Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Het kabinet heeft op 23 januari 2012 een besluit genomen over het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). In het kabinetsbesluit is vastgelegd dat spoorboekloos rijden op de corridor Utrecht – Arnhem gerealiseerd gaat worden.
Een definitieve keuze voor de treinbediening is nu gemaakt door minister Schultz van Infrastructuur en Mobiliteit op basis van een meerderheidsadvies vanuit de regio. Dit betekent dat gekozen is voor de zogenaamde B2-variant. In deze variant rijden per uur zes sprinters per richting op de corridor in combinatie met een ICE-verbinding. Dit betekent dat hiermee de intercity-status voor station Driebergen-Zeist komt te vervallen.
Dit houdt in dat reizigers vanaf 2019 moeten overstappen op de stations Utrecht-Centraal of Ede-Wageningen naar treinen met een andere bestemming.
Zouden we dan eindelijk echte IC's krijgen op de corridor Ut - Ah ? :)
Ik snap alleen niet helemaal hoe een extra perron te Rhn hierin past, is het plan nu om 6x per uur een Sprinter Ut - Ah en 6x per uur een Sprinter Ut - Rhn te laten rijden?
Nee, geen 6x per uur sprinter naar Ah. 6x Pu naar Vndc en 4x door naar Rhn. En daar is het keerspoor voor nodig.
Ik lieg, 3x per uur naar Rhn en 3x per uur naar Ed Bron
Waar halen ze het materieel vandaan halen? Bij ETMET waren er toch klachten dat andere treinen werden ingekort/ander materieel kregen?
Daarnaast, is 'spoorboekloos rijden' nu echt het 6/6 rijden zonder vaste tijden zoals de 'reguliere' treinen? Dat was toch ook een van de kritiekpunten van de ETMET-proef?
Een trein rijdt nog altijd onder een eigen uniek treinnummer, met voor ieder emplacement eigen planregels en de daarbij horende tijden zoals vertragingen. Er is dus helemaal niets spoorboekloos aan...
Daar is weer het bekende misverstand, het gaat hier om spoorboekloos reizen. Het idee dat als er zo vaak een trein gaat je niets meer van te voren hoeft te plannen.
(Dat je daar per se een 10-minutendienst voor nodig zou hebben vind ik nog steeds onzin. Dat kan met een kwartierdienst ook, ik reis al jaren spoorboekloos.)
VIRM schreef:Waar halen ze het materieel vandaan halen?
Nieuwe treinen kopen bijvoorbeeld, tijd zat want die zijn over 7 jaar pas nodig.
Meer treinen betekent betere spreiding. Dus minder wagons per trein. Saldo levert dat treinstellen op die je extra kunt inzetten. Als je nu 40 bakken virm nodig hebt in een uur (10x4) wordt dat straks wel 4*6+2*8
reisthijs schreef:Daar is weer het bekende misverstand, het gaat hier om spoorboekloos reizen. Het idee dat als er zo vaak een trein gaat je niets meer van te voren hoeft te plannen.
(Dat je daar per se een 10-minutendienst voor nodig zou hebben vind ik nog steeds onzin. Dat kan met een kwartierdienst ook, ik reis al jaren spoorboekloos.)
Ik niet, want ik reis bijvoorbeeld regelmatig van Arnhem naar Hoorn om even een voorbeeld te noemen wat hier op gaat. Als je moet overstappen op een trein die wat minder vaak gaat, en daarna misschien zelfs nog op een bus wil overstappen die maar 1x per uur gaat wil je toch graag wel weten hoe laat je jezelf ergens op een perron moet melden? Zonder onderweg ergens het risico te lopen 3 kwartier te moeten wachten?
Caspar schreef:Ik niet, want ik reis bijvoorbeeld regelmatig van Arnhem naar Hoorn om even een voorbeeld te noemen wat hier op gaat. Als je moet overstappen op een trein die wat minder vaak gaat, en daarna misschien zelfs nog op een bus wil overstappen die maar 1x per uur gaat wil je toch graag wel weten hoe laat je jezelf ergens op een perron moet melden? Zonder onderweg ergens het risico te lopen 3 kwartier te moeten wachten?
Maar dat is juist precies wat ik bedoel. Ook al komt er een 10-minutendienst tussen Arnhem en Amsterdam dan kun je in dit voorbeeld dus nog steeds niet spoorboekloos reizen. Alleen als er naar je eindbestemming ook een hoge frequentie is kan je spoorboekloos reizen.
Daarom vind ik het zo raar dat er overal gezegd wordt dat je met ETMET spoorboekloos kan reizen. Wat we eigenlijk nodig hebben is meer kwartierdiensten.
Thom91 schreef:Meer treinen betekent betere spreiding. Dus minder wagons per trein. Saldo levert dat treinstellen op die je extra kunt inzetten. Als je nu 40 bakken virm nodig hebt in een uur (10x4) wordt dat straks wel 4*6+2*8
Dat werkt alleen als het aantal reizigers hetzelfde blijft. Maar ETMET is nu juist bedacht om de toekomstige groei van de reizigersaantallen op te vangen. Dat lukt niet zonder straks méér treinstellen te laten rijden.
Vraag me af hoe dat allemaal gaat passen, en of het nog gevolgen heeft voor nachttreinen ed. want ik neem wel aan dat als je een sprinter Ut - Ed gaat doen in 20 minuten dienst, je die gewoon doortrekt naar Arnhem. Een pendellijntje naar Arnhem 2x per uur in de spits doet niemand iets goed geloof ik...
Dat betwijfel ik. Er moet sowieso in Ed ingehaald worden, dus alle reizigers uit de Sprinter uit Utrecht die naar Arnhem moeten ben je al kwijt omdat zij overstappen op een IC. De Sprinter tussen Ed en Ah blijft dus eigenlijk alleen voor Oosterbeek en Wolfheze. Ik denk dat NS daar dan het liefst de huidige frequentie houdt (vanaf 2015 toch al 2x per uur ma-vr overdag). Ook is voor die dorpjes 2x per uur naar Arnhem misschien beter dan 3x per uur voor aansluitingen op treinen die niet elke 10 minuten rijden.
Vinny schreef:Is het niet een idee om de stations Wolfheze en Oosterbeek te sluiten en te vervangen door busdiensten?
Kan, maar die discussie kun je voor heel veel stations voeren. Ik heb alleen niet het idee dat de capaciteitsproblemen tussen Ede en Arnhem liggen, maar meer tussen Utrecht en De Haar aansluiting. Ik ben benieuwd hoe ze dat op dat traject willen gaan doen, het is nu volgens mij al tamelijk overbelast.
Als het goed is gaat Driebergen-Zeist viersporig worden, waardoor het daar mogelijk wordt om de sprinters door IC's in te laten halen. Verder komt er wat meer ruimte op het stuk tot je Utrecht uit bent gezien de sprinters en ICs tussen Utrecht Centraal en Utrecht Vaartse Rijn aparte sporen krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Het mooiste zou vier sporen zijn tussen Utrecht en De Haar aansluiting, maar volgens mij gaat dat door de verbreding van de A12 niet meer lukken (in Maarn wordt het dan erg krap...).
Volgens mij moet dat wel kunnen, alleen niet voor 200 km/h. Een andere mogelijkheid is natuurlijk om drie sporen aan te leggen. Of gewoon het ETMET te vergeten op dat traject. 6 intercity's, 6 sprinters en ook nog een paar ICE's en goederentreinen er door heen jassen: het is te veel en naar mijn mening ook niet nodig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Utrecht - de haar aansluiting wordt op termijn 8-sporig naar wat ik heb gelezen. De dive-under is ook bijna klaar, waardoor ongelijkvloers kruisen mogelijk wordt. Heb je weer meer ruimte in je dienstregeling.
Trouwens, voor Driebergen-Zeist zijn 6 sprinters naar Utrecht heel redelijk. Het station valt m.i. in de categorie Houten en Woerden, dus weg met de IC daar ;-)
Ronald schreef:Trouwens, voor Driebergen-Zeist zijn 6 sprinters naar Utrecht heel redelijk. Het station valt m.i. in de categorie Houten en Woerden, dus weg met de IC daar ;-)
Daar kan ik het op zich nog mee eens zijn, maar de pijn ligt meer naar het oosten. Reistijd en -gemak van Driebergen naar Arnhem worden flink slechter, reistijd van De Klomp naar Utrecht zal minstens 50% langer worden, frequentie in Veenendaal West en Centrum wordt in de spits *lager* en reistijd naar Utrecht 6 minuten langer, bij 20-minutendiensten worden aansluitingen op veel andere treindiensten en bussen een grote uitdaging... Dat zijn m.i. wel redelijk grote offers om Ede en Arnhem twee minuten sneller in Utrecht te laten zijn.
In Driebergen-Zeist is ook een flinke reizigersstroom richting Ede-Wageningen en Arnhem. In die zin is Driebergen-Zeist minder goed te vergelijken met Houten en Woerden, die twee plaatsen zijn veel sterker op Utrecht gericht.