Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Cijfer exclusief overstappers:
We tellen iedereen die het station in of uit loopt. Die paar ophalers (die dus niet zelf de trein nemen) nemen we voor lief of daar compenseren we voor door een paar procent van het totaal af te halen. De grote stations met een traverse waarbij er veel mensen door het station lopen zonder een trein te nemen worden niet geteld, maar daar wordt het cijfer berekend uit kaartverkoop, abonnementen, OV-chipkaart.
Cijfers inclusief overstappers:
We tellen iedereen die een trein in- of uit stapt. Overstappers worden in dit geval wel dubbel geteld (als in en uitstapper). Om hiervoor te compenseren kunnen de overstappers (cijfer inc. overstappers <min> cijfer excl. overstappers) worden gehalveerd.
Bijvoorbeeld. Ik weet niet precies hoe ze het doen, maar zo zou het kunnen. Wat ook nog zou kunnen is dat het cijfer excl. overstappers alleen wordt berekend uit kaartverkoop, abonnementen en OV-chip cijfers en de tellingen alleen in- en uitstappers tellen.
Voor zover mij bekend worden de gegevens puur berekend op basis van kaartverkoop en abonnementen en wordt van de aantallen reizigers die gebruik maken van de overige vervoersbewijzen een extrapolatie gemaakt van deze gegevens. Reizigers met een internationaal vervoersbewijs worden niet meegerekend, en dat leidt ((bijvoorbeeld) op Enschede-Gronau tot een chronische onderschatting van het aantal reizigers, de provincie heeft ooit officiele tellingen uitgevoerd die 50% hoger waren dan die van de NS. De enig logische verklaring: reizigers naar Enschede kopen een kaartje uit de Duitse kaartautomaat, want dat is een paar cent goedkoper.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Waarom heeft Den Haag Laan v NOI in 2009 6000 meer passagiers dan in 2008. Heeft dit misschien te maken met de RR en Metro van respectievelijk DH - Zoetermeer en DH - R'dam?
Voor een deel kan je die toename wel verklaren door Randstadrail, maar ook het feit dat treinserie 2200 daar is gaan stoppen heeft daaraan bijgedragen.
Als het in 2008 was zonder overstappers, dan horen die mensen dus in Zoetermeer thuis. Toen is de Zoetermeerlijn Randstadrail geworden en zijn de overstappers, al dan niet meegerekend, op Laa opeens in- of uitstappers. Zo kan ik ook goochelen met cijfers.
De ombouw naar Randstadrail was in 2006 en er waren in 2007 problemen met Randstadrail. Wanneer men niet tussentijds de meetmethode heeft aangepast, moet je de overstapcorrectie tussen 2005 en 2008 kunnen herkennen.
RoelZ1 schreef:Cijfer exclusief overstappers:
We tellen iedereen die het station in of uit loopt. Die paar ophalers (die dus niet zelf de trein nemen) nemen we voor lief of daar compenseren we voor door een paar procent van het totaal af te halen. De grote stations met een traverse waarbij er veel mensen door het station lopen zonder een trein te nemen worden niet geteld, maar daar wordt het cijfer berekend uit kaartverkoop, abonnementen, OV-chipkaart.
Cijfers inclusief overstappers:
We tellen iedereen die een trein in- of uit stapt. Overstappers worden in dit geval wel dubbel geteld (als in en uitstapper). Om hiervoor te compenseren kunnen de overstappers (cijfer inc. overstappers <min> cijfer excl. overstappers) worden gehalveerd.
Bijvoorbeeld. Ik weet niet precies hoe ze het doen, maar zo zou het kunnen. Wat ook nog zou kunnen is dat het cijfer excl. overstappers alleen wordt berekend uit kaartverkoop, abonnementen en OV-chip cijfers en de tellingen alleen in- en uitstappers tellen.
Ja, je hoeft mij niet het verschil uit te leggen tussen een in- uit- of overstapper ;)
Maar ik heb nog nooit bij een deur van een trein iemand zien turven hoeveel man erin en eruit ging. Die cijfers zijn er dus gewoon niet.