Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door fred1954 »

Ik zag van de week op de Amstelveensweg een Connexxionbus op lijn 170 (ik denk een Berkhof) met de bestemming "Amsterdam CS" als lichtkrant (met koeieletters) en later met bestemming "Uithoorn Busst.", dus van rechts naar links schuivend. Ik vraag me af of alleen dit type bussen de mogelijkheid hebben voor een lichtkrant. In ieder geval was het duidelijk van een afstand al te zien, waar deze bus heen ging, iets wat bij de MAN-serie vaak (voor mij in ieder geval) pas op het laatste moment te zien is. Er is duidelijk ruimte tekort op het bestemmingsdisplay, als ik een bestemming zie zoals "Uithoorn Mwk via Amstelveen" in kleine letters. Ik weet dat "Mwk" Meerwijk betekent, maar zou toch wel wat duidelijker mogen. Ik kan me niet voorstellen, dat op moderne bussen als de MAN-serie de mogelijkheid van een lichtkrant er niet zou zijn. Iemand die meer van dit soort zaken afweet? :?:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door Klaasje »

Ik kan je verklappen dat Bee, hier op het forum, geen voorstander is van scrollende teksten. Ik betoog altijd dat ik liever leesbaar-grote letters zie dan kleine letters. Overigens zou alterneren beter zijn dan scrollen. Naast de Berkhofje's uit de laatste series (en de verbouwde Almere-excemplaren) kunnen ook de bussen uit de tweede generatie Mercedes Citaro dat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door Suus »

Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom het opeens Uithoorn Merenwijk is als het jarenlang Uithoorn Amstelplein is geweest. Maar begin dit jaar werd het opeens Uithoorn Amstel en nu Uithoorn Mwk :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door fred1954 »

Klaasje schreef:Ik kan je verklappen dat Bee, hier op het forum, geen voorstander is van scrollende teksten. Ik betoog altijd dat ik liever leesbaar-grote letters zie dan kleine letters. Overigens zou alterneren beter zijn dan scrollen. Naast de Berkhofje's uit de laatste series (en de verbouwde Almere-excemplaren) kunnen ook de bussen uit de tweede generatie Mercedes Citaro dat.
Dat alterneren ken ik van Los Angeles, is ook inderdaad een oplossing. Even een kort filmpje uit LA bijgevoegd voor de liefhebber
http://www.youtube.com/watch?v=splBW4_qiu8
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door Suus »

Van alterneren wordt ik ook niet vrolijk. Stel, je hebt bus 170 naar Uithoorn. Die heeft twee verschillende eindpunten. Vervolgens komt de bus aanrijden en wat staat er op: 170 VIA AMSTELVEEN

Dan weet je toch nog niets -o-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom het opeens Uithoorn Merenwijk is als het jarenlang Uithoorn Amstelplein is geweest. Maar begin dit jaar werd het opeens Uithoorn Amstel en nu Uithoorn Mwk :X
Inderdaad, maar "Uithoorn Amstel" was ook een rare bestemming. Dan moest Uithoorn wel kennen om te weten dat daarmee het Amstelplein bedoeld wordt. Overigens zie je wat er komt van die afkorting "Mwk". Het is Meerwijk en niet Merenwijk. (niet als kritiek bedoeld, Bee :N ) Maak dan een lichtkrant of inderdaad alterneren, met de volledige benaming. Dan weet iedereen precies wat de uiteindelijke bestemming is.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:Van alterneren wordt ik ook niet vrolijk. Stel, je hebt bus 170 naar Uithoorn. Die heeft twee verschillende eindpunten. Vervolgens komt de bus aanrijden en wat staat er op: 170 VIA AMSTELVEEN

Dan weet je toch nog niets -o-
Ligt er aan hoe snel het alterneren gaat Bee, zie mijn filmpje van LA. Binnen een paar seconden heb je de verschillende benamingen op het display gezien.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door RoelZ1 »

Wel grappig, een buslijn van LA naar NY :mrgreen:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door Klaasje »

_O_
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door fred1954 »

RoelZ1 schreef:Wel grappig, een buslijn van LA naar NY :mrgreen:
Dat had je gedacht, Roel. De bestemming is de kruising van New York Drive en North Allen Avenue in de plaats Altadena bij Pasadena. In US of A worden straten altijd afgekort, dus in dit geval New York & Allen. Zie hier het pdf voor lijn 686 in Pasadena. Ik ken het wel daar, maar heb nooit in de 686 gezeten.

http://www.metro.net/riding_metro/bus_o ... 86-687.pdf

Maar goed, we zitten nu wel erg ver uit de route. (sorry moderator :oops: ) Ik zal het niet meer doen.......... :N
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom het opeens Uithoorn Merenwijk is als het jarenlang Uithoorn Amstelplein is geweest. Maar begin dit jaar werd het opeens Uithoorn Amstel en nu Uithoorn Mwk :X
Bee, er is een nieuwe variant, vandaag gespot: Uithoorn Meerwk via Amstelveen *O*
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Ik kan je verklappen dat Bee, hier op het forum, geen voorstander is van scrollende teksten. Ik betoog altijd dat ik liever leesbaar-grote letters zie dan kleine letters. Overigens zou alterneren beter zijn dan scrollen. Naast de Berkhofje's uit de laatste series (en de verbouwde Almere-excemplaren) kunnen ook de bussen uit de tweede generatie Mercedes Citaro dat.
Gewoon UITHOORN als bestemming aangeven en wanneer de bus de plaats binnenrijdt kan dat "Meerwijk" worden (of Amstelplein).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door RoelZ1 »

fred1954 schreef:
RoelZ1 schreef:Wel grappig, een buslijn van LA naar NY :mrgreen:
Dat had je gedacht, Roel. De bestemming is de kruising van New York Drive en North Allen Avenue in de plaats Altadena bij Pasadena. In US of A worden straten altijd afgekort, dus in dit geval New York & Allen. Zie hier het pdf voor lijn 686 in Pasadena. Ik ken het wel daar, maar heb nooit in de 686 gezeten.

http://www.metro.net/riding_metro/bus_o ... 86-687.pdf

Maar goed, we zitten nu wel erg ver uit de route. (sorry moderator :oops: ) Ik zal het niet meer doen.......... :N
Die :mrgreen: stond er niet voor niets ;)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door STF »

Ik vind de methode die men bij sommige vervoersbedrijven in Luxemburg hanteert wel een goede; op de bovenste regel altijd de eindbestemming, terwijl de onderste regel de via bestemmingen toont:

848 COLMAR USINES
via Berdorf

Drie tot vier seconden later:
848 COLMAR USINES
via Beaufort

Drie tot vier seconden later:
848 COLMAR USINES
via Larochette
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door TLP »

fred1954 schreef:Bee, er is een nieuwe variant, vandaag gespot: Uithoorn Meerwk via Amstelveen
Fred (en ook Bee), die variant bestaat al sinds dat die bussen volgens de display naar de Meerwijk gaan. Ik krijg de indruk dat het de Utrechtenaars zijn die blijkbaar Uithoorn Mwk tonen en het feit dat jullie daar dus blijkbaar de laatste tijd regelmatig ingezeten hebben, wil dus niet zeggen dat deze variant niet al langer bestaat. Hoe dan ook, het standaard wagenpark van AM (MAN + Cit. G) vertonen dus Uithoorn Meerwk op hun display. :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door Daniel »

@STF: Dat doet Connexxion ook, maar om een of andere duistere reden niet overal. Zo wordt bv. op de lijnen 74 en 77 het volgende gefilmd tot Utrecht Centraal...

74 Zeist Busstation
via Utrecht CS

en

77 Bilthoven
via Utrecht CS

... wat dan vanaf Utrecht Centraal wordt...

77 Bilthoven
Duivenlaan

(Wat lijn 74 daar filmt is me op een of andere manier nog nooit opgevallen)

De andere kant op doet men wel weer deels aan afkortingen en heb je bv.

77 Nieuwegein Centr
via Galecop

terwijl lijn 74 juist weer deze twee bestemmingen heeft...

74 Vianen Lekbrug
via Nieuwegein

...en...

74 Vianen
via Nieuwegein
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door Michael 1988 »

Ik ben vooral voorstander van duidelijk leesbare bestemmingen, maar dan wel bestemmingen die gewoon volledig te lezen zijn. Arriva Brabant heeft op de meeste stadsbussen halve displays, zowel voor als achter en de buurtbussen zijn nog erger. Bijvoorbeeld lijn 68 MAASOEVE en dan paar seconden later via ROMPER of nog minder. Je begrijpt wel wat er staat, maar de buurtbussen van Arriva vertonen (als voorbeeld) 213 Vught *knipper* Crom- *knipper* Voirt. Even in vergelijking, ik zie alle Veoliabussen volledige bestemming weergeven. De zijkant is nog erger, soms staat er alleen het lijnnummer op, soms ook halve bestemmingen in scollvorm, dus plaatsnamen die ergens halverwege eindigen. Ze deden het ooit een tijdje goed, maar waarom het nu weer fout gaat :| . Dus je mag blij zijn met die scrolldisplays bij Connexxion.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door Stefan »

Ik heb ook nog nooit begrepen waarom al die AML bussen 'via Amstelveen' moeten filmen... :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door fred1954 »

TLP schreef:
fred1954 schreef:Bee, er is een nieuwe variant, vandaag gespot: Uithoorn Meerwk via Amstelveen
Fred (en ook Bee), die variant bestaat al sinds dat die bussen volgens de display naar de Meerwijk gaan. Ik krijg de indruk dat het de Utrechtenaars zijn die blijkbaar Uithoorn Mwk tonen en het feit dat jullie daar dus blijkbaar de laatste tijd regelmatig ingezeten hebben, wil dus niet zeggen dat deze variant niet al langer bestaat. Hoe dan ook, het standaard wagenpark van AM (MAN + Cit. G) vertonen dus Uithoorn Meerwk op hun display. :wink:
TLP, ik woon langs de route van lijn 170 in Buitenveldert en wat ik tot voor een paar weken gezien heb is alleen UITHOORN BUSST. of UITHOORN AMSTEL (via Amstelveen). De Mwk variant zie ik sinds een paar weken en de Meerwk variant zag ik gisteren voor het eerst. Maar het kan natuurlijk zijn, dat na Amstelveen (richting Uithoorn) het display iets anders laat zien. Maar goed, laten we er geen halszaak van maken. Het ging er mij om, dat ik in eerste instantie van de week een 170 zag met "scrollende" AMSTERDAM CS (met grote letters) op een Berkhof en dat vond ik eigenlijk best wel "cool", maar vooral heel duidelijk. :Y
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door marvinkok »

Daniel schreef:@STF: Dat doet Connexxion ook, maar om een of andere duistere reden niet overal. Zo wordt bv. op de lijnen 74 en 77 het volgende gefilmd tot Utrecht Centraal...

74 Zeist Busstation
via Utrecht CS

en

77 Bilthoven
via Utrecht CS

... wat dan vanaf Utrecht Centraal wordt...

77 Bilthoven
Duivenlaan
Daar is toch niks vreemds aan, die via is niet meer nodig als je eenmaal Utrecht CS gehad hebt...
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door tsov »

Volgens mij bedoelt Daniël dat bij de 74 de via niet verdwijnt. Ook als je al voorbij Utrecht CS bent filmt-ie nog steeds "via Utrecht CS".

Overigens is de bestemming Uithoorn Meerwijk helemaal niet nieuw...
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door Daniel »

@tsov: Nee dat bedoel ik niet, de via verdwijnt juist wel...

Het was meer een reactie op de Luxemburgse varianten van STF en het gebruik van afkortingen voor gedetailleerde bestemmingen in AML (zoals de Uithoorn Mwk via Amstelveen). Zodoende gaf ik wat voorbeelden van bij Connexxion waar juist wel volgens het principe van algemene bestemming + via en dan als je voorbij de via-bestemming bent de gedetailleerde bestemming zonder afkorting wordt gewerkt.

Al is men daar in het BRU dus ook weer niet helemaal consequent in gezien het voorbeeld wat ik al gaf voor lijn 77 (waarbij de DRIPs ook nog eens "Nieuwegein Stadsc" tonen vs. het "Nieuwegein Centr" op de bussen, dat draagt ook weer niet aan de duidelijkheid bij)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door STF »

In Luxemburg echter, verdwijnen die via's nooit van het display; ook al ben je al een halfuur geleden door dorpje A gereden, dan nog blijft het display aangeven dat er via dorpje A gereden wordt. Maar dat heeft natuurlijk te maken met dat hier alles nog handmatig ingevoerd moet worden, terwijl in Nederland de bestemming er automatisch opspringt.
Het werkt weleens verwarrend, dat die via bestemmingen er nog op staan, na het passeren van dat bewuste dorp of stadje.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door fred1954 »

tsov schreef:
Overigens is de bestemming Uithoorn Meerwijk helemaal niet nieuw...
Die goede oude tijd, riante gelede bussen, altijd plaats in de bus. UITHOORN MEERWIJK werd inderdaad gebruikt, zonder VIA AMSTELVEEN. Ik woonde toen in Kudelstaart. KUDELSTAART BILDERDAMMERWEG stond er dan op de 172. Ook geen VIA erbij. :N
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Bestemming Connexxion bussen als lichtkrant

Bericht door Gekko123 »

Ik vind zelf de oplossing van Veolia Brabant bij de streeklijnen naar Breda of Tilburg ook erg apart. Gedurende de gehele reis tonen ze de stadsnaam, maar tegen de tijd dat ze in de bebouwde kom komen en er ter plekke ook stadsbussen rijden filmen ze ineens Centraal Station. De plaatsnaam blijft dan achterwege.

Bij het hierboven aangehaalde voorbeeld van lijn 74 in Utrecht: die verschillende bestemmingen richting Vianen komen door de wisselende eindbestemming. De bussen naar Vianen via Nieuwegein gaan door naar de halte Van Duvenvoordestraat, terwijl de bussen naar Vianen Lekbrug via Nieuwegein de eindbestemming hebben bij busstation Lekbrug en komen dus niet door Vianen zelf heen.

Nou kennen die bussen bij Connexxion soms ook echt onbegrijpelijke via's: ben je al in Wijk bij Duurstede, dan nog filmen de bussen op lijn 41 Wijk b Duurstede via Wijk b Duurstede, Engk/Frankenhof (de via dan scrollend).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten