BRENG plan dagkaarten
BRENG plan dagkaarten
Bericht uit de Gelderlander-dat ik hier oppikte via trolleymotion.com: BRENG plant dagkaarten -en ook voor 2/3 dagen vanaf deze zomer, gewoon als los kaartje te koop op de bus ten gerieve van toeristen in deze regio Arnhem Nijmegen-geplande prijs 6/10 eur voor 1/2 dagen. Onduidelijk hoe groot het gebied precies is voor welke deze gelden en of het voor 1 stad of de hele regio is.
Het bericht zelf ging over geplande aankoop van nieuwe trolley's na vernieuwen van de concessie.
Het bericht zelf ging over geplande aankoop van nieuwe trolley's na vernieuwen van de concessie.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: BRENG plan dagkaarten
Kan in ieder geval op de website niks vinden als ik zoek op "Novio", "Connexxion", "Hermes" of "Breng". Wellicht stond dit alleen in de papieren editie?
"Een touringcar is geen bus"
Re: BRENG plan dagkaarten
Deze zin uit het artikel snap ik niet. Het nieuwe dagkaartje is toch juist vergelijkbaar met de (opnieuw geïntroduceerde) kaartjes in Limburg?Hij vindt het overigens ook jammer dat Breng niks voelt voor de terugkeer van gemakkaartjes met korting. Busbedrijf Veolia heeft dit dalurenkaartje (voor de komst van de chipkaart zeer populair) opnieuw in Limburg geïntroduceerd.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: BRENG plan dagkaarten
Omdat men het oude KAN-kaartje terug wil en voor die doelgroep is die dagkaart nog steeds duur, uitgaande van de geschatte prijs van 6 tot 7,50 voor 1 dag. Het KAN-kaartje kostte voor streekreizigers 3,30, 4,40 of 5,50 afhankelijk van de afstand, waarvan 5,50 slechts voor elke plaatsen gold (zoals Grave). Ik denk dat men vooral wil zeggen dat de vaste reiziger nog steeds benadeelt blijft.
Overigens ben ik altijd van mening geweest dat wagenverkoop duurder zou moeten zijn dan voorverkoop (in dit geval OVC). Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik jarenlang dankbaar gebruik heb gemaakt van Brabo dagkaarten en KAN-kaartjes. Ze zouden eerst een moeten beginnen met die OVC wat aantrekkelijker te maken in zijn algemeen. Het enige wat ik namelijk NIET mis is dat ik geen kaartjes meer in de bus hoef te kopen (behalve in de ochtend op de eerste rit omdat het dan goedkoper is).
EDIT: bedankt voor link trouwens, artikel was net nog steeds niet via de zoekfunctie op de Gelderlander site te vinden.
EDIT2: ik zie nu dat dit Gelderlander artikel al van december 2011 is, vandaar dat ik het niet gevonden kreeg, dat archief van de zoekfunctie gaat niet zo heel ver terug volgens mij.
Overigens ben ik altijd van mening geweest dat wagenverkoop duurder zou moeten zijn dan voorverkoop (in dit geval OVC). Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik jarenlang dankbaar gebruik heb gemaakt van Brabo dagkaarten en KAN-kaartjes. Ze zouden eerst een moeten beginnen met die OVC wat aantrekkelijker te maken in zijn algemeen. Het enige wat ik namelijk NIET mis is dat ik geen kaartjes meer in de bus hoef te kopen (behalve in de ochtend op de eerste rit omdat het dan goedkoper is).
EDIT: bedankt voor link trouwens, artikel was net nog steeds niet via de zoekfunctie op de Gelderlander site te vinden.
EDIT2: ik zie nu dat dit Gelderlander artikel al van december 2011 is, vandaar dat ik het niet gevonden kreeg, dat archief van de zoekfunctie gaat niet zo heel ver terug volgens mij.
"Een touringcar is geen bus"
Re: BRENG plan dagkaarten
In plaats van het KAN-kaartje is er nu toch een "RIT-kaartje"? Ook het oude KAN-kaartje was volgens mij voor de "vaste reiziger" niet echt aantrekkelijk (te duur). Reizen-op-saldo is hiervoor een prima alternatief. Dus ik zou eigenlijk niet weten waarom men het KAN-kaartje terug wilt hebben.
Het dagkaartje voegt echter wel iets toe: voor een schappelijke prijs onbezorgd rondreizen, dat vooral door toeristen handig wordt gevonden. En voor een iets langer retourtje kan zo'n dagkaart natuurlijk ook snel aantrekkelijk worden.
Het dagkaartje voegt echter wel iets toe: voor een schappelijke prijs onbezorgd rondreizen, dat vooral door toeristen handig wordt gevonden. En voor een iets langer retourtje kan zo'n dagkaart natuurlijk ook snel aantrekkelijk worden.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: BRENG plan dagkaarten
Omdat het KAN kaartje vooral voor streekdiensten wel degelijk vaak goedkoper was. Voor bepaalde groepen was er extra voordeel, twee kinderen t/m 11 gratis mee en senioren 2 op 1 kaartje. Binnen Nijmegen was het duurder, Dukenburg naar centrum was al goedkoper (2,20 tegenover twee keer drie strippen, voor veel streekreizigers 3,30 ipv twee keer vier strippen). Met reizen op saldo is in mijn geval inmiddels ook met korting de retourrit duurder, zonder zit ik al boven strippenkaarttarief.
"Een touringcar is geen bus"
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: BRENG plan dagkaarten
In tegenstelling tot Fogeltje mis ik wel de vooral goedkopere papieren kaartjes. Een buschauffeur raadde tijdens een rit vele passagiers aan om geen OVC te kopen als je veel op lange afstanden reist in Brabant, maar juist de rittenkaarten te kopen. Die schijnen veel goedkoper te zijn. Nou kom ik zelf uit Schijndel en kost (als ik moest betalen) voor mij een enkele rit naar 's-Hertogenbosch €2,44. Dat is tenminste met de sneldienst. Wanneer ik lijn 156 pak is het €3,34. Maar ik ken mensen die veel verder moeten reizen. Sorry dat ik het zeg, maar ik hoop echt dat ze de papieren kaartjes voor altijd zullen blijven houden en de OVC aantrekkelijker proberen te maken, want ik zie nu meer nadelen dan voordelen in dat ding.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: BRENG plan dagkaarten
Je begrijpt me niet goed, de oude prijzen mis ik ook ;) Ik mis alleen het gedoe met papieren kaartjes niet, geld op zak moeten hebben en de vertraging die het oplevert. Maar helemaal ben ik er ook niet vanaf omdat ik 's morgens richting Uden ook een kaartje koop omdat het goedkoper is. Ik heb van huib op het forum vernomen dat die prijs van de ritkaartjes heel erg fors omhoog zal gaan per 1 juli. Verhogen mocht niet per 1 januari, wilde men toen al. Dus gaat de prijs nu schijnbaar extra omhoog om misgelopen inkomsten te compenseren.
"Een touringcar is geen bus"
Re: BRENG plan dagkaarten
Omlaag zullen ze niet gaan nee. De tijd van goedkope kaartjes die je in de bus kan kopen is voorbij. De vervoersbedrijven schrijven zich op concessies zo laag mogelijk in en proberen via de losse kaartverkoop en de ov-chipkaart de winst te behalen. Alleen als de opdrachtgever subsidie zou geven is het mogelijk om een goedkoop kaartje in de bus te gaan verkopen, maar omdat de ov-chipkaart an sich al duurder is dan de strippenkaart stapt iedereen over op die goedkope gemakskaartjes -> meer vertraging -> meer klachten -> slechter busvervoer -> etc...fogeltje schreef:Je begrijpt me niet goed, de oude prijzen mis ik ook ;) Ik mis alleen het gedoe met papieren kaartjes niet, geld op zak moeten hebben en de vertraging die het oplevert. Maar helemaal ben ik er ook niet vanaf omdat ik 's morgens richting Uden ook een kaartje koop omdat het goedkoper is. Ik heb van huib op het forum vernomen dat die prijs van de ritkaartjes heel erg fors omhoog zal gaan per 1 juli. Verhogen mocht niet per 1 januari, wilde men toen al. Dus gaat de prijs nu schijnbaar extra omhoog om misgelopen inkomsten te compenseren.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: BRENG plan dagkaarten
De Brabantse goedkope kaartjes waren volledig gesubsidieerd, in ieder geval in het provinciale deel. Als die subsidie er niet was geweest, dan waren die kaartjes vrij snel gestorven. Het Metelkaartje was volgens mij nog een initiatief van BBA, alles wat erna kwam van de provincie Noord-Brabant.
"Een touringcar is geen bus"
Re: BRENG plan dagkaarten
Niet helemaal. Hermes is opbrengst verantwoordelijk. Van te voren is hier natuurlijk bekeken wat het gaat kosten en wat Hermes wilde 'hebben' voor het GOV 1 en 2 blijkt dan ineens de inkomsten tegen te vallen dan is/was Hermes dus de sigaar.fogeltje schreef:De Brabantse goedkope kaartjes waren volledig gesubsidieerd, in ieder geval in het provinciale deel. Als die subsidie er niet was geweest, dan waren die kaartjes vrij snel gestorven. Het Metelkaartje was volgens mij nog een initiatief van BBA, alles wat erna kwam van de provincie Noord-Brabant.
Re: BRENG plan dagkaarten
GOV sloeg dan ook helemaal door. Leuk hoor, goedkope dagkaarten maar waar zijn die nieuwe reizigers die erdoor zouden komen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: BRENG plan dagkaarten
Wat is fors... Die 4,9% mocht toen niet... in juli dus wel, dat gaan ze dan ook zeker doen. Tel hierbij op 6 maanden van misgelopen inkomsten... dus de rekensomfogeltje schreef:Je begrijpt me niet goed, de oude prijzen mis ik ook ;) Ik mis alleen het gedoe met papieren kaartjes niet, geld op zak moeten hebben en de vertraging die het oplevert. Maar helemaal ben ik er ook niet vanaf omdat ik 's morgens richting Uden ook een kaartje koop omdat het goedkoper is. Ik heb van huib op het forum vernomen dat die prijs van de ritkaartjes heel erg fors omhoog zal gaan per 1 juli. Verhogen mocht niet per 1 januari, wilde men toen al. Dus gaat de prijs nu schijnbaar extra omhoog om misgelopen inkomsten te compenseren.
3 euro + 4,9 % en daarvan dus een half jaar de tekorten (helft van 4,9%) kom ik uit op 3,25....
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: BRENG plan dagkaarten
Dat meende ik me nog te herinneren, daarom zei ik ook "in ieder geval het provinciale deel".huibf schreef:Niet helemaal. Hermes is opbrengst verantwoordelijk.fogeltje schreef:De Brabantse goedkope kaartjes waren volledig gesubsidieerd, in ieder geval in het provinciale deel. Als die subsidie er niet was geweest, dan waren die kaartjes vrij snel gestorven. Het Metelkaartje was volgens mij nog een initiatief van BBA, alles wat erna kwam van de provincie Noord-Brabant.
Die nieuwe prijs voor de ritkaartjes valt nog wel mee, ik had een prijsstijging van een euro of 2 in mijn hoofd (om het minder aantrekkelijk te maken voor mensen zoals ik) of een nieuw geschaald tarief zodat de OVC in principe altijd goedkoper is. Maar 3,25 is wel weer zo een rotbedrag. Het enige wat ik niet mistte aan de KAN-kaartjes was het moeten hebben van 30 cent (ik probeer altijd netjes gepast te betalen).
"Een touringcar is geen bus"
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: BRENG plan dagkaarten
GOV sloeg ook door. Maar zelfs de dalurendagkaartjes die voor GOV bestonden waren al gesubsidieerd en natuurlijk ook belachelijk goedkoop. En omdat Hermes opbrengstverantwoordelijk was, was er altijd gezeik met kaartjes die wel op een BBA/Arrivabus geldig waren en bij Hermes of niet. Heb nog hele tirades van mijn moeder moeten aanhoren toen ze een keer naar Helmond is geweest (alleen omdat OV een hobby van mij is, was het schijnbaar mijn schuld ). Dat zou het enige voordeel kunnen zijn als straks alles onder 1 noemer gaat.
"Een touringcar is geen bus"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten