Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door Suus »

Je bent kansloos verloren als je op Schiphol - Leiden amper/geen dubbeldeksmaterieel meer inzet. Hoewel een deel van de reizigers voortaan via Haarlem wordt gestuurd was een combinatie van VIRM IV + VIRM VI in de spits vaak maar net voldoende om alle reizigers mee te kunnen nemen. Met een losse VIRM kan je het op het hoogtepunt wel schudden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door Statler Rail »

Vinny schreef:Twee minuten halteertijd..., de conducteur moet zeker de tijd hebben om nog een kaassouflé uit de muur te halen ofzo... :roll:
Die twee minuten is ook speling om kleine vertragingen op te vangen. Stel dat er een invalide in of uit de trein moet. Als je minimale halteertijden gebruikt zou je dan direct vertraging oplopen. Op een drukke lijn als de Flevolijn is dat erg onwenselijk, want je moet onderweg ook stoptreinen inhalen die dan óók vertraging krijgen. Daarom lijkt het mij erg verstandig om in Lelystad niet te krap te plannen, zodat je een meer betrouwbare dienstregeling op de Flevolijn hebt.

BTW, het zou mij niets verbazen wanneer zodra de Hanzelijn gaat rijden, de discussie over de Zuiderzeelijn óók weer de kop opsteekt. Lelystad-Groningen is via Heerenveen namelijk een stuk korter dan via Zwolle, om over Lelystad-Leeuwarden maar helemaal te zwijgen. Als de route Noordvleugel Randstad - Noord-Nederland via Lelystad verloopt wordt je er veel nadrukkelijker op gewezen wat voor enorme omweg je via Zwollywood maakt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Je bent kansloos verloren als je op Schiphol - Leiden amper/geen dubbeldeksmaterieel meer inzet. Hoewel een deel van de reizigers voortaan via Haarlem wordt gestuurd was een combinatie van VIRM IV + VIRM VI in de spits vaak maar net voldoende om alle reizigers mee te kunnen nemen. Met een losse VIRM kan je het op het hoogtepunt wel schudden.
Mwah, ik zie toch echt regelmatig losse Virm's in de s3700 rijden rond de avondspits. Bedenk ook dat Ledn-Shl tegenwoordig een mooie kwartierdienst is geworden en dat de reizigers Rtd-Shl in Ledn tegenwoordig beter kunnen overstappen op de sprinter in Ledn dan te wachten op een IC. Bovendien is de capaciteit van VIRM echt niet zo geweldig. Met 8 bakken ICM heb je al meer capaciteit dan met 6 bakken IRM. Conclusie: Als je in de spitsen maar met 10 tot 12 bakken rijdt, kan het enkeldeks. Als je het dubbeldeks doet is 8 tot 10 bakken IRM ook wel voldoende. Dat er voor beiden gekozen kan worden is prettig voor de materieelplanning van NS omdat die dan meer ontwerpvrijheid hebben bij het maken van de diensten.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door iljitsch »

Statler Rail schreef:Lelystad-Groningen is via Heerenveen namelijk een stuk korter dan via Zwolle, om over Lelystad-Leeuwarden maar helemaal te zwijgen.
Als ik bij Google een looproute uitreken van Lelystad naar Groningen via Zwolle is dat 145 km, via Heerenveen 131 km. 10% winst maar dan wel 50 - 100 km nieuw spoor aanleggen lijkt mij niet echt een goede investering voor een route die toch niet zo heel erg druk is.

Voor Leeuwarden is het 140 vs 104, dus 25% winst. Nadeel is dat Leeuwarden veel kleiner is dan Groningen, maar je hebt wel minder nieuw spoor nodig.

Het lijkt mij toch dat als we nieuw spoor aan gaan leggen om bestaande verbindingen sneller te maken mijn stokpaardje een stuk beter helpt: nieuw spoor van ten zuiden van Meppel naar ten noorden van Hoogeveen zodat de intercity's een kilometer of 20 af kunnen snijden en op volle snelheid kunnen blijven rijden omdat ze niet door die twee stations heen hoeven en je haalt gelijk makkelijk stoptreinen in.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door Suus »

Een spoorlijn van Lelystad naar Groningen volgens het originele idee van de Zuiderzeelijn zou ook de plaatsen Emmeloord en Drachten aansluiten op het spoornet en opstuwen in de vaart der volkeren :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door Statler Rail »

iljitsch schreef:
Statler Rail schreef:Lelystad-Groningen is via Heerenveen namelijk een stuk korter dan via Zwolle, om over Lelystad-Leeuwarden maar helemaal te zwijgen.
Als ik bij Google een looproute uitreken van Lelystad naar Groningen via Zwolle is dat 145 km, via Heerenveen 131 km. 10% winst maar dan wel 50 - 100 km nieuw spoor aanleggen lijkt mij niet echt een goede investering voor een route die toch niet zo heel erg druk is.
Euh, lopen van Lelystad naar Groningen? Ik ben wel sportief maar dat gaat me toch een beetje té ver. :lol:
Je moet geen "looproute" maar "autoroute" kiezen. De meest logische route gaat via de autosnelweg en daar mag je als voetganger niet komen. De Zuiderzeelijn zal ook min of meer de autosnelweg volgen, dus daarlangs meten is ook het meest logische als je wil weten wat de afstand is. De afstanden zijn dan als volgt:
Lelystad - Groningen via A6/A7: 132 km
Lelystad - Groningen via Zwolle/A28: 154 km
Verschil is dus 22 km, oftewel via Zwolle is ongeveer 17% langer dan via Heerenveen.
iljitsch schreef:Voor Leeuwarden is het 140 vs 104, dus 25% winst. Nadeel is dat Leeuwarden veel kleiner is dan Groningen, maar je hebt wel minder nieuw spoor nodig.
Met een normale route kom je uit op het volgende:
Lelystad - Leeuwarden via A6/A32: 105 km
Lelystad - Leeuwarden via Zwolle/A32: 143 km
Het verschil met exotische looproutes is op deze verbinding dus minder groot.

Maar voor beide verbindingen geldt dat veel belangrijker dan de absolute kilometer aantallen is dat de infrastructuur via Zwolle heel veel snelheidsbeperkingen oplegt. Bij Zwolle moet je een heel stuk maximaal 40 rijden, in de bogen bij Staphorst is het 110 km/uur, Meppel 80 km/uur, Hoogeveen 80 km/uur, Assen 70 km/uur... Met andere woorden: je bent enorm veel tijd kwijt ten opzichte van een nieuwe spoorlijn langs de A6/A7. De gemiddelde snelheid van de IC is rond de 100 km/uur.

Als je de Zuiderzeelijn als IC-lijn aanlegt (infrastructuur voor max 140-160), dan moet je Lelystad-Groningen in ongeveer 60 minuten kunnen doen. Via Zwolle is met de Hanzelijn zo'n 90 minuten, dus 30 minuten oftewel 50% rijtijdwinst. Vergelijk dat even met de schamele 5 minuten rijtijdwinst die de Hanzelijn oplevert. Als je de Zuiderzeelijn ook voor 200 km/uur zou aanleggen moet je Lelystad-Groningen in 50 minuten kunnen doen.

Bij een Zuiderzeelijn als IC-lijn is Lelystad-Leeuwarden in een minuut of 50 te doen (tegen 90 minuten via Zwolle), als 200 km/uur-lijn moet dat in 40 minuten kunnen. Dat is dus 50 minuten sneller dan via Zwolle! Dan hebben we het dus echt over substantiële rijtijdwinst. 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Je bent kansloos verloren als je op Schiphol - Leiden amper/geen dubbeldeksmaterieel meer inzet. Hoewel een deel van de reizigers voortaan via Haarlem wordt gestuurd was een combinatie van VIRM IV + VIRM VI in de spits vaak maar net voldoende om alle reizigers mee te kunnen nemen. Met een losse VIRM kan je het op het hoogtepunt wel schudden.
Volgens mij valt dat best mee, vooral omdat er ook andere treinseries zijn die die relatie bedienen. Mijn grootste zorgpunt is Flevopolder-Schiphol. Die is namelijk heel erg verspitst. Zeker als de IC ook in Lelystad stopt, zal deze tussen Almere en Amsterdam Zuid in de ochtendspits snel overvol raken. Wanneer er geen voortrein gaat rijden gaan hier capaciteitsproblemen spelen. Daar kun je vergif op innemen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door iljitsch »

De reden dat ik de looproute gebruikte is dat het autoadvies je flink kan laten omrijden als je dan over de snelweg kan, en het ook niet gezegd is dat de snelweg een logische route is tussen twee steden. Bij lopen wordt gewoon de kortste route gepakt, waarbij ik er vanuit ga dat het verschil tussen lopen en trein min of meer constant is.

Typisch dat er zoveel langzame stukken zijn, hoewel het niet helemaal onverwacht is gezien het gekronkel van de spoorlijn in sommige steden en de grote aantallen gelijkvloerse spoorwegovergangen. Zo was ik vorige week in Groningen en tot mijn verbazing hebben ze daar gewoon een AHOB middenin de stad, waar alle treinen uit 't zuiden gewoon over de straat rijden:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=h4tHW3KUusA[/youtube]
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door Daan »

iljitsch schreef:Zo was ik vorige week in Groningen en tot mijn verbazing hebben ze daar gewoon een AHOB middenin de stad, waar alle treinen uit 't zuiden gewoon over de straat rijden:
Bijzonder he? :lol: Aan de andere kant van het station liggen er nog twee, daar gaan alle treinen naar het noorden en westen overheen :mrgreen:

Even serieus: heeft weinig met snelheid te maken. En er zijn plannen om beide overwegen te vervangen door tunneltjes.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:De reden dat ik de looproute gebruikte is dat het autoadvies je flink kan laten omrijden als je dan over de snelweg kan, en het ook niet gezegd is dat de snelweg een logische route is tussen twee steden.
Werp een blik op de wegenkaart van Nederland en je ziet dat de snelweg best een logische route volgt die net als de voorgestelde Zuiderzeelijn via Emmeloord, Heerenveen en Drachten loopt.

Dan zie je ook dat de snelweg tussen Zwolle en Groningen dezelfde onlogische route volgt als het spoor :!:
Vinny schreef:Zeker als de IC ook in Lelystad stopt, zal deze tussen Almere en Amsterdam Zuid in de ochtendspits snel overvol raken. Wanneer er geen voortrein gaat rijden gaan hier capaciteitsproblemen spelen. Daar kun je vergif op innemen...
Er gaat in de spits al een meteen een extra IC rijden zo ongeveer op dezelfde tijden als de huidige s3700 dan zal het probleem toch wel meevallen?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door Stéphane »

Nog een voordeel! Kampen krijgt toch ten minste één deftige verbinding!
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door Jef400 »

iljitsch schreef:De reden dat ik de looproute gebruikte is dat het autoadvies je flink kan laten omrijden als je dan over de snelweg kan, en het ook niet gezegd is dat de snelweg een logische route is tussen twee steden. Bij lopen wordt gewoon de kortste route gepakt, waarbij ik er vanuit ga dat het verschil tussen lopen en trein min of meer constant is.

Typisch dat er zoveel langzame stukken zijn, hoewel het niet helemaal onverwacht is gezien het gekronkel van de spoorlijn in sommige steden en de grote aantallen gelijkvloerse spoorwegovergangen. Zo was ik vorige week in Groningen en tot mijn verbazing hebben ze daar gewoon een AHOB middenin de stad, waar alle treinen uit 't zuiden gewoon over de straat rijden:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=h4tHW3KUusA[/youtube]
Heeft Alkmaar ook last van. Hoorn heeft er ook meerdere middenin de stad.
In Purmerend bij mij heb je er nog maar 1 zitten. Bij station Overwhere
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Typisch dat er zoveel langzame stukken zijn, hoewel het niet helemaal onverwacht is gezien het gekronkel van de spoorlijn in sommige steden en de grote aantallen gelijkvloerse spoorwegovergangen.
Het langzaam rijden heeft alles te maken met dat gekronkel maar niets met de aanwezigheid van gelijkvloerse overgangen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door MdJ »

Vinny schreef:Ik vind dat een veel relevantere tijdwinst, dan die 10 minuten van Groningen naar de Randstad wat de bedoeling was. Ten eerste reist bijna niemand van Groningen dagelijks naar de Randstad (of andersom) - en daarnaast zou je kunnen stellen dat Groningers die in de randstad werken ook best in de Flevopolders kunnen wonen; en ten tweede is een reistijdwinst van een uur behoorlijk veel meer prettig voor de reiziger. Zeker als het ook overstappen scheelt. :Y
Groningen-Randstad is een veel gebruikte verbinding. Zie het bestaan van de 4444: omdat er zoveel mensen eerste klas reisden van Groningen naar Den Haag reisden....
Bij twijfel: gebruik beton.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door Daan »

reisthijs schreef:Dan zie je ook dat de snelweg tussen Zwolle en Groningen dezelfde onlogische route volgt als het spoor :!:
Dat komt omdat de A6 nooit is doorgetrokken naar Groningen. De A6 had namelijk vanaf Emmeloord via Steenwijk, Oosterwolde en Roden door moeten lopen naar Groningen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door Klaasje »

MdJ schreef:Groningen-Randstad is een veel gebruikte verbinding. Zie het bestaan van de 4444: omdat er zoveel mensen eerste klas reisden van Groningen naar Den Haag reisden....
Als je wat vaker een lange reis maakt dan is het logisch dat je het comfort van de eerste klas overweegt en daar een keuze voor maakt. Als de overheid en bedrijven ook nog vrolijk banen heen en weer verhuizen tussen de Randstad en Groningen zoals dat tot een paar jaar terug veel gebeurde dan is het ook logisch dat daar een stroom met reizigers ontstaat. Echter zal die stroom langzaam afkalven doordat deze werknemers verhuizen of een andere baan met minder reistijd kiezen. Inmiddels bestaat de 4444 ook niet meer als zodanig en misschien is dat ook wel een teken aan de wand...
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door MdJ »

Niet uit de context halen. Er wordt beweerd "Er reist bijna dagelijks tussen Groningen-Randstad". Dat is dus behoorlijk overdreven. Het zullen geen compleet gevulde 12bakken VIRM zijn, maar om nu te stellen "bijna niemand", nee.
Bij twijfel: gebruik beton.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door iljitsch »

Ook nogal vreemd om er vanuit te gaan dat alleen dagelijkse reizigers tellen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door Ruben »

Klaasje schreef:Inmiddels bestaat de 4444 ook niet meer als zodanig en misschien is dat ook wel een teken aan de wand...
De 4444 was niet meer nodig toen de ambtenarentrein met IRM uitgevoerd werd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door iljitsch »

Mijn baas bij de PTT in 1992/1993 ging één keer per week met het vliegtuig naar Groningen...
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door Anne »

Ik kan me nog de randstad expres herinneren die 's morgen uit Groningen aankwam en 's-middags terug reed.
Tussen de treinstellen op het Staatsspoor was deze getrokken trein met de plan E rijtuigen opvallend.
Later vervangen door twee hondekop viertjes, waaronder het treinstel 1970 (treinstel met 3 bakken 1e klasse).
Loc wisselen in Utrecht verviel toen.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door Statler Rail »

Klaasje schreef:Als de overheid en bedrijven ook nog vrolijk banen heen en weer verhuizen tussen de Randstad en Groningen zoals dat tot een paar jaar terug veel gebeurde dan is het ook logisch dat daar een stroom met reizigers ontstaat. Echter zal die stroom langzaam afkalven doordat deze werknemers verhuizen of een andere baan met minder reistijd kiezen. Inmiddels bestaat de 4444 ook niet meer als zodanig en misschien is dat ook wel een teken aan de wand...
Het is eerder zo dat veel mensen een deel van de week op een andere locatie werken. Ikzelf heb ook een tijdje 2 dagen in de week tussen Groningen en Utrecht gependeld. Nog langer geleden moest ik één dat in de week van Groningen naar Zoetermeer.

Het heeft er mee te maken dat in Groningen veel regiokantoren zitten, zowel van overheid als bedrijven. De (hogere) medewerkers zullen echter zeer vaak op het hoofdkantoor moeten zijn of vergaderingen in de Randstad hebben, waardoor je vooral veel zakelijke reizigers hebt die over een grote afstand reizen. Voor NS-R is dat echt een cash-cow: eerste klas-reizigers die in de spits over grote afstand reizen. Een retourtje eerste klas Groningen - Den Haag is 81,60 euro. Maar ach, de baas betaalt toch.... :lol:

Dat de 4444 niet meer bestaat zal eerder zijn omdat het voor NSR teveel werk is om één afwijkend stel elke dag weer in precies dezelfde trein te krijgen, ook na verstoringen. Bovendien rijdt men de bewuste treinen nu met 10 of 12 bakken VIRM, waardoor er sowieso wat meer capaciteit is dan in 12 bakken ICM.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door deadlock »

Statler Rail schreef:Als de route Noordvleugel Randstad - Noord-Nederland via Lelystad verloopt wordt je er veel nadrukkelijker op gewezen wat voor enorme omweg je via Zwollywood maakt.
Dat valt allemaal reuze mee. Bron: maps.google.com en gezond verstand.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door Statler Rail »

Lelystad-Groningen via de Hanzelijn en Zwolle kost 30 minuten extra ten opzichte van via een Zuiderzeelijn. Dat lijkt mij toch vrij substantieel. Vooral Zwolle zélf kost je enorm veel tijd. Als de Hanzelijn nou bij Kampen rechtdoor zou lopen richting Meppel (en dus niet via Zwolle), dan was het verschil wel beperkt geweest. Dat zou je namelijk zo 15 a 20 minuten kunnen schelen...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Bericht door deadlock »

Statler Rail schreef:Lelystad-Groningen via de Hanzelijn en Zwolle kost 30 minuten extra ten opzichte van via een Zuiderzeelijn. Dat lijkt mij toch vrij substantieel. Vooral Zwolle zélf kost je enorm veel tijd. Als de Hanzelijn nou bij Kampen rechtdoor zou lopen richting Meppel (en dus niet via Zwolle), dan was het verschil wel beperkt geweest. Dat zou je namelijk zo 15 a 20 minuten kunnen schelen...
Dat is met de aanname dat er 200km/u gereden gaat worden. Qua kilometers maakt het gewoon niet zoveel uit.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten