TS2010: Project Reichenbach
TS2010: Project Reichenbach
Al ongeveer 2-3 maanden ben ik bezig met het project 'Rathenow'. We kennen de plaats al als voormalige stopplaats van de Pimpelexpress naar Berlijn, maar bij mij is het een grote fantasiestad ongeveer 30 km ten oosten van Winterswijk. In laatstgenoemde heb ik 10 jaar gewoond, dus het leek me leuk om hiervan een deels fantasie/deels werkelijkheid-projectje te maken. Zodoende verveelt het bouwen dus nooit: ben ik even inspiratieloos bouw ik aan Rathenow, en ik kan ook met behulp van afstandmeten.nl en google maps een echte baan nabouwen.
Netzspinne en sporenplan.
De baan is nog veeeel groter, de HSL is nu aangelegd tot het punt waar Babberich ligt. Verder is de baan berijdbaar tot Lichtenvoorde-Groenlo. De sporen liggen er verder tot Zutphen - Rheden en Deventer-Zwolle. Ook het Kamperlijntje is toegevoegd, maar nu als losliggende sneltramlijn die na de Veerallee in Zwolle ondergronds gaat en via de Grote Markt, Diezerpoort en Hogenkampsweg naar het bovengrondse Stadion en Oosterenk gaat.
De lijn Zutphen-Winterswijk is dubbelsporig-elektrisch. Station Winterswijk heeft vier perronsporen. Van hier uit zijn de voormalige lijnen naar Bocholt (deels) en Borken herlegd, na het weer uitrijden van de stad Borken is de baan fantasie.
Rathenow heeft een S-bahnnet van drie lijnen dat bijna voltooid is. Ook worden er vier metrolijnen gebouwd, een klein deel is gereed en wordt het tramnet ook steeds meer uitgebouwd. Rathenow is deels gebaseerd op Hamburg, veel Hamburgse namen komen terug en ook het metromaterieel is Hamburg, de DT3, ofwel het broertje van de Amsterdamse Zilvermeeuw (die ik ook graag op de baan wil zien, maar hij bestaat nog niet in trainz geloof ik.). Het S-bahnmaterieel is de BR481 van Berlijn. Inclusief het kenmerkende aanzwellende vertrek- en afremgeluid :D.
We beginnen in het Rommelgebergte, waar twee Lintjes (jammer genoeg Desiro-reskin) van Syntus naar Winterswijk denderen.
Overzichtje station Winterswijk. Sporen 1 en 2 zijn gereserveerd voor de IC Rathenow Altstadt-Zutphen-Arnhem en de stoptrein Borken-Zutphen. Spoor 3 is voor de Desiro's naar Bocholt en spoor 4 voor de lijn naar Arnhem.
Met twee gekoppelde Matjes gaan we naar Borken. Hier de brug over de Boven-Slinge...
..en in het Sternbusch net over de grens.
In Borken kun je overstappen op de Desiro's naar Borken-Beckenberg, een klein stukje van de voormalige lijn naar Coesfeld die herlegd is. Ook zijn er al enkele kilometers van de lijn naar Bocholt herlegd, de pendel Borken-Borken Beckenberg gaat dus nog doorgetrokken worden.
Spoorwegovergang Dülmener Weg.
Schaapjes aan de zuidrand van Borken.
Na 13 kilometer bereiken we Rathenow Süd. Het Centraal Station ligt nog 6 kilometer verder. Halverwege ligt S-bahnstation Borsigwerke op een industrieterrein. Bus 61 naar de haven over het viaduct.
Rathenow Hbf heeft 10 sporen. Spoor 1 t/m 4 zijn voor de S-bahn.
Voorplein.
De Mönckebergstraße is de weg van het station naar de Rathausmarkt.
Verder met de metro.
Rathenow Schloßpark.
Messe.
En hier is het bouwen allemaal begonnen: Rathenow Altstadt. Links de Thalys die over de HSL naar Arnhem, Utrecht, Amsterdam, Brussel en Parijs zal rijden. Het traject tot en met Schiphol zal ik waarschijnlijk nog wel nabouwen. Parijs is een beetje te ver snap je wel ;)
Noordelijk van het knooppunt ligt de hoofdwerkplaats S-bahn.
S-bahnstation Rübenkamp.
Als laatste metrostation Richtweg. Lijn U4 zal ik een beetje gebaseerd laten lijken op de Hamburgse Walddörferbahn, oftewel lijn U1 vanaf Volksdorf richting Großhansdorf. Is aan de toegangen wel te zien he
Netzspinne en sporenplan.
De baan is nog veeeel groter, de HSL is nu aangelegd tot het punt waar Babberich ligt. Verder is de baan berijdbaar tot Lichtenvoorde-Groenlo. De sporen liggen er verder tot Zutphen - Rheden en Deventer-Zwolle. Ook het Kamperlijntje is toegevoegd, maar nu als losliggende sneltramlijn die na de Veerallee in Zwolle ondergronds gaat en via de Grote Markt, Diezerpoort en Hogenkampsweg naar het bovengrondse Stadion en Oosterenk gaat.
De lijn Zutphen-Winterswijk is dubbelsporig-elektrisch. Station Winterswijk heeft vier perronsporen. Van hier uit zijn de voormalige lijnen naar Bocholt (deels) en Borken herlegd, na het weer uitrijden van de stad Borken is de baan fantasie.
Rathenow heeft een S-bahnnet van drie lijnen dat bijna voltooid is. Ook worden er vier metrolijnen gebouwd, een klein deel is gereed en wordt het tramnet ook steeds meer uitgebouwd. Rathenow is deels gebaseerd op Hamburg, veel Hamburgse namen komen terug en ook het metromaterieel is Hamburg, de DT3, ofwel het broertje van de Amsterdamse Zilvermeeuw (die ik ook graag op de baan wil zien, maar hij bestaat nog niet in trainz geloof ik.). Het S-bahnmaterieel is de BR481 van Berlijn. Inclusief het kenmerkende aanzwellende vertrek- en afremgeluid :D.
We beginnen in het Rommelgebergte, waar twee Lintjes (jammer genoeg Desiro-reskin) van Syntus naar Winterswijk denderen.
Overzichtje station Winterswijk. Sporen 1 en 2 zijn gereserveerd voor de IC Rathenow Altstadt-Zutphen-Arnhem en de stoptrein Borken-Zutphen. Spoor 3 is voor de Desiro's naar Bocholt en spoor 4 voor de lijn naar Arnhem.
Met twee gekoppelde Matjes gaan we naar Borken. Hier de brug over de Boven-Slinge...
..en in het Sternbusch net over de grens.
In Borken kun je overstappen op de Desiro's naar Borken-Beckenberg, een klein stukje van de voormalige lijn naar Coesfeld die herlegd is. Ook zijn er al enkele kilometers van de lijn naar Bocholt herlegd, de pendel Borken-Borken Beckenberg gaat dus nog doorgetrokken worden.
Spoorwegovergang Dülmener Weg.
Schaapjes aan de zuidrand van Borken.
Na 13 kilometer bereiken we Rathenow Süd. Het Centraal Station ligt nog 6 kilometer verder. Halverwege ligt S-bahnstation Borsigwerke op een industrieterrein. Bus 61 naar de haven over het viaduct.
Rathenow Hbf heeft 10 sporen. Spoor 1 t/m 4 zijn voor de S-bahn.
Voorplein.
De Mönckebergstraße is de weg van het station naar de Rathausmarkt.
Verder met de metro.
Rathenow Schloßpark.
Messe.
En hier is het bouwen allemaal begonnen: Rathenow Altstadt. Links de Thalys die over de HSL naar Arnhem, Utrecht, Amsterdam, Brussel en Parijs zal rijden. Het traject tot en met Schiphol zal ik waarschijnlijk nog wel nabouwen. Parijs is een beetje te ver snap je wel ;)
Noordelijk van het knooppunt ligt de hoofdwerkplaats S-bahn.
S-bahnstation Rübenkamp.
Als laatste metrostation Richtweg. Lijn U4 zal ik een beetje gebaseerd laten lijken op de Hamburgse Walddörferbahn, oftewel lijn U1 vanaf Volksdorf richting Großhansdorf. Is aan de toegangen wel te zien he
Laatst gewijzigd door Ardan op do 27 sep 2012, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Re: TS2010: Project Rathenow
Petje af, lijkt me echt een berenklus. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: TS2010: Project Rathenow
mooi gedaan hoor. idd petje af :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: TS2010: Project Rathenow
Die sporenplannen kan ik TOTAAL NIET lezen.
Re: TS2010: Project Rathenow
Klopt, ze zijn toch een beetje te groot
En oh ja oh ja oh ja: verklaar me maar voor gek, maar Deventer krijgt gewoon een metro
Quizvraag van vandaag: wie weet waar deze metrostellen vandaan komen krijgt een Nederlands stationsnaambordje met zijn/haar naam erop :')
En oh ja oh ja oh ja: verklaar me maar voor gek, maar Deventer krijgt gewoon een metro
Quizvraag van vandaag: wie weet waar deze metrostellen vandaan komen krijgt een Nederlands stationsnaambordje met zijn/haar naam erop :')
Ik doe ook maar wat
Re: TS2010: Project Rathenow
Brazilië :Y
Re: TS2010: Project Rathenow
Oh, die heb ik al hoor ;-)Ardan schreef:krijgt een Nederlands stationsnaambordje met zijn/haar naam erop :')
Re: TS2010: Project Rathenow
Whoehoeoeoe! Mijn eigenste stationsnaambordje! *O* Wat een eer!
(Voor mijn bruiloft zijn er destijds echte werkzaamheden-posters gedrukt met onze namen erop. Dat was ook cool!)
(Voor mijn bruiloft zijn er destijds echte werkzaamheden-posters gedrukt met onze namen erop. Dat was ook cool!)
Vallend blad maakt rails glad.
Re: TS2010: Project Rathenow
zoeen blauw bordje met min naam en een wit vierkantje en ene grijze balk dat lijkt me nog wel wat :Y
Re: TS2010: Project Rathenow
:D met actieposter _O-
Re: TS2010: Project Rathenow
@ Ardan: Is mogelijk dat je de sporenplannen uit de eerste post een iets groter plaatst? Ze zijn totaal niet te lezen :neg: .
Verder ziet het er zeer goed en mooi uit :pos: .
Verder ziet het er zeer goed en mooi uit :pos: .
Re: TS2010: Project Rathenow
Ik dacht dat je foto's ook op originele grootte kon bekijken, maar dat is dus blijkbaar niet zo ;) Ik zal eens kijken.
Ik doe ook maar wat
Re: TS2010: Project Reichenbach
Rathenow is helaas gecrasht, maar na opnieuw installeren ben ik sinds een maandje of vier bezig aan de volgende stad: Reichenbach. Stad bij de monding van een grote rivier in de Noordzee. Ongeveer twee kilometer landinwaarts mondt een kleiner riviertje weer in de grote in. Op deze plek ligt de historische binnenstad. Net als in Amsterdam is de rivier ingedamd. Deze dam heet tegenwoordig Rathausdamm en hier staan het stadhuis, de Dom en het nationaal monument. Om de binnenstad, die een opvallend Hollandse uitstraling heeft voor een Duitse stad, ligt een dubbele grachtengordel.
De stad met ongeveer 300.000 inwoners heeft een opvallend uitgebreid netwerk van stadsvervoer. Het Centraal Station ligt aan de westzijde van de binnenstad. Het was een kopstation, maar recentelijk is er, á la Antwerpen, een tunnel geopend die het station met het Südbahnhof verbindt, zodat de treinen niet meer allemaal over de ringspoorbaan hoeven. Verder zijn er 5 S-Bahnlijnen, 5 metrolijnen, en 9 tramlijnen. De lijnennetkaart tot nu toe:
Het was een druilerige woensdagavond toen ik uit mijn raam keek en de S4 voorbij zag rijden richting Starnberger Straße.
Toen het de volgende dag droog was, besloot ik een rondje door de stad te gaan maken. Het het S-Bahnviaduct langs de Lindauer Straße. De S4 richting Brandenburger Tor komt voorbij.
Door de Eisenacher Straße liep ik naar metrostation Wittenbergplatz. Metro richting binnenstad duikt de tunnel in.
Even een kijkje over de Rathausdamm..
Via CS en Südbahnhof ben ik naar Dornbusch gegaan, het voorlopige eindpunt van de U3. Op nog een klein stukje van de U5 na zal dit de enige metrolijn 'op Zuid' worden.
Daarna de hele U3, ongeveer 8 kilometer, afgereden naar Nordbahnhof. Dit blijft ook het eindpunt, en tram 16 eindigt hier ook. Tram 12 zal nog een stuk door gaan rijden.
Als laatste een Gisela onderweg van de Kellinghusenstraße naar Messe. Tussen de metro en de S-Bahn-/treinsporen liggen volkstuintjes in de boog.
De stad met ongeveer 300.000 inwoners heeft een opvallend uitgebreid netwerk van stadsvervoer. Het Centraal Station ligt aan de westzijde van de binnenstad. Het was een kopstation, maar recentelijk is er, á la Antwerpen, een tunnel geopend die het station met het Südbahnhof verbindt, zodat de treinen niet meer allemaal over de ringspoorbaan hoeven. Verder zijn er 5 S-Bahnlijnen, 5 metrolijnen, en 9 tramlijnen. De lijnennetkaart tot nu toe:
Het was een druilerige woensdagavond toen ik uit mijn raam keek en de S4 voorbij zag rijden richting Starnberger Straße.
Toen het de volgende dag droog was, besloot ik een rondje door de stad te gaan maken. Het het S-Bahnviaduct langs de Lindauer Straße. De S4 richting Brandenburger Tor komt voorbij.
Door de Eisenacher Straße liep ik naar metrostation Wittenbergplatz. Metro richting binnenstad duikt de tunnel in.
Even een kijkje over de Rathausdamm..
Via CS en Südbahnhof ben ik naar Dornbusch gegaan, het voorlopige eindpunt van de U3. Op nog een klein stukje van de U5 na zal dit de enige metrolijn 'op Zuid' worden.
Daarna de hele U3, ongeveer 8 kilometer, afgereden naar Nordbahnhof. Dit blijft ook het eindpunt, en tram 16 eindigt hier ook. Tram 12 zal nog een stuk door gaan rijden.
Als laatste een Gisela onderweg van de Kellinghusenstraße naar Messe. Tussen de metro en de S-Bahn-/treinsporen liggen volkstuintjes in de boog.
Ik doe ook maar wat
Re: TS2010: Project Reichenbach
Is dat niet heel veel werk ?
Re: TS2010: Project Reichenbach
Valt op zich wel mee hoor, maar het is wel even leuk knutselwerk voor de loze uurtjes zeg maar :)
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten