Verbouwing busstation 's-Hertogenbosch

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Verbouwing busstation 's-Hertogenbosch

Bericht door Michael 1988 »

De afgelopen week na de kerstvakantie viel mij op dat de OV-shop in 's-Hertogenbosch ineens in een noodhok zat en de voormalige OV-shop/chauffeursrustplaats opeens afgezet was met bouwhekken. Voor de kerstvakantie stond aangegeven d.m.v. een plaat dat de fietsenstalling wordt verplaatst en vorige week waren er al sloopwerkzaamheden aan het pand. In eerste instantie wist ik nog niet wat daar zou komen, maar bij navraag aan een chauffeur begreep ik dat op de plek van de fietsenstalling(en) naast de OV-shop/chauffeursrustplaats en het voormalige gebouw zelf appartementen met enkele winkels en de nieuwe OV-shop/chauffeursrustplaats komt te zitten.

Ik weet nog niet hoe het eruit komt te zien, maar wat vinden jullie van deze plannen en wat zouden jullie er zelf in plaats van willen zien? De oude situatie behouden kan niet, want er staan alleen nog maar een paar draagwanden en de verdiepingsvloer. De fietsenstalling staat er ook nog (min of meer), maar wordt ook verwijdert.

Mijn eigen mening is dat de winkels die nu achter de Dönershop liggen daar weg moeten en in het nieuwe gebouw moeten komen. Deze winkels liggen erg uit het zicht. De Dönershop zelf blokkeert het zicht vanaf het stationsplein en je ziet de winkels alleen als je bij de roltrap staat en toevallig naar rechts kijkt. Hier zat eerst ook de Free-Recordshop, maar is denk ik ook om die reden daar weggegaan. De OV-shop moet ook terugkomen in het nieuwe gebouw, eventueel iets groter. Alleen i.p.v. appartementen zie ik liever de winkels. Je hebt niet concreet privacy op zo'n groot station. Maar als de appartementen er toch moeten komen dan het liefst het gebouw net zo hoog als de naast en achtergelegen gebouwen, zodat het meer in de omgeving past. Het zal leuk zijn als de bussen onder het nieuwe complex rijden (dus een soort van overbrugging over de eenrichtingsweg die tussen de twee huidige fietsenstallingen liggen waarmee je het busstation uitrijdt), zodat het ook een groot complex is.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Verbouwing busstation 's-Hertogenbosch

Bericht door fogeltje »

Misschien dat ik binnenkort eens een kijkje neem. Als ik toevallig door 's-Hertogenbosch kom, dan wil ik namelijk sowieso even naar de Arriva winkel om een busboekje te graaien. Ze liggen namelijk helaas niet meer in de bus zoals voorgaande jaren.
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Verbouwing busstation 's-Hertogenbosch

Bericht door Michael 1988 »

Je kunt ze misschien ook nog in Veghel ophalen, maar je moet wel opschieten als je er eentje wilt hebben. Er liggen er niet veel meer. Vandaag was heel het gebouw al gesloopt en de overkapping over perron A was er ook niet meer. Perron A wordt nu ook als bouwplaats gebruikt, dus waarschijnlijk zal het complex erg dicht bij perron A staan.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Verbouwing busstation 's-Hertogenbosch

Bericht door fogeltje »

Michael 1988 schreef:Je kunt ze misschien ook nog in Veghel ophalen, maar je moet wel opschieten als je er eentje wilt hebben. Er liggen er niet veel meer. Vandaag was heel het gebouw al gesloopt en de overkapping over perron A was er ook niet meer. Perron A wordt nu ook als bouwplaats gebruikt, dus waarschijnlijk zal het complex erg dicht bij perron A staan.
In Veghel kom ik nog minder dan in 's-Hertogenbosch ;) En sinds er geen dagkaartjes meer zijn ga ik zo een ritje ook niet voor mijn plezier maken. Maar mijn moeder kwam gisteren terug uit Duitsland en had aan de chauffeur in de 25 gevraagd naar boekjes voor mij en kreeg van de chauffeur zijn boekje, dus ik ben voorzien :)

Even naar station 's-Hertogenbosch: enig idee wanneer het klaar moet zijn?
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Verbouwing busstation 's-Hertogenbosch

Bericht door Michael 1988 »

fogeltje schreef:Even naar station 's-Hertogenbosch: enig idee wanneer het klaar moet zijn?
Nee sorry, de reclameborden zijn nog niet geplaatst, maar als ze meteen beginnen met bouwen denk ik dat ze rond juni 2013 klaar kunnen zijn. Maar als dat zo dadelijk nog niet gebeurt , :-| dan heb ik geen idee. Ik kan het wel even navragen, maar hou het sowiezo nog in de gaten. Voor de chauffeurs hoop ik dat ze volgend jaar zomer al klaar zijn, want ze zitten nu in een "noodhok" op de bufferplaats.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Verbouwing busstation 's-Hertogenbosch

Bericht door Michael 1988 »

Het heeft even geduurd, maar ze zijn deze week begonnen met de bouw. Maandag werden de bouwketen geplaatst en gisteren waren ze begonnen met de boorpalen. Enkele foto's.

Afbeelding
Hier stond vroeger de fietsenstalling

Afbeelding
Hier kijk je richting de oude OV-shop en het stationsplein

Afbeelding

Afbeelding
Tijdelijke OV-shop met de bouwketen erachter

Meer foto's volgen zodra er iets nieuws staat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing busstation 's-Hertogenbosch

Bericht door Daniel »

Die tijdelijke OV-shop komt me bekend voor... lijkt verdacht veel op de voormalige Arriva-store uit Dordrecht (wat weer de voormalige SVD-klantenservice was). Best handig van Arriva om dat ding te bewaren, voor dit soort situaties komt 'ie mooi van pas.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Verbouwing busstation 's-Hertogenbosch

Bericht door Michael 1988 »

Ja ik vind dat maar een krap ding en snap niet waarom dat er ineens veiligheidsglas in staat. Dat heb ik in Brabant in nog geen enkele OV-shop gezien :S. Maar dat ding is wel storingsgevoelig. Vandaag was de shop voor de 2e keer dicht vanwege een storing :S
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Verbouwing busstation 's-Hertogenbosch

Bericht door Michael 1988 »

Update:

Ze waren begonnen met het leggen van de balkfundering. Je kunt nu de contouren van het gebouw of de gebouwen goed zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Verbouwing busstation 's-Hertogenbosch

Bericht door Daan76 »

In Gorinchem op het Arriva-station staat ook een tijdelijke shop, alleen wordt daar ook snoep verkocht geloof ik als ik het goed gezien heb.
De chauffeurs pauzeren nu overigens niet in een noodhok op de bufferplaats, maar in een bestaand gebouw welke op de foto's van de heipaal-machine ook te zien is. Er staat een gele band met "leder handel" op de gevel (links naast de heimachine,). Het zou voor de chauffeurs weliswaar een tijdelijke situatie moeten zijn maar zolang er niet teveel chauffeurs tegelijk hoeven te pauzeren is het wel te doen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing busstation 's-Hertogenbosch

Bericht door Daniel »

Daan76 schreef:In Gorinchem op het Arriva-station staat ook een tijdelijke shop, alleen wordt daar ook snoep verkocht geloof ik als ik het goed gezien heb.
Dat is een tijdelijke vestiging van de stationsrestauratie i.v.m. de verbouwing van de stationshal. De Arriva-store in Gorinchem schijnt zo veel mogelijk gewoon open te zijn, maar zag via Twitter op enkele dagen wel meldingen langskomen dat 'ie gesloten was i.v.m. de verbouwingswerkzaamheden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Verbouwing busstation 's-Hertogenbosch

Bericht door Michael 1988 »

Ik heb nog geen enkele chauffeur daaruit zien komen, daarom meende ik dat ze op de bufferplaats een keet hadden. Maar ja, een mens kan zich wel eens vergissen. Overigens hadden ze eergisteren de begane grondvloer gelegd op de plek waar ik de foto van de boormachine had gemaakt. Overigens het is geen heimachine, want die slaan de palen de grond in en deze boort de palen de grond in.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Verbouwing busstation 's-Hertogenbosch

Bericht door Michael 1988 »

Update en een correctie op een eerder bericht. Volgens de planning is de bouw van Gebouw E (het zuiderlijke gebouw) eind december 2012 klaar is en Gebouw D (het noordelijke gebouw aan de kant van stationsplein) eind januari 2012. De ruwbouw van gebouw E is eind september klaar en van gebouw D eind oktober. Zie verder www.la-facade.nl

Volgens een plaat op een hek komen hier kantoren en waarschijnlijk achterin de OV-shop (ongeveer op de oude plek)

Afbeelding

Vandaag werden de constructieve wanden geplaatst. Je kunt zien hoe hoog de begane grond ongeveer wordt.

Afbeelding

Op de bouwhekken waren verschillende doeken gehangen met daarop vogelhuizen. De kraan staat overigens op een uhm.... tja leuke plek. Handig met uitladen, maar gevaarlijk als de vrachtwagen op de verkeerde plek staat. Op de bouwplaats was er 1 ding wat ik als eerste leerde kennen. Ga nooit onder een kraan staan of lopen als die draait...... Maar ja, nood roept wet en er is niet veel ruimte.

Afbeelding

Reclame. Op de website is het ontwerp te vinden

Afbeelding

Dit bedrijf komt er in de rechter gebouw (waar nu de kraan staat):

Afbeelding

En dit komt er in de linker gebouw (waar nu de keet staat):

Afbeelding

Sory voor de kwaliteit. Ik had wel wat tijd, maar niet veel. Daardoor moest ik een klein beetje gehaast foto's maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten