reisthijs schreef:Daniel schreef:Zie bv. een reis vanaf Maarn ri. Arnhem, dat moet via Driebergen-Zeist maar je betaald dan toch niet ook voor die 2x Mrn - Db die je aflegt?
Dat is een uitzondering, en dat heeft er mee te maken dat nog niet zo lang geleden nog wel een rechtstreekse verbinding was.
Het mocht al in de tijd dat de s7500 die verbinding alleen in de spits bood, het altijd rechtstreeks mogelijk zijn van die verbinding is toch al wel heel wat jaartjes geleden.
Dat zijn ook wel allebei NS-treinen. Dat doen ze vast niet voor een station waar alleen een treintje van de concurrent stopt.
Da's een aanname natuurlijk, de situatie is tot nu toe niet echt voorgekomen in combinatie met een alleen door de concurrent bedient station waarbij ook sprake is van een significante afstand. Heb even in een oud spoorboekje gekeken en dat vermeldde al geen uitzondering voor Apeldoorn - Barneveld Noord in de tijd dat beide verbindingen nog door NS bedient werden.
Om nog een ander voorbeeld te noemen: Zwolle-Groningen Europapark is ook ietsje duurder dan Zwolle-Groningen terwijl het eigenlijk aan dezelfde lijn ligt.
Hmm, daar geen sprake van een gemeenschappelijk tariefpunt? Alhoewel... Utrecht C. - Dordrecht is ook duurder dan Utrecht C. - Dordrecht Stadspolders terwijl je net als in jouw voorbeeldje voor de laatstgenoemde verbinding meer kilometers maakt (even onafhankelijk van of de trein er wel of niet stopt).