Reizigersaantallen per station

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door RoelZ1 »

Bee schreef:Bovenaan de pagina staat geen tekst dat het onderschrift niet is bijgewerkt, alleen dat nog niet alle getallen zijn toegevoegd.
treinreiziger.nl schreef:Er zal een nieuw bericht geplaatst worden indien alle informatie bij de tijd is.
Verder is het heel makkelijk af te leiden dat het nog niet klopt:
Gegevens zijn afkomstig uit de Monitoring Spoorgebruik 2006 van ProRail. De cijfers zijn exclusief overstappers.
Hoe kunnen de gegevens van 2009 uit een document uit 2006 komen?

Edit: Even een quote toegevoegd voor de duidelijkheid omdat mijn bericht op een andere pagina kwam.
Laatst gewijzigd door RoelZ1 op ma 27 feb 2012, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Fles »

dat is dus dat nog niet aangepaste onderschrift natuurlijk he ;)

Wat ik me wel afvraag: Welke reizigers lopen er rond met "OVERSTAPPER" op hun voorhoofd? Of waar kan je dat anders aan zien?
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door RoelZ1 »

Cijfer exclusief overstappers:
We tellen iedereen die het station in of uit loopt. Die paar ophalers (die dus niet zelf de trein nemen) nemen we voor lief of daar compenseren we voor door een paar procent van het totaal af te halen. De grote stations met een traverse waarbij er veel mensen door het station lopen zonder een trein te nemen worden niet geteld, maar daar wordt het cijfer berekend uit kaartverkoop, abonnementen, OV-chipkaart.

Cijfers inclusief overstappers:
We tellen iedereen die een trein in- of uit stapt. Overstappers worden in dit geval wel dubbel geteld (als in en uitstapper). Om hiervoor te compenseren kunnen de overstappers (cijfer inc. overstappers <min> cijfer excl. overstappers) worden gehalveerd.

Bijvoorbeeld. Ik weet niet precies hoe ze het doen, maar zo zou het kunnen. Wat ook nog zou kunnen is dat het cijfer excl. overstappers alleen wordt berekend uit kaartverkoop, abonnementen en OV-chip cijfers en de tellingen alleen in- en uitstappers tellen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Vinny »

Voor zover mij bekend worden de gegevens puur berekend op basis van kaartverkoop en abonnementen en wordt van de aantallen reizigers die gebruik maken van de overige vervoersbewijzen een extrapolatie gemaakt van deze gegevens. Reizigers met een internationaal vervoersbewijs worden niet meegerekend, en dat leidt ((bijvoorbeeld) op Enschede-Gronau tot een chronische onderschatting van het aantal reizigers, de provincie heeft ooit officiele tellingen uitgevoerd die 50% hoger waren dan die van de NS. De enig logische verklaring: reizigers naar Enschede kopen een kaartje uit de Duitse kaartautomaat, want dat is een paar cent goedkoper.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tjitte19
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door tjitte19 »

Waarom heeft Den Haag Laan v NOI in 2009 6000 meer passagiers dan in 2008. Heeft dit misschien te maken met de RR en Metro van respectievelijk DH - Zoetermeer en DH - R'dam?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Chauf21 »

Voor een deel kan je die toename wel verklaren door Randstadrail, maar ook het feit dat treinserie 2200 daar is gaan stoppen heeft daaraan bijgedragen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Karl »

Als het in 2008 was zonder overstappers, dan horen die mensen dus in Zoetermeer thuis. Toen is de Zoetermeerlijn Randstadrail geworden en zijn de overstappers, al dan niet meegerekend, op Laa opeens in- of uitstappers. Zo kan ik ook goochelen met cijfers.
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Chauf21 »

De ombouw naar Randstadrail was in 2006 en er waren in 2007 problemen met Randstadrail. Wanneer men niet tussentijds de meetmethode heeft aangepast, moet je de overstapcorrectie tussen 2005 en 2008 kunnen herkennen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Reizigersaantallen per station

Bericht door Fles »

RoelZ1 schreef:Cijfer exclusief overstappers:
We tellen iedereen die het station in of uit loopt. Die paar ophalers (die dus niet zelf de trein nemen) nemen we voor lief of daar compenseren we voor door een paar procent van het totaal af te halen. De grote stations met een traverse waarbij er veel mensen door het station lopen zonder een trein te nemen worden niet geteld, maar daar wordt het cijfer berekend uit kaartverkoop, abonnementen, OV-chipkaart.

Cijfers inclusief overstappers:
We tellen iedereen die een trein in- of uit stapt. Overstappers worden in dit geval wel dubbel geteld (als in en uitstapper). Om hiervoor te compenseren kunnen de overstappers (cijfer inc. overstappers <min> cijfer excl. overstappers) worden gehalveerd.

Bijvoorbeeld. Ik weet niet precies hoe ze het doen, maar zo zou het kunnen. Wat ook nog zou kunnen is dat het cijfer excl. overstappers alleen wordt berekend uit kaartverkoop, abonnementen en OV-chip cijfers en de tellingen alleen in- en uitstappers tellen.
Ja, je hoeft mij niet het verschil uit te leggen tussen een in- uit- of overstapper ;)

Maar ik heb nog nooit bij een deur van een trein iemand zien turven hoeveel man erin en eruit ging. Die cijfers zijn er dus gewoon niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten