Met de trein naar Vilnius

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Met de trein naar Vilnius

Bericht door Timon91 »

De afgelopen dagen heb ik een kort tripje gemaakt naar Warschau en Vilnius. Het was voor mij de eerste keer dat ik naar Litouwen ging. De heenreis ging (uiteraard) per trein, de terugreis met het vliegtuig. Sinds de nachttrein tussen Warschau en Vilnius enkele jaren geleden is opgeheven rijdt er tussen Polen en Litouwen nog welgeteld één personentrein per dag en voor zover ik weet staat ook deze op het punt om geschrapt te worden, de reden komt in deze reportage nog wel naar voren.

Het is wellicht een wat grote reportage, maar ik kon niet echt een geschikt punt vinden om dit reisverslag in tweeën te knippen. Verder kun je de foto's ook als set op Flickr bekijken, zie hier. Hier kun je ook grotere foto's vinden.

Goed, de reis zelf. Afgelopen vrijdagavond heb ik samen met mijn reisgenoot de EuroNight naar Warschau gepakt op Amsterdam Centraal.

1. Op de digitale CTA's ziet het er wel gaaf uit: de IC naar Den Helder, volgende trein de EuroNight naar Warszawa Wschodnia.

Afbeelding
Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr

2. En hier de CTA zelf. Kort hierna werd duidelijk dat de trein 15 minuten vertraging had, wat steeds met 5 minuten opliep. Uiteindelijk vertrokken we door onbekende redenen 45 minuten te laat vanuit Amsterdam Centraal.

Afbeelding
Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr

3. De CTA in Düsseldorf. De vertraging is inmiddels deels ingelopen.

Afbeelding
Düsseldorf Hbf train station by Timon91, on Flickr

4. De trein was redelijk goed gevuld, zelfs al in Nederland. De nachtelijke rit door Duitsland was verder niet noemenswaardig. Uiteindelijk reden we de volgende ochtend met 15 minuten vertraging Rzepin, het eerste station in Polen, in. In Warschau was alles weer goedgemaakt. Hier het spoor in het westen van Polen, tussen Rzepin en Poznań.

Afbeelding
Railway in Western Poland by Timon91, on Flickr

5. De tussendeur stond de avond ervoor al de hele tijd open en de conducteur vertelde dat dit rijtuig vaak vertraging oplevert bij het combineren en afkoppelen in Berlin Ostbahnhof. Dit rijtuig is namelijk het achterste rijtuig tussen Berlin Ostbahnhof en Warszawa Wschodnia en dan kan de deur natuurlijk niet open staan. Gelukkig was er snel een zeer duurzame en professionele oplossing gevonden: tie rips.

Afbeelding
Doors closed by Timon91, on Flickr

6. Station Kutno.

Afbeelding
Kutno train station by Timon91, on Flickr

7. Bij aankomst te Warszawa Centralna.

Afbeelding
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr

8. Warszawa Centralna gezien vanaf het Pałac Kultury i Nauki (Paleis van Cultuur en Wetenschap).

Afbeelding
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr

9. En met heel ver inzoomen was zelfs Warszawa Zachodnia nog te zien.

Afbeelding
Warszawa Zachodnia train station by Timon91, on Flickr

De rest van de dag hebben we in Warschau rondgelopen, 's avonds hebben we nog een paar uur het nachtleven geproefd. Heel laat is het gelukkig niet geworden, de volgende dag moesten we vroeg op. De kaartjes naar Vilnius hadden we de dag ervoor al gekocht. Zoals ik al zei rijdt er tussen Polen en Litouwen nog maar één treinpaar per dag. Dat is de Hańcza van Warszawa Zachodnia naar Šeštokai, net over de grens met Litouwen. Te Šeštokai kan overgestapt worden voor een trein naar Kaunas, waar weer overgestapt kan worden op een trein naar Vilnius.

10. Aan de andere kant van het perron vertrok eerst nog een TLK naar Olsztyn.

Afbeelding
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr

11. En de CTA voor onze trein naar Šeštokai. Te Šeštokai moet overgestapt worden omdat daar de overgang van normaalspoor naar breedspoor ligt.

Afbeelding
Warszawa Centralna train station by Timon91, on Flickr

12. Waar het slechts lichtjes sneeuwde en het nog niet wit was toen we Warszawa Centralna binnen liepen was het al aardig wit toen we de tunnel uitreden. Hier het nieuwe nationale stadion van Polen, aan de oostoever van de Wisła.

Afbeelding
National Stadium in Warsaw by Timon91, on Flickr

13. De lijn naar het noordoosten, richting Białystok, takt na station Warszawa Rembertów af van de hoofdlijn. Hier de lijn richting Wit-Rusland gezien vanaf het viaduct.

Afbeelding
Railway to Belarus in Warsaw by Timon91, on Flickr

14. Tussen Warszawa en Białystok kan de trein op veel stukken goed doorrijden, maar er wordt ook heel vaak afgeremd om een stukje langzaam te rijden. Hier was dat ook weer het geval, dus tijd voor een fotootje.

Afbeelding
Railway between Warsaw and Białystok by Timon91, on Flickr

15. Het bord met vertrekkende treinen in Małkinia, de tweede stop na Warschau.

Afbeelding
Małkinia train station by Timon91, on Flickr

16. Een vervallen rangeerterreintje bij Małkinia.

Afbeelding
Małkinia train station by Timon91, on Flickr

17. Het stationsgebouw van Czyżew.

Afbeelding
Czyżew train station by Timon91, on Flickr

18. Het mooie stationsgebouw van Białystok (volgens mij verkozen als mooiste van Polen). Hier staat de trein ruim 10 minuten stil. Ten eerste wordt de elektrische lok vervangen voor een diesel (SU45) en ten tweede worden er enkele rijtuigen afgekoppeld. Tussen Warschau en Białystok bestaat de trein uit 7 rijtuigen, te Białystok worden er 3 afgekoppeld.

Afbeelding
Białystok train station by Timon91, on Flickr

19. Het perron in Białystok.

Afbeelding
Białystok train station by Timon91, on Flickr

20. Een lelijk en oud gebouw in Białystok (tweede stationsgebouw van Białystok?)

Afbeelding
Białystok train station by Timon91, on Flickr

21. De eerste stop erna: Czarna Białostocka. Tussen Białystok en Sokółka is de lijn nog wel geëlektrificeerd, maar staat er al wel een diesellok voor.

Afbeelding
Czarna Białostocka train station by Timon91, on Flickr

22. We rijden station Sokółka uit. Hier takt de lijn naar Litouwen af naar het noorden, de geëlektrificeerde spoorlijn gaat naar Hrodno (Wit-Rusland).

Afbeelding
Sokółka train station by Timon91, on Flickr

23. Het koersbordje van de Hańcza.

Afbeelding
Hańcza train from Poland to Lithuania by Timon91, on Flickr

24. De spoorlijn tussen Sokółka en Dąbrowa Białostocka. Na Białystok is de snelheid er definitief uit. De gemiddelde snelheid tussen Białystok en Šeštokai is ongeveer 54 km/h.

Afbeelding
Railway in northeastern Poland by Timon91, on Flickr

25. Een bocht in hetzelfde stuk. Hier rijden per richting nog 4 passagierstreinen per dag.

Afbeelding
Railway in northeastern Poland by Timon91, on Flickr

26. Naar voren gekeken.

Afbeelding
Railway in northeastern Poland by Timon91, on Flickr

27. Een mooie basiliek in Różanystok, tussen Sokółka en Dąbrowa Białostocka.

Afbeelding
Church in Różanystok by Timon91, on Flickr

28. De trein in een bocht. De trein rijdt hier zo langzaam dat het niet eens zo heel koud is om even naar buiten te hangen, ook al vroor het 5 graden.

Afbeelding
Railway in northeastern Poland by Timon91, on Flickr

29. Naar achteren gekeken. De trein bestond hier nog uit 4 rijtuigen. Twee open zitrijtuigen en één coupérijtuig 2e klas, plus een 1e klas coupérijtuig. Op dit punt was de trein nog redelijk goed gevuld.

Afbeelding
Railway in northeastern Poland by Timon91, on Flickr

30. Station Augustów. De trein maakt ongeveer elk half uur een stop tussen Białystok en Šeštokai.

Afbeelding
Augustów train station by Timon91, on Flickr

31. De andere kant van de trein in Augustów.

Afbeelding
Augustów train station by Timon91, on Flickr

32. Vanaf Augustów is het nog een half uurtje rijden naar Suwałki, zo'n 30 km verderop. De rit gaat door een mooi gebied met veel bos en een aantal meren. Te Suwałki moet de trein kopmaken, dus staat hij daar nog 12 minuten stil. Hier de achterkant van de trein, na Suwałki de voorkant.

Afbeelding
Suwałki train station by Timon91, on Flickr

33. Het perron. Links het rijtuig waar ik in zat, rechts het mooie, nostalgische stationsgebouwtje van Suwałki. Verder valt het op dat het spoor rechts onder water staat, wat dus bevroren is. Je zou in theorie kunnen schaatsen tussen de rails hier :')

Afbeelding
Suwałki train station by Timon91, on Flickr

34. De conducteurs hebben de bordjes alvast omgedraaid voor de terugweg.

Afbeelding
Suwałki train station by Timon91, on Flickr

35. De lok loopt aan de andere kant van het perron om.

Afbeelding
Suwałki train station by Timon91, on Flickr

36. Aankoppelen.

Afbeelding
Suwałki train station by Timon91, on Flickr

37. Bladveren en spaakwielen: een mooi gezicht. Deze loks zijn tussen 1970 en 1976 gebouwd.

Afbeelding
Suwałki train station by Timon91, on Flickr

38. De trein vervolgt zijn weg naar Litouwen.

Afbeelding
Railway Suwałki-Šeštokai by Timon91, on Flickr

39. Suwałki is nog een redelijk grote plaats (69.000 inwoners) en genereert nog wel wat verkeer. Na Suwałki is de trein vrijwel uitgestorven, inclusief onszelf zaten er nog 6 passagiers in de trein. Hier het volledig lege open zitrijtuig.

Afbeelding
Hańcza train interior by Timon91, on Flickr

40. Het spoor tussen Suwałki en Trakiszki.

Afbeelding
Railway Suwałki-Šeštokai by Timon91, on Flickr

41. Het sterk glooiende landschap in het uiterste noordoosten van Polen.

Afbeelding
Landscape in northeastern Poland by Timon91, on Flickr

42. Het oude stationsgebouwtje van Trakiszki.

Afbeelding
Trakiszki train station by Timon91, on Flickr

43. En het nieuwe. In tegenstelling tot alle andere stations op deze lijn heeft Trakiszki wél een nieuw stationsgebouw, waarschijnlijk omdat het een grensstation is. In Trakiszki stapten nog 3 reizigers uit, zodat er naast mij en mijn reisgenoot nog maar één andere reiziger aanwezig was. Het is dus niet zo gek dat deze trein wellicht opgeheven gaat worden.

Afbeelding
Trakiszki train station by Timon91, on Flickr

44. Op 3 km van Trakiszki ligt de Pools-Litouwse grens. Hier de grenspaal.

Afbeelding
Polish-Lithuanian border seen from the train by Timon91, on Flickr

45. Teruggekeken.

Afbeelding
Polish-Lithuanian border seen from the train by Timon91, on Flickr

46. De 25 km tussen Trakiszki en Šeštokai duurt nog bijna 40 minuten, genoeg tijd voor een biertje dus!

Afbeelding
Train in Lithuania by Timon91, on Flickr

47. Op zo'n 15 km van de grens ligt nog een station: Mockava. Hier stopt de trein echter niet.

Afbeelding
Mockava by Timon91, on Flickr

48. Het stationsgebouwtje, met stationschef.

Afbeelding
Mockava train station by Timon91, on Flickr

49. En het perronnetje. De trein rijdt hier op normaalspoor, de sporen links zijn (Russisch) breedspoor.

Afbeelding
Mockava train station by Timon91, on Flickr

50. Tussen Mockava en Šeštokai ligt er een soort van "dubbel"spoor, een enkelspoor met zowel normaalspoor als breedspoor. Gezien de roest wordt het breedspoor niet meer gebruikt.

Afbeelding
Double track railway in Lithuania by Timon91, on Flickr

51. Stapels hout bij het inrijden van Šeštokai.

Afbeelding
Approaching Šeštokai by Timon91, on Flickr

52. In Šeštokai was nog wel wat volk. Ik telde 8 mensen die met de trein terug gingen naar Polen. Dit is het treintje wat ons van Šeštokai naar Kaunas gaat brengen. Hier was het wel wat drukker, van Marijampole tot Kaunas zat de trein zelfs vol.

Afbeelding
Train Šeštokai-Kaunas by Timon91, on Flickr

53. Bord in Šeštokai.

Afbeelding
Šeštokai train station by Timon91, on Flickr

54. Het 3+2 interieur van de diesel elektricha naar Kaunas.

Afbeelding
Interior of the train Šeštokai-Kaunas by Timon91, on Flickr

55. Een oud stationsgebouwtje van Šeštokai.

Afbeelding
Šeštokai train station by Timon91, on Flickr

56. Na een rit van ruim anderhalf uur zijn we in Kaunas. Heel prettig was de rit niet, aangezien de verwarming vol open stond en het zo'n 25 graden was binnen. Het viel wel weer op dat mensen in Centraal en Oost-Europa erg van de verwarming houden.

Afbeelding
Kaunas train station by Timon91, on Flickr

In Kaunas moet nog een keer overgestapt worden op een elektrische trein (met een vergelijkbaar interieur) naar Vilnius. Om half 7 's avonds (Litouwse tijd) waren we in Vilnius, na een rit van ruim 10 uur. Nadat we Vilnius hadden bekeken zijn we gisteren teruggevlogen met WizzAir naar Dortmund. Vilnius is de enige stad in de Baltische station wiens luchthaven een eigen treinstation heeft.

57. Station Vilnius, gisterochtend.

Afbeelding
Vilnius train station by Timon91, on Flickr

58. Een dubbeldekker rijdt het station uit.

Afbeelding
Vilnius train station by Timon91, on Flickr

59. Slecht leesbare CTA. Het ritje naar het vliegveld (Oro Uostas) duurt maar een paar minuten, het is dan ook maar 4 km.

Afbeelding
Vilnius train station by Timon91, on Flickr

60. Het treintje/railbusje naar het vliegveld.

Afbeelding
Train to Vilnius Airport by Timon91, on Flickr

61. Station Vilnius. Er zijn 4 eilandperrons voor binnenlandsvervoer. Het vijfde eilandperron (wat achter mij ligt) is afgeschermd met hekken en poortjes en wordt neem ik aan gebruikt voor de treinen die tussen Rusland/Wit-Rusland en Kaliningrad rijden.

Afbeelding
Vilnius train station by Timon91, on Flickr

62. Het interieur van het treintje.

Afbeelding
Train to Vilnius Airport by Timon91, on Flickr

63. Aankomst op het station van de luchthaven. Dit treintje rijdt ongeveer elk uur, weliswaar in een onregelmatige dienstregeling. Een enkele reis kost 2,50 Litai (ongeveer 70 eurocent).

Afbeelding
Vilnius Airport train station by Timon91, on Flickr

64. Stationsbordje.

Afbeelding
Vilnius Airport train station by Timon91, on Flickr

65. Het interieur van de vertrekhal. Vilnius Airport vond ik een prettig vliegveld.

Afbeelding
Departure hall in Vilnius Aiport by Timon91, on Flickr

Na een vlucht van 2 uur landden we ongeveer 20 minuten te vroeg in Dortmund. Vanaf daar zijn we met de bus naar Holzwickede gegaan en daar hebben we de trein terug naar Enschede gepakt.

Al met al was het een zeer leuk tripje, we hebben veel gezien. Op spoorgebied was de treinrit van Warschau naar Šeštokai verreweg de mooiste. Het landschap is niet altijd even boeiend, zeker niet het eerste stuk, maar het langzame rijden, de oude stations onderweg en de weinige reizigers geven het wel een nostalgisch gevoel. Ik ben benieuwd hoe lang deze trein nog blijft rijden, ik hoop dat deze voorlopig nog niet opgeheven wordt.

Het was een lange reportage, hopelijk vonden jullie dat niet al te erg. Bedankt voor het kijken, reacties zijn altijd welkom!
Mijn Flickr account.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Met de trein naar Vilnius

Bericht door Stefan »

Ik vond 'm zeker niet te lang zo! Super reportage in ieder geval, prachtig! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Met de trein naar Vilnius

Bericht door Jef400 »

Genieten. Goede reportage. :pos:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Met de trein naar Vilnius

Bericht door isadora »

Ik heb genoten, dank je. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Met de trein naar Vilnius

Bericht door tsov »

Mooi! Litouwen moet ik ook nog een keer aanvinken :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Met de trein naar Vilnius

Bericht door Fles »

Gaaf, goed verhaal :pos:

Hoe lang ben je alles bij elkaar onderweg geweest? Hoeveel geld was je kwijt (ook voor die vlucht bijv.)? Doe eens een leuk kaartje met de route? :P En het schema met overstaptijden en kilometers en zo :lol: Oh, en wat voor kaartje heb je gebruikt?

Opvallend dat ze in Kutno zo aan het verbouwen zijn trouwens. Er zijn zat andere plekken waar dat wel harder nodig was zou je denken.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Met de trein naar Vilnius

Bericht door Fles »

tsov schreef:Mooi! Litouwen moet ik ook nog een keer aanvinken :)
Precies, anders ik wel :Y Keertje samen doen?
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Met de trein naar Vilnius

Bericht door Michael »

Mooie foto's
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Met de trein naar Vilnius

Bericht door Ronald »

Ik ben zo te zien niet de enige die altijd moeite heeft om Nederland uit te komen... Maar ja, op de hele reis maakt die eerste drie kwartier vertraging ook niet zoveel uit natuurlijk. En die totaal zinloze melding op de TBP op de eerste foto: er zijn wel meer treinen die op tussengelegen stations stoppen :roll: .

Maar goed, je reportage is geweldig! Wat een mooie reis is dat, zeker omdat het niet echt een allerdaagse rit is.
Super *O*
(en ondertussen ook wel een klein beetje jaloers...)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Met de trein naar Vilnius

Bericht door Daniel »

Mooie reportage weer zo!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Met de trein naar Vilnius

Bericht door Thom91 »

Ontzettend gaaf!
Komt wel goed schatje.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Met de trein naar Vilnius

Bericht door Timon91 »

Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Fles schreef:Gaaf, goed verhaal :pos:

Hoe lang ben je alles bij elkaar onderweg geweest? Hoeveel geld was je kwijt (ook voor die vlucht bijv.)? Doe eens een leuk kaartje met de route? :P En het schema met overstaptijden en kilometers en zo :lol: Oh, en wat voor kaartje heb je gebruikt?

Opvallend dat ze in Kutno zo aan het verbouwen zijn trouwens. Er zijn zat andere plekken waar dat wel harder nodig was zou je denken.
Eens kijken:
- Amsterdam-Warschau is 15h54, vertrek 19:01, aankomst volgende dag om 10:55, in totaal is het ruim 1400 km. Warszawa Centralna-Šeštokai duurt 6h22 voor 375 km (59 km/h gemiddeld), Šeštokai-Kaunas-Vilnius duurt 3h26. Het eerste stukje, van Šeštokai naar Kazlų Rūda, is van erbarmelijke kwaliteit, maar vanaf Kazlų Rūda tot Vilnius is het verder prima spoor. Het reisschema van Warschau naar Vilnius:

Afbeelding

- De kosten: Amsterdam-Warschau was €29 met een SparNight, de vlucht van Vilnius naar Dortmund was 63 Litouwse Litas pp (ruim €18), het STT NRW van Dortmund Airport naar Enschede kostte ongeveer evenveel. Warschau-Vilnius hadden we in twee stukken geknipt. Eerst met een TLK-tarief kaartje met 26% jongerenkorting van Warszawa Centralna naar Trakiszki (42,92 złoty - €10,42), van Trakiszki tot Vilnius hadden we een "Wilno-Spezial", een kaartje wat fikse korting geeft op het TCV-tarief (ik meen 50% voor het Poolse stuk en 55% voor het Litouwse stuk), wat 63,05 złoty kostte, ofwel €14,80. Dat tarief kun je altijd boeken, die kaartjes hebben we ook gewoon de dag ervoor gekocht.

- Kaartjes: ik heb er twee gemaakt, eentje van het Poolse stuk en eentje van het geheel, zie hieronder:

Afbeelding

Afbeelding
De exacte vluchtroute ken ik niet, het was de hele tijd bewolkt. Het lijkt me persoonlijk sterk dat we door Russisch luchtruim gevlogen zijn, maar hoe de situatie daar ligt weet ik niks van.
Mijn Flickr account.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Met de trein naar Vilnius

Bericht door BR628 »

Gaaf verslag! Heb je in Suwałki niet nog een foto van de lok met rijtuigen van voren gemaakt?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Met de trein naar Vilnius

Bericht door Meltrain »

Vette reportage. :D :pos:
Heb je in Vilnius zelf nog wat gedaan?
En kon je in Litouwen redelijk makkelijk fotograferen op het station? Een paar jaar terug (ik dacht 2006) stond er in de Rail Hobby een reportage over het spoorverkeer in de Baltische staten, maar de auteur van dat stuk had in Litouwen problemen met fotograferen op de stations, omdat de ene medewerker zei dat hij een vergunning nodig had en de andere vond van niet.
Maar jij hebt er geen problemen mee gehad?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Met de trein naar Vilnius

Bericht door midnet »

heel wat veranderd. heb deze reis gemaakt toen je nog een visum moest kopen voor de net onafhankelijk geworden LIT-LET-EST landen-destijds 50 DEM cash in Sestokai-en uren wachten (alle Litauers die toen volop gingen inslaan naar westgoederen in Pl hadden allang de bus gepakt). En zelfs hun ''dizel'' treinen hebben ze intern verbouwd en ietsje geriefelijker gemaakt.
In WAW schiet het ook lekker op met de grote verbouw van Centralna-was zomer '11 een grote bouwput.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Met de trein naar Vilnius

Bericht door Timon91 »

@BR628: nee, vrij snel na het aankoppelen vertrokken we al en het was bovendien erg koud en winderig. Na het aankoppelen zijn we maar weer warm binnen gaan zitten.

@Meltrain: in Vilnius zijn we 2 nachten gebleven, dus we hebben nog genoeg tijd gehad om de stad te bekijken. Problemen met foto's maken heb ik niet gehad. Wellicht komt dat ook omdat ik alleen op wat rustigere plekken foto's gemaakt heb en niet in de stationshallen.
Mijn Flickr account.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Met de trein naar Vilnius

Bericht door Caspar »

Leuk verslag, toen ik 4 jaar geleden in Malkinia was zat daar een overwegwachter die de overweg met de hand sloot bij iedere trein:
Afbeelding

Bialistock is ook een aardige stad om eens te bezoeken als je een volgende keer zoiets doet met een overnachting extra. En dat Poolse merenlandschap in het Noordoosten daar heeft wel wat bijzonders en mysterieus als je het mij vraagt.
(ik was vanuit Bialistock via Elk/Korsze naar Gdansk gereden).

Het valt me op dat het spoor de grens over naar Litouwen er goed en modern bijligt, voor een lijn met maar 20 reizigers per dag. Is daar nog veel goederenvervoer? Jammer dat de trein zo impopulair is; je zou verwachten dat met het makkelijker reizen binnen de EU er ook meer grensverkeer zou komen daar.
Kuba
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 11 sep 2011, 22:30

Re: Met de trein naar Vilnius

Bericht door Kuba »

Leuk verslagje :) ik moet ook eens die kant op, heb de lijn tot nu toe alleen tot aan Mockava gedaan...

Fles schreef:Opvallend dat ze in Kutno zo aan het verbouwen zijn trouwens. Er zijn zat andere plekken waar dat wel harder nodig was zou je denken.
Stations verbouwen gebeurt lang niet in overeenstemming met logisch nadenken in Polen :P In 2010 hebben ze station Zamość helemaal gerenoveerd, en vervolgens een paar maanden later de enige trein die daar nog kwam afgeschaft. Er kwam ongeveer 1 jaartje geen enkele trein. Ondertussen weer wel, dankzij de inzet van een plaatselijke politicus.
Anderzijds is Kutno wel een belangrijk internationaal station (alle internationale treinen stoppen er), en is het overstapstation voor Łódź (agglomeratie van 1 miljoen inwoners).

Meltrain schreef:En kon je in Litouwen redelijk makkelijk fotograferen op het station?
Normaal gesproken probleemloos. Sowieso, in de meeste landen geldt dat je pas problemen krijgt als je personeel de indruk geeft dat zij op de foto zouden kunnen staan.

Caspar schreef:Het valt me op dat het spoor de grens over naar Litouwen er goed en modern bijligt, voor een lijn met maar 20 reizigers per dag. Is daar nog veel goederenvervoer? Jammer dat de trein zo impopulair is; je zou verwachten dat met het makkelijker reizen binnen de EU er ook meer grensverkeer zou komen daar.
Het spoor vanaf Suwałki is juist in slechte staat, in vergelijking tot Warschau-Białystok(-Suwałki). Als je naar Vilnius moet is een (mini)bus sneller en goedkoper, vandaar dat er zo weinig man in de trein zit, waarschijnlijk. Ook is er in de oostblok nog steeds een overstapfobie in zekere mate aanwezig, en nu moet je twee keer overstappen: in Šeštokai én in Kaunas.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten