Met de trein naar Vilnius
Met de trein naar Vilnius
De afgelopen dagen heb ik een kort tripje gemaakt naar Warschau en Vilnius. Het was voor mij de eerste keer dat ik naar Litouwen ging. De heenreis ging (uiteraard) per trein, de terugreis met het vliegtuig. Sinds de nachttrein tussen Warschau en Vilnius enkele jaren geleden is opgeheven rijdt er tussen Polen en Litouwen nog welgeteld één personentrein per dag en voor zover ik weet staat ook deze op het punt om geschrapt te worden, de reden komt in deze reportage nog wel naar voren.
Het is wellicht een wat grote reportage, maar ik kon niet echt een geschikt punt vinden om dit reisverslag in tweeën te knippen. Verder kun je de foto's ook als set op Flickr bekijken, zie hier. Hier kun je ook grotere foto's vinden.
Goed, de reis zelf. Afgelopen vrijdagavond heb ik samen met mijn reisgenoot de EuroNight naar Warschau gepakt op Amsterdam Centraal.
1. Op de digitale CTA's ziet het er wel gaaf uit: de IC naar Den Helder, volgende trein de EuroNight naar Warszawa Wschodnia.
Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr
2. En hier de CTA zelf. Kort hierna werd duidelijk dat de trein 15 minuten vertraging had, wat steeds met 5 minuten opliep. Uiteindelijk vertrokken we door onbekende redenen 45 minuten te laat vanuit Amsterdam Centraal.
Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr
3. De CTA in Düsseldorf. De vertraging is inmiddels deels ingelopen.
Düsseldorf Hbf train station by Timon91, on Flickr
4. De trein was redelijk goed gevuld, zelfs al in Nederland. De nachtelijke rit door Duitsland was verder niet noemenswaardig. Uiteindelijk reden we de volgende ochtend met 15 minuten vertraging Rzepin, het eerste station in Polen, in. In Warschau was alles weer goedgemaakt. Hier het spoor in het westen van Polen, tussen Rzepin en Poznań.
Railway in Western Poland by Timon91, on Flickr
5. De tussendeur stond de avond ervoor al de hele tijd open en de conducteur vertelde dat dit rijtuig vaak vertraging oplevert bij het combineren en afkoppelen in Berlin Ostbahnhof. Dit rijtuig is namelijk het achterste rijtuig tussen Berlin Ostbahnhof en Warszawa Wschodnia en dan kan de deur natuurlijk niet open staan. Gelukkig was er snel een zeer duurzame en professionele oplossing gevonden: tie rips.
Doors closed by Timon91, on Flickr
6. Station Kutno.
Kutno train station by Timon91, on Flickr
7. Bij aankomst te Warszawa Centralna.
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr
8. Warszawa Centralna gezien vanaf het Pałac Kultury i Nauki (Paleis van Cultuur en Wetenschap).
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr
9. En met heel ver inzoomen was zelfs Warszawa Zachodnia nog te zien.
Warszawa Zachodnia train station by Timon91, on Flickr
De rest van de dag hebben we in Warschau rondgelopen, 's avonds hebben we nog een paar uur het nachtleven geproefd. Heel laat is het gelukkig niet geworden, de volgende dag moesten we vroeg op. De kaartjes naar Vilnius hadden we de dag ervoor al gekocht. Zoals ik al zei rijdt er tussen Polen en Litouwen nog maar één treinpaar per dag. Dat is de Hańcza van Warszawa Zachodnia naar Šeštokai, net over de grens met Litouwen. Te Šeštokai kan overgestapt worden voor een trein naar Kaunas, waar weer overgestapt kan worden op een trein naar Vilnius.
10. Aan de andere kant van het perron vertrok eerst nog een TLK naar Olsztyn.
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr
11. En de CTA voor onze trein naar Šeštokai. Te Šeštokai moet overgestapt worden omdat daar de overgang van normaalspoor naar breedspoor ligt.
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr
12. Waar het slechts lichtjes sneeuwde en het nog niet wit was toen we Warszawa Centralna binnen liepen was het al aardig wit toen we de tunnel uitreden. Hier het nieuwe nationale stadion van Polen, aan de oostoever van de Wisła.
National Stadium in Warsaw by Timon91, on Flickr
13. De lijn naar het noordoosten, richting Białystok, takt na station Warszawa Rembertów af van de hoofdlijn. Hier de lijn richting Wit-Rusland gezien vanaf het viaduct.
Railway to Belarus in Warsaw by Timon91, on Flickr
14. Tussen Warszawa en Białystok kan de trein op veel stukken goed doorrijden, maar er wordt ook heel vaak afgeremd om een stukje langzaam te rijden. Hier was dat ook weer het geval, dus tijd voor een fotootje.
Railway between Warsaw and Białystok by Timon91, on Flickr
15. Het bord met vertrekkende treinen in Małkinia, de tweede stop na Warschau.
Małkinia train station by Timon91, on Flickr
16. Een vervallen rangeerterreintje bij Małkinia.
Małkinia train station by Timon91, on Flickr
17. Het stationsgebouw van Czyżew.
Czyżew train station by Timon91, on Flickr
18. Het mooie stationsgebouw van Białystok (volgens mij verkozen als mooiste van Polen). Hier staat de trein ruim 10 minuten stil. Ten eerste wordt de elektrische lok vervangen voor een diesel (SU45) en ten tweede worden er enkele rijtuigen afgekoppeld. Tussen Warschau en Białystok bestaat de trein uit 7 rijtuigen, te Białystok worden er 3 afgekoppeld.
Białystok train station by Timon91, on Flickr
19. Het perron in Białystok.
Białystok train station by Timon91, on Flickr
20. Een lelijk en oud gebouw in Białystok (tweede stationsgebouw van Białystok?)
Białystok train station by Timon91, on Flickr
21. De eerste stop erna: Czarna Białostocka. Tussen Białystok en Sokółka is de lijn nog wel geëlektrificeerd, maar staat er al wel een diesellok voor.
Czarna Białostocka train station by Timon91, on Flickr
22. We rijden station Sokółka uit. Hier takt de lijn naar Litouwen af naar het noorden, de geëlektrificeerde spoorlijn gaat naar Hrodno (Wit-Rusland).
Sokółka train station by Timon91, on Flickr
23. Het koersbordje van de Hańcza.
Hańcza train from Poland to Lithuania by Timon91, on Flickr
24. De spoorlijn tussen Sokółka en Dąbrowa Białostocka. Na Białystok is de snelheid er definitief uit. De gemiddelde snelheid tussen Białystok en Šeštokai is ongeveer 54 km/h.
Railway in northeastern Poland by Timon91, on Flickr
25. Een bocht in hetzelfde stuk. Hier rijden per richting nog 4 passagierstreinen per dag.
Railway in northeastern Poland by Timon91, on Flickr
26. Naar voren gekeken.
Railway in northeastern Poland by Timon91, on Flickr
27. Een mooie basiliek in Różanystok, tussen Sokółka en Dąbrowa Białostocka.
Church in Różanystok by Timon91, on Flickr
28. De trein in een bocht. De trein rijdt hier zo langzaam dat het niet eens zo heel koud is om even naar buiten te hangen, ook al vroor het 5 graden.
Railway in northeastern Poland by Timon91, on Flickr
29. Naar achteren gekeken. De trein bestond hier nog uit 4 rijtuigen. Twee open zitrijtuigen en één coupérijtuig 2e klas, plus een 1e klas coupérijtuig. Op dit punt was de trein nog redelijk goed gevuld.
Railway in northeastern Poland by Timon91, on Flickr
30. Station Augustów. De trein maakt ongeveer elk half uur een stop tussen Białystok en Šeštokai.
Augustów train station by Timon91, on Flickr
31. De andere kant van de trein in Augustów.
Augustów train station by Timon91, on Flickr
32. Vanaf Augustów is het nog een half uurtje rijden naar Suwałki, zo'n 30 km verderop. De rit gaat door een mooi gebied met veel bos en een aantal meren. Te Suwałki moet de trein kopmaken, dus staat hij daar nog 12 minuten stil. Hier de achterkant van de trein, na Suwałki de voorkant.
Suwałki train station by Timon91, on Flickr
33. Het perron. Links het rijtuig waar ik in zat, rechts het mooie, nostalgische stationsgebouwtje van Suwałki. Verder valt het op dat het spoor rechts onder water staat, wat dus bevroren is. Je zou in theorie kunnen schaatsen tussen de rails hier :')
Suwałki train station by Timon91, on Flickr
34. De conducteurs hebben de bordjes alvast omgedraaid voor de terugweg.
Suwałki train station by Timon91, on Flickr
35. De lok loopt aan de andere kant van het perron om.
Suwałki train station by Timon91, on Flickr
36. Aankoppelen.
Suwałki train station by Timon91, on Flickr
37. Bladveren en spaakwielen: een mooi gezicht. Deze loks zijn tussen 1970 en 1976 gebouwd.
Suwałki train station by Timon91, on Flickr
38. De trein vervolgt zijn weg naar Litouwen.
Railway Suwałki-Šeštokai by Timon91, on Flickr
39. Suwałki is nog een redelijk grote plaats (69.000 inwoners) en genereert nog wel wat verkeer. Na Suwałki is de trein vrijwel uitgestorven, inclusief onszelf zaten er nog 6 passagiers in de trein. Hier het volledig lege open zitrijtuig.
Hańcza train interior by Timon91, on Flickr
40. Het spoor tussen Suwałki en Trakiszki.
Railway Suwałki-Šeštokai by Timon91, on Flickr
41. Het sterk glooiende landschap in het uiterste noordoosten van Polen.
Landscape in northeastern Poland by Timon91, on Flickr
42. Het oude stationsgebouwtje van Trakiszki.
Trakiszki train station by Timon91, on Flickr
43. En het nieuwe. In tegenstelling tot alle andere stations op deze lijn heeft Trakiszki wél een nieuw stationsgebouw, waarschijnlijk omdat het een grensstation is. In Trakiszki stapten nog 3 reizigers uit, zodat er naast mij en mijn reisgenoot nog maar één andere reiziger aanwezig was. Het is dus niet zo gek dat deze trein wellicht opgeheven gaat worden.
Trakiszki train station by Timon91, on Flickr
44. Op 3 km van Trakiszki ligt de Pools-Litouwse grens. Hier de grenspaal.
Polish-Lithuanian border seen from the train by Timon91, on Flickr
45. Teruggekeken.
Polish-Lithuanian border seen from the train by Timon91, on Flickr
46. De 25 km tussen Trakiszki en Šeštokai duurt nog bijna 40 minuten, genoeg tijd voor een biertje dus!
Train in Lithuania by Timon91, on Flickr
47. Op zo'n 15 km van de grens ligt nog een station: Mockava. Hier stopt de trein echter niet.
Mockava by Timon91, on Flickr
48. Het stationsgebouwtje, met stationschef.
Mockava train station by Timon91, on Flickr
49. En het perronnetje. De trein rijdt hier op normaalspoor, de sporen links zijn (Russisch) breedspoor.
Mockava train station by Timon91, on Flickr
50. Tussen Mockava en Šeštokai ligt er een soort van "dubbel"spoor, een enkelspoor met zowel normaalspoor als breedspoor. Gezien de roest wordt het breedspoor niet meer gebruikt.
Double track railway in Lithuania by Timon91, on Flickr
51. Stapels hout bij het inrijden van Šeštokai.
Approaching Šeštokai by Timon91, on Flickr
52. In Šeštokai was nog wel wat volk. Ik telde 8 mensen die met de trein terug gingen naar Polen. Dit is het treintje wat ons van Šeštokai naar Kaunas gaat brengen. Hier was het wel wat drukker, van Marijampole tot Kaunas zat de trein zelfs vol.
Train Šeštokai-Kaunas by Timon91, on Flickr
53. Bord in Šeštokai.
Šeštokai train station by Timon91, on Flickr
54. Het 3+2 interieur van de diesel elektricha naar Kaunas.
Interior of the train Šeštokai-Kaunas by Timon91, on Flickr
55. Een oud stationsgebouwtje van Šeštokai.
Šeštokai train station by Timon91, on Flickr
56. Na een rit van ruim anderhalf uur zijn we in Kaunas. Heel prettig was de rit niet, aangezien de verwarming vol open stond en het zo'n 25 graden was binnen. Het viel wel weer op dat mensen in Centraal en Oost-Europa erg van de verwarming houden.
Kaunas train station by Timon91, on Flickr
In Kaunas moet nog een keer overgestapt worden op een elektrische trein (met een vergelijkbaar interieur) naar Vilnius. Om half 7 's avonds (Litouwse tijd) waren we in Vilnius, na een rit van ruim 10 uur. Nadat we Vilnius hadden bekeken zijn we gisteren teruggevlogen met WizzAir naar Dortmund. Vilnius is de enige stad in de Baltische station wiens luchthaven een eigen treinstation heeft.
57. Station Vilnius, gisterochtend.
Vilnius train station by Timon91, on Flickr
58. Een dubbeldekker rijdt het station uit.
Vilnius train station by Timon91, on Flickr
59. Slecht leesbare CTA. Het ritje naar het vliegveld (Oro Uostas) duurt maar een paar minuten, het is dan ook maar 4 km.
Vilnius train station by Timon91, on Flickr
60. Het treintje/railbusje naar het vliegveld.
Train to Vilnius Airport by Timon91, on Flickr
61. Station Vilnius. Er zijn 4 eilandperrons voor binnenlandsvervoer. Het vijfde eilandperron (wat achter mij ligt) is afgeschermd met hekken en poortjes en wordt neem ik aan gebruikt voor de treinen die tussen Rusland/Wit-Rusland en Kaliningrad rijden.
Vilnius train station by Timon91, on Flickr
62. Het interieur van het treintje.
Train to Vilnius Airport by Timon91, on Flickr
63. Aankomst op het station van de luchthaven. Dit treintje rijdt ongeveer elk uur, weliswaar in een onregelmatige dienstregeling. Een enkele reis kost 2,50 Litai (ongeveer 70 eurocent).
Vilnius Airport train station by Timon91, on Flickr
64. Stationsbordje.
Vilnius Airport train station by Timon91, on Flickr
65. Het interieur van de vertrekhal. Vilnius Airport vond ik een prettig vliegveld.
Departure hall in Vilnius Aiport by Timon91, on Flickr
Na een vlucht van 2 uur landden we ongeveer 20 minuten te vroeg in Dortmund. Vanaf daar zijn we met de bus naar Holzwickede gegaan en daar hebben we de trein terug naar Enschede gepakt.
Al met al was het een zeer leuk tripje, we hebben veel gezien. Op spoorgebied was de treinrit van Warschau naar Šeštokai verreweg de mooiste. Het landschap is niet altijd even boeiend, zeker niet het eerste stuk, maar het langzame rijden, de oude stations onderweg en de weinige reizigers geven het wel een nostalgisch gevoel. Ik ben benieuwd hoe lang deze trein nog blijft rijden, ik hoop dat deze voorlopig nog niet opgeheven wordt.
Het was een lange reportage, hopelijk vonden jullie dat niet al te erg. Bedankt voor het kijken, reacties zijn altijd welkom!
Het is wellicht een wat grote reportage, maar ik kon niet echt een geschikt punt vinden om dit reisverslag in tweeën te knippen. Verder kun je de foto's ook als set op Flickr bekijken, zie hier. Hier kun je ook grotere foto's vinden.
Goed, de reis zelf. Afgelopen vrijdagavond heb ik samen met mijn reisgenoot de EuroNight naar Warschau gepakt op Amsterdam Centraal.
1. Op de digitale CTA's ziet het er wel gaaf uit: de IC naar Den Helder, volgende trein de EuroNight naar Warszawa Wschodnia.
Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr
2. En hier de CTA zelf. Kort hierna werd duidelijk dat de trein 15 minuten vertraging had, wat steeds met 5 minuten opliep. Uiteindelijk vertrokken we door onbekende redenen 45 minuten te laat vanuit Amsterdam Centraal.
Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr
3. De CTA in Düsseldorf. De vertraging is inmiddels deels ingelopen.
Düsseldorf Hbf train station by Timon91, on Flickr
4. De trein was redelijk goed gevuld, zelfs al in Nederland. De nachtelijke rit door Duitsland was verder niet noemenswaardig. Uiteindelijk reden we de volgende ochtend met 15 minuten vertraging Rzepin, het eerste station in Polen, in. In Warschau was alles weer goedgemaakt. Hier het spoor in het westen van Polen, tussen Rzepin en Poznań.
Railway in Western Poland by Timon91, on Flickr
5. De tussendeur stond de avond ervoor al de hele tijd open en de conducteur vertelde dat dit rijtuig vaak vertraging oplevert bij het combineren en afkoppelen in Berlin Ostbahnhof. Dit rijtuig is namelijk het achterste rijtuig tussen Berlin Ostbahnhof en Warszawa Wschodnia en dan kan de deur natuurlijk niet open staan. Gelukkig was er snel een zeer duurzame en professionele oplossing gevonden: tie rips.
Doors closed by Timon91, on Flickr
6. Station Kutno.
Kutno train station by Timon91, on Flickr
7. Bij aankomst te Warszawa Centralna.
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr
8. Warszawa Centralna gezien vanaf het Pałac Kultury i Nauki (Paleis van Cultuur en Wetenschap).
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr
9. En met heel ver inzoomen was zelfs Warszawa Zachodnia nog te zien.
Warszawa Zachodnia train station by Timon91, on Flickr
De rest van de dag hebben we in Warschau rondgelopen, 's avonds hebben we nog een paar uur het nachtleven geproefd. Heel laat is het gelukkig niet geworden, de volgende dag moesten we vroeg op. De kaartjes naar Vilnius hadden we de dag ervoor al gekocht. Zoals ik al zei rijdt er tussen Polen en Litouwen nog maar één treinpaar per dag. Dat is de Hańcza van Warszawa Zachodnia naar Šeštokai, net over de grens met Litouwen. Te Šeštokai kan overgestapt worden voor een trein naar Kaunas, waar weer overgestapt kan worden op een trein naar Vilnius.
10. Aan de andere kant van het perron vertrok eerst nog een TLK naar Olsztyn.
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr
11. En de CTA voor onze trein naar Šeštokai. Te Šeštokai moet overgestapt worden omdat daar de overgang van normaalspoor naar breedspoor ligt.
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr
12. Waar het slechts lichtjes sneeuwde en het nog niet wit was toen we Warszawa Centralna binnen liepen was het al aardig wit toen we de tunnel uitreden. Hier het nieuwe nationale stadion van Polen, aan de oostoever van de Wisła.
National Stadium in Warsaw by Timon91, on Flickr
13. De lijn naar het noordoosten, richting Białystok, takt na station Warszawa Rembertów af van de hoofdlijn. Hier de lijn richting Wit-Rusland gezien vanaf het viaduct.
Railway to Belarus in Warsaw by Timon91, on Flickr
14. Tussen Warszawa en Białystok kan de trein op veel stukken goed doorrijden, maar er wordt ook heel vaak afgeremd om een stukje langzaam te rijden. Hier was dat ook weer het geval, dus tijd voor een fotootje.
Railway between Warsaw and Białystok by Timon91, on Flickr
15. Het bord met vertrekkende treinen in Małkinia, de tweede stop na Warschau.
Małkinia train station by Timon91, on Flickr
16. Een vervallen rangeerterreintje bij Małkinia.
Małkinia train station by Timon91, on Flickr
17. Het stationsgebouw van Czyżew.
Czyżew train station by Timon91, on Flickr
18. Het mooie stationsgebouw van Białystok (volgens mij verkozen als mooiste van Polen). Hier staat de trein ruim 10 minuten stil. Ten eerste wordt de elektrische lok vervangen voor een diesel (SU45) en ten tweede worden er enkele rijtuigen afgekoppeld. Tussen Warschau en Białystok bestaat de trein uit 7 rijtuigen, te Białystok worden er 3 afgekoppeld.
Białystok train station by Timon91, on Flickr
19. Het perron in Białystok.
Białystok train station by Timon91, on Flickr
20. Een lelijk en oud gebouw in Białystok (tweede stationsgebouw van Białystok?)
Białystok train station by Timon91, on Flickr
21. De eerste stop erna: Czarna Białostocka. Tussen Białystok en Sokółka is de lijn nog wel geëlektrificeerd, maar staat er al wel een diesellok voor.
Czarna Białostocka train station by Timon91, on Flickr
22. We rijden station Sokółka uit. Hier takt de lijn naar Litouwen af naar het noorden, de geëlektrificeerde spoorlijn gaat naar Hrodno (Wit-Rusland).
Sokółka train station by Timon91, on Flickr
23. Het koersbordje van de Hańcza.
Hańcza train from Poland to Lithuania by Timon91, on Flickr
24. De spoorlijn tussen Sokółka en Dąbrowa Białostocka. Na Białystok is de snelheid er definitief uit. De gemiddelde snelheid tussen Białystok en Šeštokai is ongeveer 54 km/h.
Railway in northeastern Poland by Timon91, on Flickr
25. Een bocht in hetzelfde stuk. Hier rijden per richting nog 4 passagierstreinen per dag.
Railway in northeastern Poland by Timon91, on Flickr
26. Naar voren gekeken.
Railway in northeastern Poland by Timon91, on Flickr
27. Een mooie basiliek in Różanystok, tussen Sokółka en Dąbrowa Białostocka.
Church in Różanystok by Timon91, on Flickr
28. De trein in een bocht. De trein rijdt hier zo langzaam dat het niet eens zo heel koud is om even naar buiten te hangen, ook al vroor het 5 graden.
Railway in northeastern Poland by Timon91, on Flickr
29. Naar achteren gekeken. De trein bestond hier nog uit 4 rijtuigen. Twee open zitrijtuigen en één coupérijtuig 2e klas, plus een 1e klas coupérijtuig. Op dit punt was de trein nog redelijk goed gevuld.
Railway in northeastern Poland by Timon91, on Flickr
30. Station Augustów. De trein maakt ongeveer elk half uur een stop tussen Białystok en Šeštokai.
Augustów train station by Timon91, on Flickr
31. De andere kant van de trein in Augustów.
Augustów train station by Timon91, on Flickr
32. Vanaf Augustów is het nog een half uurtje rijden naar Suwałki, zo'n 30 km verderop. De rit gaat door een mooi gebied met veel bos en een aantal meren. Te Suwałki moet de trein kopmaken, dus staat hij daar nog 12 minuten stil. Hier de achterkant van de trein, na Suwałki de voorkant.
Suwałki train station by Timon91, on Flickr
33. Het perron. Links het rijtuig waar ik in zat, rechts het mooie, nostalgische stationsgebouwtje van Suwałki. Verder valt het op dat het spoor rechts onder water staat, wat dus bevroren is. Je zou in theorie kunnen schaatsen tussen de rails hier :')
Suwałki train station by Timon91, on Flickr
34. De conducteurs hebben de bordjes alvast omgedraaid voor de terugweg.
Suwałki train station by Timon91, on Flickr
35. De lok loopt aan de andere kant van het perron om.
Suwałki train station by Timon91, on Flickr
36. Aankoppelen.
Suwałki train station by Timon91, on Flickr
37. Bladveren en spaakwielen: een mooi gezicht. Deze loks zijn tussen 1970 en 1976 gebouwd.
Suwałki train station by Timon91, on Flickr
38. De trein vervolgt zijn weg naar Litouwen.
Railway Suwałki-Šeštokai by Timon91, on Flickr
39. Suwałki is nog een redelijk grote plaats (69.000 inwoners) en genereert nog wel wat verkeer. Na Suwałki is de trein vrijwel uitgestorven, inclusief onszelf zaten er nog 6 passagiers in de trein. Hier het volledig lege open zitrijtuig.
Hańcza train interior by Timon91, on Flickr
40. Het spoor tussen Suwałki en Trakiszki.
Railway Suwałki-Šeštokai by Timon91, on Flickr
41. Het sterk glooiende landschap in het uiterste noordoosten van Polen.
Landscape in northeastern Poland by Timon91, on Flickr
42. Het oude stationsgebouwtje van Trakiszki.
Trakiszki train station by Timon91, on Flickr
43. En het nieuwe. In tegenstelling tot alle andere stations op deze lijn heeft Trakiszki wél een nieuw stationsgebouw, waarschijnlijk omdat het een grensstation is. In Trakiszki stapten nog 3 reizigers uit, zodat er naast mij en mijn reisgenoot nog maar één andere reiziger aanwezig was. Het is dus niet zo gek dat deze trein wellicht opgeheven gaat worden.
Trakiszki train station by Timon91, on Flickr
44. Op 3 km van Trakiszki ligt de Pools-Litouwse grens. Hier de grenspaal.
Polish-Lithuanian border seen from the train by Timon91, on Flickr
45. Teruggekeken.
Polish-Lithuanian border seen from the train by Timon91, on Flickr
46. De 25 km tussen Trakiszki en Šeštokai duurt nog bijna 40 minuten, genoeg tijd voor een biertje dus!
Train in Lithuania by Timon91, on Flickr
47. Op zo'n 15 km van de grens ligt nog een station: Mockava. Hier stopt de trein echter niet.
Mockava by Timon91, on Flickr
48. Het stationsgebouwtje, met stationschef.
Mockava train station by Timon91, on Flickr
49. En het perronnetje. De trein rijdt hier op normaalspoor, de sporen links zijn (Russisch) breedspoor.
Mockava train station by Timon91, on Flickr
50. Tussen Mockava en Šeštokai ligt er een soort van "dubbel"spoor, een enkelspoor met zowel normaalspoor als breedspoor. Gezien de roest wordt het breedspoor niet meer gebruikt.
Double track railway in Lithuania by Timon91, on Flickr
51. Stapels hout bij het inrijden van Šeštokai.
Approaching Šeštokai by Timon91, on Flickr
52. In Šeštokai was nog wel wat volk. Ik telde 8 mensen die met de trein terug gingen naar Polen. Dit is het treintje wat ons van Šeštokai naar Kaunas gaat brengen. Hier was het wel wat drukker, van Marijampole tot Kaunas zat de trein zelfs vol.
Train Šeštokai-Kaunas by Timon91, on Flickr
53. Bord in Šeštokai.
Šeštokai train station by Timon91, on Flickr
54. Het 3+2 interieur van de diesel elektricha naar Kaunas.
Interior of the train Šeštokai-Kaunas by Timon91, on Flickr
55. Een oud stationsgebouwtje van Šeštokai.
Šeštokai train station by Timon91, on Flickr
56. Na een rit van ruim anderhalf uur zijn we in Kaunas. Heel prettig was de rit niet, aangezien de verwarming vol open stond en het zo'n 25 graden was binnen. Het viel wel weer op dat mensen in Centraal en Oost-Europa erg van de verwarming houden.
Kaunas train station by Timon91, on Flickr
In Kaunas moet nog een keer overgestapt worden op een elektrische trein (met een vergelijkbaar interieur) naar Vilnius. Om half 7 's avonds (Litouwse tijd) waren we in Vilnius, na een rit van ruim 10 uur. Nadat we Vilnius hadden bekeken zijn we gisteren teruggevlogen met WizzAir naar Dortmund. Vilnius is de enige stad in de Baltische station wiens luchthaven een eigen treinstation heeft.
57. Station Vilnius, gisterochtend.
Vilnius train station by Timon91, on Flickr
58. Een dubbeldekker rijdt het station uit.
Vilnius train station by Timon91, on Flickr
59. Slecht leesbare CTA. Het ritje naar het vliegveld (Oro Uostas) duurt maar een paar minuten, het is dan ook maar 4 km.
Vilnius train station by Timon91, on Flickr
60. Het treintje/railbusje naar het vliegveld.
Train to Vilnius Airport by Timon91, on Flickr
61. Station Vilnius. Er zijn 4 eilandperrons voor binnenlandsvervoer. Het vijfde eilandperron (wat achter mij ligt) is afgeschermd met hekken en poortjes en wordt neem ik aan gebruikt voor de treinen die tussen Rusland/Wit-Rusland en Kaliningrad rijden.
Vilnius train station by Timon91, on Flickr
62. Het interieur van het treintje.
Train to Vilnius Airport by Timon91, on Flickr
63. Aankomst op het station van de luchthaven. Dit treintje rijdt ongeveer elk uur, weliswaar in een onregelmatige dienstregeling. Een enkele reis kost 2,50 Litai (ongeveer 70 eurocent).
Vilnius Airport train station by Timon91, on Flickr
64. Stationsbordje.
Vilnius Airport train station by Timon91, on Flickr
65. Het interieur van de vertrekhal. Vilnius Airport vond ik een prettig vliegveld.
Departure hall in Vilnius Aiport by Timon91, on Flickr
Na een vlucht van 2 uur landden we ongeveer 20 minuten te vroeg in Dortmund. Vanaf daar zijn we met de bus naar Holzwickede gegaan en daar hebben we de trein terug naar Enschede gepakt.
Al met al was het een zeer leuk tripje, we hebben veel gezien. Op spoorgebied was de treinrit van Warschau naar Šeštokai verreweg de mooiste. Het landschap is niet altijd even boeiend, zeker niet het eerste stuk, maar het langzame rijden, de oude stations onderweg en de weinige reizigers geven het wel een nostalgisch gevoel. Ik ben benieuwd hoe lang deze trein nog blijft rijden, ik hoop dat deze voorlopig nog niet opgeheven wordt.
Het was een lange reportage, hopelijk vonden jullie dat niet al te erg. Bedankt voor het kijken, reacties zijn altijd welkom!
Mijn Flickr account.
Re: Met de trein naar Vilnius
Ik vond 'm zeker niet te lang zo! Super reportage in ieder geval, prachtig! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Met de trein naar Vilnius
Genieten. Goede reportage. :pos:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Met de trein naar Vilnius
Ik heb genoten, dank je. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Met de trein naar Vilnius
Mooi! Litouwen moet ik ook nog een keer aanvinken :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Met de trein naar Vilnius
Gaaf, goed verhaal :pos:
Hoe lang ben je alles bij elkaar onderweg geweest? Hoeveel geld was je kwijt (ook voor die vlucht bijv.)? Doe eens een leuk kaartje met de route? En het schema met overstaptijden en kilometers en zo Oh, en wat voor kaartje heb je gebruikt?
Opvallend dat ze in Kutno zo aan het verbouwen zijn trouwens. Er zijn zat andere plekken waar dat wel harder nodig was zou je denken.
Hoe lang ben je alles bij elkaar onderweg geweest? Hoeveel geld was je kwijt (ook voor die vlucht bijv.)? Doe eens een leuk kaartje met de route? En het schema met overstaptijden en kilometers en zo Oh, en wat voor kaartje heb je gebruikt?
Opvallend dat ze in Kutno zo aan het verbouwen zijn trouwens. Er zijn zat andere plekken waar dat wel harder nodig was zou je denken.
Re: Met de trein naar Vilnius
Precies, anders ik wel :Y Keertje samen doen?tsov schreef:Mooi! Litouwen moet ik ook nog een keer aanvinken :)
Re: Met de trein naar Vilnius
Mooie foto's
Re: Met de trein naar Vilnius
Ik ben zo te zien niet de enige die altijd moeite heeft om Nederland uit te komen... Maar ja, op de hele reis maakt die eerste drie kwartier vertraging ook niet zoveel uit natuurlijk. En die totaal zinloze melding op de TBP op de eerste foto: er zijn wel meer treinen die op tussengelegen stations stoppen .
Maar goed, je reportage is geweldig! Wat een mooie reis is dat, zeker omdat het niet echt een allerdaagse rit is.
Super *O*
(en ondertussen ook wel een klein beetje jaloers...)
Maar goed, je reportage is geweldig! Wat een mooie reis is dat, zeker omdat het niet echt een allerdaagse rit is.
Super *O*
(en ondertussen ook wel een klein beetje jaloers...)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Met de trein naar Vilnius
Mooie reportage weer zo!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Met de trein naar Vilnius
Bedankt voor de reacties tot nu toe!
- Amsterdam-Warschau is 15h54, vertrek 19:01, aankomst volgende dag om 10:55, in totaal is het ruim 1400 km. Warszawa Centralna-Šeštokai duurt 6h22 voor 375 km (59 km/h gemiddeld), Šeštokai-Kaunas-Vilnius duurt 3h26. Het eerste stukje, van Šeštokai naar Kazlų Rūda, is van erbarmelijke kwaliteit, maar vanaf Kazlų Rūda tot Vilnius is het verder prima spoor. Het reisschema van Warschau naar Vilnius:
- De kosten: Amsterdam-Warschau was €29 met een SparNight, de vlucht van Vilnius naar Dortmund was 63 Litouwse Litas pp (ruim €18), het STT NRW van Dortmund Airport naar Enschede kostte ongeveer evenveel. Warschau-Vilnius hadden we in twee stukken geknipt. Eerst met een TLK-tarief kaartje met 26% jongerenkorting van Warszawa Centralna naar Trakiszki (42,92 złoty - €10,42), van Trakiszki tot Vilnius hadden we een "Wilno-Spezial", een kaartje wat fikse korting geeft op het TCV-tarief (ik meen 50% voor het Poolse stuk en 55% voor het Litouwse stuk), wat 63,05 złoty kostte, ofwel €14,80. Dat tarief kun je altijd boeken, die kaartjes hebben we ook gewoon de dag ervoor gekocht.
- Kaartjes: ik heb er twee gemaakt, eentje van het Poolse stuk en eentje van het geheel, zie hieronder:
De exacte vluchtroute ken ik niet, het was de hele tijd bewolkt. Het lijkt me persoonlijk sterk dat we door Russisch luchtruim gevlogen zijn, maar hoe de situatie daar ligt weet ik niks van.
Eens kijken:Fles schreef:Gaaf, goed verhaal :pos:
Hoe lang ben je alles bij elkaar onderweg geweest? Hoeveel geld was je kwijt (ook voor die vlucht bijv.)? Doe eens een leuk kaartje met de route? En het schema met overstaptijden en kilometers en zo Oh, en wat voor kaartje heb je gebruikt?
Opvallend dat ze in Kutno zo aan het verbouwen zijn trouwens. Er zijn zat andere plekken waar dat wel harder nodig was zou je denken.
- Amsterdam-Warschau is 15h54, vertrek 19:01, aankomst volgende dag om 10:55, in totaal is het ruim 1400 km. Warszawa Centralna-Šeštokai duurt 6h22 voor 375 km (59 km/h gemiddeld), Šeštokai-Kaunas-Vilnius duurt 3h26. Het eerste stukje, van Šeštokai naar Kazlų Rūda, is van erbarmelijke kwaliteit, maar vanaf Kazlų Rūda tot Vilnius is het verder prima spoor. Het reisschema van Warschau naar Vilnius:
- De kosten: Amsterdam-Warschau was €29 met een SparNight, de vlucht van Vilnius naar Dortmund was 63 Litouwse Litas pp (ruim €18), het STT NRW van Dortmund Airport naar Enschede kostte ongeveer evenveel. Warschau-Vilnius hadden we in twee stukken geknipt. Eerst met een TLK-tarief kaartje met 26% jongerenkorting van Warszawa Centralna naar Trakiszki (42,92 złoty - €10,42), van Trakiszki tot Vilnius hadden we een "Wilno-Spezial", een kaartje wat fikse korting geeft op het TCV-tarief (ik meen 50% voor het Poolse stuk en 55% voor het Litouwse stuk), wat 63,05 złoty kostte, ofwel €14,80. Dat tarief kun je altijd boeken, die kaartjes hebben we ook gewoon de dag ervoor gekocht.
- Kaartjes: ik heb er twee gemaakt, eentje van het Poolse stuk en eentje van het geheel, zie hieronder:
De exacte vluchtroute ken ik niet, het was de hele tijd bewolkt. Het lijkt me persoonlijk sterk dat we door Russisch luchtruim gevlogen zijn, maar hoe de situatie daar ligt weet ik niks van.
Mijn Flickr account.
Re: Met de trein naar Vilnius
Gaaf verslag! Heb je in Suwałki niet nog een foto van de lok met rijtuigen van voren gemaakt?
Re: Met de trein naar Vilnius
Vette reportage. :D :pos:
Heb je in Vilnius zelf nog wat gedaan?
En kon je in Litouwen redelijk makkelijk fotograferen op het station? Een paar jaar terug (ik dacht 2006) stond er in de Rail Hobby een reportage over het spoorverkeer in de Baltische staten, maar de auteur van dat stuk had in Litouwen problemen met fotograferen op de stations, omdat de ene medewerker zei dat hij een vergunning nodig had en de andere vond van niet.
Maar jij hebt er geen problemen mee gehad?
Heb je in Vilnius zelf nog wat gedaan?
En kon je in Litouwen redelijk makkelijk fotograferen op het station? Een paar jaar terug (ik dacht 2006) stond er in de Rail Hobby een reportage over het spoorverkeer in de Baltische staten, maar de auteur van dat stuk had in Litouwen problemen met fotograferen op de stations, omdat de ene medewerker zei dat hij een vergunning nodig had en de andere vond van niet.
Maar jij hebt er geen problemen mee gehad?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Met de trein naar Vilnius
heel wat veranderd. heb deze reis gemaakt toen je nog een visum moest kopen voor de net onafhankelijk geworden LIT-LET-EST landen-destijds 50 DEM cash in Sestokai-en uren wachten (alle Litauers die toen volop gingen inslaan naar westgoederen in Pl hadden allang de bus gepakt). En zelfs hun ''dizel'' treinen hebben ze intern verbouwd en ietsje geriefelijker gemaakt.
In WAW schiet het ook lekker op met de grote verbouw van Centralna-was zomer '11 een grote bouwput.
In WAW schiet het ook lekker op met de grote verbouw van Centralna-was zomer '11 een grote bouwput.
Re: Met de trein naar Vilnius
@BR628: nee, vrij snel na het aankoppelen vertrokken we al en het was bovendien erg koud en winderig. Na het aankoppelen zijn we maar weer warm binnen gaan zitten.
@Meltrain: in Vilnius zijn we 2 nachten gebleven, dus we hebben nog genoeg tijd gehad om de stad te bekijken. Problemen met foto's maken heb ik niet gehad. Wellicht komt dat ook omdat ik alleen op wat rustigere plekken foto's gemaakt heb en niet in de stationshallen.
@Meltrain: in Vilnius zijn we 2 nachten gebleven, dus we hebben nog genoeg tijd gehad om de stad te bekijken. Problemen met foto's maken heb ik niet gehad. Wellicht komt dat ook omdat ik alleen op wat rustigere plekken foto's gemaakt heb en niet in de stationshallen.
Mijn Flickr account.
Re: Met de trein naar Vilnius
Leuk verslag, toen ik 4 jaar geleden in Malkinia was zat daar een overwegwachter die de overweg met de hand sloot bij iedere trein:
Bialistock is ook een aardige stad om eens te bezoeken als je een volgende keer zoiets doet met een overnachting extra. En dat Poolse merenlandschap in het Noordoosten daar heeft wel wat bijzonders en mysterieus als je het mij vraagt.
(ik was vanuit Bialistock via Elk/Korsze naar Gdansk gereden).
Het valt me op dat het spoor de grens over naar Litouwen er goed en modern bijligt, voor een lijn met maar 20 reizigers per dag. Is daar nog veel goederenvervoer? Jammer dat de trein zo impopulair is; je zou verwachten dat met het makkelijker reizen binnen de EU er ook meer grensverkeer zou komen daar.
Bialistock is ook een aardige stad om eens te bezoeken als je een volgende keer zoiets doet met een overnachting extra. En dat Poolse merenlandschap in het Noordoosten daar heeft wel wat bijzonders en mysterieus als je het mij vraagt.
(ik was vanuit Bialistock via Elk/Korsze naar Gdansk gereden).
Het valt me op dat het spoor de grens over naar Litouwen er goed en modern bijligt, voor een lijn met maar 20 reizigers per dag. Is daar nog veel goederenvervoer? Jammer dat de trein zo impopulair is; je zou verwachten dat met het makkelijker reizen binnen de EU er ook meer grensverkeer zou komen daar.
Re: Met de trein naar Vilnius
Leuk verslagje :) ik moet ook eens die kant op, heb de lijn tot nu toe alleen tot aan Mockava gedaan...
Anderzijds is Kutno wel een belangrijk internationaal station (alle internationale treinen stoppen er), en is het overstapstation voor Łódź (agglomeratie van 1 miljoen inwoners).
Stations verbouwen gebeurt lang niet in overeenstemming met logisch nadenken in Polen In 2010 hebben ze station Zamość helemaal gerenoveerd, en vervolgens een paar maanden later de enige trein die daar nog kwam afgeschaft. Er kwam ongeveer 1 jaartje geen enkele trein. Ondertussen weer wel, dankzij de inzet van een plaatselijke politicus.Fles schreef:Opvallend dat ze in Kutno zo aan het verbouwen zijn trouwens. Er zijn zat andere plekken waar dat wel harder nodig was zou je denken.
Anderzijds is Kutno wel een belangrijk internationaal station (alle internationale treinen stoppen er), en is het overstapstation voor Łódź (agglomeratie van 1 miljoen inwoners).
Normaal gesproken probleemloos. Sowieso, in de meeste landen geldt dat je pas problemen krijgt als je personeel de indruk geeft dat zij op de foto zouden kunnen staan.Meltrain schreef:En kon je in Litouwen redelijk makkelijk fotograferen op het station?
Het spoor vanaf Suwałki is juist in slechte staat, in vergelijking tot Warschau-Białystok(-Suwałki). Als je naar Vilnius moet is een (mini)bus sneller en goedkoper, vandaar dat er zo weinig man in de trein zit, waarschijnlijk. Ook is er in de oostblok nog steeds een overstapfobie in zekere mate aanwezig, en nu moet je twee keer overstappen: in Šeštokai én in Kaunas.Caspar schreef:Het valt me op dat het spoor de grens over naar Litouwen er goed en modern bijligt, voor een lijn met maar 20 reizigers per dag. Is daar nog veel goederenvervoer? Jammer dat de trein zo impopulair is; je zou verwachten dat met het makkelijker reizen binnen de EU er ook meer grensverkeer zou komen daar.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten