Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoer
Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoer
SRE verliest taken op gebied verkeer en vervoer
EINDHOVEN - Het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven verliest per 1 januari zijn wettelijke taken op het gebied van verkeer en vervoer aan de provincie. Dat is het gevolg van het vrijdag genomen besluit van het kabinet om de wettelijke status van stadsregio's als het SRE af te schaffen.
De maatregel was in het regeerakkoord van VVD en CDA al aangekondigd.
Het SRE is nu onder meer verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de regio.
http://www.ed.nl/specials/sre/10581907/ ... ervoer.ece
EINDHOVEN - Het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven verliest per 1 januari zijn wettelijke taken op het gebied van verkeer en vervoer aan de provincie. Dat is het gevolg van het vrijdag genomen besluit van het kabinet om de wettelijke status van stadsregio's als het SRE af te schaffen.
De maatregel was in het regeerakkoord van VVD en CDA al aangekondigd.
Het SRE is nu onder meer verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de regio.
http://www.ed.nl/specials/sre/10581907/ ... ervoer.ece
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
BRU opgeheven: taken naar provincie
BRU opgeheven: taken naar provincie
Geplaatst op: vrijdag 2 maart 2012 20:45
Laatst bijgewerkt: vrijdag 2 maart 2012 20:46
UTRECHT - De provincie Utrecht wordt vanaf 1 januari 2013 verantwoordelijk voor onder meer bussen en trams. Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) wordt dan opgeheven. Dat heeft het kabinet besloten. De provincie is blij met het besluit en hoopt snel met de betrokken gemeenten te overleggen. De gevolgen van het opheffen van het BRU zijn nog niet duidelijk. Zo is het BRU verwikkeld in een complexe aanbesteding rondom het busvervoer in de regio.
Lees verder
Geplaatst op: vrijdag 2 maart 2012 20:45
Laatst bijgewerkt: vrijdag 2 maart 2012 20:46
UTRECHT - De provincie Utrecht wordt vanaf 1 januari 2013 verantwoordelijk voor onder meer bussen en trams. Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) wordt dan opgeheven. Dat heeft het kabinet besloten. De provincie is blij met het besluit en hoopt snel met de betrokken gemeenten te overleggen. De gevolgen van het opheffen van het BRU zijn nog niet duidelijk. Zo is het BRU verwikkeld in een complexe aanbesteding rondom het busvervoer in de regio.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
Ofwel alle stadsregio's worden opgeheven en we gaan weer gezellig naar de provincie toe en laten de provincie weer aanbesteden zoals het voor de plattelandsconcessie's gaat.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
Nee niet alle stadsregio's worden opgeheven. Er blijven er twee bestaan: Amsterdam + Almere en Haaglanden + Rotterdam (die laatste twee gaan samen onder Randstad Zuid).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
als er dan geprotesteerd wordt tegen een keuze van een stadsregio voor een vervoerder bij een concessie kan dat nog leuke gevolgen hebben... :-)
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
Ik ben benieuwd wat dit voor de toekomst gaat brengen in Brabant.
Brabant en SRE waren al bezig met een gezamelijk plan. Ook hoop ik dat de concessiegebieden blijven zoals ze is. Regio Eindhoven is niet te vergelijken met Oost Brabant
Brabant en SRE waren al bezig met een gezamelijk plan. Ook hoop ik dat de concessiegebieden blijven zoals ze is. Regio Eindhoven is niet te vergelijken met Oost Brabant
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
Ben ook wel benieuwd wat dit in de provincie Utrecht gaat opleveren... de concessies hadden natuurlijk hier al de nodige overlap en samenwerkingen, dus één concessieverlener is zo gek nog niet. Maarja, zijn ze net alle trams in de geel/grijze BRU-kleuren aan het spuiten, wordt het BRU opgeheven.
Lijkt me niet erg handig om, mocht er iets samengevoegd worden, met twee verschillende kleuren materieel te gaan rijden.
Lijkt me niet erg handig om, mocht er iets samengevoegd worden, met twee verschillende kleuren materieel te gaan rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
Liever twee kleuren door elkaar heen dan geneuzel over kleuren. (Lijn 50 was dat toch?)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
Lijn 50 valt idd onder twee concessies, maar de scheiding is nog wel redelijk duidelijk (Utrecht - Wageningen = provincie, zo'n beetje alles wat een korter traject rijdt is BRU)
Maar qua stallingen en materieelinzet is er wel wat te zeggen voor het samenvoegen van concessies: Provincie Utrecht Bus bestaat nu uit twee delen waarbij de lijnen uit het oostelijke stuk ervan nergens een bus uit het westelijke stuk ervan tegenkomen. Daar ligt de BRU-concessie immers tussenin. En je hebt ook gekke situaties als IJsselstein wat de gehele dag door per bus vanuit Utrecht alleen met lijnen van de provincie bereikbaar is, maar de spitslijnen die er komen zijn van het BRU.
Iets als een concessie Provincie Utrecht oost en west zou dan wel logisch zijn. of noord en zuid natuurlijk.
Maar qua stallingen en materieelinzet is er wel wat te zeggen voor het samenvoegen van concessies: Provincie Utrecht Bus bestaat nu uit twee delen waarbij de lijnen uit het oostelijke stuk ervan nergens een bus uit het westelijke stuk ervan tegenkomen. Daar ligt de BRU-concessie immers tussenin. En je hebt ook gekke situaties als IJsselstein wat de gehele dag door per bus vanuit Utrecht alleen met lijnen van de provincie bereikbaar is, maar de spitslijnen die er komen zijn van het BRU.
Iets als een concessie Provincie Utrecht oost en west zou dan wel logisch zijn. of noord en zuid natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
Waarom blijft Amsterdam wel een stadsregio houden??
immer kwaliteits posts
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
Ik had eerlijk gezegd liever gehad dat men in Amsterdam de echte gemeente zou opheffen dan de stadsregio, waarna de stadsdelen worden opgewaardeerd tot echte gemeente. De meeste stadsdelen hebben een voor gemeente ideale grote in oppervlakte en inwoners, als je dat groter maakt help je alleen maar meer bureaucratie in de hand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
Ik heb ook wel eens geroepen dat gemeenten en provincies in de huidige vorm afgeschaft moeten worden en er een soort van "supergemeente" voor in de plaats moet komen, Als je kijkt naar gemeentes als "Sudwest Fryslân" dat zo ongeveer een kwart van de provincie omvat is dat nauwelijks nog een revolutie te noemen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
Supergemeente met nog geen 83.000 inwoners?? linkVinny schreef:Ik heb ook wel eens geroepen dat gemeenten en provincies in de huidige vorm afgeschaft moeten worden en er een soort van "supergemeente" voor in de plaats moet komen, Als je kijkt naar gemeentes als "Sudwest Fryslân" dat zo ongeveer een kwart van de provincie omvat is dat nauwelijks nog een revolutie te noemen...
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
Op Radio West werd vrijdag wel gemeld dat het OV van Haaglanden naar de provincie gaat.Daniel schreef:Nee niet alle stadsregio's worden opgeheven. Er blijven er twee bestaan: Amsterdam + Almere en Haaglanden + Rotterdam (die laatste twee gaan samen onder Randstad Zuid).
Dit staat wel weer tegenover de Vervoersautoriteit van de de Metropoolregie Rotterdam Den Haag.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
Gaat de Stadsregio Arnhem Nijmegen ook naar de provincie Gelderland? Als ze dat lelijke Breng kleurenschema zouden laten varen dan zou ik dat nog niet eens zo erg vinden. Maar ik vrees hier en daar wel het ergste. Zoals huib al zegt, het SRE is niet met Oost-Brabant te vergelijken als het gaat om OV.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
Het is niet een dichtbevolkt gedeelte van Nederland nee, maar in oppervlakte is het toch aardig wat. En daar ging het me net om. Mensen moeten toch een behoorlijk eind rijden om hun paspoort te verlengen of om een trouwambtenaar te regelen. Nou als dat toch al het geval is, dan kun je beter maar gewoon helemaal stoppen met kleinschalig openbaar bestuur want gemeenten zijn in de huidige situatie al bureaucratische molochen geworden die op heel forse afstand van de burger beleid voeren.avl schreef:Supergemeente met nog geen 83.000 inwoners?? linkVinny schreef:Ik heb ook wel eens geroepen dat gemeenten en provincies in de huidige vorm afgeschaft moeten worden en er een soort van "supergemeente" voor in de plaats moet komen, Als je kijkt naar gemeentes als "Sudwest Fryslân" dat zo ongeveer een kwart van de provincie omvat is dat nauwelijks nog een revolutie te noemen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
Nog een interessante vraag...gaat Brabant nu geld over de balk smijten door Hermesbussen te ontdoen van SRE logos (al dat afpeuteren zal ook niet gratis zijn, doe het dan eventueel bij revisie) of zelfs naar de Brabo kleuren om te laten spuiten? En alle halteborden te gaan vervangen?
"Een touringcar is geen bus"
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
Lijkt me redelijk onzin, deels omdat dat vast allemaal contractueel is vastgelegd in de concessie. Dat schrap je niet even zomaar. Daarnaast zie ik niet direct een negatieve effect van het wel voeren van SRE logo's toch? T
Verder blijven de concessies overal nog wel ongeveer hetzelfde toch? Veel plekken zijn voor langere termijn concessies net uitgegeven, pas daarna kan je echt weer gaan schuiven. Het wordt ook eerder het schuiven met bedragen (meer voor de Nijmegen/Arnhem of meer voor de andere concessies etc)
Verder blijven de concessies overal nog wel ongeveer hetzelfde toch? Veel plekken zijn voor langere termijn concessies net uitgegeven, pas daarna kan je echt weer gaan schuiven. Het wordt ook eerder het schuiven met bedragen (meer voor de Nijmegen/Arnhem of meer voor de andere concessies etc)
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
Ik kan mij in sommige gevallen voorstellen dat men gaat schuiven met de concessiegrenzen, maar contracten die al getekend zijn kunnen niet zomaar opengebroken worden, dus voorlopig zullen de gevolgen vrij beperkt blijven voor net aanbestede concessies.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
Nou logo's liggen erg gevoelig ! Het woord Veldhoven als stickertje op de Phileas heeft al veel herrie opgeleverd.webguy schreef:Lijkt me redelijk onzin, deels omdat dat vast allemaal contractueel is vastgelegd in de concessie. Dat schrap je niet even zomaar. Daarnaast zie ik niet direct een negatieve effect van het wel voeren van SRE logo's toch?
Re: Stadsregio's verliezen taken op gebied verkeer en vervoe
Lang niets over gehoord...
Afschaffing WGR+ controversieel verklaard door Tweede Kamer
De Tweede Kamer heeft op 5 juni j. de Visienota Bestuur en bestuurlijke inrichting en de voortgangsbrief controversieel verklaard.
Onderdeel hiervan is de afschaffing van de WGR+. Dat betekent dat behandeling van dit onderwerp uitgesteld wordt tot er een nieuw kabinet is of tot de Kamer besluit om het onderwerp van de lijst van controversiële onderwerpen af te halen.
De WGR+ is de wettelijke basis van het SRE. De wet bepaalt de verplichte samenwerking op de onderwerpen mobiliteit, openbaar vervoer en woonruimteverdeling, en voorziet in de bijbehorende geldstromen. Met het controversieel verklaren van het afschaffen van de WGR+ blijven de 21 gemeenten in het SRE-gebied samenwerken op de thema’s ruimte en wonen, mobiliteit.
Daarmee blijft de regionale samenwerking op de vier thema’s ruimte, wonen, economie en sociale leefbaarheid. De Regionale Agenda 2011-2014 is het programma voor deze samenwerking.
bron SRE
Afschaffing WGR+ controversieel verklaard door Tweede Kamer
De Tweede Kamer heeft op 5 juni j. de Visienota Bestuur en bestuurlijke inrichting en de voortgangsbrief controversieel verklaard.
Onderdeel hiervan is de afschaffing van de WGR+. Dat betekent dat behandeling van dit onderwerp uitgesteld wordt tot er een nieuw kabinet is of tot de Kamer besluit om het onderwerp van de lijst van controversiële onderwerpen af te halen.
De WGR+ is de wettelijke basis van het SRE. De wet bepaalt de verplichte samenwerking op de onderwerpen mobiliteit, openbaar vervoer en woonruimteverdeling, en voorziet in de bijbehorende geldstromen. Met het controversieel verklaren van het afschaffen van de WGR+ blijven de 21 gemeenten in het SRE-gebied samenwerken op de thema’s ruimte en wonen, mobiliteit.
Daarmee blijft de regionale samenwerking op de vier thema’s ruimte, wonen, economie en sociale leefbaarheid. De Regionale Agenda 2011-2014 is het programma voor deze samenwerking.
bron SRE
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten