tsov in Verweggistan #3: Україна

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Ardan »

Fraaie kaart, alleen jammer dat ik het niet kan lezen xD
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Meltrain »

Mooie reportage. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Fles »

Ardan schreef:Fraaie kaart, alleen jammer dat ik het niet kan lezen xD
Wat houdt je tegen? :)
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door tsov »

Na overnacht te hebben in Tiraspol met de bus naar Chişinău gegaan. Na de al omschreven problemen mochten we uiteindelijk de grens over en kwamen we na een hobbelig ritje aan in de Moldavische hoofdstad. Eén van de eerste dingen die ik op het busstation zag was deze ex-Connexxionbus. Twee slechte foto's:
Afbeelding
Afbeelding

In Chisinau hadden we een dag, 's avonds hadden we een nachtbus naar Odessa geboekt. Op die dag veel trolleybussen tegengekomen.
Van boven naar beneden, en van oud naar nieuw, de types die er rond rijden:
Afbeelding
ЗиУ-9 (ZiU-9)
Afbeelding
ЮМЗ Т2 (YuMZ T2). Overigens gebouwd in zo'n typische Sovjetfabriek die alles tussen landbouwmaterieel en kruisraketten bouwde :lol:
Afbeelding
Škoda 14Tr17
Afbeelding
АКСМ 321 (AKSM 321)

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Mooie paradeallee

Afbeelding

Afbeelding

Bij een grote kruising aan de rand van het centrum stonden allemaal trolley's stil. Waarschijnlijk was daar een stroomstoring of iets dergelijks.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Naargeestig, allang verlaten hotel...
Afbeelding

De meeste dieselbussen die er rond reden waren Lion's City's
Afbeelding

Maar er reden ook nog wat Ikarussen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Let ook op de naam van het winkelcentrum :mrgreen:

Sovjetmonumentje
Afbeelding

Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Ik heb eens een zeer snelle zoektocht gemaakt naar een lijnennetkaart van Odessa en natuurlijk heb ik er weer eentje gevonden :P

Klik hierrrr, hij is behoorlijk groot

ik moet zeggen dat het netwerk best indrukwekkend is, al zitten er wel weer van die typische Oostblokdingen in. En dat lijnnummers dubbel bestaan in tram en trolleybusversie :lol:
OMFG een inzoomkaartje voor een keerlus..., die oostblokkers weten ook wat echt belangrijk is op een lijnnetkaart... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Suus »

De kaart is afkomstig van een hobbyist, Vinny :lol:

Edit: op http://www.odessa.ua/popup708.htm staat een origineel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Fles »

Zeg vriend, hoe zit het nou met die langste trolleybuslijn ter wereld van 82 of 92 km bij Jalta? Daar ben je dan toch ook wel geweest?
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door tsov »

@Fles: uiteraard, kijk maar eens hieronder :)

Zoals gezegd 's avonds met de nachtbus naar Odessa gereisd. We hadden daar weer een dag, de volgende nacht werd weer in een bus doorgebracht, nu op weg naar de Krim, naar Simferopol.
De dag in Odessa hebben we aan het strand doorgebracht, dat we met de tram bereikten.
Afbeelding
Afbeelding

Onze nachtbus tijdens een tussenstop in Nikolajev
Afbeelding
Wij zaten in de linkerbus, die achterop nog de gegevens van zijn laatste Franse eigenaar had staan :lol:

Aangekomen in Simferopol, bij het mooie station.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze "TB7" toont onder andere treinen uit Minsk en Moskou, toch niet naast de deur.

Simferopol heeft een aardig trolleybusnetwerk en is bovendien het vertrekpunt van de langste trollebuslijn ter wereld: 86 kilometer naar Jalta. Wat foto's van de stadsdienst:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier op de achtergrond zie je ook nog wat marsjroetka's die je ook hier om de oren vliegen.
Afbeelding


Op een uurtje rijden van Simferopol ligt de kustplaats Jevpatoria. Een oud Sovjet-kuuroord, dat nu een soort Llorret voor Russen is geworden. Jevpatoria heeft ook een tramnetje dat, opvallend genoeg, op smalspoor rijdt.
Afbeelding
Afbeelding
Links van de tram een moskee, achter de tram een orthodoxe kathedraal. Typerend voor de Krim, waar van oudsher een grote moslimpopulatie was. In de tijd van Stalin zijn vrijwel alle Krim-Tataren (=moslims) gedeporteerd naar Oezbekistan en pas sinds de val van het communisme keren ze nu langzamerhand terug.
Afbeelding
Afbeelding
De hierboven afgebeelde Tatra's zijn in 1988-90 allemaal nieuw gebouwd voor dit tramnet.

Hieronder zie je de Gotha's van Jevpatoria. De geschiedenis daarvan is wat minder eenvoudig. Enkelen zijn in in de jaren '50/'60 nieuw hiernaartoe gekomen. In '70/'71 zijn zes motorwagens en drie bijwagens overgenomen uit Simferopol toen daar de tram werd opgeheven. Daarvan zijn nog twee motorwagens en één bijwagen aanwezig; deze hebben in 2004/2005 een grote revisie ondergaan in Donetsk en Dnipropetrovsk. In 1996 is ook nog een tweetal wagens overgenomen uit Zwickau. Bovendien is er nog een Gotha-werkwagen die oorspronkelijk uit Lviv komt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

"Schema van de bewegingen van de trams"
Afbeelding

Het station van Jevpatoria
Afbeelding

Bij het station stonden ook deze twee mooie bussen.
Afbeelding
Afbeelding

En onze Электричка naar Simferopol. Een elektritsjka is grofweg een voorstadstrein. Al doet deze er door het slakkentempo ongeveer twee uur over om Simferopol te bereiken.
Afbeelding

Het interieur is, ehm, spartaans :mrgreen:
Afbeelding

Zoals gezegd vertrekt vanuit Simferopol de langste trolleybuslijn ter wereld. Deze is aangelegd omdat men het te duur en te ingewikkeld achtte de spoorlijn vanuit Simferopol door de bergen door te trekken naar het toeristische kustgebied rond Jalta. In 1959 werd de eerste 45km naar Aloesjta geopend en in 1961 was de gehele, 86km lange lijn gereed tot Jalta. Omdat de trolleybussen de 30km/h niet echt overschrijden doe je er wel zo'n 2,5 uur over :shock: Daarentegen kost een kaartje je geloof ik 8 grivna, oftewel 80 cent :mrgreen:
Afbeelding

Het hoogste punt in de lijn is de Angarskipas, 732 meter boven zeeniveau.
Afbeelding
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door isadora »

Het blijft smullen.
Vind overigens, dat het er allemaal netjes uit ziet daar.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Caspar »

tsov schreef:Afbeelding[/url]
De hierboven afgebeelde Tatra's zijn in 1988-90 allemaal nieuw gebouwd voor dit tramnet.
Wat een schattig plaatje zo. Het lijkt wel een trammetje van een attractiepark als je deze foto zo ziet. :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Suus »

Op deze foto's valt het inderdaad allemaal wel mee vergeleken met fotorapportages uit Russische steden elders op het internet, maar er zit toch af en toe wel echt stokoude meuk tussen.

Ik wist niet eens dat er nog Gothawagens planmatig werden ingezet, ik dacht dat die ondertussen alweer 10 jaar geleden naar de diverse trammusea's waren gestuurd. Het is dan wel een oerdegelijk Oost-Duits product (en dat meen ik serieus) maar het comfort daarvan is absoluut niet vergelijkbaar met een gemiddelde Tatra.
Afbeelding
Dit snap ik niet helemaal. Ik zie een bestuurder zitten maar de tram heeft de deuren aan de verkeerde kant?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door tsov »

Tweerichtingtram ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Suus »

Dat is een behoorlijke innovatie geweest voor Tatra dan :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door tsov »

Aah, wacht... Beter lezen leert mij dat drie Tatra's in de lokale werkplaats zijn omgebouwd tot tweerichtingwagens.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Reiziger Delft »

Een paar jaar geleden heb ik met die trolleybus gereisd van Simferopol naar Yalta en na een paar dagen weer terug. Toen reed er echter alleen nog maar oud spul rond. Goed om te zien dat er nieuwe bussen zijn gekomen, betekent dat die lijn voorlopig nog wel zal bestaan. :pos:
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door tsov »

Ja klopt, die nieuwe trolley's zijn volgens Wikipedia in 2010 geleverd. Het was trouwens wel de eerste keer dat ik in een trolleybus zat met zitplaatsreservering :lol:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door tsov »

Deze aflevering begint in de havenstad Sevastopol. Deze stad heeft zich in 20 jaar van een gesloten marinebasis in een rap tempo omgevormd in een mondaine badplaats. De stad heeft een vrij uitgebreid trolleynetwerk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook hier rijden uiteraard Marsjroetka's. Meestal zijn dat Sprinters (zoals rechts), maar een enkele keer ook een 'echte' midibus, zoals de Mercedes Cito links. Ik heb op internet niet kunnen vinden of deze Cito toevallig een ex-HTM/SVD'er is...
Afbeelding
Afbeelding

De haven van Sevastopol bloeit vooral nog door de aanwezige twee marinevloten: een Russische en een Oekraïense. De rest staat een beetje weg te roesten. Deze rijtuigen fungeren zo te zien alleen nog als schaduwplaats.
Afbeelding
Afbeelding

Vanuit Sevastopol een bus genomen die langs de kust naar Jalta reed. Onderweg stopte die enkele malen langs de hoofdweg. Dit was de halte nabij het plaatsje Foros.
Afbeelding

Uiteindelijk kwamen we in dé badplaats van de Krim terecht: Jalta. Natuurlijk ook bekend van de conferentie van Jalta, die de geallieerde leiders hier in 1944 hielden.
Jalta is het eindpunt van die langste trolleybuslijn ter wereld en heeft daarnaast ook nog een bescheiden stadsdienstje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze 6304 stond een beetje zielig dood te zijn, met z'n pootjes naar beneden.

Vanuit Jalta gingen we naar Feodosia met deze bus die z'n Spaanse afkomst niet echt verloochent.
Afbeelding

De bus reed via het station van Simferopol
Afbeelding

Feodosia is de goedkopere evenknie van Jalta. Een best aardige badplaats, maar het is allemaal wat vervallener en je ziet duidelijk dat het publiek wat minder vermogend is.
De stadsdienst wordt met dit soort vehikels uitgevoerd.
Afbeelding
Afbeelding

Ook nog eens een blik geworpen in het station.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vertrekkende treinen
Afbeelding
Aankomende treinen
Afbeelding

De loc wordt voorgerangeerd voor de lokale trein naar Kirovskaja
Afbeelding
Afbeelding

En de trein is net vertrokken en rijdt langs de boulevard.
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Daniel »

Leuke plaatjes weer!

Die Cito heeft zo te zien geen SVD- of HTM-verleden: interieur klopt niet met de SVD-wagens, de twee HTM'ers hadden geen of een LED-filmbak en daarnaast ook klapraampjes die het exemplaar op de foto niet heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door tsov »

Vanuit Feodosia gingen we per bus naar Kertsj. Het busstation van Feodosia levert mooie foto's op door de achter het busstation gelegen kerk
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onze bus was deze mooie Ikarus :pos:
Afbeelding

Op het uiterste oostelijke puntje van de Krim, met zicht op Rusland, ligt Kertsj. Deze stad heeft één trolleybuslijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even buiten Kertsj ligt het zeventiende eeuwse Turkse fort Yeni-Kale (Yeni = nieuw, kale = fort). Eind achttiende eeuw werd dit gebied Russisch en namen de Russen heft fort over. Nadat ze het in 1880 verlaten hadden werd de spoorlijn naar Port Krim er tamelijk rigoureus doorheen gelegd.
Afbeelding
Afbeelding

En, wat een geluk, toen ik bovenin het fort stond kwam er een goederentrein aandenderen. Dus ook foto's van een trein door het fort. Het eilandje in de zee is nog Oekraïens, de heuvels op de achtergrond zijn Russisch.
Afbeelding
Afbeelding

Verderop langs die spoorlijn staat dit station zo'n beetje middenin de steppe...
Afbeelding
Afbeelding

Bushokje... Ik maakte de foto meer vanwege de rij auto's op de achtergrond. Dit is namelijk het begin van de file voor Port Krim, waar de pont naar Rusland vertrekt. De auto's moeten hiervandaan nog ongeveer een kilometer tot de eerste barrière: de grenspost.
Afbeelding

Busstation in Sjolkino
Afbeelding

Hiervandaan gingen we terug naar Jalta, via Feodosia. Daar ontstond deze opname.
Afbeelding

Weer in Jalta besloot ik de stadsdienst vast te leggen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De trolleystang wordt even naar beneden gehaald
Afbeelding

En het schoentje wordt geïnspecteerd terwijl de volgende bus al aansluit in de rij.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Stefan »

Ontzettend mooie platen, prachtig! :)

Overigens.. Ik zag net ergens iets staan over Lion's City's in Chişinău... Dat zijn het alleen niet, dat zijn Lion's Classic's. Te herkennen aan de hoge raamstijl. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door isadora »

Ik blijf ook smullen van deze schitterende opnames, dank je!!! :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Fles »

Ik vind dat altijd zo'n onzin hè, dat "Вокзал" op al die gebouwen.

Dat het een station is dat weten we wel. WELK station? :evil:

Lees: Op deze manier tellen ze niet als bordje :N :P
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Reiziger Delft »

In Rusland en Oekraïne heb je op de grote stations bijna nooit bordjes op de perrons. Enige is vaak een groot bord op het stationsgebouw aan de spoorkant. Het is dus altijd goed opletten of je op het goede station uitstapt. Aan de andere kant, toen ik vanaf Nederland via Oekraïne naar Irkutsk ben gereisd met een hele rits aan verschillende treinen reed echt alles op de minuut op tijd. Je kan het dus gewoon afleiden aan de hand van je horloge (op Moskou-tijd in Rusland!) en de dienstregeling die in de rijtuigen hangt. *O*
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door tsov »

Het is wel logisch dat alles in Rusland volgens de Moskoutijd rijdt, anders kom je er helemaal niet meer uit, maar het moet wel maf zijn om in Irkutsk de zon te zien opkomen terwijl het middernacht is volgens de klok op het perron :lol:

Verder met het verslag: vanaf de Krim op weg naar Kiev. We vertrokken vanuit de badplaats Soedak, waar een busje op het busstation stond met een opvallende opdruk.
Afbeelding

In Simferopol zette ik nog deze trolleybus op de foto, alvorens we per trein vertrokken naar Zaporozje.
Afbeelding

Onze trein was ietwat vertraagd, waardoor ik nog wat foto's maakte op het perron.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat bordjes
Afbeelding
Dzjankoj
Afbeelding
Novooleksiyivka
Afbeelding
Zaporizjzja 1 (Russische naam: Zaporozje 1)

Zaporozje bleek wat groter dan gedacht en de stad bleek ook wat verder van het station te liggen, waardoor we er wat minder tijd hadden dan gepland. Dus maar een beetje rondwandelen. Dan kom je wel eens een trolleybus of een tram tegen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vanuit Zaporozje namen we uiteindelijk de nachttrein naar Kiev, nadat ik nog wat nachtfoto's op het station had gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Trein van de RZjD (Russische spoorwegen) naar Voronjezj

Volgende keer de laatste aflevering met foto's van de tram in Kiev.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: tsov in Verweggistan #3: Україна

Bericht door Meltrain »

Het blijft een mooie reportage. :D :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten