prijs dagkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Emmylou
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 04 mar 2012, 22:17

prijs dagkaart

Bericht door Emmylou »

Alkmaar Leeuwarden met de Qliner retour, wat kost dat/
En kan dat met een dagkaart?
groet Emmylou
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: prijs dagkaart

Bericht door midnet »

1.gewoon ff kijken op 9292.ov
2.deels- nu de nationale dagkaart weg is (die trouwens toch niet gold op Q/Interliners) is het deel Alkmaar-den Oever normaal tarief gemaakt en daar geldt gewoon de BUZZER van Connx. Maar over de Afsluitdijk had je altijd al moeten (bij)betalen-een deel van de rest in Fryslan kan je dan met de BUzzer doen als je de gewone bus neemt en dus eerder weggaat/later aankomt.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: prijs dagkaart

Bericht door find_your_spot »

Emmylou schreef:Alkmaar Leeuwarden met de Qliner retour, wat kost dat/
En kan dat met een dagkaart?
groet Emmylou
Enkele reis is 4 euro, retour is dus 8 euro.
For Your Railroad Adventures
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: prijs dagkaart

Bericht door Reiziger Delft »

Kan je alsjeblieft ophouden met zwartrijden promoten? Je bent toch zelf buschauffeur en wordt dus deels betaald van kaartverkoop? Hoe zou jij het vinden als je de laan uit wordt gestuurd, omdat iedereen zwart rijdt en er te weinig opbrengsten zijn?

Een enkele reis op saldo is 16,95 euro vol tarief van Alkmaar naar Leeuwarden (bron: 9292), retour betaal je dus het dubbele. Je kan in de bus zelf een kaartje kopen voor 14 Euro enkele reis, waarmee je niet mag overstappen. Buzzer is helaas niet geldig op de Qliner.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: prijs dagkaart

Bericht door Vinny »

Als je semi-legaal wilt reizen op saldo, dan koop je een anonieme chipkaart van 7,50. Je mag negatief eindigen na een reis, dat geld hoef je volgens mij nergens aan terug te betalen. 7,50 + 4 = 11,50 en dat is dus goedkoper dan de voornoemde alternatieven. Het is wel tricky en grenst naar mijn mening aan oplichting.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: prijs dagkaart

Bericht door Reiziger Delft »

Het kan inderdaad, maar het is zwartrijden. Als je gecontroleerd wordt bij het uitstappen krijg je een boete. Daarom vind ik dat find_your_spot het niet zo als antwoord moet geven op de vraag hoe duur een kaartje is, zonder erbij te zeggen dat het zo niet mag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: prijs dagkaart

Bericht door Suus »

Hoewel ik het niet helemaal eens ben met die praktijken die FYS bedrijft is er in feite niets illegaals in. Je kan nu eenmaal met een chipkaart al met een saldo van 0 euro inchecken en met een fors negatief bedrag uitchecken. Bij controle mogen ze daar niets van zeggen.

Of het daarna fair is om een nieuwe chipkaart te kopen in plaats van het negatieve saldo op de kaart aan te vullen tot 0 euro of hoger is een ander verhaal. Bij persoonlijke chipkaarten die vervallen op het moment dat er een negatief saldo op staat kan het voorkomen dat Translink nog een acceptgiro opstuurt met het verzoek de openstaande schuld in te lossen, die mogelijkheid bestaat niet bij anonieme kaarten omdat de eigenaar van de kaart niet bekend is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: prijs dagkaart

Bericht door Stéphane »

find_your_spot schreef:
Emmylou schreef:Alkmaar Leeuwarden met de Qliner retour, wat kost dat/
En kan dat met een dagkaart?
groet Emmylou
Enkele reis is 4 euro, retour is dus 8 euro.
Waarop slaagt dat tarief van 4 euro?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: prijs dagkaart

Bericht door find_your_spot »

Reiziger Delft schreef:Je bent toch zelf buschauffeur en wordt dus deels betaald van kaartverkoop? Hoe zou jij het vinden als je de laan uit wordt gestuurd, omdat iedereen zwart rijdt en er te weinig opbrengsten zijn?
Daarom verkoop ik de FYS Ritknaller voor 1 euro *O*
Reiziger Delft schreef:Als je gecontroleerd wordt bij het uitstappen krijg je een boete.
Je mag met een negatief saldo uit checken en zal daar niet voor bekeurd worden. Jouw zin klopt niet.
Bee schreef:Hoewel ik het niet helemaal eens ben met die praktijken die FYS bedrijft is er in feite niets illegaals in. Je kan nu eenmaal met een chipkaart al met een saldo van 0 euro inchecken en met een fors negatief bedrag uitchecken. Bij controle mogen ze daar niets van zeggen.
_O_ Iemand met verstand van zaken.



Het correcte antwoord is dat een enkele reis vol tarief Alkmaar - Leeuwarden 16,95 kost
en een reis Leeuwarden - Alkmaar vol tarief 16,89.

Blijkbaar maak je op de reis richting het noorden iets meer meters.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: prijs dagkaart

Bericht door Anne »

Dan is een kaartje in de bus hier goedkoper.
Volgens het tarievenoverzicht is het € 14,--.

Eind vorig jaar was er ook een dagkaart voor € 14,--.
Op mijn vraag aan Connexxion of die nog bestaat heb ik na 6 weken nog geen antwoord (alleen een algemeen verhaal over de reisinformatie van 9292 maar ik heb juist een vraag gesteld over een specifiek Cxx product).
Kuba
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 11 sep 2011, 22:30

Re: prijs dagkaart

Bericht door Kuba »

Bee schreef:Of het daarna fair is om een nieuwe chipkaart te kopen in plaats van het negatieve saldo op de kaart aan te vullen tot 0 euro of hoger is een ander verhaal.
Je kunt je ook afvragen of het 'fair' is om mensen te verplichten om de vijf jaar €7,50 te betalen voor een OVC, om tegen de normale prijs gebruik te mogen maken van het OV, terwijl dat vroeger niet hoefde.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: prijs dagkaart

Bericht door Statler Rail »

En je kan je afvragen of 14 euro voor één busrit wel zo'n redelijke prijs is. Je legt enorm veel afstand af (dus kassa!) in een relatief korte tijd, waardoor de verhouding prijs/kosten een beetje scheef is. Ik heb het al vaker gememoreerd, een DRU kost 85 euro per uur en de reizigersopbrengsten zijn normaal iets van 40% daarvan. Jullie kunnen dan zelf uitrekenen dat snelwegbussen zoals lijn 350 aardig lucratief zijn voor vervoerders...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: prijs dagkaart

Bericht door find_your_spot »

Ik zie trouwens niet 123 dat de Buzzer voor 13,50 niet geldig zou zijn als dagkaart op de Interliner 350.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: prijs dagkaart

Bericht door Suus »

Je betaalt sowieso een premium omdat het een "luxere" bus is, met Wifi zelfs volgens mij.

Bovendien: die bus legt wel bijna 120 kilometer af van Leeuwarden via Bolsward naar Alkmaar en doet er ruim twee uur over. Die bus legt gewoon een heel grote afstand af, dan is het ook niet meer dan logisch dat een kaartje ook een hoop geld kost.

Daarnaast: De theorie is ook dat een concessie een aantal "vette" lijnen heeft die wat meer opbrengen ter compensatie van de lijnen die minder opbrengen maar gereden worden omdat ze bijvoorbeeld noodzakelijk zijn om aan de ontsluitingsnormen te voldoen. Zou je de opbrengsten van die vette lijnen verminderen omdat het goudmijntjes zijn voor de vervoerder dan ondermijn je het hele principe van concessies: vervoerders met wat vrijheid en de mogelijkheid om deels de inkomsten van goede lijnen te gebruiken om de verliezen van slechte lijnen af te dekken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: prijs dagkaart

Bericht door Anne »

find_your_spot schreef:Ik zie trouwens niet 123 dat de Buzzer voor 13,50 niet geldig zou zijn als dagkaart op de Interliner 350.
Zie bij Connexxion: Buzzer
Waar kunt u met Buzzer reizen?
Buzzer is geldig op alle bussen, treinen en trams van Connexxion, Breng, Hermes (alleen in Nijmegen) en GVU.
Buzzer is niet geldig op het vervoer over water, Niteliners, Qliners en de buurtbussen.
In Zeeland is Buzzer niet geldig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 39 gasten