Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen plat

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen plat

Bericht door Daniel »

Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen plat
Geplaatst op: zaterdag 25 februari 2012 22:03
Laatst bijgewerkt: zaterdag 25 februari 2012 22:04


ROOSENDAAL – Door de aanwezigheid van een spoorstaaf op het spoorwegtraject tussen Roosendaal en Essen is er tot zeker acht uur zaterdagavond geen treinverkeer mogelijk op dit traject. De NS sluiten niet uit dat de staaf moedwillig op het spoor is gelegd.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Statler Rail »

Opvallend bericht. Een spoorstaaf op het spoor leggen? Door iemand met een kraanwagen ofzo? Een spoorstaaf til je niet zomaar even op... :!:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Suus »

Nee, maar ze vallen ook niet zomaar vanuit de lucht op het spoor :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Caspar »

Een meter spoorstaaf til je wel met een paar man op, je loopt er geen honderden meters mee, maar toch... :wink:
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Dexter »

Ik heb twee plakjes spoorstaaf thuis als deurstopper :Y en die vind ik al behoorlijk zwaar. Afhankelijk van de uitvoering en de robuustheid is een meter spoorstaaf behoorlijk zwaar.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Ardan »

Een spoorstaaf weegt 25 kilo per meter, las ik eens.
Ik doe ook maar wat
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Statler Rail »

Doe maar het dubbele. Als het een UIC54-profiel spoorstaaf is, is het gewicht 54 kilo per meter. Daar staat dat getal in de naam voor. Als het een meter was, zou het dus inderdaad nog door personen gedaan kunnen zijn.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Fles »

Statler Rail schreef:zou het dus inderdaad nog door personen gedaan kunnen zijn.
Wat stel je anders voor? Koeien? Aliens? The Force?

Nogal wiedes dat het door personen gedaan is :Y
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Aking »

Het kan toch ook de kaboutertjes gedaan zijn? -o-

Maar ok, dit was dus de reden dat ik gisteren in Brussel dreigde te stranden :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Vinny »

Tegenwoordig kun je toch ook via Breda grens reizen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Aking »

Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan, maar niet bepaald met medewerking van het loketpersoneel van NMBS Europe in Brussel, als het aan hun had gelegen had ik nu nog in Brussel gestaan.

In eerste instantie weigerde ze me een (normaal) ticket te verkopen toen duidelijk werd dat ik van plan was de Thalys te nemen, en later hebben ze zelfs het treinpersoneel opgebeld dat die mij toch vooral NIET mee moesten nemen omdat ik geen Thalysticket had...

Leuk, zo'n Europese verordening, maar de NMBS heeft er KEIHARD schijt aan! :X

Maargoed, het is niet de eerste keer dat ik keihard voorgelogen word over reizigersrechten aldaar, dus ik ben nog aan het kijken welke stappen ik kan nemen en hoe ik dat het beste aan kan pakken, dus als er iemand nog tips heeft *O*
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Vinny »

Dat is gewoon belachelijk. Maar ik weet natuurlijk niet hoe jij het personeel benaderd hebt. In Brussel wil het trouwens ook nog wel eens helpen om Frans te spreken. Veel Franstalige Brusselaren worden daar in een klap een stuk aardiger van...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Stéphane »

Nederlanders & Frans????
De regelingen en regeltjes zijn zo ingewikkeld voor het NMBS personeel dat ze er zelf niks van snappen. Heb ik zelfs al in mijn eigen woonplaats ondervonden.

Maar goed, waar kwam die spoorstaaf vandaan? Als iemand die op het spoor heeft gelegd moet hij die toch ergens vandaangehaald hebben, niet?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Dat is gewoon belachelijk. Maar ik weet natuurlijk niet hoe jij het personeel benaderd hebt. In Brussel wil het trouwens ook nog wel eens helpen om Frans te spreken. Veel Franstalige Brusselaren worden daar in een klap een stuk aardiger van...
Ben je daar weleens geweest? Die "servicebalie" op Brussel-Zuid is echt om te janken. Zitten ze met 30 man niks te doen, maar nee, om een kaartje Essen -Roosendaal te kopen moet je bij die ene balie zijn waar niemand achter zit.

NMBS staat tot klantvriendelijkheid als l*l staat tot drumstel :X
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Stéphane »

Ik zeg het de Brusselse stations, Oostende,Boom,Visé,Liège-Guillemins,Doornik,heide,.. Op allemaal de stations was het personeel zeer vriendelijk (behalve in Brussel,ook in het Frans) Maar velen snapten geen zak van de tarieven en regeltjes van de NMBS
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Vinny »

Ik heb inderdaad meerdere negatieve verhalen gehoord over Brussel Zuid, maar dat ging dan vooral over loketpersoneel dat geen Nederlands kan of wil praten. Maar juist daar ben ik zelf nooit naar de servicebalie geweest. Wel Brussel Noord, Antwerpen, Luik en Brussel Luchthaven. Ik ben iedere keer correct en fatsoenlijk geholpen, maar goed wel met minder "moeilijke" vragen, dat wil ik best toegeven. In dit geval vindt ik dat Aking veel beter geholpen had moeten worden. Maar als hij zijn verhaal begint met: ik eis met de eerstvolgende Thalys meegenomen te worden, en jullie moeten dit voor me regelen, dan kan ik me voorstellen dat het personeel denkt: nou zoek het lekker zelf maar uit. Zeker omdat een uur later de Benelux weer gewoon reed. Een complicerende factor is wel dat de Europese regelgeving voorschrijft dat je bij een verstoring altijd de volgende trein mag nemen zonder extra kosten als deze dezelfde route rijdt. Dat is tegenwoordig met de Thalys natuurlijk niet meer het geval.

Maar goed, als Aking netjes en beleefd is geweest, dan is dit natuurlijk een nieuw dieptepunt in klantvriendelijkheid van de spoorwegen. Laat dat wel gezegd zijn ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Aking »

Ok, laat ik het verhaal hier ook maar even geheel neerplempen, ik ben op geen enkel moment dwingend geweest of heb gezegd dat ze iets moesten of voor mij moesten regelen, ik heb gevraagd om een ticket, en liet daarbij terloops vallen dat ik hem mogelijk zou gebruiken voor de Thalys, daar de verordening, zoals ik hem begrijp, voorschrijft dat ik die mag nemen:
Artikel 16
Terugbetaling of vervoer langs een andere route
Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging bij
aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoerovereenkomst
meer dan 60 minuten zal bedragen, krijgt de reiziger
onmiddellijk de keuze tussen:

a) terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoerbewijs,
onder de voorwaarden waarop het is betaald, voor de
niet gemaakte gedeelten van hun reis en voor de reeds
gemaakte gedeelten indien de reis niet langer aan enige
bedoeling beantwoordt in verband met het oorspronkelijke
reisplan van de reiziger, samen met, voor zover relevant, een
retourdienst naar het eerste vertrekpunt bij de vroegste gelegenheid.
De terugbetaling geschiedt onder dezelfde voorwaarden
als de betaling van schadevergoeding bedoeld in
artikel 17; of

b) voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een
andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden,
naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid; of

c) voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een
andere route, onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden, naar
de eindbestemming op een latere datum wanneer het de reiziger
schikt.
Nou kun je je nog afvragen of de Thalys onder gelijke vervoersvoorwaarden valt, daar is over te twisten, maar als mij voorspelt wordt dat ik waarschijnlijk niet meer thuis ga komen, is het voor mij duidelijk zat...

-----------------------------------------------------------------------------------

Een tijd geleden (precieze datum weet ik op dit moment niet) waren er problemen met de benelux, ik wilde toen bij het loket in brussel een kaartje Essen - Roosendaal halen, om zeker te weten dat ik thuis cq in Nederland kwam.

Mij werd toen verteld dat er die avond geen treinen meer naar Nederland reden, en dat het dus zinloos was om een kaartje te kopen, daar deze alleen die dag geldig zou zijn. Toen ik aangaf toch echt een kaartje te willen hebben werd mij gevraagd of ik geld teveel had, en of ik het leuk vond om geld weg te gooien, en dit misschien vaker deed. Ik heb hier toen wat lacherig op gereageerd en uitendelijk toch mijn ticket gekregen (en ik ben zelfs, met een vertraging van 2-3 uur nog met de trein thuisgekomen)

Ik heb toen besloten het er maar bij te laten, maar vandaag had ik weer een soortgelijke situatie:

Vandaag omstreeks 20:00 ontdekte ik op het bord op Brussel-Zuid dat de benelux wederom uitviel. Hierop ben ik weer naar de loketten getogen voor een enkeltje Essen - Roosendaal Grens. In eerste instantie werd deze netjes uitgedraaid, er werd vermeld dat de Benelux van 20:18 niet zou rijden, en die van 21:18 waarschijnlijk ook niet. Toen ik hierop vroeg of de Thalys van 20:50 wel zou rijden werd mij gezegd dat deze zou rijden, maar dat ik hiervoor een nieuw ticket nodig had.

Toen ik hierop zei dat dit niet nodig was, daar ik meer als 60 minuten vertraging zou krijgen en ik dus een andere trein mocht nemen volgens de europese verordening, weigerde de loketmedewerker mij mijn normale kaartje te geven en weigerde elke verdere medewerking. Toen ik hierop naar een andere balie liep om hier mijn kaartje te halen, kwam betreffende medewerker mij achterna op tegen zijn collega te zeggen dat hij mij toch vooral geen ticket moest verkopen. Toen hij zag dat zijn collega dit toch deed drukte hij hem op het hart om er toch vooral op te schrijven dat betreffende ticket niet in de Thalys geldig was. Toen ik te kennen gaf graag een onbeschreven ticket te krijgen, werd mij gezegd dat er naar de Thalys gebeld zou worden, Hetgeen later waar bleek te zijn. Hierna heb ik aan de eerste medewerker nog een naam of personeelsnummer gevraagd, maar deze weigerde hij mij te geven.

Toen ik namelijk omstreeks 20:40 het perron op kwam lopen zag ik een perronmedewerker van Thalys met de treinmanager staan praten waarbij ik aangekeken werd. De treinmanager bevestigde later dat hij voor mij "gewaarschuwd" was.

Ik heb het verhaal toen nogmaals aan de treinmanager uitgelegd, welke mij vertelde dat er eigenlijk een stempel op mijn ticket moest staan, en dat hij mij anders niet mee hoefde te nemen. Toen ik hem uitlegde dat men aan het loket mij al nauwelijks een ticket wilde verkopen, dus dat ik een stempel wel helemaal kon vergeten, besloot de treinmanager mij toch mee te nemen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Fles »

Aking schreef:Nou kun je je nog afvragen of de Thalys onder gelijke vervoersvoorwaarden valt, daar is over te twisten, maar als mij voorspelt wordt dat ik waarschijnlijk niet meer thuis ga komen, is het voor mij duidelijk zat...
Precies, als dat je enige mogelijkheid is om nog thuis te komen, kunnen ze kiezen: je mee laten reizen met thalys of een hotel vergoeden. Dat staat in de voorwaarden.
[..]Toen ik namelijk omstreeks 20:40 het perron op kwam lopen zag ik een perronmedewerker van Thalys met de treinmanager staan praten waarbij ik aangekeken werd. De treinmanager bevestigde later dat hij voor mij "gewaarschuwd" was.
Uitermate schandalige vertoning van de NMBS. Alsnog een klacht indienen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Aking »

Dat ben ik ook sowieso van plan, ik moet alleen nog even uitzoeken hoe ik dat het beste aan kan pakken en waar ik precies moet zijn.

Temeer daar dit dus niet de eerste keer is dat me iets soortgelijks gebeurt aan het loket van NMBS Europe in Brussel.

De vorige keer werd ik zo ongeveer uitgelachen dat ik nog een ticket probeerde te kopen; "ik kwam toch niet meer thuis, en of ik er van hield om geld weg te gooien en dat misschien vaker deed"

Dus ik ben hier zeker nog niet klaar mee, neem dat maar van me aan (A)
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Jef400 »

En hier is het Europees hof voor jongen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Suus »

JeffreyMeijer schreef:En hier is het Europees hof voor jongen.
Dat is wel heel erg overdreven, volgens mij is de eerste stap nog altijd een klantenservice (of klantendienst in goed Vlaams) voordat je direct de allerhoogste rechter erbij gaat halen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Aking »

Njah ik wilde ook niet meteen zo ver gaan hoor, ik denk inderdaad dat de eerste stappen de klantendienst van de NMBS en daarna eventueel de ombudsman zijn...

En als ik dan nog geen levenslang graties reizen op gansch het belgisch spoorwegnet en in alle treinen geëxploiteerd door de NMBS (of waar ze op wat voor wijze dan ook wat mee te maken hebben) heb, dan pas zoeken we het hoger op :')
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Reiziger Delft »

Ik vind het vooral bizar omdat de laatste reismogelijkheid per Benelux dus verviel. Dan kunnen ze je toch niet weigeren om per Thalys naar huis te komen? Wat wilden ze dan, dat je op het station bleef slapen? :?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Vinny »

Ik heb één keer gehad dat de nachttrein Amsterdam-Zürich uitviel. Ik heb toen op advies van de servicemedewerkers maar gewoon een vliegticket (last minute) geboekt, en later de treinreis volledig vergoed gekregen van de SBB. Zo kan het ook...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoorstaaf legt treinverkeer tussen Roosendaal en Essen

Bericht door Aking »

Ik heb zelf een keer meegemaakt dat iemand de CNL naar Zürich had gemist in Ut (door schuld van NS), deze man is toen per TAXI naar Zürich gebracht, aangezien hij daar de volgende ochtend een vlucht moest halen.

Het kan dus zeker wel, alleen in België schijnbaar niet :neg:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten