TS2010: Project Reichenbach

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

TS2010: Project Reichenbach

Bericht door Ardan »

Al ongeveer 2-3 maanden ben ik bezig met het project 'Rathenow'. We kennen de plaats al als voormalige stopplaats van de Pimpelexpress naar Berlijn, maar bij mij is het een grote fantasiestad ongeveer 30 km ten oosten van Winterswijk. In laatstgenoemde heb ik 10 jaar gewoond, dus het leek me leuk om hiervan een deels fantasie/deels werkelijkheid-projectje te maken. Zodoende verveelt het bouwen dus nooit: ben ik even inspiratieloos bouw ik aan Rathenow, en ik kan ook met behulp van afstandmeten.nl en google maps een echte baan nabouwen.

Netzspinne en sporenplan.
Afbeelding
Afbeelding
De baan is nog veeeel groter, de HSL is nu aangelegd tot het punt waar Babberich ligt. Verder is de baan berijdbaar tot Lichtenvoorde-Groenlo. De sporen liggen er verder tot Zutphen - Rheden en Deventer-Zwolle. Ook het Kamperlijntje is toegevoegd, maar nu als losliggende sneltramlijn die na de Veerallee in Zwolle ondergronds gaat en via de Grote Markt, Diezerpoort en Hogenkampsweg naar het bovengrondse Stadion en Oosterenk gaat.
De lijn Zutphen-Winterswijk is dubbelsporig-elektrisch. Station Winterswijk heeft vier perronsporen. Van hier uit zijn de voormalige lijnen naar Bocholt (deels) en Borken herlegd, na het weer uitrijden van de stad Borken is de baan fantasie.
Rathenow heeft een S-bahnnet van drie lijnen dat bijna voltooid is. Ook worden er vier metrolijnen gebouwd, een klein deel is gereed en wordt het tramnet ook steeds meer uitgebouwd. Rathenow is deels gebaseerd op Hamburg, veel Hamburgse namen komen terug en ook het metromaterieel is Hamburg, de DT3, ofwel het broertje van de Amsterdamse Zilvermeeuw (die ik ook graag op de baan wil zien, maar hij bestaat nog niet in trainz geloof ik.). Het S-bahnmaterieel is de BR481 van Berlijn. Inclusief het kenmerkende aanzwellende vertrek- en afremgeluid :D.

We beginnen in het Rommelgebergte, waar twee Lintjes (jammer genoeg Desiro-reskin) van Syntus naar Winterswijk denderen.
Afbeelding

Overzichtje station Winterswijk. Sporen 1 en 2 zijn gereserveerd voor de IC Rathenow Altstadt-Zutphen-Arnhem en de stoptrein Borken-Zutphen. Spoor 3 is voor de Desiro's naar Bocholt en spoor 4 voor de lijn naar Arnhem.
Afbeelding

Met twee gekoppelde Matjes gaan we naar Borken. Hier de brug over de Boven-Slinge...
Afbeelding

..en in het Sternbusch net over de grens.
Afbeelding

In Borken kun je overstappen op de Desiro's naar Borken-Beckenberg, een klein stukje van de voormalige lijn naar Coesfeld die herlegd is. Ook zijn er al enkele kilometers van de lijn naar Bocholt herlegd, de pendel Borken-Borken Beckenberg gaat dus nog doorgetrokken worden.
Afbeelding
Spoorwegovergang Dülmener Weg.
Afbeelding

Schaapjes aan de zuidrand van Borken.
Afbeelding

Na 13 kilometer bereiken we Rathenow Süd. Het Centraal Station ligt nog 6 kilometer verder. Halverwege ligt S-bahnstation Borsigwerke op een industrieterrein. Bus 61 naar de haven over het viaduct.
Afbeelding

Rathenow Hbf heeft 10 sporen. Spoor 1 t/m 4 zijn voor de S-bahn.
Afbeelding
Voorplein.
Afbeelding
De Mönckebergstraße is de weg van het station naar de Rathausmarkt.
Afbeelding
Afbeelding
Verder met de metro.
Afbeelding
Rathenow Schloßpark.
Afbeelding
Messe.
Afbeelding
En hier is het bouwen allemaal begonnen: Rathenow Altstadt. Links de Thalys die over de HSL naar Arnhem, Utrecht, Amsterdam, Brussel en Parijs zal rijden. Het traject tot en met Schiphol zal ik waarschijnlijk nog wel nabouwen. Parijs is een beetje te ver snap je wel ;)
Afbeelding

Noordelijk van het knooppunt ligt de hoofdwerkplaats S-bahn.
Afbeelding

S-bahnstation Rübenkamp.
Afbeelding

Als laatste metrostation Richtweg. Lijn U4 zal ik een beetje gebaseerd laten lijken op de Hamburgse Walddörferbahn, oftewel lijn U1 vanaf Volksdorf richting Großhansdorf. Is aan de toegangen wel te zien he :wink:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ardan op do 27 sep 2012, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: TS2010: Project Rathenow

Bericht door isadora »

Petje af, lijkt me echt een berenklus. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: TS2010: Project Rathenow

Bericht door mijack1985 »

mooi gedaan hoor. idd petje af :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: TS2010: Project Rathenow

Bericht door Fles »

Die sporenplannen kan ik TOTAAL NIET lezen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Rathenow

Bericht door Ardan »

Klopt, ze zijn toch een beetje te groot :mrgreen:
En oh ja oh ja oh ja: verklaar me maar voor gek, maar Deventer krijgt gewoon een metro :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Quizvraag van vandaag: wie weet waar deze metrostellen vandaan komen krijgt een Nederlands stationsnaambordje met zijn/haar naam erop :')
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: TS2010: Project Rathenow

Bericht door Fles »

Brazilië :Y
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: TS2010: Project Rathenow

Bericht door Dexter »

Volgens mij Atlanta, Verenigde Staten.
Vallend blad maakt rails glad.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: TS2010: Project Rathenow

Bericht door Ronald »

Ardan schreef:krijgt een Nederlands stationsnaambordje met zijn/haar naam erop :')
Oh, die heb ik al hoor ;-)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Rathenow

Bericht door Ardan »

Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: TS2010: Project Rathenow

Bericht door Dexter »

Whoehoeoeoe! Mijn eigenste stationsnaambordje! *O* Wat een eer!

(Voor mijn bruiloft zijn er destijds echte werkzaamheden-posters gedrukt met onze namen erop. Dat was ook cool!)
Vallend blad maakt rails glad.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: TS2010: Project Rathenow

Bericht door Fles »

zoeen blauw bordje met min naam en een wit vierkantje en ene grijze balk dat lijkt me nog wel wat :Y
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Rathenow

Bericht door Ardan »

Vooruit dan maar :D
Afbeelding
:mrgreen:
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: TS2010: Project Rathenow

Bericht door Fles »

:D met actieposter _O-
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: TS2010: Project Rathenow

Bericht door ODRAIL »

@ Ardan: Is mogelijk dat je de sporenplannen uit de eerste post een iets groter plaatst? Ze zijn totaal niet te lezen :neg: .

Verder ziet het er zeer goed en mooi uit :pos: :wink: .
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Rathenow

Bericht door Ardan »

Ik dacht dat je foto's ook op originele grootte kon bekijken, maar dat is dus blijkbaar niet zo ;) Ik zal eens kijken.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Reichenbach

Bericht door Ardan »

Rathenow is helaas gecrasht, maar na opnieuw installeren ben ik sinds een maandje of vier bezig aan de volgende stad: Reichenbach. Stad bij de monding van een grote rivier in de Noordzee. Ongeveer twee kilometer landinwaarts mondt een kleiner riviertje weer in de grote in. Op deze plek ligt de historische binnenstad. Net als in Amsterdam is de rivier ingedamd. Deze dam heet tegenwoordig Rathausdamm en hier staan het stadhuis, de Dom en het nationaal monument. Om de binnenstad, die een opvallend Hollandse uitstraling heeft voor een Duitse stad, ligt een dubbele grachtengordel.
De stad met ongeveer 300.000 inwoners heeft een opvallend uitgebreid netwerk van stadsvervoer. Het Centraal Station ligt aan de westzijde van de binnenstad. Het was een kopstation, maar recentelijk is er, á la Antwerpen, een tunnel geopend die het station met het Südbahnhof verbindt, zodat de treinen niet meer allemaal over de ringspoorbaan hoeven. Verder zijn er 5 S-Bahnlijnen, 5 metrolijnen, en 9 tramlijnen. De lijnennetkaart tot nu toe:
Afbeelding
Het was een druilerige woensdagavond toen ik uit mijn raam keek en de S4 voorbij zag rijden richting Starnberger Straße.
Afbeelding
Toen het de volgende dag droog was, besloot ik een rondje door de stad te gaan maken. Het het S-Bahnviaduct langs de Lindauer Straße. De S4 richting Brandenburger Tor komt voorbij.
Afbeelding
Door de Eisenacher Straße liep ik naar metrostation Wittenbergplatz. Metro richting binnenstad duikt de tunnel in.
Afbeelding
Even een kijkje over de Rathausdamm..
Afbeelding
Via CS en Südbahnhof ben ik naar Dornbusch gegaan, het voorlopige eindpunt van de U3. Op nog een klein stukje van de U5 na zal dit de enige metrolijn 'op Zuid' worden.
Afbeelding
Daarna de hele U3, ongeveer 8 kilometer, afgereden naar Nordbahnhof. Dit blijft ook het eindpunt, en tram 16 eindigt hier ook. Tram 12 zal nog een stuk door gaan rijden.
Afbeelding
Als laatste een Gisela onderweg van de Kellinghusenstraße naar Messe. Tussen de metro en de S-Bahn-/treinsporen liggen volkstuintjes in de boog.
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: TS2010: Project Reichenbach

Bericht door Ronald »

Is dat niet heel veel werk :shock: ?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: TS2010: Project Reichenbach

Bericht door Ardan »

Valt op zich wel mee hoor, maar het is wel even leuk knutselwerk voor de loze uurtjes zeg maar :)
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten