amstelveenlijn:

- Het gekozen model voor het Zuidasdok maakt het onmogelijk de boog VU/Buitenveldertselaan naar station Zuid te handhaven of aan te passen. De huidige "afslagtunnel" voor lijn 51 verdwijnt.

- Als gevolg hiervan wordt lijn 51 opgeheven (nu ca. 50.000 instappers per dag)

- Tevens wordt de koppeling met de NZL onmogelijk en is het plan van een metro naar Buitenveldert/Amstelveen van de baan.

- De NZL eindigt op station Zuid.

- Overstappen van de Amstelveenlijn op de NZL vindt plaats op station Zuid via de huidige stationstunnel.

- Passagiers op de NZL die naar het VU Kenniskwartier willen, moeten vanaf station Zuid gaan lopen.

- Er komt een tram- en busstation aan de zuidzijde van station Zuid bovenop de A10.

- De huidige tramlijn 5 blijft gehandhaafd, maar rijdt wellicht niet meer door naar het CS.

- In principe komt er ook een tramlijn naar het Amstelstation (route onbekend)

- De hoge haltes van lijn 51 op de Amstelveenlijn worden vervangen door lage.

- Het aantal haltes op de Amstelveenlijn wordt verminderd (onbekend is welke verdwijnen)

- Een aantal wegkruisingen in Amstelveen en Buitenveldert worden in principe ongelijkvloers.

In de komende maanden zal duidelijk worden hoe de nieuwe Amstelveenlijn eruit komt te zien."
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door TLP »

Duucoo, ik heb je blog gelezen, maar wat jij beschrijft valt nogal ingewikkeld uit. Ten eerste: volgens mij hebben we het over de definitieve toekomstige situatie. Ik verwacht haast niet dat we over een paar jaar de trein- en/of metrosporen ook worden ondertunneld. Er schijnen namelijk economische scenario's te zijn dat we de komende tijd niet meer bovenop de economie komen zoals die voor de crisis was. Het is dan ook niet voor niets dat voor deze lightvariant is gekozen.

Ten tweede: dat betekent dat alleen jouw variant 3 mogelijk is. Daarover maak jij de volgende statements:
Geen ideale situatie in mijn ogen om van de Zuidas een toplocatie te maken
Dat is nou juist de bedoeling van de Zuidas en daar verschillen de meningen van echte deskundigen ook niet. De doortrekking van de Amstelveenlijn is eigenlijk altijd bij de regio op de tweede plaats gekomen, maar het belangrijkste is nu nog steeds het ontwikkelen van de Zuidas en station Zuid.
Voor het zicht en om de barrière te verminderen wordt er geprobeerd om zoveel mogelijk direct naast, eronder en erboven te bouwen.
Dat is ingewikkeld en afhankelijk hoe de boel allemaal straks ingericht wordt kan het zelfs erg ingewikkeld worden. Realiseer je wel dat hoe later je ergens mee begint, hoe moeilijker het wordt. De Zuidas wordt nu dus ontwikkeld waarbij men niet van een metro naar Amstelveen uitgaat. Ik weet bijna zeker dat er straks ook andere elementen op het oorspronkelijke en/of mogelijke tracé van de Amstelveenlijn worden geplaatst die hinder vormen voor metroaanleg, dus hoe langer je ermee wacht hoe ingewikkelder je de oplossingen moet maken en hoe meer geld je kwijt bent. En het feit dat men het omklappen van de perrons op Station Zuid als excuus gebruikt ligt denk ik eerder aan het feit dat er gespeculeerd is dat men bij voorhand al heeft besloten om af te zien van een metro. Ik denk dat dat de meest betrouwbare theorie is.
Ruben schreef:Ongeacht het doortrekken van de NZL naar Amstelveen was het ook de bedoeling om de NZL in ieder geval tot de Vrije Universiteit door te trekken. Dit vanwege het capaciteitstekort dat de 51 nu kent op De Boelelaan / Vu - Station Zuid. Vermoedelijk komt dat stukje ondergrondse NZL er toch al.
Dat was inderdaad al op de planlijst gezet, maar men wil dat volgens mij op een andere manier doen dan de lijn ongeveer bij het huidige tracé over de Amstelveenboog ondertunnelen. Volgens mij komt het toekomstige eindpunt meer bij het ziekenhuis. Als dat zo is, en er geen wijzigingen zijn in de busroutes vanuit A'veen (behalve dat die waarschijnlijk verlegd worden naar Zuid) dan zou je die reizigers vanuit Amstelveen-West en Uithoorn/Aalsmeer kunnen bevoordelen met het nieuwe station vanwege de (bijna) directe overstap, maar de reizigers die straks de dupe zijn van de geknipte verbinding (de lijn 51-reizigers) die help je geen enkele malle moer. Komt eigenlijk op precies hetzelfde neer als met de aanleg van station Isolatorweg als eindpunt van M50, dat zou ook alleen maar aangelegd zijn omdat er op Sloterdijk geen keermogelijkheid is, zoals ik het van iemand begrepen heb.
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door duucoo »

@TLP

Economische scenario's voor de lange termijn zeggen niets. De bandbreedte is dusdanig groot, dat je er in de praktijk niets aan hebt. Economie is geen exacte wetenschap.

De varianten hangen geheel af van de ontwikkeling van de Zuidas, wat natuurlijk afhangt van de economie, maar ook lokale en regionale factoren. Als er voldoende is gebouwd, dan komt het spoor en metro vanzelf ter sprake. Pas dan wordt er een definitieve keuze gemaakt. Alleen de A10 ondergronds was politiek gezien het meest haalbare en zorgt voor flinke verlaging van de risico's voor ontwikkeling. In de MER Zuidasdok wordt uitgegaan van A10 ondertunneling en verbetering station middellange termijn (op basis van regiotramvariant), voor de lange termijn de varianten die ik had besproken 1, 2 en 3. 1B is mijn eigen toevoeging. Variant 3 is vooral ongunstig voor de lange termijn ontwikkeling van de Zuidas. Ik wou met mijn stukje alleen weerleggen dat het nog steeds technisch en praktisch gezien gewoon mogelijk is.

In de praktijk is wel te verwachten dat er iets anders gebeurd. Met een nieuwe regiotram is het niet te verwachten dat er een metro zou komen op korte termijn na aanleg. De variant dat de Noord/Zuidlijn wordt verlengd naar Schiphol zal voor die tijd naar alle waarschijnlijkheid naar boven worden gehaald. Vergeet niet dat dit erg lang in de plannen stond bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn.

Het omklappen zorgt straks voor 2 opgangen voor trein en metro, wat natuurlijk gunstig is bij een stuk drukker station. Daarnaast is de afstand met de VU kleiner. Op lange termijn wordt er verwacht dat er een nieuw station wordt gebouwd. Het is niet voor niets dat het verre van bijzonder station wordt op middellange termijn.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door RoelZ1 »

Die verlenging naar Schiphol komt steeds weer ter sprake, maar kan iemand mij uitleggen wat nou precies de 'baten' zijn van die verbinding? Er zijn maar 2 plaatsen waar een nieuw station kan komen met bebouwing binnen 500m. Dat zijn de stations Riekerpolder en Badhoevedorp Zuidoost. Dit zijn dus ook de enige plekken met een daadwerkelijke reistijdwinst. Voor de rest van de Schiphol - Amsterdam reizigers is de enige winst het besparen van een overstap, tijd zal er niet gewonnen worden en ook de treinfrequentie tussen Schiphol en Amsterdam Zuid is met 14x per uur zelfs hoger dan die van de metro. Ohja, en station Amstelveenseweg gaat er iets op vooruit.

De baten van zo'n verbinding zijn objectief gewoon heel erg laag, terwijl de kosten hoog zijn. Maarja, het is natuurlijk een verbinding tussen Amsterdam en zijn vliegveld, voor Amsterdamse politici veel interessanter dan een verbinding met die boeren uit Amstelveen en alles ten zuiden daarvan.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Er schijnen binnenkort bijeenkomsten te zijn voor geintresseerden, een in Buitenveldert en een in Amstelveen. Ik weet echter niet wanneer en waar (die van Amstelveen is in het Stadhuis, maar verdere details heb ik niet).
Op 6 maart (Buitenveldert) en 7 maart (Bibliotheek Stadsplein). Zie: http://www.amstelveen.nl/web/show?id=370576&langid=43.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Bericht door Vinny »

Je zou de Noord-Zuidlijn nog wel kunnen doortrekken naar metrostation Amstelveenseweg en daarna ergens keren. Voor streekreizigers ontstaat dan de situatie dat ze op Amstelveenseweg kunnen overstappen op de Noord-Zuidlijn in plaats van op station Zuid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Bericht door Ruben »

Eigenlijk is er in al die jaren niets veranderd. Nog steeds rommelt men aan met een tram en neemt men beslissingen die toekomstige verbetering voorkomen. Een situatie waarbij twee lijnen van verschillende richtingen eindigen op eenzelfde punt, in ogenschouw nemende dat een ervan op het punt staat omgebouwd te worden, en dat beide lijnen gekoppeld elkaar zouden versterken, leidt in dit land hierbij niet tot wat het in een willekeurig ander land wel leidt: een integrale vervoersoplossing.

Wel in de prognoses van de te verwachten reizigersaantallen van de NZL een verlenging tot in Amstelveen gebruiken als argument voor aanleg, maar vervolgens te zuunig zijn om laatstgenoemde uit te voeren. Dat is nou puur calvinistisch zakendoen in een politieke wereld vol polderboeren.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Bericht door robert55 »

Die prognoses waren een truc om de NZ-lijn levensvatbaar te laten lijken, als zoveel van de toen gebruikte cijfers bleken ze niet te kloppen, iets wat de politiek-ambtelijke voorstanders van toen ook wel wisten.
Het is ook niet een kwestie van misplaatste zuinigheid maar van realiteitsbesef: metroficatie van de Amstelveen-lijn is gewoon niet kosteneffectief te maken. Dat is misschien een kwestie van calvinistisch zaken doen [geen goed geld naar kwaad geld gooien], maar in alle landen die economische afwegingen [dus niet de systemen waarin prestige leidend is] over OV-investeringen maken, zou je denk ik tot dezelfde conclusie komen: niet doen.

Ruben schreef:Eigenlijk is er in al die jaren niets veranderd. Nog steeds rommelt men aan met een tram en neemt men beslissingen die toekomstige verbetering voorkomen. Een situatie waarbij twee lijnen van verschillende richtingen eindigen op eenzelfde punt, in ogenschouw nemende dat een ervan op het punt staat omgebouwd te worden, en dat beide lijnen gekoppeld elkaar zouden versterken, leidt in dit land hierbij niet tot wat het in een willekeurig ander land wel leidt: een integrale vervoersoplossing.

Wel in de prognoses van de te verwachten reizigersaantallen van de NZL een verlenging tot in Amstelveen gebruiken als argument voor aanleg, maar vervolgens te zuunig zijn om laatstgenoemde uit te voeren. Dat is nou puur calvinistisch zakendoen in een politieke wereld vol polderboeren.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Bericht door fred1954 »

Informatieavond Amstelveenlijn op 6 maart
27 februari 2012

Op dinsdag 6 maart wordt er een informatieavond gehouden over de Amstelveenlijn voor bewoners van Buitenveldert.

Zoals u in de media heeft kunnen lezen, hebben de bestuurders van de Stadsregio, gemeente Amsterdam, gemeente Amstelveen en Stadsdeel Zuid het voornemen om vanuit Amstelveen twee hoogwaardige trams via station Zuid, Amsterdam in te laten rijden. Eén tram zal gaan rijden vanaf Amstelveen Westwijk, de ander vanaf Amstelveen Binnenhof.

De Stadsregio Amsterdam, gemeente Amstelveen en gemeente Amsterdam investeren € 225 miljoen in deze verbinding. Ook het Rijk heeft aangegeven minimaal € 75 miljoen bij te dragen.

De inhoudelijk specialisten gaan tijdens de informatiebijeenkomst in op hoe het project er nu voor staat. Zij geven ook een toelichting op de contouren van de hoogwaardige tram.

Op 6 maart zijn geïnteresseerden welkom in het Wijkopbouwcentrum Buitenveldert, A.J. Ernststraat 112, 1082 LP Amsterdam.
Programma

19.00 uur
Inloop

19.30-20.00 uur
Presentatie met aansluitend plenair gelegenheid tot het stellen van vragen.

20.00 uur
Mogelijkheid om persoonlijk vragen te stellen aan de leden van het projectteam.

21.00 uur
Einde bijeenkomst

Aanmelden:
Indien u deze bijeenkomsten wilt bijwonen, kunt u zich aanmelden bij de Stadsregio Amsterdam: m.tillema@stadsregioamsterdam.nl of 020 527 3789.

Bron: http://www.zuid.amsterdam.nl
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Bericht door duucoo »

Uit de nieuwsbrief van maart:
Materieel
Om zoveel mogelijk passagiers te kunnen vervoeren, krijgt de Amstelveenlijn lange voertuigen van zo’n 40 tot 45 meter. De breedte is net als bij standaardtrams in Amsterdam 2,4 meter.

Haltes
Het merendeel van de huidige haltes wordt omgebouwd tot comfortabele haltes met goede overstapmogelijkheden op andere vormen van OV. Om de lijn sneller te maken zal een aantal haltes vervallen of worden samengevoegd. Het gaat waarschijnlijk om zo’n 4 tot 6 haltes. Op de routes naar het Leidseplein en station Amsterdam Amstel wordt ook onderzocht of er haltes kunnen vervallen.

Lijnvoering
Vanuit Amstelveen rijdt de Amstelveenlijn twee routes: één vanaf Westwijk naar het Leidseplein en één vanaf Binnenhof naar station Amsterdam Amstel. Amstelveners houden zo hun directe verbindingen met Amsterdam.
Ik zat de te denken over de lijn naar Amsterdam Amstel. Binnenhof - Amsterdam Zuid, De Boelelaan, Europaboulevard, Rooseveltlaan, Vrijheidslaan, Amsterdam Amstel?
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Bericht door Vinny »

Ik zou de tram iets ten noorden van de A 10 aanleggen. Maar goed, dat is natuurlijk onhaalbaar want je laat een parkje met 1,5 meter inkrimpen en dan verstoor je het leefgenot van heel Amsterdam Zuid... :| (kortom er zal wel weer een onmogelijke slingerroute bedacht worden, waardoor de rijtijd van de verbinding zo "concurrerend" wordt dat alsnog iedereen met de auto gaat rijden)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Bericht door duucoo »

Zou natuurlijk kunnen. Deels op de A10 tunnel en als we kijken wat er nog gebouwd gaat worden in het Beatrixpark, dan gaat het nog om maar 300 meter door het park bij de A10 om aan de achterkant van de RAI te komen.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Bericht door 010jongen »

ik verwacht eigenlijk wel capaciteitproblemen... 40/45 meter trams met normale breedte :N . laat dan 2x30 rijden. zeker als er nog groei plaats gaat vinden. hoe vaak gaan die trams rijden? vind de huidige bediening kwa tram van amstelveel eigenlijk beter dan wat ze van plan zijn.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Bericht door paolie »

De tram gaat over de Boelelaan rijden, en krijgt daar ook een halte. Een eventuele optie is nog dat de Gustav Mahlerlaan doorgetrokken wordt tot de Europaboulevard. Vinny's variant kan niet. De bouwgrond tussen Prinses Irenestraat en de A10 is al vergeven, daar past geen tram meer tussen. Zelfde geldt voor het stuk tussen RAI en A10. Aansluiting op de Europaboulevard zou hier ook kostbaar worden, terwijl die route eigenlijk nauwelijks korter is.

Wat frequentie betreft: er wordt rekening gehouden met een extra (spits)lijn tussen Westwijk en Zuid als toevoeging op de lijnen Westwijk-Amstel en Binnenhof-Leidseplein
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #3

Bericht door fred1954 »

paolie schreef:
Wat frequentie betreft: er wordt rekening gehouden met een extra (spits)lijn tussen Westwijk en Zuid als toevoeging op de lijnen Westwijk-Amstel en Binnenhof-Leidseplein
Heb je daar een bron van? Ik kan dat nergens terug vinden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 115 gasten