NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door Daniel »

NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

De SP wil dat de NS ook na 2015 dé spoorvervoerder van Nederland is. Door de Nederlandse regels bestaat de kans dat de NS na 2015 zijn concessie kwijtraakt en het treinverkeer door een grote buitenlandse spoormaatschappij zal worden uitgevoerd.

SP-Kamerlid Emile Roemer: “Het spoorvervoer in Nederland moet gewoon door één organisatie worden georganiseerd en de NS is daar de beste partij voor.”

De SP maakt zich grote zorgen over de komst van een nieuwe partij op het spoor. “De kwaliteit lijdt vaak onder de concurrentieslag die vervoerders leveren om een contract binnen te halen”, zegt Roemer. “Dat zien we nu al bij de nieuwkomers op het spoor: vaak gebrekkige aansluitingen, relatief meer vertragingen en treinuitval zorgen voor veel ongemak bij de reizigers.”

Daarnaast blijkt ook de veiligheid van de reiziger niet altijd gegarandeerd bij de nieuwkomers. Zo bleek recent dat de treinen van nieuwe vervoerders vaker een rood sein negeren dan NS-treinen. Volgens Roemer komt dit vooral door de veel kortere opleiding die machinisten bij de nieuwe spoorvervoersbedrijven krijgen. Waar een NS-machinist pas na twee jaar op de bok mag, duurt de opleiding bij de andere bedrijven vaak maar drie maanden. Ten slotte laat ook de dienstverlening vaak te wensen over. Zo zijn de voorzieningen in de trein vaak minder goed georganiseerd en is er zelden een conducteur te bekennen.

Onaanvaardbare zaken, vindt het SP-Kamerlid. “De dramatische invoering van marktwerking op het spoor werd gebracht als een verbetering voor de reiziger. Voorlopig komt daar helemaal niets van terecht en ik maak me ernstig zorgen dat dit na 2015 allemaal nog veel erger zal worden.” Roemer steunt dan ook van harte de actie 'De NS rijdt verder' die FNV bondgenoten en roept iedere treinreiziger op die te ondersteunen: “Ik hoop dat de actie een groot succes wordt en dat iedereen inziet dat Nederland is gebaat bij één goed georganiseerd spoorbedrijf.”

Bron: SP.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door Stephan »

Reiziger Ddrs schreef:
SP-Kamerlid Emile Roemer: “Het spoorvervoer in Nederland moet gewoon door één organisatie worden georganiseerd en de NS is daar de beste partij voor.”


Hmm, dan kan de NS maar beter ook weer al die noordelijke nevenlijnen, het hele Syntus-netwerk en die andere lijntjes van Veolia en Connexxion gaan rijden. Wie weet komt de Deutsche Bahn wel in Nederland te rijden :P Opheffen die grenstoeslagen en lekkere frequenties over alle verbindingen.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door Karl »

DB kan dan wel naar Nederland komen en DB wordt wel altijd helemaal de hemel ingeprezen, maar ik mag toch hopen dat V&W wel zo slim is om geen Duitse frequenties toe te laten, maw, IC's elk uur of elke twee uur. Overigens heb ik meer het idee dat je Nederland beter met het Ruhrgebiet-Köln kan vergelijken dan met geheel Duitsland.
Het is een spectrum.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door webguy »

En dan moet je weten dat de concessie met de DB voor een deel van het Ruhrgebied eigenlijk stopgezet is, maar dat er een soort nood-concessie is, omdat de DB te weinig personeel op de treinen had, en te veel ritten uitvielen. Tja, als dat de DB is heb ik liever de NS.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door Karl »

Probleem is dat DB VRS een beetje in de tang heeft. VRS kan de concessie wel stopzetten, maar dan gaat DB in beroep en dan volgen zulke langen processen dat je ondertussen sowieso al een nieuwe aanbesteding nodig hebt. Dat lijkt me overigens ook een probleem voor het Nederlandse, als de vervoerder het verklooit, kun je moeilijk even een ander vinden die het een week later allemaal wel even oplost.
Het is een spectrum.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door Stephan »

Altijd leuk om te zien hoe andere weer reageren op een bericht. Al was mijn bedoeling van het bericht ook niet helemaal goed. Het ging me namelijk alleen over de frequenties op de grens baanvakken. En verder zie ik het wel, zolang mn trein maar op tijd rijdt en ik een zitplaats heb.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door playertwo »

Ben benieuwd wat andere politieke partijen van dit standpunt vinden. Over de opleidingen van machinisten en de inzet van conducteurs hebben ze zeker een punt.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door Dubbele P »

Ik neem toch aan dat de NS ook tot het uiterste zullen gaan om de concessie ook tot na 2015 te behouden. Zeker met al het nieuwe en gereviseerde materieel zou het wel erg vreemd zijn wanneer de NS er over een aantal jaren niet meer zouden zijn. Ik denk wel dat ze het als een mooie gelegenheid zullen zien om gelijk nog wat (in hun ogen) onrendabele lijntjes af te stoten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door Meltrain »

Tja, ik hoop toch wel dat NS ook na 2015 hier blijft rijden. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken als straks Arriva of Veolia op het Hoofdrailnet gaat rijden.
Overigens is de NS ook al heel hard bezig om een zo optimaal mogelijke drgl in elkaar te zetten, om zo meer kans te hebben om de concessie te winnen.

Vraagje: wanneer wordt eigenlijk de winnaar bekend gemaakt? Want van zo'n grote concessie lijkt een voorbereidingstijd van 1,5 jaar me toch niet meer dan logisch.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door tsov »

Wat een non-argumenten in dit stukje. Bijvoorbeeld:

"De machinisten van nieuwe vervoerders rijden vaak door rood"

Denken ze nu echt dat wanneer de NS de concessie verliest, dat al het personeel ontslagen wordt en dat er allemaal nieuwe groentjes op de bok komen?

"Er is zelden een conducteur te bekennen"

Dat is dat gewoonweg een concessie-eis van de betreffende aanbestedende overheid en dan moet je als rijksoverheid dus ervoor zorgen dat in de concessie hoofdrailnet wél een hc-eis zit :)

"Voorzieningen in de trein minder georganiseerd"

Ik kan eigenlijk geen voorbeelden bedenken. Misschien dat er geen toiletten in de Linten zitten ofzo? Maar ook dat was wederom geen concessie-eis...

Begrijp me niet verkeerd: Ik ben geen onvoorwaardelijk voorstander van marktwerking in het OV, maar dan moet je wel met goede, steekhoudende argumenten komen :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door Wubbo »

Reiziger Ddrs schreef:“Dat zien we nu al bij de nieuwkomers op het spoor: vaak gebrekkige aansluitingen, relatief meer vertragingen en treinuitval zorgen voor veel ongemak bij de reizigers.”
Nou kun je veel zeggen van de nieuwe vervoerders, maar of dit de belangrijkste punten zijn...

Gebrekkige aansluitingen: aansluitingen op het busvervoer zijn met de nieuwe vervoerders (misschien op Ddr-Gdm en de Valleilijn na) juist verbeterd. Aansluitingen op de trein zijn niet veranderd in de meeste gevallen, en waar de aansluitingen wel verslechterd zijn (Arnhem, Roermond) komt dat door de veranderde NS-dienstregeling en de onmogelijkheid om daar goed op aan te sluiten.

Vertragingen: vertragingen op de nevenlijnen waren altijd al hoog. Grotere hoeveelheden vertraging kennen we eigenlijk alleen op de Maaslijn in de startfase (dat verhaal is bekend, en gaat niet spelen als heel NS overgenomen wordt omdat dan ook het materieel overgenomen wordt), en op Arnhem-Winterswijk door de infrastoringen en de te grote hoeveelheid treinen voor te weinig infra.

Treinuitval: op de Barneveld Noord-pendel van Connexxion na durf ik dat niet te zeggen. Ik heb geen verhalen gehoord van veel treinuitval op de aanbestede lijnen.


Ik ben niet zozeer tegen het houden van NS in 2015, maar kom dan met goede argumenten.
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 07 sep 2008, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Draak van een zin herschreven
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door Geert »

meltrain schreef:Tja, ik hoop toch wel dat NS ook na 2015 hier blijft rijden. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken als straks Arriva of Veolia op het Hoofdrailnet gaat rijden.
Waarom niet? Waarschijnlijk wordt het huidige materieelpark en het rijdend personeel overgenomen van NS. Geen enkele vervoerder kan (en wil) alleen maar nieuw personeel inhuren en nieuw materieel aanschaffen/huren. Een nieuwe vervoerder zal vooral een nieuw management betekenen, en dingen als inhuren van een goedkoper onderhoudsbedrijf, besluiten tot minder LM-ritten, andere personeelsinzet, etc.

Heel veel nadelen die door de SP werden genoemd zijn trouwens te ondervangen in concessie-eisen. Je kunt bijvoorbeeld eisen dat elke trein een toilet moet hebben en dat deze om de zoveel tijd wordt schoongemaakt, je kunt eisen dat er goede aansluitingen moeten zijn, enzovoorts. Laat maar komen hoor, die aanbesteding :)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door Karl »

Je kunt wel eisen dat elke trein elke twee uur wordt schoongemaakt, maar hoe ga je dat - praktisch gezien - controleren? Overigens kun je natuurlijk alles ondervangen in het bestek, van de precieze dienstregeling tot de kleur van de knopjes om de deur te openen aan toe.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door Meltrain »

Ja, maar ik zie groen/blauwe DD-AR (dus in Arriva-liverei) niet echt zitten. :P
Of wat te denken van een rood-witte (Veolia) ICM? :P
(Mijn mening is dus meer gebaseerd op persoonlijke voorkeur, dan op feiten.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door tsov »

En als de eis dan is dat de treintjes geel/blauw(/wit) blijven? :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Gebrekkige aansluitingen: aansluitingen op het busvervoer zijn met de nieuwe vervoerders (misschien op Ddr-Gdm en de Valleilijn na) juist verbeterd.
Op Ddr-Gdm zijn de aansluitingen op het busvervoer eveneens verbeterd :wink: Om een mooi voorbeeld te noemen: voor 2007 kwam er nieteens een bus op station Sliedrecht, nu is 't een van de knooppunten in het netwerk. Bus/trein-aansluitingen liggen voor 99% op de kruisingsstations en zijn er dus in beide richtingen.
Groot raadsel is slechts waarom lijn 388 in Sliedrecht niet op de trein aansluit terwijl het juist de parralleliteit was die Arriva deed besluiten die lijn niet meer naar station Dordrecht te laten rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door Vinny »

Waarom niet? Waarschijnlijk wordt het huidige materieelpark en het rijdend personeel overgenomen van NS. Geen enkele vervoerder kan (en wil) alleen maar nieuw personeel inhuren en nieuw materieel aanschaffen/huren. Een nieuwe vervoerder zal vooral een nieuw management betekenen, en dingen als inhuren van een goedkoper onderhoudsbedrijf, besluiten tot minder LM-ritten, andere personeelsinzet, etc.

Heel veel nadelen die door de SP werden genoemd zijn trouwens te ondervangen in concessie-eisen. Je kunt bijvoorbeeld eisen dat elke trein een toilet moet hebben en dat deze om de zoveel tijd wordt schoongemaakt, je kunt eisen dat er goede aansluitingen moeten zijn, enzovoorts. Laat maar komen hoor, die aanbesteding
Er was ooit sprake van twee opties. De ene optie was een klassieke aanbesteding (waarbij een eventuele nieuwe vervoerder al het personeel en op korte termijn ook het materieel over zou nemen), er is ook sprake van geweest dat (een groot deel) van de aandelen verkocht zouden worden, maar dat de NS als bedrijf zou blijven bestaan. De laatste optie is voorzover ik weet niet meer realistisch, maar het zou volgens mij wel een prima optie zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door reisthijs »

meltrain schreef:Ja, maar ik zie groen/blauwe DD-AR (dus in Arriva-liverei) niet echt zitten. :P
Gelukkig zijn Arriva-treinen rood :wink:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door webguy »

Alleen in Nederland ;) In andere concessies in het buitenland waar Arriva treindiensten uitvoert (Denemarken met Lint41) zijn ze dat vieze groen, net als de bussen...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door deadlock »

Wat voor manier van aanbesteding gaat er dan gebeuren? Per lijn zoals nu, per trein zoals in Groot Brittannië (en iedereen weet wat dat heeft opgeleverd) of gewoon het hele net?

Over lage frequenties hoeven we ons niet zoveel zorgen te maken, mocht DB hier komen rijden. Er zijn hier hele andere wetten. In Duitsland is de minimumfrequentie om een spoorlijn open te houden éénmaal per dag een personentrein (wat ze dus ook bij Enschede-Gronau vv hebben gedaan).
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Bericht door Vinny »

Ik neem aan dat dat per kavel gaat. Maar goed: het is afwachten en koffiedikkijken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten