Sociale media en het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Sociale media en het OV

Bericht door webguy »

Leuke infographic over het winterweer...

Afbeelding
Zie bijhorend artikel hier
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Sociale media en het OV

Bericht door Fles »

Slimme marketing?
Wat levert een dergelijke periode nu op voor 's lands meest besproken openbaar vervoerder? Geen enkel ander vervoersbedrijf hield de gemoederen van ons land zo bezig als de NS. Dat is op zichzelf al een aardige prestatie. Sinds begin februari berekent Clipit de PR-waarde van online & social media berichten.

In de maand februari vonden we voor de NS een waarde van ruim 4 miljoen euro. Uiteraard haalde het negatieve sentiment de waarde enigszins omlaag, maar de branding voor NS was enorm. De nummer 2 Connexxion komt daar met ruim €200.000 nog niet een beetje in de buurt. Al met al geen slechte online prestatie voor de NS. Slimme marketing?
Nee, gewauwel in het niks.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Sociale media en het OV

Bericht door webguy »

Staat al een fout in, GVB en HTM trams zijn omgedraaid ;)
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Sociale media en het OV

Bericht door Jef400 »

Het enige wat ik eruit kan halen is dat de NS het belangrijkste ov-bedrijf is op de sociale media. En dat de reacties over de vervoerders vaker negatief dan positief zijn. Of mis ik hier info?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Sociale media en het OV

Bericht door Freek »

mij valt op de syntus een uitschieter naar boven is in de hoeveelheid meldingen. Zeker als je dat afzet tegen de grote van het bedrijf. Zal ook alle automatisch vertragingtweets van de stations zijn meegeteld. In dat geval heb je namelijk scheef groei. Een vertraagde trein levert dan namelijk zo 10 negatieve berichten op.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Sociale media en het OV

Bericht door Thom91 »

Syntus staat niet eens bij negatieve berichten. Je kan het trouwens ook als goed zien, dat ze de reiziger zoveel mogelijk willen informeren!
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Sociale media en het OV

Bericht door Fles »

webguy schreef:Staat al een fout in, GVB en HTM trams zijn omgedraaid ;)
Onderste grafiekje staat GVB zelfs 2 keer tussen. Gepruts.

Maar er zal wel berekend worden dat de PR-waarde van dat buro door elke post in dit topic met 500 euro stijgt :') Nou, ik weet niet waar die lui aan gesnoven hebben, maar ik hoef het niet :N
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Sociale media en het OV

Bericht door Freek »

Thom91 schreef:Syntus staat niet eens bij negatieve berichten. Je kan het trouwens ook als goed zien, dat ze de reiziger zoveel mogelijk willen informeren!
Maar ook niet bij de positieve berichten ;-) Ik heb trouwens niet negatiefs over de twitteraccounts van Syntus gezegd, vind het een goede aanvulling op omroepberichten enz. Geeft alleen aan dat het onderzoek aan alle kanten rammelt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sociale media en het OV

Bericht door Suus »

Elk onderzoek dat probeert de merkwaarde uit sociale media te filteren kan je met een voordeelverpakking zout nemen, de berekeningen zijn vaag of "geheim, want volgens een speciale formule" en er wordt ook amper tot geen rekening gehouden met de gedachte over het merk van mensen die geen lid zijn van bepaalde sociale media.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Sociale media en het OV

Bericht door Fles »

En ook niet met het feit dat 98,8 % van wat mensen op sociale media om zich heen kotsen, nou niet bepaald enige inhoudelijkheid heeft.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sociale media en het OV

Bericht door Vinny »

Hermes is het bedrijf met relatief de meeste positieve berichtgeving (rijdt dat nog ergens onder de eigen merknaam? Ik dacht dat alles overgegaan was in Breng) De meest negatieve berichtgeving heb je bij Veolia en (voor mij verrassend) Qbuzz. Als ik het forum van het afgelopen half jaar een beetje volg dan sluit dat redelijk aan bij de reputatie van de vervoersbedrijven hier. Over de NS worden zowel veel negatieve als positieve berichten geplaatst, en heeft veruit de meeste berichten. Volgens mij is de NS ook de grootste vervoerder van Nederland als het gaat om reizigerskilometers, dus dat vind ik dan een beetje een open deur...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sociale media en het OV

Bericht door Daniel »

Hermes rijdt in de regio Eindhoven nog onder de eigen naam. Uit een eerder onderzoek was trouwens ook al gebleken dat op Twitter de volgende combi van hashtags het meest voorkomt: #ns #fail :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Sociale media en het OV

Bericht door webguy »

Hermes is ook de kleinste...
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Sociale media en het OV

Bericht door huibf »

JeffreyMeijer schreef:Het enige wat ik eruit kan halen is dat de NS het belangrijkste ov-bedrijf is op de sociale media. En dat de reacties over de vervoerders vaker negatief dan positief zijn. Of mis ik hier info?
Maar het lijkt zo dat heel Nederland.ligt te jammeren, men reageert in de diverse sites zoals telegraaf, nu.jij en Twitter vaak alleen maar als iets slecht is... Positieve reakties lees je minder vaak. Immers waarom zo je iets plaatsen als iets goed, normaal gaat. Vaak is de media debet hieraan.... Morgen zal niet in de krant staan dat de NS prima heeft gereden....
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Sociale media en het OV

Bericht door huibf »

Hermes komt straks weer in concessie SAN, maar wel weer met de merknaam Breng. In het zuiden klagen ze ook minder... En is het er gemoedelijker.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sociale media en het OV

Bericht door Geert »

Fles schreef:
Sinds begin februari berekent Clipit de PR-waarde van online & social media berichten.

In de maand februari vonden we voor de NS een waarde van ruim 4 miljoen euro. Uiteraard haalde het negatieve sentiment de waarde enigszins omlaag, maar de branding voor NS was enorm.
Lekker referentiepunt hebben ze dan ook, de 'prestatie' van februari kun je niet eens vergelijken met een andere periode :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sociale media en het OV

Bericht door Suus »

Hier, een tienkilopot zout, dat kan dit onderzoek wel gebruiken :pos:

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sociale media en het OV

Bericht door Geert »

Mag ik alle 'socal media consultants' ook in die zoutpot stoppen? :')
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Sociale media en het OV

Bericht door VIRM »

Ik heb zelf de NS op Facebook gezien: compleet waardeloos. Dat is eenzijdige communicatie. De NS kan op Facebook een voorbeeld nemen aan het Facebook-team van KLM: op diens Facebook pagina staat KLM-nieuws, afbeeldingen en kunnen klanten vragen stellen en dat helpt het team ze zo goed en kwaad mogelijk verder op weg. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten