OVer je OV-Chipkaart #3

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door webguy »

De NS heeft ook gewoon mobiele cico's over want er stonden er zo'n 5 in Arnhem die nu weg zijn nu alle paaltjes daar zijn geplaatst...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Daniel »

Voor Beter OV heeft een verklaring van NS over de situatie op Heerenveen IJsstadion op de site staan:
Uitsluitend bij heel grote evenementen stopt de NS op de halte Heerenveen IJsstadion. Bij kleinere evenementen rijden pendelbussen tussen Thialf en het ‘gewone’ station van Heerenveen. Op initiatief van machinisten die extra service wilden verlenen, stopten afgelopen weekend toch een paar treinen op de halte Heerenveen IJsstadion. Daar was de NS niet op bedacht, vandaar dat er geen mobiele chipkaartapparatuur op het station aanwezig was.
Reizigers die gedupeerd zijn, kunnen zich tot de klantenservice van de NS wenden, en zij zullen geheel schadeloos worden gesteld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door TheKnitter »

Ik kreeg van m'n bron ook weer een mailtje.
Hoi Durk,

Ik vind het prettig dat er media aandacht bij komt. Ik zag dat Maatschappij voor Beter OV dit opgepikt heeft, Fok! een nieuwsbericht heeft gestart, en er op Twitter aandacht voor is. Prachtig!

Vandaag kreeg ik van collega's een betreurend bericht, dat het afgeschoven word op de machinisten.

Doordat het Thialf zo druk was, zijn er machinisten op eigen gelegenheid gaan stoppen. De Bijsturing heeft dit opgepakt, en heeft meerdere treinen laten stoppen. Want er waren veel reizigers voor. Wat ik hier heb begrepen circa 200. Hiervan waren circa 90 gedupeerde reizigers met een OV-Chipkaart.

Doordat dit niet officieel in de systemen is gezet, is het de schuld van de machinisten. Want NS had toch geen mogelijkheid om de CiCo's te plaatsen?
Wanneer een trein stopt op IJsstadion, word hier een verzoek voor ingediend bij NS Reizigers door de schaatsbond. Helaas is dat nu niet gedaan, ongeacht het grote verwachtte reizigersaantal voor dit evenement. Om de reizigers extra service te verlenen, zijn deze stops wel ingelast.

Helaas kan ik vanuit mijn positie niet meer betekenen in deze kwestie. Ik hoop dat hier wel iets mee gedaan wordt. Misschien dat Maatschappij voor Beter OV of ROVER hier meer in kan betekenen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Geert »

Zet gewoon 4 cico's permanent neer op dat station zodat dit niet meer kan gebeuren, wat kost dat nou helemaal voor een grote organisatie...
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Freek »

60 duizend euro.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door webguy »

Voor die paar keer per jaar is dat geen probleem. Ophouden met zeuren. Overigens geloof ik niet dat die paaltjes zo duur zijn, het plaatsen is alleen duur omdat je glasvezel moet leggen, etc etc.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door deadlock »

Dat kan prima via 3G over het datakanaal van GSM-R.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Freek »

webguy schreef:Voor die paar keer per jaar is dat geen probleem. Ophouden met zeuren. Overigens geloof ik niet dat die paaltjes zo duur zijn, het plaatsen is alleen duur omdat je glasvezel moet leggen, etc etc.
Klopt, had het over de totale kosten, dus paaltjes incl. stroom en glasvezel en aanlegkosten.
@Deadlock zou je inderdaad verwachten, toch doet de NS het nog ouderwets via draad. Blijkbaar vinden ze draadloos niet stabiel genoeg.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door webguy »

Ik denk dat het niet een geweldige oplossing is. Vergeet niet dat bussen wel 3G hebben maar zo niet transactiegegevens uitwisselen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Freek »

Syntus doet wel alles draadloos op de stations, dus het kan wel.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door webguy »

Hmm, ok, dat wist ik niet. Maar Veolia geloof ik weer niet. Maar daarom stonden er dus opeens overal Syntus paaltjes omdat ze geen kabels hoefden te trekken...
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Freek »

Inderdaad, alleen stroom moest worden aangelegd, maar dat lag er vaak al vanwege of NS-palen of verlichting/omroep/enz op stations.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door TheKnitter »

Bezwaar van NS is dat het gevoelig is voor vernielingen, de kosten hoog liggen e.d., voor zo weinig reizigers...
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Ronald »

Misschien weet iemand dit:

Vorige week heb ik een enkele reis afgelegd met de Veolia-trein van Roermond naar Nijmegen.
Tarief volgens 9292: vol €16.38, korting €10.81 (ik neem aan dat dat "Veolia-tarief" is).
Tarief volgens NS-site: vol €13.50, korting 20% €10.80, korting 40% €8.10.

Ik heb op saldo gereisd met VDU en een Veolia-kortingsproduct (dat volgens mij 20% korting op de bus geeft en 40% korting op de trein).
Ik heb uiteindelijk €10.28 betaald, dus geen van bovengenoemde bedragen, maar wel ongeveer Veolia-tarief met korting.

* Zou de VDU-korting nu al automatisch berekend moeten worden bij de "andere" vervoerders, of geldt dit alleen voor de "nieuwe" abonnementen?
* Als de VDU-korting wel wordt toegepast, wordt de VDU-korting dus "overruled" door het Veolia-kortingsproduct, waardoor de reis duurder is. Want 40% korting op Veolia-tarief is gelijk aan 20% op NS-tarief... Kan ik nu dus beter mijn Veolia-kortingsproduct eraf gooien?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Chauf21 »

Heb je voorafgaand aan je treinreis nog met een bus gereisd?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Daniel »

Dan zou het verschil 83 cent (of 80% van 83 cent indien een Veolia-bus) moeten zijn he... maar dat klopt niet met de tarieven waar Ronald het over heeft.

Wat anders betreffende de OV-chipkaart bij regionale vervoerders: wat een bizarre opstelling van cico's op spoor 15/1b kent station Dordrecht zeg. Er staan twee overstapmeubels op zegmaar de tweede helft van spoor 15, maar als je vanuit de tunnel komt staan er eerst een tweetal losse Arriva-cico's.
Oftewel: als je de tunnel uit komt en overstapt van NS naar Arriva dan zou je eerst tot halverwege perron 15 moeten lopen om uit- en weer in te checken. En zit je voorin een aankomende Arriva-trein dan wordt het dus in de spits tegen een grote stroom reizigers in lopen om na de checkout bij Arriva weer bij NS in te kunnen checken. Of je moet helemaal naar de uitgang van het station lopen. Niet heel handig gezien er ook overstaps tussen zitten van 3 minuten van spoor 15 naar 2.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Ronald »

Chauf21 schreef:Heb je voorafgaand aan je treinreis nog met een bus gereisd?
Wel een paar uur eerder in Zuid-Limburg, maar dat zou geen invloed mogen hebben.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Vinny »

TheKnitter schreef:Bezwaar van NS is dat het gevoelig is voor vernielingen, de kosten hoog liggen e.d., voor zo weinig reizigers...
Is het station op een plaats in Heerenveen dat buiten de IJs-evenementen het nuttig zou kunnen zijn voor de bediening van woon- of industrieterreinen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door fogeltje »

webguy schreef:Ik denk dat het niet een geweldige oplossing is. Vergeet niet dat bussen wel 3G hebben maar zo niet transactiegegevens uitwisselen.
Ik denk dat het ook potentieel onveiliger is. Een draadloos signaal kan in principe iedereen opvangen. Natuurlijk is het wel versleuteld, maar als je het al kunt ontvangen/onderscheppen kunnen echte criminelen daar ook vast iets leuks mee doen. Met een kabel moet je alweer fysiek die kabel gaan aanboren of gaan knutselen aan de CiCo terwijl je voor het onderscheppen van een draadloos signaal geen fysieke actie moet ondergaan, alleen een laptop/computer met een ontvanger en benodigde software. De OVC kent al de nodige lekkages, ik denk niet dat de NS staat te springen om hackers nog een potentiële opening te bieden.
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door webguy »

3G is gewoon versleuteld hoor... (ok, niet erg goed, maar wel versleuteld). Veiligheid zal er weinig mee te maken hebben, eerder fysieke veiligheid dat die paaltjes gesloopt worden
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door huibf »

Ronald schreef:Misschien weet iemand dit:

Vorige week heb ik een enkele reis afgelegd met de Veolia-trein van Roermond naar Nijmegen.
Tarief volgens 9292: vol €16.38, korting €10.81 (ik neem aan dat dat "Veolia-tarief" is).
Tarief volgens NS-site: vol €13.50, korting 20% €10.80, korting 40% €8.10.

Ik heb op saldo gereisd met VDU en een Veolia-kortingsproduct (dat volgens mij 20% korting op de bus geeft en 40% korting op de trein).
Ik heb uiteindelijk €10.28 betaald, dus geen van bovengenoemde bedragen, maar wel ongeveer Veolia-tarief met korting.

* Zou de VDU-korting nu al automatisch berekend moeten worden bij de "andere" vervoerders, of geldt dit alleen voor de "nieuwe" abonnementen?
* Als de VDU-korting wel wordt toegepast, wordt de VDU-korting dus "overruled" door het Veolia-kortingsproduct, waardoor de reis duurder is. Want 40% korting op Veolia-tarief is gelijk aan 20% op NS-tarief... Kan ik nu dus beter mijn Veolia-kortingsproduct eraf gooien?
Aangezien de prijs bij 9292 weliswaar een Trein is is het Reductietarief wat er wordt weergegeven het Reductietarief is van de BUS (=34%). Veolia rekent gewoon per kilometer net als de bus.
Dit staat ook als je inzoomt op alle beschikbare prijzen:

=====================================================
Reductie tarieven OV-chipkaart:

Regionaal bus-tram-metro + trein (Syntus en Veolia)
Reductietarief 34%. Wordt met * aangegeven. Geldt voor:
houders persoonlijke OV-chipkaart met leeftijd van 4 t/m 11 of 65+
houders OV studentenkaart
in Brabant; jongeren van 12 t/m 18 jaar die reizen op een persoonlijke OV-chipkaart

Trein NS en Arriva
Reductietarief 40%. Geldt voor:
houders Voordeelurenabonnement
houders OV Studentenkaart
kinderen met leeftijd 4 t/m 11
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Het blijkt ook te kloppen: 34% van €16.38 is exact ook €10.81.
De 40% korting (trein) van het Veoliaproduct zou uitkomen op €9.82 (20% is niet van toepassing op het Veoliaproduct met de trein).

Maar ik DENK ook dat het Veolia product omzeep wordt geholpen door de VDU abonnement. Syntus heeft dat onlangs uitgevogeld. HET SAN-product staat daar ook onderaan de 'rang', dus een aanname dat het limburgse product daar ook onder geschaard kan worden lijkt me vrij aannemelijk.
Ik verwacht wel dat de prijs van Veolia wordt berekend als je inchecked.... Maar dan zou je dus ook maar 9.82 hebben betaald. Als het Veolia Product wordt overrulled.

Heb je van te voren een Veolia bus gereden? Dan wordt de 0.83 cent (0.50 cent volgens het 40% red.tarief) niet opnieuw verrekend (=instaptarief Veolia-trein).
Ook als je een VDU hebt en het Veolia product staat 'lager in rang' dan toch zal deze het Veolia Product 'pakken' omdat de reis niet is onderbroken in die 35 minuten. (zie ook Syntus uitleg)

Heb je niet ook een Studententarief? Deze is niet stapelbaar overigens en staat altijd hoger dan het voordeelurenabbonement.

Dus met overstap van Veolia bus naar Veolia trein i.c.m een studentenkorting (overruled het voordeeluren, alsmede de veoliapoducten) kan het kloppen 34% korting op 083 cent = 55 cent. 34% van €16.38 = €10.81 - 55 cent = 10.26.......

Ik kan geen andere combies bedenken....
Laatst gewijzigd door huibf op ma 12 mar 2012, 20:13, 7 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door VIRM »

Klein vraagje: als je op Amsterdam Sloterdijk van de trein naar de metro (of andersom) wil overstappen (bij de sporen 3 t/m 8), staan er daar ergens CiCo's om in/uit te checken voor de trein? Zoja, waar staan ze precies? :)
Beul van de blindegeleidelijn
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Ronald »

huibf schreef: *verhaal van huibf*
Mm, tja. Studentenkorting heb ik niet, en de busrit was een paar uur eerder. Als ik bij "kaartinformatie" op ov-chipkaart.nl kijk, staat het Veoliaproduct bovenaan, op 2 en 3 de NS-producten (voltarief en korting). Jouw laatste berekening komt idd het meest in de buurt, maar dan is de overstap van de bus weer vreemd (daar mag maar 35 minuten tussenzitten volgens mij).

Maar nu weet ik ook nog niet of inchecken met VDU sowieso korting geeft bij Veolia, Syntus e.d, wat inmiddels wel zo is bij de "nieuwe" abonnementen. Binnenkort maar weer eens proberen, het Veolia-product is tot 31 maart geldig, eens kijken wat er daarna gebeurt...
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door huibf »

Ronald schreef:
huibf schreef: *verhaal van huibf*
Mm, tja. Studentenkorting heb ik niet, en de busrit was een paar uur eerder. Als ik bij "kaartinformatie" op ov-chipkaart.nl kijk, staat het Veoliaproduct bovenaan, op 2 en 3 de NS-producten (voltarief en korting). Jouw laatste berekening komt idd het meest in de buurt, maar dan is de overstap van de bus weer vreemd (daar mag maar 35 minuten tussenzitten volgens mij).
Wat op jouw kaart bovenaan staat maakt niet uit... De volgorde van rang wordt 'bepaald' door de TLS en die is voor iedereen gelijk. Het is niet zo te zeggen of je er nu een product moet afhalen, omdat afhankelijk van de tijd dat je inchecked en hoe je reis verloopt het de ene keer het ene prodcut wordt aangesproken en de andere keer een ander het andere

Lullig is bijvoorbeeld als je in een bus zit van bijvoorbeeld Veolia en je stapt over naar een Veolia trein (binnen 35 minuten) en je hebt alleen een VDU abonnement. Je zou verwachten dat je als je in de trein stapt dat je dan de korting gaat krijgen.
Helaas is dat dus niet zo! Aangezien de vervoerder Veolia de reis als 'één geheel' ziet betaal je geen instaptarief, maar krijg je niet je voordeel van 40%.
Dus dan kan je 35 minuten wachten.... en dan vervolgens wel weer 83 cent opstaptarief betalen.... + een kroketje eten en een bak koffie....
Ronald schreef: Maar nu weet ik ook nog niet of inchecken met VDU sowieso korting geeft bij Veolia, Syntus e.d, wat inmiddels wel zo is bij de "nieuwe" abonnementen. Binnenkort maar weer eens proberen, het Veolia-product is tot 31 maart geldig, eens kijken wat er daarna gebeurt...
Omdat het bedrag op geen een mogelijkheid in de buurt komt. (Je hebt geen studentenkorting en langer dan 35 minuten hebt overgestapt) Zou ik niet weten hoe die 10,28 tot stand komt.
€9.82 zou het enige juist bedrag moeten zijn..... (of 9292 zit er dus gewoon langs met de ritprijs).
Wat je ook kan doen is de afstand eens nameten.... (bijv met je smartphone/gps) dan weet je het km * km tarief + 83 cent....
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Daniel »

huibf schreef:Wat je ook kan doen is de afstand eens nameten.... (bijv met je smartphone/gps) dan weet je het km * km tarief + 83 cent....
Hoeft nog niks te zeggen... heb nog een klacht bij Arriva lopen over een situatie waarbij uit de theoretische berekening sinds 1-1-2012 iets anders komt dan de berekende ritprijs (in 2011 klopte het echter wel exact met elkaar en de route is exact gelijk gebleven)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten