Reizigersaantallen per station

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Reizigersaantallen per station

Bericht door Daniel »

Op treinreiziger.nl zijn inmiddels de cijfers van 2009 beschikbaar, die voor sommige stations toch wel best forse groei laten zien. (Al zal de ruim 36000 naar ruim 63000 op Amf ongetwijfeld een typefout zijn :P )

Eentje die me in de cijferbrei opviel: Amsterdam Centraal is niet langer het drukste station van Nederland, maar is ingehaald (en flink ook) door Utrecht Centraal wat nu eenzaam en alleen boven de 200.000 in- en uitstappers zit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Thom91 »

De groei van Asd is toch wel groot, met 20k in een jaar.
Verder worden Asa en Asb steeds belangrijker, gezien de groei. (Overigens is er op alle amsterdamse stations een groei)
Arnhem ook 13k. De huidige ic stations rond Den Haag worden ook steeds drukker bezocht. Eindhoven is ook een station met fikse groei. Gouda ook een groei van rond 50%.
Heerhugowaard heeft ook een fikse groei, van 7875 naar 78670. :')
Deze cijfers onderbouwen ook waarom er op bepaalde stations sinds afgelopen jaar gestopt wordt met IC's. 13k op Blaak is wel een mooi aantal, ben benieuwd of dat is toegenomen sinds afgelopen dienstregeling.
Utrecht Centraal, van 164383 naar 228787, groei van ruim 39% in jaar 2008 -> 2009. Zwolle en Weesp ook al zo gegroeid.
Ik weet niet hoe de cijfers ineens zo gegroeid zijn op de grote stations, maar op alle IC stations is wel een groei waar te nemen!

Ik probeerde overigens de data in een excelletje te douwen, voor een groeipercentage maar dat lukt me niet. Iemand die dat wel kan? :P
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Daniel »

Tja, en wat nu de verklaring voor al die groei is? Zit het nu echt in de steeds talrijker wordende actiekaartjes bijvoorbeeld?
Dordrecht kent bv. ook 35% groei, maar van 2008 op 2009 is daar zo goed als niks in de dienstregeling gewijzigd wat een verklaring zou kunnen zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Thom91 »

Misschien is de meetmethodiek verandert, was de OVC al actief toen?
Komt wel goed schatje.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door iljitsch »

Wat wordt hier geteld? Iedereen die het station als begin/eindpunt heeft of iedereen die een trein in/uit gaat? In dat laatste geval is de groei van Utrecht een blamage omdat het een indicatie is dat meer en meer mensen daar moeten overstappen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Jef400 »

Hier was ik al naar op zoek. Dank voor de link.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Daniel »

@iljitsch Staat eronder: in- en uitstappers excl. overstappers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door RoelZ1 »

Ja, maar dat klopt dus niet. Het bijschrift gaat over de cijfer 2004, 2005, 2006. De andere jaren zijn er afgelopen week bijgezet zonder het bijschrift te veranderen. 2009 komt uit een lijst ten behoeve van de ombouw naar toegankelijke stations. Die lijst heeft even online gestaan, maar kan ik nu niet meer vinden. Die cijfers waren inclusief overstappers. Vandaar ook dat in deze lijst Breukelen van 3.000 naar 7.000 is gegaan, de grote stations allemaal flink hoger uitvallen, maar ook een station als Marienberg verdrievoudigd is (zodat het dorpje nu meer treinreizigers heeft dan inwoners). Ook een typisch overstapstation zoals Gouda heeft er ineens 10.000 reizigers bij gekregen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Chauf21 »

Op dit forum is eerder ook een actueel overzichtje van in- en uitstappers gepost (zie: Stedenbaan-monitor). Die cijfers komen overeen met de cijfers op treinreiziger, behalve dan voor de jaren 2009 en 2010. De cijfers op de laatstgenoemde site hebben dus een andere meetmethode (aannemelijk inderdaad inclusief overstappers).
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Raymond »

Had de gegevens van 2009 incl. overstappers nog liggen hier, zijn inderdaad dezelfde gegevens als op treinreiziger.nl.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Wat wordt hier geteld? Iedereen die het station als begin/eindpunt heeft of iedereen die een trein in/uit gaat? In dat laatste geval is de groei van Utrecht een blamage omdat het een indicatie is dat meer en meer mensen daar moeten overstappen.
Hoe kan je weten of er meer overstappers zijn, als de overstappers eerst niet meegeteld werden?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Fles »

dit is een hoop gegoochel met nummertjes waar je helemaal niets aan kunt afleiden.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door ODRAIL »

Waar blijven de cijfers van 2010 en 2011?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door iljitsch »

Waar ik wel benieuwd naar ben is het aantal reizigers tussen combinaties van stations en het verschil tussen in- en uitchecktijd. Da's makkelijk beschikbaar met de chipkaart (hoewel je dan niet alle reizigers hebt).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Meltrain »

Waar ik benieuwd naar ben is waarom van een aantal stations de gegevens van 2007 en 2008 er niet bij staan. :? (En dat zijn niet alleen stations die overgingen naar RandstadRail.)
En jammer: de gegevens van Geerdijk en Enschede De Eschmarke staan er nog niet bij. :( Weten we nog niet wat in 2009 het minst drukke station van Nederland was. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door RoelZ1 »

Er staat bovenaan de lijst duidelijk dat nog niet alles is overgetypt en dat er bericht volgt als dat wel het geval is. Overigens zou het voor 2009, als de data alleen afkomstig is van die lijst inc. overstappers t.b.v. de toegankelijke stations, kunnen zijn dat er geen data is voor stations die minder dan 2.000 in/uit/overstappers hebben, geen knooppuntfunctie hebben en niet nodig zijn voor regionale spreiding.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door VIRM »

Ik vind de groei van Amsterdam Sloterdijk erg opvallend van 2008 naar 2009 (meet dan 10.000 reizigers erbij).

Daarnaast vind ik de continue lichte groei van Zaandam Kogerveld opvallend: de s3300 is daar al een paar jaar de enige serie en ik heb nooit echt de indruk gehad dat er in de treinen van deze serie veel reizigers meegaan.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Suus »

Sommige verschillen zijn zo significant dat ik mij serieus afvraag of de cijfers wel echt kloppen

Een station als Dordrecht wint er in een jaar 6500 reizigers per dag bij (een groei van ruim 32%) en een station als Diemen dat in een jaar tijd 500 reizigers verliest (bijna 12%). Dat zijn forse verschillen die op geen enkele manier te verklaren zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Caspar »

Precies, vooral ook omdat de cijfers voorgaande jaren redelijk stabiel waren van die stations die jij noemt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Sommige verschillen zijn zo significant dat ik mij serieus afvraag of de cijfers wel echt kloppen
Je had al gelezen dat de cijfers van 2009 inclusief overstappers zijn? Dan is het natuurlijk niet zo gek dat de diverse knooppuntstations zo'n sterke toename laten zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Michael 1988 »

Thom91 schreef:Heerhugowaard heeft ook een fikse groei, van 7875 naar 78670. :')
Dit is wel een behoorlijke typfout, waarbij ik denk is deze lijst uberhaupt betrouwbaar. Er staan (te) veel typ/plaatsingsfouten in. Bij Heerhugowaard is een stijging van 900% :S...... Dat lijkt mij veel te veel. Nee kom dan maar met een veel betrouwbaardere bron aanzetten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Suus »

Onderaan de pagina staat dat het zonder overstappen is, maar dan nog, er zijn ook overstapstations te vinden die juist weinig winnen (Almere Centrum bijvoorbeeld)

Bovendien: ook stations zonder overstappen vertonen significante stijgingen of afwijkingen. Je maakt mij de kat niet wijs dat Castricum er in een jaar 1000 nieuwe reizigers per dag bij heeft gekregen en Abcoude er juist 700 kwijtraakte.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Klaasje »

Almere C was tot en met 2009 een weinig interessant overstapstation. De enige nuttige overstap die je er kon maken was s4900 <-> s3900. Die kon je echter ook al maken op Almb waar de overstaptijd korter was. Voor al het overige aan mogelijke overstappen was blijven zitten in die dienstregeling nuttiger omdat de stoptreinen toch niet werden ingehaald. Dat was ook het dienstregelingsmodel met de beruchte s14300. De intercity die trager was dan de stopper op Almere C - Duivendrecht. Almere C is dus niet echt een relevant overstapstation in het jaar 2009 en zeker niet om daar conclusies aan te verbinden.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door RoelZ1 »

Bee schreef:Onderaan de pagina staat dat het zonder overstappen is, maar dan nog, er zijn ook overstapstations te vinden die juist weinig winnen (Almere Centrum bijvoorbeeld)
En bovenaan de pagina staat dat het onderschrift nog niet is bijgewerkt ;).
Bee schreef:Bovendien: ook stations zonder overstappen vertonen significante stijgingen of afwijkingen. Je maakt mij de kat niet wijs dat Castricum er in een jaar 1000 nieuwe reizigers per dag bij heeft gekregen en Abcoude er juist 700 kwijtraakte.
Abcoude ging van 4x per uur een trein naar 2x per uur een trein en verloor zijn directe verbinding met Utrecht. Ik denk dat veel reizigers daar op de bus/auto zijn overgestapt.
Laatst gewijzigd door RoelZ1 op ma 27 feb 2012, 00:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Suus »

Bovenaan de pagina staat geen tekst dat het onderschrift niet is bijgewerkt, alleen dat nog niet alle getallen zijn toegevoegd.

Zelfs als dat de reden voor Abcoude is zit je nog met Assen, Castricum, Capelle Schollevaar, Diemen.

Geldermalsen heeft ook nooit geklopt, zelfs zonder overstappers al 4400 reizigers. In dat dorp wonen 10000 mensen en van de bussen hoef je het daar ook niet te hebben.

Volgens mij moeten dit soort cijfers met een Jozo-voordeelverpakking genomen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten