Dienstregeling 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Vinny »

Zolang de Dijksgracht vol staat met oude meuk is dat geen argument. Er is ruimte genoeg om keerspoortjes in te richting door de emplacementen Zaanstraat en Dijksgracht anders in te delen. :Y

Maar goed ik hoor komende winter wel weer een enorme klaagzang over uitgevallen treinen in Limburg als Noord-Holland plat ligt door sneeuwval (of andersom)..., ik zorg dat ik de open haard aan heb, met een glaasje glüwhein terwijl ik me middels Twitter en dit forum laat bijpraten over de ineenstorting van het Nederlandse spoorwegnet... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Thom91 »

Je kan die dienst beter in 's Hertogenbosch of Eindhoven knippen dan Amsterdam. Die 35 min van Amsterdam naar Alkmaar zullen niet de bottleneck zijn op 4,5 uur
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Vinny »

Daar heb je ook wel weer een punt. De reden dat ik wel eens fel uithaal tegen deze serie is met name overigens historisch: De introductie van het corridorrijden maakte dat reizigers tussen steden waar een vervoersrelatie tussen bestaat (meer) moesten gaan overstappen, maar twee steden waar quasi geen vervoersrelatie tussen bestaat: Zaanstad en alles ten noordwesten met 's Hertogenbosch en alles ten zuiden moest en zou ineens wel met een langgerekte treinserie bediend gaan worden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Thom91 »

Zelfde kan je je afvragen op Roosendaal - Zwolle, Amsterdam - Vlissingen, Groningen/Leeuwarden - Rotterdam/Schiphol/Den Haag. Alleen een hobbyist zal de volledige rit uitzitten vermoed ik. Ik denk dat een kerende serie gewoon ongewenst is op beperkt beschikbare infra. 's Hertogenbosch is op de schop, Eindhoven heb je al een kerende serie. (Dit brengt me trouwens op ander idee, met koninginnedag is de s800 ook beperkt tot Eindhoven en gaat de s3500 door naar Maastricht. Waarom dit niet normaal ook kan? Zal wel met de reisrelatie richting Amsterdam te maken hebben. ) Amsterdam heb je beperkte infra en over Utrecht Centraal zal ik maar niks zeggen, lijkt me voor zich te spreken. En als het wel goed gaat, dan hoor je geen hond. En het gaat vaker goed dan fout.
Komt wel goed schatje.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Freek »

Thom91 schreef:Zelfde kan je je afvragen op Roosendaal - Zwolle
Wel grappig dat je nou juist deze noemt. Je zou het inderdaad afvragen wat het nut is van een dergelijke lange serie. Gelijktijdig zou ik voor die serie geen natuurlijk vervoersbreuk weten. Arnhem kan niet omdat er duidelijk veel reizigers zijn die vanuit het noorden over Arnhem heen reizen naar Nm. Nm was een paar jaar geleden een breuk, maar die is juist weer herstelt vanuit de vraag van reizigers. Ht kan niet omdat er ook nog een beste vraag tussen Nm en Tilburg en verder is. Knippen in Brabant lijkt me ook geen goed idee.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:Zolang de Dijksgracht vol staat met oude meuk is dat geen argument. Er is ruimte genoeg om keerspoortjes in te richting door de emplacementen Zaanstraat en Dijksgracht anders in te delen. :Y

Maar goed ik hoor komende winter wel weer een enorme klaagzang over uitgevallen treinen in Limburg als Noord-Holland plat ligt door sneeuwval (of andersom)..., ik zorg dat ik de open haard aan heb, met een glaasje glüwhein terwijl ik me middels Twitter en dit forum laat bijpraten over de ineenstorting van het Nederlandse spoorwegnet... (A)
Jij bent af en toe geweldig goed in het door elkaar halen van oorzaak en gevolg. Als de bijsturing gewoon zou functioneren kan je zo'n treinserie prima op punten als Ehv, Ht, Ut of Asd afkappen. Door alles regulier door te rijden naar die keersporen om uberhaubt te kunnen afkappen zijn behoorlijke aantallen extra materieel en personeel nodig. Betaal jij? Ik niet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:Over de sprinterdrukte nog het volgende: de sprinters naar Het Gooi zijn iets drukker dan naar Almere, vooral omdat de trein hier ook in een belangrijke scholierenvervoersstroom voorziet.
10 jaar geleden misschien maar dat is allang niet meer het geval.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door iljitsch »

Thom91 schreef:Groningen/Leeuwarden - Rotterdam/Schiphol/Den Haag. Alleen een hobbyist zal de volledige rit uitzitten vermoed ik.
Nee hoor, ik heb de rit Den Haag - Groningen (of - Haren) vaak genoeg gemaakt. Ik heb ooit gewerkt bij de automatiseringsafdeling van de PTT waar de helft van de mensen in Leidschendam werkte en de andere helft in Groningen. Daar zijn flink wat mensen voor verhuisd dus er zullen zat mensen op familiebezoek gaan tussen deze twee steden.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Fles »

Klaasje schreef:
Vinny schreef:Over de sprinterdrukte nog het volgende: de sprinters naar Het Gooi zijn iets drukker dan naar Almere, vooral omdat de trein hier ook in een belangrijke scholierenvervoersstroom voorziet.
10 jaar geleden misschien maar dat is allang niet meer het geval.
Waarom niet eigenlijk? :?:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

De sprinters richting Flevoland rijden over het algemeen met meer capaciteit dan die van/naar het Gooi maar ze zijn ook in de daluren op het zicht even goed gevuld.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Fles »

Heeft zich dan een belangrijke verschuiving voorgedaan in de vraag naar scholierenvervoer in de laatste tien jaar? Minder naar het Gooi en meer naar Flevo? :?:

En vooral: Is er een reden om zoiets aan te nemen?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

Ik had het niet over het scholierenvervoer maar over het algemene vervoer.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Fles »

Nou je reageerde toch op Vinny en zijn stelling over scholierenvervoer
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

Ik reageerde op de volgende stelling:
Vinny schreef:Over de sprinterdrukte nog het volgende: de sprinters naar Het Gooi zijn iets drukker dan naar Almere, vooral omdat de trein hier ook in een belangrijke scholierenvervoersstroom voorziet.
Daarbij gaat het om alles wat voor de komma te vinden is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

In de spitsrichting zijn de treinen uit Almere iets drukker (en al veel langer gericht op staanplaatsen dan de treinen uit het Gooi), in de tegenspitsrichting zijn de treinen vanuit Amsterdam richting het Gooi zeker wel drukker dan de treinen naar Almere.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

De constatering klopt wel voor de tegenspits maar de daluren spelen een vrij forse rol in de reizigersaantallen. Al is het eigenlijk niet zo'n interessante discussie (excuses dat ik erover begon) waardoor we beter kunnen doorgaan met 2013.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Statler Rail »

Reiziger Delft schreef:De adviesaanvraag aan het locov.
Helaas staat de bijlage met de patroontijden niet online. Heeft iemand die toevallig of heeft iemand een idee hoe daaraan te komen is?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

Onder aan de brief staat:
NS schreef:Bijlage 1: toelichting op dienstregeling
Bijlage 2: Basis-uur-patroon, op te vragen bij NS
Waarschijnlijk t.b.v. de locov-leden. BUP's zijn bij mijn weten de grafieken die in de 2012-variant hier te vinden zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:
Vinny schreef:Zolang de Dijksgracht vol staat met oude meuk is dat geen argument. Er is ruimte genoeg om keerspoortjes in te richting door de emplacementen Zaanstraat en Dijksgracht anders in te delen. :Y

Maar goed ik hoor komende winter wel weer een enorme klaagzang over uitgevallen treinen in Limburg als Noord-Holland plat ligt door sneeuwval (of andersom)..., ik zorg dat ik de open haard aan heb, met een glaasje glüwhein terwijl ik me middels Twitter en dit forum laat bijpraten over de ineenstorting van het Nederlandse spoorwegnet... (A)
Jij bent af en toe geweldig goed in het door elkaar halen van oorzaak en gevolg. Als de bijsturing gewoon zou functioneren kan je zo'n treinserie prima op punten als Ehv, Ht, Ut of Asd afkappen. Door alles regulier door te rijden naar die keersporen om uberhaubt te kunnen afkappen zijn behoorlijke aantallen extra materieel en personeel nodig. Betaal jij? Ik niet.
OK, lang geleden was er een kansrijk plan om de treindiensten in Noord-Holland inclusief IC verbindingen aan te besteden. Dat is toen niet doorgegaan, omdat: "Amsterdam Centraal niet uitgebreid kon worden met keerfaciliteiten voor intercity's naar Alkmaar en Den Helder". Dat is een drogreden. Niet alleen kun je keersporen inrichten op Dijksgracht. Je kunt ook in Amsterdam Bijlmer keersporen aanleggen, zodat Noord-Holland haar verbinding met Amsterdam Zuid-Oost behoudt. Daarnaast kost het kopmaken, wanneer dat een beetje efficient gebeurt helemaal niet veel extra mterieel en personeel. Alleen de NS krijgt het voorelkaar om 11 minuten nodig te hebben voor kopmaken in de dienstregeling, daar waar dat in Zürich HB gewoon in 4 minuten kan. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Statler Rail »

@Klaasje Interessant, die specifieke pagina kende ik nog niet. Jammer dat het voor drgl 2013 nog niet beschikbaar is. Als iemand die wél beschikbaar heeft of weet bij wie je die zou kunnen opvragen, dan hou ik mij aanbevolen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door MdJ »

Kopmaken kan ook vrij kort, echter gebruikt de NS dat ook om vertraging eruit te rijden, zodat de kerende trein niet meteen dezelfde vertraging heeft als de aankomende.

Verder wil je bij de Dijksgracht sporen aanleggen om de IC's uit Den Helder te keren. En Asd-Ut? Moeten die overstappen daar op de treinen uit Schiphol? Of wil je echt 8x per uur een IC tussen Asd-Bijlmer + sprinters + ICE + CARGO op een twee sporig baanvak persen?
Bij twijfel: gebruik beton.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

Een van de redenen dat kopmaken soms lang duurt is dat de dienstregeling niet vanuit de capaciteit van een knoop gebouwd wordt maar vanuit de capaciteit van de baanvakken. Pas daarna wordt er geschipperd om de boel passend te krijgen. Het is leuk als een trein in 4 minuten kan keren maar als die daarvoor onderweg een sprinter moet inhalen terwijl er geen inhaalvoorziening is houdt het snel op. In Utrecht wordt er overigens wel kort gekeerd met de NO. Het kan dus wel.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Statler Rail »

MdJ schreef:Verder wil je bij de Dijksgracht sporen aanleggen om de IC's uit Den Helder te keren. En Asd-Ut? Moeten die overstappen daar op de treinen uit Schiphol? Of wil je echt 8x per uur een IC tussen Asd-Bijlmer + sprinters + ICE + CARGO op een twee sporig baanvak persen?
Als treinen uit Noord-Holland op de Dijksgracht zouden kopmaken komen ze niet over het traject Asd-Asb. Dan heb je dus 4x per uur een IC.

Als je wel vanuit Noord-Holland wil doorrijden naar Bijlmer en daar ergens keren (moet dan voorbij Holendrecht zijn ivm metrosporen), dan heb je inderdaad 8x per uur een IC op dat traject. Maar zo extreem is dat niet. Tot een paar jaar geleden was heel Dvd-Bkl 12x per uur een trein. Er zijn veel meer tweesporige lijnen (geweest) met een dergelijke frequentie. Asd-Asb is nu qua frequenties één van de rustigste lijnen van Amsterdam; de Westtak en Zuidtak zijn een stuk drukker.

Het loskoppelen van Noord-Holland en apart aanbesteden is wel een leuke gedachteoefening... Visioenen over een IC Amr-Shl komen in me boven... :D
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Vinny »

Ik gebruik het meer als voorbeeld om de (in)flexibiliteit van het spoorwegwezen in Nederland aan te tonen en te beargumenteren hoe het ook kan. Als het aan mij ligt wordt de dienstregeling rondom Amsterdam versimpeld en wel alsvolgt:

IC 800/3500: Schiphol-Heerlen(-Aken)/-Maastricht(-Luik)
IC s3000: Den Helder-Amsterdam Centraal-Arnhem-Nijmegen
IC s3100: Alkmaar-Eindhoven

IC 1500: Schiphol-Amsterdam Lelylaan-Sloterdijk-Centraal-Amersfoort-Hengelo(-Bad Bentheim)/Enschede
IC s700: Schiphol-Amsterdam Zuid-Almere-Lelystad-Zwolle-Leeuwarden/Groningen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

En wat is daar simpeler aan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten